Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Auto maatalousverotuksessa  (Luettu 19549 kertaa)

Loordi Fordson

  • Vieras
Auto maatalousverotuksessa
 Lisävähennyksen takia pidetään ajopäiväkirjaa, ja ehdoissahan sanotaan, että lisävähennykseen on oikeus, eli tähän 43 c/km (v.2007) mikäki  maatalouden ajoja on enintään puolet vuosittaisesta ajomäärästä ja ajoista tehty ajopäiväkirjamerkinnät. Kuinka käy mikäli maatalouden ajoja kertyy henkilöautolle yli puolet, siirrättääkö verottaja auton maatalouskalustoon kuuluvaksi ( erään kirjanpitäjän tulkinta, ei minun  ) vai onko mahdollista, että verottaja hyväksyy vain lisävähennyskulut 50 %:iin asti ? Eli jos joutusi maatalouskalustoon, kävisi niin, että henkilöautonkin hankintahinnasta voisi tehdä poistot, mutta alv-vähennystä ei huomioitaisi. Vuosimenot voisi vähentää sekä maatalous-että arvonlisäverotuksessa maatalouskäytön prosenttiosuudella. Onko tapauksia tullut vastaan tai onko agrolaiset kuulleet ko. tapauksista, etenkin eri verotoimistojen käytännöstä ?

Viimeksi muokattu: 15.02.08 - klo:21:50 kirjoittanut Loordi Fordson

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Vs: Auto maatalousverotuksessa
Kysäisin kerran asiaa oikein verottajalta. He eivät tuntuneet ollenkaan innostuneelta siirtämään henkilöautoa maatalouskalustoon. Eli voit varmaankin halutessasi jatkaa entistä käytäntöä, vaikka maatalousajoja olisikin vähän yli puolet kokonaismäärästä. Ei siitä kyllä itselesikään mitään etua olisi: alveja et voi missään tapauksessa vähentää (edes maatalouden osalta), yksityistalouden korjaukset on tehtävä ajojen suhteessa ja hirvittävä työ laskea sitä varten autosta aiheutuneet kustannukset joka vuosi. Luettakoon siis maatalouskalustoon vain siinä tapauksessa, että yksityiskäyttöä ei ole ollenkaan.

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: Auto maatalousverotuksessa
Kysäisin kerran asiaa oikein verottajalta. He eivät tuntuneet ollenkaan innostuneelta siirtämään henkilöautoa maatalouskalustoon. Eli voit varmaankin halutessasi jatkaa entistä käytäntöä, vaikka maatalousajoja olisikin vähän yli puolet kokonaismäärästä. Ei siitä kyllä itselesikään mitään etua olisi: alveja et voi missään tapauksessa vähentää (edes maatalouden osalta), yksityistalouden korjaukset on tehtävä ajojen suhteessa ja hirvittävä työ laskea sitä varten autosta aiheutuneet kustannukset joka vuosi. Luettakoon siis maatalouskalustoon vain siinä tapauksessa, että yksityiskäyttöä ei ole ollenkaan.

Kyllä meinaan pitää  henkilöauton yksityispuolella, mutta tuo tulkinta mättää hiukan. Muun  yritystoiminnan verotuksessa taidetaan olla aika tarkkoja juuri tuosta yksityis-ja yrityskäytön rajasta. Tänään käytiin sattumalta keskustelua erään yrityskirjanpitoja tekevän ihmisen kanssa ko. aiheesta. Itse olen aina ollut sitä mieltä, että henkilöautoon suhtaudutaan todella karsaasti maatalouskalustoon kuuluvana, mutta tämä kirjanpitäjä vertasi maataloutta muussa yritystoiminnassa käytettyyn tulkintaan ajoneuvoista, eli jos vaikka henkilöautolla olisi yli 50 %:a maatalousajoa, se olisi maatalouskalustoon kuuluva hänen tulkinnan mukaan.... Siitä lähinnä  aihe mieleen. Ja mm. maastureita on hyväksytty KHO:n päätöksellä maatalouden kalustoon osaksi kuuluvaksi. KHO:n päätöksiä muistaakseni löytyy mm. vuosilta 1973,1979,1986 ja 1988 koskien maatalouden ajoja.....

