Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ruokonata ei kuole!  (Luettu 8983 kertaa)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Ruokonata ei kuole!
Ruiskutin 16pv sitten 6 vuotta vanhan ruokonata nurmen,jota olin vuosittain tarpeenvaatiessa täydentänyt.Glysofaatti annos oli 20l pönttö 950litraan vettä ja kiinnite.Sää just sopiva.
Ja näyttää siltä ettei ruokonata kellastu,niinkuin muu heinä ko.lohkolla.Juolavehnää ei ollut koko pellossa ollenkaan.Lohko 8ha.

Kokemuksia muilla?
Heräs kysymys että miksi glyfoa, jossei ole juolaa...?? Vai onko a-marketin opit tiukassa. "Nurmi lopetetaan aina glyfosaatilla."

Valkoapilakaan ei kuole tuolla annoksella.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Puraat

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 379
  • Että tämmönen Tapaus
Vs: Ruokonata ei kuole!
Melkosen sitkee henkinen on juu tuo ruokonata. Juolavehnä ja ohdakekin on heittänyt henkensä, mutta ruokonata se vaan kasvaa. Tosin satunnaiset tupsut enää vihreenä, mutta kuitenkin.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Ruokonata ei kuole!
Eiköhän tuo tehon heikkous tai viivästyminen johdu ihan tuosta juuriston laajuudesta, jota kyllä löytyy tuosta ruokonadasta. Sama homma taitaa olla tuon nokkosenkin kanssa jota ei saa tapettua glyfolla ihan pikku annoksilla.

halavatun pakana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 426
Vs: Ruokonata ei kuole!
Ruiskutin 16pv sitten 6 vuotta vanhan ruokonata nurmen,jota olin vuosittain tarpeenvaatiessa täydentänyt.Glysofaatti annos oli 20l pönttö 950litraan vettä ja kiinnite.Sää just sopiva.
Ja näyttää siltä ettei ruokonata kellastu,niinkuin muu heinä ko.lohkolla.Juolavehnää ei ollut koko pellossa ollenkaan.Lohko 8ha.

Kokemuksia muilla?
Heräs kysymys että miksi glyfoa, jossei ole juolaa...?? Vai onko a-marketin opit tiukassa. "Nurmi lopetetaan aina glyfosaatilla."

Mun käsityksen mukaan ruokonata on tapettava,koska se on niin syvä juurinen,et voi tukkia sala oja putket.

Valkoapilakaan ei kuole tuolla annoksella.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1568
Vs: Ruokonata ei kuole!
Kyllähän toi hävisi... 8)

Mulla oli syysrypsin esikasvina ruokonata-apilanurmi. Viime vuoden heinäkuussa tein ko. ruokanatalohkolle pikakesannoinnin...

Ensin kokeilin lapiorullaäkeellä mutta oli niin kuivaa ettei se kyennyt muokkamaan yhtään, joten täytyi ensin auroilla (5-siip. 1/2-hinat.) kyntää n. 10-15 cm syvyyteen ja sitten rullaäkeellä hienommaksi.. Parin viikon päästä uudelleen muokkaus rullaäkeellä. Sitten elokuun 10. pv tienoilla normisyvyyteen kyntö, muokkaus ja syysrypsin kylvö..
Aika puhdas syysrypsi oli, mitään rikka/tautiruiskutuksia ei tehty ..  tuossa on kuvatosite, tänä kesänä syysrypsiä puidessa otettu..



Viimeksi muokattu: 18.09.10 - klo:16:25 kirjoittanut Agronautti

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Ruokonata ei kuole!
Kymmenkuntavuotta olen ruokonatanurmia lopettanut Glyfosaatilla. Aina on muuten tehonnut paitsi viimevuonna tuli toinen lohko ajettua liian äkkiä korjuun jälkeen.
Mystinen kesälaatumies

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Ruokonata ei kuole!
Ruiskutin 16pv sitten 6 vuotta vanhan ruokonata nurmen,jota olin vuosittain tarpeenvaatiessa täydentänyt.Glysofaatti annos oli 20l pönttö 950litraan vettä ja kiinnite.Sää just sopiva.
Ja näyttää siltä ettei ruokonata kellastu,niinkuin muu heinä ko.lohkolla.Juolavehnää ei ollut koko pellossa ollenkaan.Lohko 8ha.

Kokemuksia muilla?
Heräs kysymys että miksi glyfoa, jossei ole juolaa...?? Vai onko a-marketin opit tiukassa. "Nurmi lopetetaan aina glyfosaatilla."

