Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Urakointi toiminimellä  (Luettu 28566 kertaa)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Vs: Urakointi toiminimellä
Yrittäjät ne saa kaikki ilman veroja ja oikeastaan melkein ilmaiseksi, "firma maksaa". Kunhan ei erehty ottamaan mitään tuloja yksityistalouteen siitä firmasta...

Petri

Mikra

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: Urakointi toiminimellä
Miten on, ajan soraa naapurin traktorilla ja maansiirtovaunulla, työtunteja kertyy kesän aikana yli 500, maanviljelijänä olen Alv- velvollinen. Voinko laskuttaa naapuria tuntihinta, esim 12 €, +alv ? Toisaalta 8500 €:n raja ei taida ylittyä, joten ei tarvitse alvia tilittää valtiolle.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Urakointi toiminimellä
Miten on, ajan soraa naapurin traktorilla ja maansiirtovaunulla, työtunteja kertyy kesän aikana yli 500, maanviljelijänä olen Alv- velvollinen. Voinko laskuttaa naapuria tuntihinta, esim 12 €, +alv ? Toisaalta 8500 €:n raja ei taida ylittyä, joten ei tarvitse alvia tilittää valtiolle.
  Jaa ei täyty maanviljelyksessäkään? Koko alvillinen liikevaihto lasketaan yhteen.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: Urakointi toiminimellä
Eikai kukaan nyt oikeesti tee jollain 12-15€/ tunti yhtään mitään? Verokirjalla vois ehkä harkita jos muut edut on hyvät mut tosiasia on se että ennakkoverollisena ei mulla ainakaa kello ala soimaan alle 20€/tunti + alv. Ja sekin jossai iha mukavis hommissa

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Urakointi toiminimellä
Eikai kukaan nyt oikeesti tee jollain 12-15€/ tunti yhtään mitään? Verokirjalla vois ehkä harkita jos muut edut on hyvät mut tosiasia on se että ennakkoverollisena ei mulla ainakaa kello ala soimaan alle 20€/tunti + alv. Ja sekin jossai iha mukavis hommissa
Että se niistä tissinkoittajien 3€/h palkoista ??? Suuri osa ihmisistä joutuu tekemään TÖITÄ tuolla 12-15€/h eikä ne mitään mukavia hommia ole.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Urakointi toiminimellä
Kyllä noista kummastakin menee samat verot vaikka laskuttamalla saatkin ilman ennakonpidätystä.


***Ei mene veroa lainkaan. Kuittaavat toisensa maatalouden verotuksessa. Koko raha jää ittelle pesurin muodossa.
Jos siihen pesuriin käytät palkkarahoja niin ei niistäkään mene veroa.


Joo mut sää et saa käyttöösi koko bruttosummaa sis alv.
alvin saat palautuksena, kysy vaikka sorkkikselta jos et ymmärrä :D

Eikös ne mene tasan? Jos tulopuolella on tonni ja menopuolella on tonni alvillista rahaa?  :D


Palkalla ostava joutuu maksamaan esim. pesurista tuon alvillisen hinnan mutta ei saa sitä alvia palautuksena, koska on lopullinen kuluttaja.
Niin justiin! Ei kai kaikki voi tajuta.  :)
Kyse kai oli siitä että se palkansaaja on myös yrittäjä joka on alv-velvollinen.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Urakointi toiminimellä
Eikai kukaan nyt oikeesti tee jollain 12-15€/ tunti yhtään mitään? Verokirjalla vois ehkä harkita jos muut edut on hyvät mut tosiasia on se että ennakkoverollisena ei mulla ainakaa kello ala soimaan alle 20€/tunti + alv. Ja sekin jossai iha mukavis hommissa
Että se niistä tissinkoittajien 3€/h palkoista ??? Suuri osa ihmisistä joutuu tekemään TÖITÄ tuolla 12-15€/h eikä ne mitään mukavia hommia ole.
Mää kans hämmästelen. Esim elintarviketyöntekijällä peruspalkka on luokkaa 10€/h. Vankilan maatilan työmestari (agrologin tutkinto vaatimuksena) saa 1700€/kk, eli karvan alle 11€/h. Tessin mukaan maataloustyöntekijän alkupalkka on 8,4€/h. Jos saa menemään myelin piiriin, niin tuo 15€/h+vero ei oo kauhian huono. Jos taas joutuu eriyttämään, niin sitten tarttis saada 20€/h+vero.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: Urakointi toiminimellä
Eikai kukaan nyt oikeesti tee jollain 12-15€/ tunti yhtään mitään? Verokirjalla vois ehkä harkita jos muut edut on hyvät mut tosiasia on se että ennakkoverollisena ei mulla ainakaa kello ala soimaan alle 20€/tunti + alv. Ja sekin jossai iha mukavis hommissa
Että se niistä tissinkoittajien 3€/h palkoista ??? Suuri osa ihmisistä joutuu tekemään TÖITÄ tuolla 12-15€/h eikä ne mitään mukavia hommia ole.
Mää kans hämmästelen. Esim elintarviketyöntekijällä peruspalkka on luokkaa 10€/h. Vankilan maatilan työmestari (agrologin tutkinto vaatimuksena) saa 1700€/kk, eli karvan alle 11€/h. Tessin mukaan maataloustyöntekijän alkupalkka on 8,4€/h. Jos saa menemään myelin piiriin, niin tuo 15€/h+vero ei oo kauhian huono. Jos taas joutuu eriyttämään, niin sitten tarttis saada 20€/h+vero.