Viimeksi muokattu: 15.02.08 - klo:21:32 kirjoittanut Loordi Fordson

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: Auto maatalousverotuksessa
tuo henkilöauto on ongelmallinen. verottaja katsoo aina että autolla ajetaan yksityisajoa. ja ajopäiväkirjan täyttäminen on työlästä varsinkin pakkasella aina mustekynä jäässä ;D. verottaja varmaan katsoo kokonaisuuden, itselle on hyväksytty pakettiauto kalustoon kaikki kulut menee verotuksessa maatalouteen alv. poistot, verot, vakuutukset, huollot. eikä tartte pitää ajopäiväkirjaa. koska ilman pakettiautoa ei käytännössä voi tätä toimintaa tehdä. henkilöauton kulut maksan omasta pussista. polttoaineet tulee kerran kuussa lasku josta otan litrat mitä maatalouden ajoissa on mennyt. monesti pikkuosia tulee haettua henkilöautolla henkilöautolla menee 6 litralla dieseliä satasen paketti vie 10 litraa. olen tyytyväinen että verottaja hyväksyy toisen auton kulut kokonaisuudessaan auton pitäminen on kallista muutenkin. ja henkilöauto tahtoo mennä huonoon kuntoon jos sillä kuljetetaan raskasta tavaraa.

potatofarmer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: Auto maatalousverotuksessa
Mulla kans pakettiauto 100% kirjanpidossa ja henkilöauto yksityiskäytössä,ajopäiväkirjaa pidän metsätalouden ajoista pakettiautossa.

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Vs: Auto maatalousverotuksessa
Tuo verottajan edustaja painotti lisäksi, että maatalouden liiketoiminnan luonteen on oltava sellaista, että siihen todella on perusteltua hankkia henkilöauto, pelkkä % ei riitä. Tulkitsisin tuon kyllä niin, että jos maatalouden ajoja on hyvin vähän, ei autoa missään tapauksessa tulla lukemaan maatalouskalustoon, vaikka yksityisajoja olisi vieläkin vähemmän.

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: Auto maatalousverotuksessa
Tuo verottajan edustaja painotti lisäksi, että maatalouden liiketoiminnan luonteen on oltava sellaista, että siihen todella on perusteltua hankkia henkilöauto, pelkkä % ei riitä. Tulkitsisin tuon kyllä niin, että jos maatalouden ajoja on hyvin vähän, ei autoa missään tapauksessa tulla lukemaan maatalouskalustoon, vaikka yksityisajoja olisi vieläkin vähemmän.

Kyllä minä olen samoilla linjoilla, en vain viittinyt ruveta väittelemään asiasta tilitoimiston pitäjän kanssa.....

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Auto maatalousverotuksessa
Lisävähennyksen takia pidetään ajopäiväkirjaa, ja ehdoissahan sanotaan, että lisävähennykseen on oikeus, eli tähän 43 c/km (v.2007) mikäki  maatalouden ajoja on enintään puolet vuosittaisesta ajomäärästä ja ajoista tehty ajopäiväkirjamerkinnät. Kuinka käy mikäli maatalouden ajoja kertyy henkilöautolle yli puolet, siirrättääkö verottaja auton maatalouskalustoon kuuluvaksi ( erään kirjanpitäjän tulkinta, ei minun  ) vai onko mahdollista, että verottaja hyväksyy vain lisävähennyskulut 50 %:iin asti ? Eli jos joutusi maatalouskalustoon, kävisi niin, että henkilöautonkin hankintahinnasta voisi tehdä poistot, mutta alv-vähennystä ei huomioitaisi. Vuosimenot voisi vähentää sekä maatalous-että arvonlisäverotuksessa maatalouskäytön prosenttiosuudella. Onko tapauksia tullut vastaan tai onko agrolaiset kuulleet ko. tapauksista, etenkin eri verotoimistojen käytännöstä ?

Nykyiset ohjeet on yksiselitteiset:

jos vähennyskelpoiset ajot alle 50% => ei kalustoon ja lisävähennysoikeus ajopv-kirjan tai muun luotettavan selv. mukaan.

Jos vähennyskelpoiset ajot yli 50% => kalustoon ja vähennykset todellisten kulujen mukaan, eli hankintahinta kalustoon ja auton käyttökulut kirjanpitoon. Kunkin verovuoden poistosta ja käyttökuluista tehdään yksityiskäyttöä vastaava oikaisu. Ajomääristä ajopäiväkirja tai muu luotettava selvitys. Ihan pelkkä arvio tai yksinkertainen väite "kokonaan maatalouskäytössä" ei riitä enää, vaan jollakin tavalla olisi osoitettava, kuinka esitettyyn jakosuhteeseen on päädytty. Itse olen neuvonut pitämään ajopv-kirjaa yksityisajoista, eli vuoden alun mittarilukema - vuoden lopun mittarilukema - yksityisajot ajopv-kirjasta = maatalousajot.


