Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe varmolifti  (Luettu 14637 kertaa)

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
varmolifti
Minkämoisia kokemuksia? Tuomiopäivän keksintö vai käyttökelponen laite?
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Vs: varmolifti
Meillä on varmolifti ja ihan näppärä kone. Ostimme ekan vuonna -99 ja nyt on toinen samanlainen jo käytössä. Eli jos olis huonoksi havaittu, ei varmasti toista olisi ostettu. Meillä on myös pienkuormaaja, jolla saisi rehut lehmien eteen, mutta on se paljon hankalampaa. Talvisin varmolift täytetään niin, että kone on varastossa ja traktorin kauhalla ajetaan rehua vaunu täyteen. Kesällä niin, että jakovaunu ajetaan rehusiilon viereen, jossa täyttö tapahtuu. Meillä on sähkökäyttöinen, joten johdon kelausta pitää seurata.
Meillä on 60 lehmää, joten illalla annamme 1,5 vaunullista ja otamme aamuksi valmiiksi yhden vaunullisen, joka riittää hyvin päiväksi. Rehun jakamiseen menee muutama minuutti.
Helppo käyttää. Ollaan syötetty sillä paalirehua, kun se osaa leikata.

Ainoat viat joita on tullut, on sähköjohdon jääminen kelan väliin sekä syöttökelan ketjujen katkeaminen. Molemmat ovat käyttäjästä kiinni, koska ketjuja pitää välillä kiristää.

Muistan kun meillä mietittiin rehunjakoa ja lehdessä oli juttu tilasta, jolla oli jo toinen varmolift käytössä.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: varmolifti
Noita on yleisesti kehuttu ja ikivanhoja koneita on monella käytössä edelleen.

realisti

  • Vieras
Vs: varmolifti
meillä on kanssa ollut käytössä vuodesta 2000. jaettu keskimäärin 30-40 lehmän rehut, ja edelleen pelaa. Nyt on kamat hallissa pientä peruskunnostusta varten hankittuna, eiköhän se kunnostettuna toisen 10 vuotta vielä pelaa.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: varmolifti
Mulla olis jouten vanhempaa mallia kone. Ihan hyvä värkki oli silloin kun oli sen aika, navetan vintistä aikoinaan jaettiin luukusta alas, ja välillä käytiin kylmäpihatolla jakamassa sonneille paalit. Viimeisenä vuonna kävin vanhan navetan vintiltä hakemassa tornirehua uuteen pihattoon. Sitten tuli apevaunun vuoro....
Ei huono kone, vaikka vanhassa mallissa oli heikko lenkki se vetopyörähässäkkä, se uusittiin muutamaan kertaan, ja hydemoottorista meni akseli monesti paloiks, kun se kiila ei kestänyt. Uusimmassa mallissa olikin sitten jo reilun kokoinen hydemoottori.

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Vs: varmolifti
Mulla on nuita ollu kaksi... Toinen 90-luvun vehkeitä käytettynä ostettuna ja toinen lyhyt super -02 dieselkoneella uutena ostettuna.
Todella hyvä ja näppärä keksintö mutta laadultaan ihan täysi PASKA! Koneessa ei kestäny kannentiiviste, ketjut piti uusia joka vuosi, vetorengas samoin, vetorenkaan pultit korkkas, piikkisylinteri hajos, piikkien kelkka korjattiin moneen otteeseen ja lopussa se vaihdettiin ym. pienempiä vikoja. Reilu vuosi sitten siirryin Weidemann-aikaan kun ei jaksanu joka viikko rassata. On muuten tosi hyvä peli tuo Weidemann... Suosittelen!
Niin ja sitten Varmon valmistajan varaosapolitiikasta... Kaks kertaa viimesen talven aikana kun tilasin sieltä osia ja sitten muutaman päivän päästä soitin sinne että missä ne viipyy. Niin eipä ollu vielä edes tehty niitä!!! Ja eivät sitten vaivautuneet ilmoittamaan tilatessa että niihin pitää malmitkin louhia ennenkuin niitä hyllystä löytyy. Ala-arvoista toimintaa Suomalaiselta konevalmistajalta!!!!
Ens kerralla kyseisen palvelun seurauksena vaihtuu myös klapikoneen merkki  >:(
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: varmolifti
Yks tuttu on va kovasti innostunut tämmösestä laitteesta. ite olisi kyllä aperuokinnan kannalla siinä ratkaisussa, mutta jokainen tekee kuin parhaaksi näkee...

