Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe "Stubb haluaisi ruotsinopetuksen jo ensimmäiselle luokalle"  (Luettu 12759 kertaa)

emo-heikki

• Vieras
Ainahan sitä saa haluta vaikka mitä. Vaan kuka maksaa ja mistä pätevät opettajat Helsingistä Inariin?
95% väestöstä nytkin opettelee tätä kieltä 5% takia....kannattaako?

Inarissa maksetaan täysin turhasta saamenkielenopetuksesta. Kieli jota puhuu muutama tuhat ihmistä Se jos mikään on turhaa. Saamelaisten hyysäys pitää lopettaa. Kollaja pitää rakentaa! Poronomistajilta pitää periä laiduntamisesta valtion mailla täysi korvaus.

Saamenkieli on kyllä ihan vapaaehtoinen kieli, toisin kuin toi Ruotsi on ????
Onko siinä mitään järkeä, että Saamelainen lapsi opettelee toisena kotimaisena kielenä Ruotsia ????
On se kuitenkin turhaa ja maksaa. Ruotsia puhuu tai ainakin ymmärtää lähialueilla 15 miljoonaa ihmistä.

Miksei niiden kanssa voi puhua vaikka Englantia ????

Miksei saamelaisten kanssa voi  ???

Tottakai voi, ero onkin siinä, ettei meidän muiden ole pakko opetella Saamen kieltä, kuten on pakko opetella Ruotsin kieltä ????
Minulla sopii oikein hyvin, että molemmille kansallisille vähemmistöille puhutaan jatkossa Englantia tai se joka haluaa, nin opettelee vähemmistön kielen vapaaehtoisesti, itse en tule koskaan epettelemään kumpaakaan kieltä noista kahdesta ...

gutiguti

• Vieras
Suomi on kaksikielinen maa ja jokaisella on oikeus puha äidinkieltään.

emo-heikki

• Vieras

Eihän sitä kukaan ole kieltämässä, muutosta vaan halutaan siihen, että onko jokaisen myös pakko puhua Ruotsia ????

sorkkis

• Vieras

Eihän sitä kukaan ole kieltämässä, muutosta vaan halutaan siihen, että onko jokaisen myös pakko puhua Ruotsia ????
Riippuu varmaan Saamelaisista ?  ;D

JoHaRa

• Vieras
Ruotsi on tärkeä kieli, harmittaa kun ei tullut opeteltua kunnolla  :)

maanviljelija

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Kyllä pakkoruotsin ja- suomen voisi lopettaa. Tietysti valtion ja kuntien viranhaltijoiden on kuitenkin osattava molempia. Kumpi kieliryhmä luulet että voittaa siinä? Ja onhan tuo jonkinlainen hidaste ettei kaikenmaailman mokkakikkelit pääse julkisiin virkoihin.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

JoHaRa

• Vieras
Kosken murretta pitäisi opettaa toisena kielenä pakollisena kaikille. Mä en ainakaan tajua aina mitä tunnettu koskelanen täällä yrittää sanoa vaikka haluaisin  ???

pötsjölööm

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa

Kyllä pakkoruotsin ja- suomen voisi lopettaa. Tietysti valtion ja kuntien viranhaltijoiden on kuitenkin osattava molempia. Kumpi kieliryhmä luulet että voittaa siinä? Ja onhan tuo jonkinlainen hidaste ettei kaikenmaailman mokkakikkelit pääse julkisiin virkoihin.

Suomi on kaksikielinen maa. Mikä se toinen sitten on, siitä voidaan olla hyvin montaa mieltä. Meidän kunnan virkamiesten on osattava venäjää.

kantola

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

maanviljelija

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Sytykkeitä keskusteluun: http://www.saunalahti.fi/eiry/ ;)
Huru-ukkojen jorinoita. Sivistys on meille tullut lännestä, muuten oltaisiin ryssiä.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

sorkkis

• Vieras
Kosken murretta pitäisi opettaa toisena kielenä pakollisena kaikille. Mä en ainakaan tajua aina mitä tunnettu koskelanen täällä yrittää sanoa vaikka haluaisin  ???
*****iletko  8)

mah

• Vieras
Koski se pauhaa saamatta rauhaa... ;D

JoHaRa

• Vieras
*****iletko  8)

En  :o Tai jos nyt ihan totta puhutaan.... Hmmmm... Míten minä nyt tämän osaisin ketään loukkaamatta muotoilla... no tota noin... Kauniita säitä pidellyt... KYLLÄ  ;D

sorkkis

• Vieras
*****iletko  8)

En  :o Tai jos nyt ihan totta puhutaan.... Hmmmm... Míten minä nyt tämän osaisin ketään loukkaamatta muotoilla... no tota noin... Kauniita säitä pidellyt... KYLLÄ  ;D
Minä arvasin  ;D

sorkkis

• Vieras
Koski se pauhaa saamatta rauhaa... ;D
Pittää kysyä Koskelta onko Rauhalta saanut .  :D