Eihän pysty ko koneella pyöröpaaleja kuljetteleen? Miten muuten menis navetan yleiskoneena?? Missa maassa valmistettu? Saako vara-osia hyvin?
Ameriikkalainen, kehitetty Vietnamin sotaan. Varaosia saa hyvin. Jos ei halvemmalla muualta niin sitten Finntractorista Vantaalta.
Mulla on kaksi juuri tuollaista 843:a, toinen ollut jo 17 vuotta. Niillä kuskaa hyvin tonnin paaleja. Ongelmana on, että perse nousee painavimpien kanssa. Olen tehnyt takaluukkuun painotelineen ja siihen traktorista puntit. Jo taas nousee paali. Nostan niillä paalin karsinan puolelle, purkaan siellä verkon ja muovin puoliksi pois. Sitten kippaan Kelfrin häkin päälle. Työvälineitä, millä paaleja voi kuljetella on trukkihaarukka, koneen levyinen paskatalikko ja MP:n paalipuristin. Puristimeen piti tehdä tietenkin sovite. Paskan ajo on bobbarilla hauskaa. Kone kääntyy itsensä ympäri paikallaan, nostaa taakan kolmeen metriin.
Koneet painavat n 3 tonnia ja paperien mukaan nostavat kuormaajan tappien kohdalta 1,3tn. Takana on n 70hv perkins, isuzu tai kubota. Ensimmäinen perkins pyöri melkein loputtomasti, mutta sitten uupui. Uuden saa vaikkapa volvon 800-puimurista vähän ajettuna (kiinnikkeet samat). Moottoriremontti tolkuttoman kallis. Penkin alla on keraaminen suodatin, joka pitää puhdistaa menon hidastuttua. Moottorin ja pumpun välillä on ristikkonivelakseli, joka pitää rasvata silloin tällöin (kerran vuodessa). Rasvaaminen tehdään käsikopelolla sokkona, mutta ei ole ollenkaan mahdoton tehtävä. Hytti vaan pitää heittää ylös.
Vanhakin bobbari on millintarkka ajettava, älyttömän vahva, ketterä ja maastokelpoinen tosityöläinen. Suosittelen!
Päihittää jotkut ''avantit'' vanhanakin mennen tullen. Hinta lenee tuolla mallilla 5-8 tonnia ulkonäöstä riippuen. Avantit yms maksavat moninkertaisesti sen ja ovat heikkoja rimpuloita bobbariin verrattuna.