Minen tiä ko meil rehu jaetaan pienkuormaajalla. Ja ihan jo siitä syystä että tuonne navettaan ei oikein muulla mahdu. Ja saapahan samalla kaksi eri rehulaatua syöttöön, ja saa kuivikkeet käytäville samalla koneella ja täydet paalit saa navettaan samalla koneella. Rattoria tarttee käynnistää elukoitten kuivike ja rehuhuollon takia normaalisti kaks kertaa kuukaudessa.
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

KeljuK.Kojootti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 75
Vs: varmolifti
Itsellä vasta vajaan viikon kokemukset vm. 2005 käytetystä laitteesta, mutta jo nyt suosittelen.

Oma peli varustettu Hondan bensamoottorilla ja tuntuu olevan hyvä moottori. Leikkuuterä on syytä pitää terävänä, jotta leikkaisi pyöröpaalia kunnolla eikä toklaisi.

Ei tätä enää pois raaskisi antaa. Kontrasti jäisestä paalista talikolla repimiseen ja kärryllä otusten eteen roudaamiseen ja talikolla jakamiseen versus varmoliftillä reteesti tapahtuvaan rehunjakoon on huikea.

Lehmätkin katsovat arvostavammin kuin on Varmoliftin puikoissa.
Yli aidan matalimmasta kohdasta

peijooni

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 96
Vs: varmolifti
Mulla on nuita ollu kaksi... Toinen 90-luvun vehkeitä käytettynä ostettuna ja toinen lyhyt super -02 dieselkoneella uutena ostettuna.
Todella hyvä ja näppärä keksintö mutta laadultaan ihan täysi PASKA! Koneessa ei kestäny kannentiiviste, ketjut piti uusia joka vuosi, vetorengas samoin, vetorenkaan pultit korkkas, piikkisylinteri hajos, piikkien kelkka korjattiin moneen otteeseen ja lopussa se vaihdettiin ym. pienempiä vikoja. Reilu vuosi sitten siirryin Weidemann-aikaan kun ei jaksanu joka viikko rassata. On muuten tosi hyvä peli tuo Weidemann... Suosittelen!
Niin ja sitten Varmon valmistajan varaosapolitiikasta... Kaks kertaa viimesen talven aikana kun tilasin sieltä osia ja sitten muutaman päivän päästä soitin sinne että missä ne viipyy. Niin eipä ollu vielä edes tehty niitä!!! Ja eivät sitten vaivautuneet ilmoittamaan tilatessa että niihin pitää malmitkin louhia ennenkuin niitä hyllystä löytyy. Ala-arvoista toimintaa Suomalaiselta konevalmistajalta!!!!
Ens kerralla kyseisen palvelun seurauksena vaihtuu myös klapikoneen merkki  >:(
sinulle sattui sitten 14hp diesel johon ei saa parempaa kannen tiivistettä mutta onhan tuo nyt monta vuotta pelannut kun oikaisin kannen ja uusi pahvi...ketjun joutuu hitsaamaan "umpeen" ettei purkaannu... vetorenkaan ostaa umpikumisena vianorilta saa melkein samaan hintaan kuin uusi vanteineen... vetorenkaan pultit voi korjata poraa reijät 12mm pultit takaapäin ja laittaa lukkomutterit väärinpäin ja toisen mutterin lukoksi... yhden kerran tiivisteet vaihdettu piikki sylinteriin ja pientä letkurikkoja yms.  mutta milläs silppuat ritilä palkki karsina eläimille heinän? jos ei apekiinnosta...  toimi jos ei ole peukalo keskellä kämmentä ;)   
Ammattilainen vuodesta 1990:)

pekko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Vs: varmolifti
Kolmas versio nyt menossa. Laatu (kestävyys) on jossain määrin vuosien varrella parantunut. Viestiketjussa esilleotetut viat on meilläkin havaittu, vetorenkaan raatoja kertynyt melkoinen kasa.
Jostain luin tai kuulin, että kannatta tätä Lamporkinia hehkuttaa kesät talvet ennen käynnistystä,vaikuttaa kuulemma kansipahvin kestävyyteen. Meidän ammulaan ei muuta järkevää pp;n
jakotapaa ole keksitty kuin tuo  paljon parjattu Varmo. Laitteen kestävyyteen vaikuttaa talviaikainen koneen säilytyspaikka ja säilörehun laatu. Kosteus ja hapot näyttää rautaa syövän.