No eikös nuihin palkoihin tule vielä työnantaja maksut päälle?
Eli jos elintarviketyöläinen saa 10€/tunti, niin se pitää kertoa 1,77 vähintään, mielellään 2 saadaan todellinen tuntipalkka.

Mitä mulla on ollut suoraan ja Firman kautta rakennusmiehiä, niin käytännössä saman 30€/tunti joutunut kaikineen maksamaan. firmalle vain pitää tilittää alv. päälle.
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Vs: Urakointi toiminimellä
Eikai kukaan nyt oikeesti tee jollain 12-15€/ tunti yhtään mitään? Verokirjalla vois ehkä harkita jos muut edut on hyvät mut tosiasia on se että ennakkoverollisena ei mulla ainakaa kello ala soimaan alle 20€/tunti + alv. Ja sekin jossai iha mukavis hommissa
Että se niistä tissinkoittajien 3€/h palkoista ??? Suuri osa ihmisistä joutuu tekemään TÖITÄ tuolla 12-15€/h eikä ne mitään mukavia hommia ole.
Jos tästä maanviljelijän hommasta saisikin sen 12 eeroa tunti, niin hyvä olisi.

Taidetaan puhua eri asioista. Jos lähden myymään laskutusperiaatteella työtuntejani - siis kirjoitan laskun, jossa alvi mukana ja asiakas maksaa ilman mitään työnantajavelvoitteita - niin laskutuksen pitää olla 2x itselle suunniteltu tuntipalkka (plus muut juoksevat ja pääomakulut päälle, jos tekee konetöitä), jotta voi hoitaa kaikki asialliset työnantajan velvoitteet (sotu, eläkemaksut, lomapalkat, kirjanpidon ym.ym.). Ainakaan minulla kukaan muu ei hoida noita kuluja, asiakkailta ne pitää saada.

Petri

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: Urakointi toiminimellä
Petri ja Terminator on sentäs rattailla

Mun käsityksen mukaan tässä topicissa oli ideana urakointi toiminimellä. Eli palkansaajat on sitten erikseen.

Ja Maanviljelijän kannattaa sitten laskee tohon palkansaajien lomat (8 viikoo kohta) ja sairaslomat ja muut palkalliset lomat päälle.

Tässä mennään sellasta aikaa kohti että nää tmi: miehet tulee yleistymään ihan helvetisti joka hommassa ja varmaankin YEL/MYEL-tulo laskettuna todella alas (eläke kun on oikeesti aika huono sijoitus) ni eiköhän siitä sitten saada nykyisten eläkkeiden maksamisen kanssa jonkinlainen ongelma (noin pähkinänkuoressa)

On tää vaan noiden ay-liikkeiden etuvaatimusten kanssa niin älytön maa että eihän kenelläkään pk-yrittäjällä oo varaa pitää palkollisia

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Urakointi toiminimellä
Eikai kukaan nyt oikeesti tee jollain 12-15€/ tunti yhtään mitään? Verokirjalla vois ehkä harkita jos muut edut on hyvät mut tosiasia on se että ennakkoverollisena ei mulla ainakaa kello ala soimaan alle 20€/tunti + alv. Ja sekin jossai iha mukavis hommissa
Että se niistä tissinkoittajien 3€/h palkoista ??? Suuri osa ihmisistä joutuu tekemään TÖITÄ tuolla 12-15€/h eikä ne mitään mukavia hommia ole.
Mää kans hämmästelen. Esim elintarviketyöntekijällä peruspalkka on luokkaa 10€/h. Vankilan maatilan työmestari (agrologin tutkinto vaatimuksena) saa 1700€/kk, eli karvan alle 11€/h. Tessin mukaan maataloustyöntekijän alkupalkka on 8,4€/h. Jos saa menemään myelin piiriin, niin tuo 15€/h+vero ei oo kauhian huono. Jos taas joutuu eriyttämään, niin sitten tarttis saada 20€/h+vero.

No eikös nuihin palkoihin tule vielä työnantaja maksut päälle?
Eli jos elintarviketyöläinen saa 10€/tunti, niin se pitää kertoa 1,77 vähintään, mielellään 2 saadaan todellinen tuntipalkka.

