Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ruuvihalkojan kierrosluku  (Luettu 33891 kertaa)

Teroman

Vs: Ruuvihalkojan kierrosluku

Kumpi siellä oli ensin ISoon talon antti vaiko Isoo Vihaa ?  Isoo Jakoo

Isoo pohojalaanen ?  Isoo Rannajärvi ?

Isoo pajatehdas Junkkari  vaiko Lillsbacka ?

VM  vaiko sievin vahvakärki suutarisaapaswirma ?

IsooJako vaiko Sarkaa Jakooo

Vaasan veri jo vabisee   ???
 :'(

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Ruuvihalkojan kierrosluku
Olen aikoinaan tehnyt paljonkin puita ruuvihalkojalla. Paradoksi tässä on se että ruuvihalkoja on tosi tehokas vasta suuren puun pilkkomiseen tosi pieniksi klapeiksi, kuten hydraulihalkojakin. Ehdottaisin siis jonkinlaista kimppaa hydraulihalkoja/klapikone muiden kanssa. Jokainen työtapaturma etenkin näillä menneen ajan koneilla ovat turhia.

Omat kokemukset joilla pärjäsin ruuvihalkojan kanssa: Puiden tulee olla sopivan pitkiä,  jotta eivät lähde pyörimään ruuvin mukana ja se ruuvin kärki kannattaa teroittaa metalliporan mukaisesti. Siis voimaa ei saa käyttää puun syöttämiseen ruuville. Ei ole siis hauskaa kun puu lipsahtaa ruuvilta ja isket kämmenen ruuvin kärkeen.....

Kokeilin aikoinaan huvikseni iskeä irrallista käsinettä ruuvia vasten, en koskaan onnistunut saamaan sitä takertumaan ruuviin. Tämä ei tietysti tarkoita että jonkun kannattaisi kokeilla samaa metsurin puseron hihalla tai helmalla.....  Menneen ajan koneita siis työturvallisuuden puolestakin....ehkä jotkut kaikesta huolimatta haluaa tehdä klapeja näillä koneilla.

Viimeksi muokattu: 18.12.10 - klo:15:13 kirjoittanut Luomujussi

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ruuvihalkojan kierrosluku

Kokeilin aikoinaan iskeä käsinettä ruuvia vasten, en koskaan onnistunut saamaan sitä takertumaan ruuviin.

Johtunee siitä että teillä jänkhäläisillä on peukalo keskellä kämmentä. Ei ole lapasessa tarttuvaa uloketta....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Rehuukko

  • Vieras
Vs: Ruuvihalkojan kierrosluku
Terve!

Olen suunnittelemassa ruuvihalkojaa jonka halkaisukartioksi olen ajatellut Savenmaalla myynnissä olevaa kartiota (http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=sir199). Ajatuksena olisi laittaa n. 4 - 5.5KW:n sähkömoottori+vaihde jonka akseliin halkaisukartio tulisi suoraan kiinni. Mikähän mahtaisi optimaalinen kierrosluku tuollaiselle kartiolle?

T: Simo
********************************************************
Melkoisia kommentteja taas.Siis miksi sähkömoottori+vaihde ratkaisuun olet päätynyt.
Sopiva kierrosluku tuolle halkaisukartiolle on jossain 400-500rpm /min,jonka saat sähkömoottorista laittamalla siihen sopivan hihnapyörän eli isompi kuin halkaisuakselilla oleva.Jos halkaisuruuvi pyörii liian  nopeasti se repaiseen halottavan puun käsistä tai tekee pelkän reiänpölkkyyn.Kokemusta on!Ja sitten halkaisupöytään myös kiila joka estää puun pyörähtämisen.Mutta yksi pointti on ,että tuo systeemi tarvitsee ns vauhdin pelkkä moottorin vääntö ei riitä halkaisuun .Siis sirkkelin terä tai muu vastaava jossa on hiukan liikeenergiaa.Itse olen tuollaisen  rakennellut,siis klapisirkeklin ja kyllä sillä pitkä pino on pienitty puita,ja vielä kaikki sormet ovat tallella.Kohelothan teloovat itsensä vaikka kahvilusikalla. ;D

