Otetaan tämä vielä käsittelyyn. Minua on aina kiinnostanut, kuinka voidaan aloittaa maanviljely, jos ei olla perimässä tilaa ja tilan osto kuitenkin vaatii monesti suuria pääomia.
Tuo kohde voisi olla mahdollisuus, jossa piilee menestymisen avaimet. Tuo seutu on hieman syrjäistä, joten kilpailu pellosta tuskin on kovaa ja hinnat kainuussa on muutenkin maltilliset. Olen joskus poikosena ajanut tuon kylän läpi. Muistikuva on, että tuo seutu on aika hyvin viljelyyn sopivaa ja melko tasaista.
Kartasta näkee, että heti vieressä on 15 ha pusikoitunutta peltoa ja tuolla kylällä on viljelyssä olevaa peltoa useampi kymmenen ha. Kenties lopettelevia, tai jo lopettaneita tiloja.
Tuossa pitäisi lähteä liikenteeseen kartoittamalla lähiseudun tilanne ja tutkia mitä kaikkea mahdollisuuskia ne pellot antaa. Tuo itse kohde voisi toimia alkupisteenä, josta homma käynnistetään.
Navettaan tietenkin mahd. mukaan heti lehmiä ja lähiseudun navetat vuokralle ja käyttöön jos mahd. ja muutama vuosi käynnistellä toimintaa. Ja kun velkaa on vähän ja pääomaa alkaa kertyä, niin ei muuta kun pihattoo pystyy!
Kommentoikaa!
http://www.paikkatietoikkuna.fi/web/fi/kartta?ver=1.17&zoomLevel=8&coord=583856.836_7097576.364&mapLayers=base_2+100+default,90+44+default,34+30+&&showMarker=true