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: varmolifti
Mulla on nuita ollu kaksi... Toinen 90-luvun vehkeitä käytettynä ostettuna ja toinen lyhyt super -02 dieselkoneella uutena ostettuna.
Todella hyvä ja näppärä keksintö mutta laadultaan ihan täysi PASKA! Koneessa ei kestäny kannentiiviste, ketjut piti uusia joka vuosi, vetorengas samoin, vetorenkaan pultit korkkas, piikkisylinteri hajos, piikkien kelkka korjattiin moneen otteeseen ja lopussa se vaihdettiin ym. pienempiä vikoja. Reilu vuosi sitten siirryin Weidemann-aikaan kun ei jaksanu joka viikko rassata. On muuten tosi hyvä peli tuo Weidemann... Suosittelen!
Niin ja sitten Varmon valmistajan varaosapolitiikasta... Kaks kertaa viimesen talven aikana kun tilasin sieltä osia ja sitten muutaman päivän päästä soitin sinne että missä ne viipyy. Niin eipä ollu vielä edes tehty niitä!!! Ja eivät sitten vaivautuneet ilmoittamaan tilatessa että niihin pitää malmitkin louhia ennenkuin niitä hyllystä löytyy. Ala-arvoista toimintaa Suomalaiselta konevalmistajalta!!!!
Ens kerralla kyseisen palvelun seurauksena vaihtuu myös klapikoneen merkki  >:(
sinulle sattui sitten 14hp diesel johon ei saa parempaa kannen tiivistettä mutta onhan tuo nyt monta vuotta pelannut kun oikaisin kannen ja uusi pahvi...ketjun joutuu hitsaamaan "umpeen" ettei purkaannu... vetorenkaan ostaa umpikumisena vianorilta saa melkein samaan hintaan kuin uusi vanteineen... vetorenkaan pultit voi korjata poraa reijät 12mm pultit takaapäin ja laittaa lukkomutterit väärinpäin ja toisen mutterin lukoksi... yhden kerran tiivisteet vaihdettu piikki sylinteriin ja pientä letkurikkoja yms.  mutta milläs silppuat ritilä palkki karsina eläimille heinän? jos ei apekiinnosta...  toimi jos ei ole peukalo keskellä kämmentä ;)   
tuo lombardin kone ei ole häävi mutta se on taaksejäänyttä elämää kun laitoin tilalle kubotan 4 pyttysen koneen.muuten varmolift pesee pienkuomaajan 6-0.

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: varmolifti
muuten varmolift pesee pienkuomaajan 6-0.
Varmasti joo, mutta jos samalla koneella pitää siirtää paalit navettaan, puhdistaa ruokintapöydät, jakaa rehut, kuivittaa kylmäpihaton karsinat, viedä kuivikepyöröpaaleja sekä joskus myös siirtää raadot pois navetasta, niin silloin peli on puhtaasti 0-6 pienkuormaajalle.  ;)

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Vs: varmolifti
muuten varmolift pesee pienkuomaajan 6-0.
Varmasti joo, mutta jos samalla koneella pitää siirtää paalit navettaan, puhdistaa ruokintapöydät, jakaa rehut, kuivittaa kylmäpihaton karsinat, viedä kuivikepyöröpaaleja sekä joskus myös siirtää raadot pois navetasta, niin silloin peli on puhtaasti 0-6 pienkuormaajalle.  ;)

