Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 843 Bobkatti  (Luettu 2292 kertaa)

Solifer1

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
843 Bobkatti
Eihän pysty ko koneella pyöröpaaleja kuljetteleen? Miten muuten menis navetan yleiskoneena?? Missa maassa valmistettu? Saako vara-osia hyvin?

rene

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: 843 Bobkatti
Luulis sillä tonnin paaleja vievän. 743:nen vei 800 kiloisia ja 974:nen vie kahta tonnin painoista.

landehande

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • verkuilla tulevaisuuteen
Eihän pysty ko koneella pyöröpaaleja kuljetteleen? Miten muuten menis navetan yleiskoneena?? Missa maassa valmistettu? Saako vara-osia hyvin?

Ameriikkalainen, kehitetty Vietnamin sotaan.  Varaosia saa hyvin. Jos ei halvemmalla muualta niin sitten Finntractorista Vantaalta.
Mulla on kaksi juuri tuollaista 843:a, toinen ollut jo 17 vuotta.  Niillä kuskaa hyvin tonnin paaleja. Ongelmana on, että perse nousee painavimpien kanssa.  Olen tehnyt takaluukkuun painotelineen ja siihen traktorista puntit. Jo taas nousee paali.  Nostan niillä paalin karsinan puolelle, purkaan siellä verkon ja muovin puoliksi pois. Sitten kippaan Kelfrin häkin päälle. Työvälineitä, millä paaleja voi kuljetella on trukkihaarukka, koneen levyinen paskatalikko ja MP:n paalipuristin. Puristimeen piti tehdä tietenkin sovite.  Paskan ajo on bobbarilla hauskaa. Kone kääntyy itsensä ympäri paikallaan, nostaa taakan kolmeen metriin.
Koneet  painavat n 3 tonnia ja paperien mukaan nostavat kuormaajan tappien kohdalta 1,3tn. Takana on n 70hv perkins, isuzu tai kubota. Ensimmäinen perkins pyöri melkein loputtomasti, mutta sitten uupui. Uuden saa  vaikkapa volvon 800-puimurista vähän ajettuna (kiinnikkeet samat). Moottoriremontti tolkuttoman kallis. Penkin alla on keraaminen suodatin, joka pitää puhdistaa menon hidastuttua. Moottorin ja pumpun välillä on ristikkonivelakseli, joka pitää rasvata silloin tällöin (kerran vuodessa). Rasvaaminen tehdään käsikopelolla sokkona, mutta ei ole ollenkaan mahdoton tehtävä. Hytti vaan pitää heittää ylös.
Vanhakin bobbari on millintarkka ajettava, älyttömän vahva, ketterä ja maastokelpoinen tosityöläinen. Suosittelen!
Päihittää jotkut ''avantit'' vanhanakin mennen tullen. Hinta lenee tuolla mallilla 5-8 tonnia ulkonäöstä riippuen. Avantit yms maksavat moninkertaisesti sen ja ovat heikkoja rimpuloita bobbariin verrattuna.

Viimeksi muokattu: 15.11.10 - klo:07:59 kirjoittanut landehande

Ed

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Onko muilla tietoo paremmin kon bobcatin edustus siirtynee vuodenvaihteessa dae-tek ille...???
Toivottavasti ainakin varaosahinnat puolittuu.. Itse olen pyrkinyt tilaileen pääasiassa englannista.
Parhaimmillaan hinta ollut 85% halvempi... kotiin toimitettuna.