Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Massey Fergusonin jarrut.  (Luettu 12894 kertaa)

MacGyver

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Massey Fergusonin jarrut.

Pyytäisin lukijoiden ja vastaajien kiinnittämään huomiota seikkaan, että tämä ei ole vit...lua, vaan asiallinen kysymys.

Ovatko 6400- ja 7400-sarjan jarrut toiminnaltaan riittävät? Taka-akselilla on monilevyjarrut, neliveto kytkeytyy päälle jarruttaessa mutta kardaanissa eikä edessä ei ole jarruja. Miten on, varmaankin KLJ:llä, Lappalaisella ym. on faktaa ja omakohtaisia kokemuksia asiasta.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Massey Fergusonin jarrut.
Ei tämäkään ole v..tuilua, mutta piiitkälti alle tuhat tuntia ajettuun  vaihdettiin jarrut.
Perkuta kun oli pinnat irronneet levystä. Ainut plussa tuossakin, että ei ollut vielä paskainen kone, oli helppo maalata avatut mutterit käläkäläpurkilla masserin väreihin.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Massey Fergusonin jarrut.

Pyytäisin lukijoiden ja vastaajien kiinnittämään huomiota seikkaan, että tämä ei ole vit...lua, vaan asiallinen kysymys.

Ovatko 6400- ja 7400-sarjan jarrut toiminnaltaan riittävät? Taka-akselilla on monilevyjarrut, neliveto kytkeytyy päälle jarruttaessa mutta kardaanissa eikä edessä ei ole jarruja. Miten on, varmaankin KLJ:llä, Lappalaisella ym. on faktaa ja omakohtaisia kokemuksia asiasta.

Vuonna 2004 esittelykoneessa oli oikein hyvän tuntuiset jarrut. Kardaanissa oli jarru.

2005 ostin dyna vt:n, vi tu siinä mitään jarruja ollu!
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

agrobaatos

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 582
  • got it...!
Vs: Massey Fergusonin jarrut.
Ei tämäkään ole v..tuilua, mutta piiitkälti alle tuhat tuntia ajettuun  vaihdettiin jarrut.
Perkuta kun oli pinnat irronneet levystä. Ainut plussa tuossakin, että ei ollut vielä paskainen kone, oli helppo maalata avatut mutterit käläkäläpurkilla masserin väreihin.

Ajatella...

Vedetään 20 tonnin jarrutonta lavettia 55 km/h, ihan risteykseen asti. Ja sitten koetetaan pintoja...
Jokainen gummi piirtää asfalttia, kyllä...

Viimeisenä meneekin sitten kardaanijarrun pinnat.

onhan näitä tarinoita, taustoineen.


MPK

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 206
Vs: Massey Fergusonin jarrut.
Mun Dyna-Vt taitaa olla -04 mallia, jarrut on ( jarruton ) on surkiat, edellises 8220 Fergus taas oli hyvät jarrut.

apumies

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Massey Fergusonin jarrut.
Ei lavetin vedossa traktorin jarrut riitä, ellei kärrissä oo jarruja . Parempi lavetissa kunnon jarrut kuin pelkästään traktorissa. Ihan tappovehkeitä nää omateko lavetit ilman jarruja. Eräs tuttu otti kunnon kyydit kaivurin kanssa kun tuli kuorma-auto kapealla tiellä vastaan ja eikä traktorissa ollu jarruventtiiliä kärryn jarruihin. Hyvä ettei käynyt pahemmin kellekkään.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Massey Fergusonin jarrut.
Jajajajajarrut... Joo vanhas 8130:s tuntui olevan paremmat jarrut kuin tuos 7480:s. Huom. TUNTUI, sillä mitään mittaustietoa asiasta ei oo, mutta onhan noi 8100-sarjalaiset varsin isoperseisiä koneita kuten myös alempana mainittu 8220 (its.as. likimain sama kones). Ei liioin varmaa tietoa 81/8200 sarjan jarrujen rakenteesta, että onko muutakin kuin nelivedon kytkentää etupään jarruihin, epäilen ettei ja silti pysähtyi hyvinkin. 7400-sarjan kardaanijarruasia on tiedossa, kuten sekin, että jarruttoman perävaunun avustuksella helppo kuluttaa äkkiä remonttikuntoon. Pelkkä traktori tai jonku nostolaitehärpäkkeen kans 7480 kyllä tarvittaes pysähtyy ihan hyvin jarruilla. Tosin mulla muutenkin on sellainen laiskanpulskea ennakoiva ajotapa, jottei pahemmin tartte jarrujen päälle raivoisasti hyppiä. Jarruttoman 10 kuutioisen Lamen kans täytyy ajaa ennakoiden, ettei viime tingassa tartte hyppiä polkimelle, noissa pienissä junkkareis ei liioin jarruja oo, mutta harvoinpa ne muutenkaan 7480:n peräs on. Paalikärryn etutelillä jarrut, Flieglis nelipyöräjarrut... ja kyllähän asia on niin, että isolla kärryllä raskaalla kuormalla perävaunus pitää olla jarrut, oli veturi sitten Dyna-VT tai mikä tahansa muu traktori... Samaten jarruttomalta tuntui paalikuorman kans tuo 8130, kun letku oli kokeeksi irti... Dyna-VT+Fliegl yhdistelmä pysähtyy täyden rehukuorman kans parhaasta matkalentonopeudestaan muutamien metrien matkalla, ehkä jopa fysiikan lakien vastaisesti, (jarrutusmatkaa ei oo mitattu) mutta ainakaan poljinta ei uskalla painaa pohjaan asti, ettei itte päädy tuulilasiin... Siis peräkärryn jarruilla ON merkitystä.
tethering holes to their concave windings

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Massey Fergusonin jarrut.
Tottakai perävaunujen jarruilla on merkitystä.