ALV-vähennysoikeus taas ratkeaa autotyypin mukaan, eli paketti- ja kuorma-autoista voi saada alv-vähennyksen vähennyskelpoisten ajojen osalta. Eli hankintahinnasta alv-vähennys arvioidun käyttösuhteen mukaisesti, ja käyttökuluista vuosittain ajopv-kirjan tai muun luotettavan selvityksen mukainen osuus. Tämä ALV-vähennys ei ole riippuvainen siitä onko ajoneuvo kalustossa vai ei, eli ALV-vähennys on vähennyskelpoisten ajojen osalta näiden autotyyppien osalta mahdollinen vaikka ei olisi kalustossakaan.

Henkilöautosta ei toistaiseksi ole käytännössä mahdollista saada ALV-vähennystä maataloudessa, ei hankintahinnasta eikä käyttökuluista. Vaatisi 100% vähennyskelpoisuuden, eli ei saisi olla pätkääkään yksityisajoa, enkä ole ainakaan vielä nähnyt ennakkopäätöstä, että joku olisi tuossa onnistunut.


Toistaiseksi en ole nähnyt yhtään henkilöautoa maatalouden kalustossa, enkä sitä sinne laittamista oikeastaan kovin järkevänä liikkeenä pidäkään, on tuo lisävähennys sen verran hyvä. Enpä ole kuullut, että olisi koskaan verottajan toimesta tarkistettu ilmoitettua kokonaisajokm-määrää, eli sehän onkin henkilöautolla aina vähintään 2x vähennyskelpoiset ajot...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Auto maatalousverotuksessa
Mulla pakettiauto kalustoon kuuluvana ja henkilöautot yksityisajossa. Käytänössä kummallakin ajetaan maatalous että yksityisajoja,menevät aikalailla ristiin että saa hyvällä omatunnolla laittaa pakettiauton kaikki kulut vähennyksiin. Kuitenkaan pakulla ei ajeta pitkää matkaa ja kesälläkin tulee kauppareissuja tehtyä mukavammalla kulkuneuvolla että ajot saattaa olla jopa vähäisempiä pakulla mitä ne todellisuudessa ovat maatalouden osalla.
Mutta kyllon syöläs auto,ja huollot tehdään säntillisesti,jopa suosituksia tiheämpään :)

Noin 5 vuotta sitten verottaja vaati täälläkin ajopäiväkirjan pakunkin ajoista mutta tuli sitten järkiinsä. Verotoimisto taitaa olla maan paras,asiakkaan kanssa neuvotellaan ja NEUVOTAAN sekä maatalouden verotuksesta ollaan hyvin perillä!
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: Auto maatalousverotuksessa
mulla ns. kakskäyttöajoneuvo eli isofarmari maatalous kalustossa. kaikki kulut vähennyskelpoisia alv:eineen , eli alv osuuskin on käyttömenoa, vaikka sitä ei saa vähentää alv-verotuksessa. yksityiskäyttö pois tilinpäätöksessä ajopäiväkirjan perusteella. maatalousajon osuus on noin 60% ja ainakin vielä vähennys on suurempi kuin 43cnt/km, auton menojäännöksen mennessä 6000€ se pitäs vaihtaa, jos meinaa hyötyä tosta vähennyksestä.   

KT

  • Vieras
Vs: Auto maatalousverotuksessa
Täs tein isännille exelissä toimivan ajopäiväkirjan ja hyvin ovat olleet tyytyväisiä. Siin samalla kun kuitteja naputtelevat koneelle, niin saa ajopäiväkirjan pidettyä.

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: Verottajan tarkastuksista
Tuohon Weijon viestiin pitää heittää sen verran kommenttia, että kyllä verottaja voi tehdä perusteellista valvontaa. Keskisessä Suomessa oli ollut puukaupassa mukana pinta-alaveron aikaan leimikot sekä pinta-alaverolliselta että myyntiverotuksen alaiselta palstalta. Palstat sijaitsivat lähellä toisiaan. Kun puut olivat olleet pinossa, pinta-alaveron alaiselta leimikolta puumäärä oli ylittynyt todella rutosti ja myyntiveroalalta alentunut arviosta rajusti. Kehitysluokaltaan, kasvupaikkatyypiltään ja puustoltaan metsälöt tasavertaisia...Verottaja oli tarkastanut puumäärät leimikoiden kesken kantojen lukumäärän ja halkaisijan perusteella. Ja seuraamuksia oli sitten tullut.....