D-Tune

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 577
Vs: Ruuvihalkojan kierrosluku
Hei simppahei mul olis tollane kierukka, voin myyrä satasella tai 50 riittänee

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2137
Vs: Ruuvihalkojan kierrosluku
Ruuvihalkoja on kyllä tehokas peli ylijäreissä pölkyissä , mutta myös samalla tosi vaarallinen.
Itse olen pilkkonut useita kymmeniä motteja halkoja ruuvilla, silloin kun hydraulipilkkojaa ei vielä ollut.
Onneksi mitään vakavampaa ei sattunut, mitä nyt joskus pölli innstui pyörimään omia aikojaan.
Kierrosluku lienee sopiva siinä 300 kieppeillä (voimanotto lähes tyhjäkäynnillä)
Kerran ollessani otilla viikoloppuna ,vieressäni istui vanhempi mieshenkilö. Kun kyselin mikä herraa
vaivasi, kertoi mies,että housun lahje oli tarttunut halkojan ruuviin.Jalka mustana ja tönkkönä kaveri
tuumi, että onneksi housut hajosivat päältä ennen kuin henki meni;että silleen :o

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Ruuvihalkojan kierrosluku
Se on niin vaarallisen oloinen keksintö että ei oo pahempaa sattunu. Kerran kun vedin oikein kieron pöllin kaksinkäsin pois ruuvista niin puu puristui  äkisti takaisin alkuperäiseen muotoon ja molempien käsien sormet jäi purituksiin pöllin puoliskojen väliin. Hetki meni ihmetellessä mutta ohjasin pöllin takaisin ruuviin vieläpä samaan halkeamaan  niin puristus helpotti ja sormet vapautui ilman pahempia vaurioita
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Teroman

Vs: Ruuvihalkojan kierrosluku

Ruuvia pittää käytellä maltillisesti,,,,, Kintaat kädessä
 8)

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
luulin jo kaiken nähneeni...
Seiväskairallakin onnistuu :D

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65257
Vs: Ruuvihalkojan kierrosluku
toi kuvan kone vekova!      ja kellekkähän nuo reiän piakat merkattu?        kyllä ruuvillakin töitä tekee mutta pitää olla selvinpäin ja töissä mukana!    ettei pääse mukaan töihin! ;D

Teroman

Vs: Ruuvihalkojan kierrosluku

Näyttää ihan pohojanmaan tekeleeltä,,,,

Pirttinen vaiko Junkkari ?
 :'(

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Ruuvihalkojan kierrosluku
Itellä omatekoinen sirkkeli ja päässä ruuvi halkoja niille pikkuklapeille. Tenavana sillä puita tehtiin,itse puun heittäjänä ja joskus halkojanakin. Hyvin pelitti, kunhan päästi puusta irti välittömästi kun puu otti ruuviin kiinni.
Metrisille haloille traktorin perään halkoja, se ihan pätevä ja turvallisen oloinenkin ellei vaatteitaan siihen tartuta.
Kaverin kanssa kimpassa Palaxin combi II ja onhan se kone, turvallisempi ja fiksu kampe.

Ikinä kenenkään ei pitäisi ruuvihalkojaa hommata, niin pientä/suurta tarvetta ei olekaan etteikö muuten hommaa voisi hoitaa. Kirves tai ihan kunnon kone.

Voisin myydä tuon sirkkelin raadon, 3 tai 4kw:n sähkömoottorilla. Sillä voi yrittää erilleen ylimääräisistä raajoista, tässä talossa se ei ole vielä onnistunut joten jospa seuraava omistaja onnistuisi :-X
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Ruuvihalkojan kierrosluku
Terve!

Olen suunnittelemassa ruuvihalkojaa jonka halkaisukartioksi olen ajatellut Savenmaalla myynnissä olevaa kartiota (http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=sir199). Ajatuksena olisi laittaa n. 4 - 5.5KW:n sähkömoottori+vaihde jonka akseliin halkaisukartio tulisi suoraan kiinni. Mikähän mahtaisi optimaalinen kierrosluku tuollaiselle kartiolle?