Valkoapilakaan ei kuole tuolla annoksella.
Joo eikös se juolavehnän hävitys nurmesta tai muuten vaan pellosta ole se glyfosaattiruiskutuksen
tärkein tehtävä?
Kai ne ruokonataturpeet sitten saa hävitettyä erillaisilla muokkauskoneilla, niinkuin luomussa
täytyy juolakin hävittää...
Jos ei muuten pökerry, niin yhden kesän avokesanto ja joka viikko kurvailemaan äkehillä...
 :D :D
Tuskahiki on köyhän sauna...

juumassi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2927
  • Kuolema kuittaa univelat.
Vs: Ruokonata ei kuole!
Ruiskutin 16pv sitten 6 vuotta vanhan ruokonata nurmen,jota olin vuosittain tarpeenvaatiessa täydentänyt.Glysofaatti annos oli 20l pönttö 950litraan vettä ja kiinnite.Sää just sopiva.
Ja näyttää siltä ettei ruokonata kellastu,niinkuin muu heinä ko.lohkolla.Juolavehnää ei ollut koko pellossa ollenkaan.Lohko 8ha.

Kokemuksia muilla?

liian vähän myrkkyä.

4l/ha on sopiva.

halavatun pakana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 426
Vs: Ruokonata ei kuole!
Nyt on tepsiny,väri vaihtu sit parissa päivässä.

Rehuukko

  • Vieras
Vs: Ruokonata ei kuole!
Ruiskutin 16pv sitten 6 vuotta vanhan ruokonata nurmen,jota olin vuosittain tarpeenvaatiessa täydentänyt.Glysofaatti annos oli 20l pönttö 950litraan vettä ja kiinnite.Sää just sopiva.
Ja näyttää siltä ettei ruokonata kellastu,niinkuin muu heinä ko.lohkolla.Juolavehnää ei ollut koko pellossa ollenkaan.Lohko 8ha.

Kokemuksia muilla?
Eipä ollut varmaan tarkoituskaan hävittää kasvustoa koska vain 2,5 litraa on hehtaariannos.Suosituksethan ovat vähintään 3 l+ kiinnite HYVISSÄ olosuhteissa ja 4 litraa normaalisti.
Toinen syy saattaa olla myös se että nestevirtaukset kasvissa eivät ole vielä juuristoon päin  eli olisiko myöhempi ajankohta ruokonadalle parempi.
Samaa olen kyllä huomannut myös 2 viikkoa sitten ruiskutetuissa joissa ruokonatatupsut ovat vielä suht vihreitä ja muu nata ja timotei+ juola on kellastunut.

halavatun pakana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 426
Vs: Ruokonata ei kuole!
Tais mennä jakolasku väärin....

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ruokonata ei kuole!
Landehoo tekee saman työn kunnon auroilla, ilman kemikaaleja. 16tuumaa ja 15cm syvyys, kuorimet kohillaan. Sinne katoaa ja ei verso vältinvälistä.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5893
Vs: Ruokonata ei kuole!
Ruiskutin 16pv sitten 6 vuotta vanhan ruokonata nurmen,jota olin vuosittain tarpeenvaatiessa täydentänyt.Glysofaatti annos oli 20l pönttö 950litraan vettä ja kiinnite.Sää just sopiva.
Ja näyttää siltä ettei ruokonata kellastu,niinkuin muu heinä ko.lohkolla.Juolavehnää ei ollut koko pellossa ollenkaan.Lohko 8ha.

Kokemuksia muilla?
Eipä ollut varmaan tarkoituskaan hävittää kasvustoa koska vain 2,5 litraa on hehtaariannos.Suosituksethan ovat vähintään 3 l+ kiinnite HYVISSÄ olosuhteissa ja 4 litraa normaalisti.
Toinen syy saattaa olla myös se että nestevirtaukset kasvissa eivät ole vielä juuristoon päin  eli olisiko myöhempi ajankohta ruokonadalle parempi.
Samaa olen kyllä huomannut myös 2 viikkoa sitten ruiskutetuissa joissa ruokonatatupsut ovat vielä suht vihreitä ja muu nata ja timotei+ juola on kellastunut.

Mistään ei käy ilmi onko käytetty 450g/litra glyfosaattia vai 360g/litra glyfosaattia sisältävää valmistetta.
Väkevämmälle tavaralle tuo 2,5 l/ha on ihan käyttöohjeen mukainen, lähes alarajalta tosin, eli kaipaisi kiinnikkeen mukaan.

Viimeksi muokattu: 24.09.10 - klo:14:24 kirjoittanut bouli

halavatun pakana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 426
Vs: Ruokonata ei kuole!
Kun ruiskutin laitoin 200l vettä hehtaarille.eli melkein 4,5l myrkkyä ha.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Ruokonata ei kuole!
Kävin eilen elokuun alussa ruiskutetulla (3,3L 450:stä) timotei/ruokonata/nurminata/juolavehnä-lohkolla. Kaikki muu kasvillisuus oli aivan harmaana, siellä täällä näkyi muutamia keltavihreitä ruokonata-mättäitä. Eli näyttäis olevan ruokonata hieman muita sitkeempi.     
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-