Ensimmäinen saa tulistuessaan näyttämään kaukaasialiset sylikoirilta
http://www.youtube.com/watch?v=3170gvlnPwU&feature=related
Jaaaaa.Tappaako ne lampaan näköiset sitten karhun vai
jotain viälä isompaa 
Leonbergit näyttää ottavan saksanseisojankin juoksussa kiinni, saa varmaan pakenevan ryövärinkin kiinni.
Itellä jälkimmäinen. Pysyy pahantahtoiset kulkijat loitolla, myös pahantahtoinen Saksanpaimenkoirakin joutuu isäntää uhatessa perääntymään(tullu tuokin koettua).
Huumorimiehiä vai?
siltä vaikuttaa.. kaukkari syö tuollaisen lampaan välipalana.
leonbergit on sitten vähän diipa daapa osaston hönöjä, kaikki samaan monttuun kiitos

[/quote]
Just, just. Miehellä taitaa olla itsellä laumanvartijakoiria. No yhdessä asiassa olet oikeassa. Jätti koirathan ovat hieman "hönöjä", ei niille kannata opettaa lähellekkään niin monimutkaisia temppuja tai käskysarjoja kuten esim. saksareille. Leonberg ei myös varsinaisesti ole laumanvartija koira vaikka jalostuukin näistä. Leo on mielestäni enemmän seura"piiri" tai pelastuskoira.
Tuo kaukaasilaisen käsitys on muuttunut negatiivisempaan suuntaa vuosikymmenien aikana. Koira on hyvä mutta valitettavasti valitaan väärien ominaisuuksien perusteella. Koirien valinnassa täytyy muistaa yksi tärkeä asia. Minkälaisia ominaisuuksia omaat itse, omat vahvuudet ja heikkoudet täytyy huomioida. Mielestäni koira korostaa nämä ihmisen luonteet piirteet käytöksessään. Jos olet luonteeltasi epävarma ja omaat kaukaasialaisen, jälki voi olla pahimmillaan rumaa. Epävarma koira hyökkää tahattomasti. "Sellainen koira kuin omistaja" pitää enemmän kuin paikkansa. Kaukaasialisen kohdalla tämä on pilannut rodun maineen ja maineestahan on tullut hieman väkivaltainen.
Itse olen ihastunut jättikoiriin, niiden luonteen laadun vuoksi. Oma valintani koiran suhteen oli leonberg, juuri hieman tämän hönömäisyyden vuoksi. Koira kuten isäntä:)