T: Simo
********************************************************
Melkoisia kommentteja taas.Siis miksi sähkömoottori+vaihde ratkaisuun olet päätynyt.
Sopiva kierrosluku tuolle halkaisukartiolle on jossain 400-500rpm /min,jonka saat sähkömoottorista laittamalla siihen sopivan hihnapyörän eli isompi kuin halkaisuakselilla oleva.Jos halkaisuruuvi pyörii liian  nopeasti se repaiseen halottavan puun käsistä tai tekee pelkän reiänpölkkyyn.Kokemusta on!Ja sitten halkaisupöytään myös kiila joka estää puun pyörähtämisen.Mutta yksi pointti on ,että tuo systeemi tarvitsee ns vauhdin pelkkä moottorin vääntö ei riitä halkaisuun .Siis sirkkelin terä tai muu vastaava jossa on hiukan liikeenergiaa.Itse olen tuollaisen  rakennellut,siis klapisirkeklin ja kyllä sillä pitkä pino on pienitty puita,ja vielä kaikki sormet ovat tallella.Kohelothan teloovat itsensä vaikka kahvilusikalla. ;D
Aika pienet on kierrokset, onko sirkkeli eri akselilla ???   Tuollainen ruuvi on sen vaarallisempi mitä pienemmät kierrokset. Kunnon ote pöllistä ja lyönti ruuvin päähän niin kyllä menee halki rivakasti. Tuossa minun pilkkojasirkkelissä kulmavaihde ensin tuplaa nopeuden ja hihnavälitys vielä nostaa sitä. On erittäin tehokas kahden ihmisen käytössä kun toinen sirkkelöi ja toinen halkoo. Kaikkien koneiden kanssa pitää järki olla mukana, tuolla pilkkojalla on äiteekin halkonut paljon puita.

Vette87

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: Ruuvihalkojan kierrosluku
Noniin nyt on ruuvihalkaisija valmis. Eli rakenne on yksinkertaisesti 1500 rpm:n 5.5 Kw:n ABB sähkömoottori + hammaskytkin + laakeripukeilla oleva halkaisuruuvi ja koko paketti on pultattu kiinni tukevaan rautalevyyn. Ruuvin alapinnan korkeus rautalevystä on n. 10cm ja ruuvin alla on pöllin pyörähtämisen estämiseksi ja halkaisun tehostamiseksi hitsattu kiinni n. 8 cm korkea kirveen terä.

Laite on kyllä erittäin tehokas ja nopea. Olen halkonut sillä 0.5m:n koivupöllejä ja yhteen halkaisuun menee ehkä max. 5s, pölli vaan tönäistään kiinni ruuviin ja ruuvihoitaa loput. Koska koko paketti on pöydän päällä ja ruuvin alla on kirvesterä niin ainakaan vielä klapit eivät ole pyörähdelleet vaan halkominen on ollut "turvallisen" tuntuista.

T: Simo

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Ruuvihalkojan kierrosluku
Noniin nyt on ruuvihalkaisija valmis. Eli rakenne on yksinkertaisesti 1500 rpm:n 5.5 Kw:n ABB sähkömoottori + hammaskytkin + laakeripukeilla oleva halkaisuruuvi ja koko paketti on pultattu kiinni tukevaan rautalevyyn. Ruuvin alapinnan korkeus rautalevystä on n. 10cm ja ruuvin alla on pöllin pyörähtämisen estämiseksi ja halkaisun tehostamiseksi hitsattu kiinni n. 8 cm korkea kirveen terä.

Laite on kyllä erittäin tehokas ja nopea. Olen halkonut sillä 0.5m:n koivupöllejä ja yhteen halkaisuun menee ehkä max. 5s, pölli vaan tönäistään kiinni ruuviin ja ruuvihoitaa loput. Koska koko paketti on pöydän päällä ja ruuvin alla on kirvesterä niin ainakaan vielä klapit eivät ole pyörähdelleet vaan halkominen on ollut "turvallisen" tuntuista.

T: Simo
Ole vaan sitten varovainen sen kanssa ettei tartu mikään vaate tai hanska tuohon ruuviin. Ja kun tuo nyt on sähkökäyttöinen niin tuohon olisi aika helppo tehdä "tappokytkin" jolla saa moottorista virrat poikki.