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Verottajan tarkastuksista
Tuohon Weijon viestiin pitää heittää sen verran kommenttia, että kyllä verottaja voi tehdä perusteellista valvontaa. Keskisessä Suomessa oli ollut puukaupassa mukana pinta-alaveron aikaan leimikot sekä pinta-alaverolliselta että myyntiverotuksen alaiselta palstalta. Palstat sijaitsivat lähellä toisiaan. Kun puut olivat olleet pinossa, pinta-alaveron alaiselta leimikolta puumäärä oli ylittynyt todella rutosti ja myyntiveroalalta alentunut arviosta rajusti. Kehitysluokaltaan, kasvupaikkatyypiltään ja puustoltaan metsälöt tasavertaisia...Verottaja oli tarkastanut puumäärät leimikoiden kesken kantojen lukumäärän ja halkaisijan perusteella. Ja seuraamuksia oli sitten tullut.....

Olin aikanani itse myös verovalmistelijana ja tein myös verotarkastuksia. Ja sen kokemuksen perusteella voin kertoa, että jos aikoo tehdä oikeaa veronkiertoa, niin pitää sitten olla todella taitava -tarkastuksessa vaan kummasti tulee ilmi asioita. Vaikka yksittäin tarkasteltuna kuitti voisi olla asiallinenkin, niin kokonaisuutta tarkastellessa vilppi vaan kummasti "haisee" siitä mapista. Siis varsinkin silloin jos on oikein tarkoituksella haettu veroetua. Vahingon ja tietämättömyyden kyllä erottaa helposti vilpistä.

Ja tuo on totta, että verottaja on tarkka sitten jos siihen syytä ilmenee. Itse veroilmoituksilta ei enää juurikaan asioita selviä eriteltynä, eikä sen perusteella juurikaan korjauksia tehdä (poislukien tiedot joista verottajalla vuosi-ilmoituksia jne.), mutta jos tarkastukseen joutuu niin se on sitten tarkka. Ollaan menossa tuossa suhteessa vähän samaan kuin oma-aloitteisissa veroissa, verovelvollisen ilmoitukseen luotetaan ja rutiiniverotus menee automaattisesti niiden mukaan, ja jos tarkastuksissa ilmenee vilppiä niin sitten tutkitaan tarvittaessa todella tarkasti ja sanktioidaan reilusti.

Erityistä huomioita valmistelussa kiinnitetään esim. jos on yksityiskäyttöön tulevalle rakennukselle rakennuslupa haettu, liiketoiminnan laajuuteen suhteutettuna autokulut kohtuuttomat, palkanmaksu suhteessa liikevaihtoon/toimialaan, ja koneellisesti ristiintarkistetaan vuosi-ilmoitusten tiedot lomakkeelle, tarkkailuilmoitukset vakuutuskorvauksista ym. sekä ristiintarkistus verolomakkeiden tiedoista laskien arvonlisäveroilmoitukseen.

Rehellinen on helppo olla, vilppiin pitää olla jo ammattitaitoa ;-)

tuottaja

  • Vieras
Vs: Verottajan tarkastuksista
Tuohon Weijon viestiin pitää heittää sen verran kommenttia, että kyllä verottaja voi tehdä perusteellista valvontaa. Keskisessä Suomessa oli ollut puukaupassa mukana pinta-alaveron aikaan leimikot sekä pinta-alaverolliselta että myyntiverotuksen alaiselta palstalta. Palstat sijaitsivat lähellä toisiaan. Kun puut olivat olleet pinossa, pinta-alaveron alaiselta leimikolta puumäärä oli ylittynyt todella rutosti ja myyntiveroalalta alentunut arviosta rajusti. Kehitysluokaltaan, kasvupaikkatyypiltään ja puustoltaan metsälöt tasavertaisia...Verottaja oli tarkastanut puumäärät leimikoiden kesken kantojen lukumäärän ja halkaisijan perusteella. Ja seuraamuksia oli sitten tullut.....
...ei voi pitää paikkaansa!! Tilalla ei ole ollut mahdollista olla sekä pinta-ala verollista ja myyntiverotuksellista metsää yhtä aikaa!

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Auto maatalousverotuksessa
jospa ne ei ollukkaa saman tilan mehtie, taekka jos toesen omisti akka ja toesen ukko, tae siis toenen ensimmäesen ja toenen toesen tae ensimmäenen omisti ensimmäesen ja toenen toesen...
Elämä on parasta kometiijjaa