Mutta tuon kyseisen massikan perässä ei tietääkseni ole koskaan ollut lavettia.
Ja sen jarrut ei olleet kuluneet, eikä lämmenneet. Jarrulevyistä vaan oli osa pinnoista irronnut levystä, ei koko matkalta, vaan pätkittäin, ja siellä irronneella osiolla oli ruosteensekaista hilsettä levyn ja pinnan välissä.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

realisti

  • Vieras
Vs: Massey Fergusonin jarrut.
noissa vanhemman mallin vt:issä on ollut ongelmia jarruissa, yhden 04-mallisen tapauksen tiedän ittekin. Omassa uusimman version vt:ssä on kyllä mielestäni asialliset jarrut, ei ainakaan 30-sarja jonnua huonommat. Tosin jarruja tulee harvoin poljettua tuo moottorijarrun ansiosta, sitten multivassa ja jpm:ssä taas on omat jarrunsa.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Massey Fergusonin jarrut.
noissa vanhemman mallin vt:issä on ollut ongelmia jarruissa, yhden 04-mallisen tapauksen tiedän ittekin. Omassa uusimman version vt:ssä on kyllä mielestäni asialliset jarrut, ei ainakaan 30-sarja jonnua huonommat. Tosin jarruja tulee harvoin poljettua tuo moottorijarrun ansiosta, sitten multivassa ja jpm:ssä taas on omat jarrunsa.
Niin... yleensä tuo riittää... ja ennakoiva ajotapa vielä muutenkin säästää konetta. Muuten tuohon irtoilleeseen tapaukseen... ikävää, vaikka levyn valmistusvirheeksi ehkä sen tulkitsenkin, taisi mennä isännän piikkiin... Materiaali-/valmistusvirheeltä tuo kyllä vaikuttaa, jos kerran osittain irtoillu...
tethering holes to their concave windings

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Massey Fergusonin jarrut.
Jarruja ei dynavtssä useinkaan tartte.

Moottorijarrutusominaisuus riittää.
Kui mää ain olen paras?

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Massey Fergusonin jarrut.
Jarruja ei dynavtssä useinkaan tartte.

Moottorijarrutusominaisuus riittää.

Kuin paljon tuota voi käyttää? Itte jarruttelin niin että kierrokset ei kovin paljoa nousseet, muutaman sata kierrosta. Voiko jarruttaa niinpaljon kuin kone antaa myöten, kierrokset nousee ja jarruttaa maksimaalisesti muttei "yli" vaihdelaatikon sietokyvyn? Oli kiva ajettava, kieltämättä, mutta aikas monimutkainen vrt. CVX Case.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Massey Fergusonin jarrut.
Jarruja ei dynavtssä useinkaan tartte.

Moottorijarrutusominaisuus riittää.

Kuin paljon tuota voi käyttää? Itte jarruttelin niin että kierrokset ei kovin paljoa nousseet, muutaman sata kierrosta. Voiko jarruttaa niinpaljon kuin kone antaa myöten, kierrokset nousee ja jarruttaa maksimaalisesti muttei "yli" vaihdelaatikon sietokyvyn? Oli kiva ajettava, kieltämättä, mutta aikas monimutkainen vrt. CVX Case.

Ei mulla mitään lavetinvetoa ole. Mut ihan fältit tai kylvinkone peräs riittää tuo moottorijarrutus.


Joskus äkkitilanteessa tarttee poljinjarruja lisäks.
Kui mää ain olen paras?

bertsi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: Massey Fergusonin jarrut.

Pyytäisin lukijoiden ja vastaajien kiinnittämään huomiota seikkaan, että tämä ei ole vit...lua, vaan asiallinen kysymys.

Ovatko 6400- ja 7400-sarjan jarrut toiminnaltaan riittävät? Taka-akselilla on monilevyjarrut, neliveto kytkeytyy päälle jarruttaessa mutta kardaanissa eikä edessä ei ole jarruja. Miten on, varmaankin KLJ:llä, Lappalaisella ym. on faktaa ja omakohtaisia kokemuksia asiasta.

Onhan ne monilevyset juu kun kaksi massapintaa taka-akselilla  ;D
tosin 50kmh on leveämpi pinta kuin 40kmh.. ja suurempi jarrupaine eli maltti on valttia jos rahtia ajaa
mustaa saa piirrettyä jos halua ja parempi niin kuin luistattamalla pintoja  kun ei öljy vaihdu pintojen välissä.

MacGyver

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Massey Fergusonin jarrut.
No niin, eli jarrut on hyvät. Ja moottorijarrutus mahtava. Jäi vielä vähän epäselväksi kardaanijarrun toiminta. Eli onko sielä erillinen jarrulevy vai kytkeytyykö neliveto päälle jarruttaessa? Myyjä kertoi että erillistä jarrulevyä ei ole.