niin, eikös just kiinassa ole se ainoa maailmassa todella toimiva luotijunaliikenne, toimii jopa yölläkin , asemia on vasta muutamia ja rataakin rajoitetusti mutta kuitenkin kun se sentäs on pykästy äkkiä pystyyn, toisin kuin suomessa jossa mandolinot rullailee noin 60- 90 vauhtia näillä nykyraiteilla.
taitaa ryssienkin junat kulkee jo varmemmin, -jos setsenit ei häirihe! kuin nää kotomaan .
japanissa on hyvempi, ajaneet ruokottomasti kilometrejä vuosikymmeniä ja muistaakseni vain yks kuolonuhri tullut.... Suurnopeusjunat alueittain
[muokkaa] Aasia
Aasian suurnopeusraideverkosto vuonna 2010.
██ 300+ km/h
██ 250–299 km/h
██ 200–249 km/h
██ Rakenteilla
██ Muut rautatietMaailman ensimmäinen todellinen eli yli 200 km/h keskinopeutta kulkeva suurnopeusjuna oli Japanissa 1. lokakuuta 1964 Tokio–Osaka-välille avattu Shinkansen. Radan suunnaton suosio ja taloudellinen kannattavuus — matkustajia oli kolmessa vuodessa yli 100 miljoonaa — johti Japanin laajentamaan suurnopeusjunaverkkoaan runsaasti. Noin 50 miljardin dollarin investoinnin jälkeen verkon viisi linjaa kattavat nyt Japanin pääsaaren Honshun lähes päästä päähän, yhdistäen sen myös Kyushuun, ja laajentaminen jatkuu edelleen.
Koreassa avattiin Aasian toinen pitkän matkan suurnopeusjuna KTX välille Soul–Busan 31. maaliskuuta 2004, joskin junat kulkevat vuoteen 2010 asti osan matkasta tavallisilla raiteilla. Maailman nopein kaupallisessa käytössä oleva juna on tällä hetkellä Shanghaissa Kiinassa. 431 kilometrin tuntivauhtia kulkeva maglev-juna yhdistää Pudongin lentokentän keskustan liepeille, taittaen 30 kilometrin taipaleen hieman alle kahdeksassa minuutissa. Kiinan ensimmäinen yli 300 km/h suurnopeusjunarata, ICE-tekniikkaan perustuva Peking–Tianjin-linja, avattiin 2008.