Mitä mulla on ollut suoraan ja Firman kautta rakennusmiehiä, niin käytännössä saman 30€/tunti joutunut kaikineen maksamaan. firmalle vain pitää tilittää alv. päälle.
Vertasin lähinnä tuota palkkavaatimusta. Tavan työläisen palkka on tuommonen 10€/h. Jos samaa hommaa tekisi laskutusperiaatteella myelin kautta (jossa sivukulut n 30%), niin 15€/h + vero on ok. Jos joutuu ihan oikeasti maksamaan kaikki sivukulut, niin 20€/h + vero tarttis saada.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Urakointi toiminimellä
Eikai kukaan nyt oikeesti tee jollain 12-15€/ tunti yhtään mitään? Verokirjalla vois ehkä harkita jos muut edut on hyvät mut tosiasia on se että ennakkoverollisena ei mulla ainakaa kello ala soimaan alle 20€/tunti + alv. Ja sekin jossai iha mukavis hommissa
Että se niistä tissinkoittajien 3€/h palkoista ??? Suuri osa ihmisistä joutuu tekemään TÖITÄ tuolla 12-15€/h eikä ne mitään mukavia hommia ole.
Mää kans hämmästelen. Esim elintarviketyöntekijällä peruspalkka on luokkaa 10€/h. Vankilan maatilan työmestari (agrologin tutkinto vaatimuksena) saa 1700€/kk, eli karvan alle 11€/h. Tessin mukaan maataloustyöntekijän alkupalkka on 8,4€/h. Jos saa menemään myelin piiriin, niin tuo 15€/h+vero ei oo kauhian huono. Jos taas joutuu eriyttämään, niin sitten tarttis saada 20€/h+vero.

No eikös nuihin palkoihin tule vielä työnantaja maksut päälle?
Eli jos elintarviketyöläinen saa 10€/tunti, niin se pitää kertoa 1,77 vähintään, mielellään 2 saadaan todellinen tuntipalkka.

Mitä mulla on ollut suoraan ja Firman kautta rakennusmiehiä, niin käytännössä saman 30€/tunti joutunut kaikineen maksamaan. firmalle vain pitää tilittää alv. päälle.
Vertasin lähinnä tuota palkkavaatimusta. Tavan työläisen palkka on tuommonen 10€/h. Jos samaa hommaa tekisi laskutusperiaatteella myelin kautta (jossa sivukulut n 30%), niin 15€/h + vero on ok. Jos joutuu ihan oikeasti maksamaan kaikki sivukulut, niin 20€/h + vero tarttis saada.
Eihän sitä myel-tuloa kai tarvitsisi nostaa noiden sivutöiden takia? Pystyykö edes, mnulla jo nyt myel-työtulo tapissa ja kun oikeastaan maataloudesta mitään tienaa niin voin leikkiä että ne myel-maksut on niistä sivuansioista tai oikeastaan maksaisivat ne myel-maksut kun nytkin ne joudun vähentämään palkkatuloista. Eli laskutuksessa ei tarvitsisi huomioida. Jos sitten yel-vakuutettuna tekisi niin täytyisi tietysti laskea mukaan se yel-maksu.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Urakointi toiminimellä
Petri ja Terminator on sentäs rattailla

Mun käsityksen mukaan tässä topicissa oli ideana urakointi toiminimellä. Eli palkansaajat on sitten erikseen.

Ja Maanviljelijän kannattaa sitten laskee tohon palkansaajien lomat (8 viikoo kohta) ja sairaslomat ja muut palkalliset lomat päälle.

Tässä mennään sellasta aikaa kohti että nää tmi: miehet tulee yleistymään ihan helvetisti joka hommassa ja varmaankin YEL/MYEL-tulo laskettuna todella alas (eläke kun on oikeesti aika huono sijoitus) ni eiköhän siitä sitten saada nykyisten eläkkeiden maksamisen kanssa jonkinlainen ongelma (noin pähkinänkuoressa)

On tää vaan noiden ay-liikkeiden etuvaatimusten kanssa niin älytön maa että eihän kenelläkään pk-yrittäjällä oo varaa pitää palkollisia

Kenen ne eläkkeet sitten pitäisi maksaa? Yrittäjä kai ne laskuttaa asiakkaalta. Viljelijä ei sitä pysty tekemään joten valtio hieman avittaa ja sitten täytyy loput rahat tienata jostain. Minä olen siinä tilanteessa että eläkkeellä jää käteen enemmän rahaa kuin töitä tehdessä. Sama jos olen sairaslomalla.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Bonden

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 583
Vs: Urakointi toiminimellä
Daijut... perustakaa uusi toiminimi kun se 8500 egee rupee olee lähellä.. niin kaikki raksamiehet kans tee..

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Urakointi toiminimellä
Daijut... perustakaa uusi toiminimi kun se 8500 egee rupee olee lähellä.. niin kaikki raksamiehet kans tee..


Huoh.... Ammatin- ja elinkeinonharjoittajat toimivat yhden y-tunnuksen alla vaikka olisi kymmeniä toiminimiä, 8500e rajaa tarkastellaan saman y-tunnuksen alla toimivien toiminimien yhteenlasketusta liikevaihdosta