Joo kyllä se linkkukuormain meilläkin säästää jo pelkästään pöydän puhdistuksessa sen ajan minkä rehun ajossa häviää. Varmolla kun ei heikon vetokyvyn ja näkyvyyden takia sitä voi tehdä. Lisäksi tehdään raksahommia, siirrellään tavaraa hallissa yms.
Mutta jos joku erehtyy varmon ostamaan niin ei kannata kottikärryjä ja talikkoa kovin kauas ladon perälle viedä... Niitä tarvitaan vielä  ;D
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: varmolifti
Meille tuli loppuvuojesta -99 siilosta irrottava sähkökäyttönen varmolifti, kun sillon vielä syötettiin myös siilorehua. Helepotus oli suuri, kun ei tarvinnu enää valtteria lämmitellä pakkasilla rehunottoon.
Talvella vaunua säilytetään ruokintapöyällä, kesällä rehulavossa. Vaunulla on ruokittu kokoajan n.35-päistä lypsykarjaa.
Remppaa on saanu tietenki tehä:
-Kulettimen laakereita vaihettu noin 8kpl. Maksavat muutaman euron kipale, ja on heleppo vaihtaa. Rikkinäinen laakeri ei estä rehunjakoa.
-Eturenkaat (tässä mallissa siis etuveto) vaihettu kertaalleen kulumisen vuoksi. Puhkeamisia on sattunu 1 tai 2 kertaa. Yks rengas kannattaa pitää varalla...
-Nosto/siirtohaarukan saranatapit tein uuet tavallisista pulteista.
-Kulettimen ketjuna on nyt 3. käytössä; kannattaa kääntää välillä, että venyy tasasesti.
-1 kpl hydr.letkuja puhki.
-1 kpl hydr.putkia puhki.
-Vaunun alla oleva kulettimen suojapelti uusittu.
-Sähkökaapelina nyt 3. käytössä. Vähä tyyris uusia, kun maksaa n.10EUR/m. Kannattaa ottaa hydr. kelan kiristimellä, mulla jousikiristys.
-Siirto/nostohaarukan sylinterin tiivisteet vaihettu.
-Saman sylinterin kiinnityskorvakko hitsattu ja vahvistettu pariin kertaan.
-Toissapäivänä hitsasin pohjapeltiin lisää rautaa, kun oli jo kulunut puhki. Lisäksi hitsasin leikkuuterän sylinterin korvakkoa.
-Itse runkoa hitsattu kerran.

Onhan tuossa vikalistaa, kun yritin muistaa kaikki, mitä on pitäny tehä, mutta kyllä silti hommansa hoitaa niin, etten pois antas. Varalle jätettyä rehuleikkuria on tarvinnu käyttää kerran 11v:n aikana, jos oikein muistan. Tai jos muistin väärin, niin sitten ei kertaakaan.
Nämä kokemukset siis vuosimallista 1999. Uuesta vaunusta en tiiä, mitä muutoksia on tehty.

Viimeksi muokattu: 20.11.10 - klo:14:46 kirjoittanut Kaupoi

"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: varmolifti
muuten varmolift pesee pienkuomaajan 6-0.
Varmasti joo, mutta jos samalla koneella pitää siirtää paalit navettaan, puhdistaa ruokintapöydät, jakaa rehut, kuivittaa kylmäpihaton karsinat, viedä kuivikepyöröpaaleja sekä joskus myös siirtää raadot pois navetasta, niin silloin peli on puhtaasti 0-6 pienkuormaajalle.  ;)

Tähän listaan vielä se että pienkuormaajaa voi käyttää muunakin kuin monikäyttöisenä navettakoneena. Monessa pienessä nostamisessa ja siirtämisessä sopeva laitos, usein ek.rattori on jossain muualla ko tontilla kun tarttis jotain nostaa. Ja pienkuormaajaan voi tehdä sensortin kauhan tai kouran mitä kokee tartvitsevansa. Niin, voihan niitä tietysti myös ostaakkin. Meillä tulee koneista tuohon pienkuormaajaan toisiksi eniten tunteja. Ja sekin on ihan kiva että ek.traktoria ei tartte talvipakkasilla hieroa käyntiin ihan kaikkien nostohommien takia, ja tosiaan nuota "lähtöjä" rehuhuollon takia tulee keskimäärin 2 kertaa kuukaudessa.
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)