Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Urakointi toiminimellä  (Luettu 28429 kertaa)

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Urakointi toiminimellä
Minulla on työkaveri joka kertoi tekevänsä töitä koneurakoitsijalle toiminimellä. Onnistuuko tuo viljelijältä maatalouden piikkiin jos suht pienimuotoista, osuus liikevaihdosta? vai joutuuko ottamaan yrittäjäeläkevakuutuksen?
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Urakointi toiminimellä
Onnistuu ja nykyään jopa helpommin kuin ennen..

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Urakointi toiminimellä
Minulla on työkaveri joka kertoi tekevänsä töitä koneurakoitsijalle toiminimellä. Onnistuuko tuo viljelijältä maatalouden piikkiin jos suht pienimuotoista, osuus liikevaihdosta? vai joutuuko ottamaan yrittäjäeläkevakuutuksen?

Jos omilla maataloudessa käytettävillä koneilla tehdään niin menee maatalouden piikkiin. Sen sijaan pelkkää työtä ei voi myydä, esim. niin että olisi kuskina urakoitsijan koneilla.

Sitten jos urakoidaan koneilla, joita ei käytetä omassa maataloudessa, aletaan liikkua rajoilla. Varsinkin jos urakoinnin ja oman maatalouden suhde alkaa olla 1:1

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Urakointi toiminimellä
Sen sijaan pelkkää työtä ei voi myydä, esim. niin että olisi kuskina urakoitsijan koneilla.

***Ei se ny ihan noinkaan ole.... kröhöm.
Kui mää ain olen paras?

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Urakointi toiminimellä
Tuo mun työkaveri ei omista mitään koneita, tekee töitä kuskina toiminimellä. On yrittäjävakuutus. Tulothan saa arvioida vaikka kuinka pieniksi. Ajoin takaa että voisi vaikka naapurille käydä tekemässä kyntöhommia sen koneilla ja rahat + alv maatalouden tuloiksi.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Urakointi toiminimellä
Tuo mun työkaveri ei omista mitään koneita, tekee töitä kuskina toiminimellä. On yrittäjävakuutus. Tulothan saa arvioida vaikka kuinka pieniksi. Ajoin takaa että voisi vaikka naapurille käydä tekemässä kyntöhommia sen koneilla ja rahat + alv maatalouden tuloiksi.

Olet kyllä harvinaisen rehellinen mies kun tällaisia mietit  :o Nostan hattua!

AgerSilva

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 799
Vs: Urakointi toiminimellä
Pieniin hommiin mitään toiminimiä tarvii.
Itse käyny ajamassa toisen konetta ja laskun olen kirjoittanu tuntivelotus+alv.
Verotuksessa menny sitten koneen käyttökorvauksena...  ;D
Noh, olenhan minä kone, emännän mielestä  ;D :D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Urakointi toiminimellä
Täytyy olla "pienessä mittakaavassa" suhteessa tilan liikevaihtoon. Semmonen käsitys mulla on.

Ei parane mennä liikaa kyselemään verotoimistosta.

Muutenkin tämä aihe kannattais poistaa täältä.
Kui mää ain olen paras?

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Urakointi toiminimellä
Täytyy olla "pienessä mittakaavassa" suhteessa tilan liikevaihtoon. Semmonen käsitys mulla on.

Ei parane mennä liikaa kyselemään verotoimistosta.

Muutenkin tämä aihe kannattais poistaa täältä.

kahdesta ensimmäisestä samaa mieltä....no menköön kolmaskin

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Urakointi toiminimellä
Täytyy olla "pienessä mittakaavassa" suhteessa tilan liikevaihtoon. Semmonen käsitys mulla on.

Ei parane mennä liikaa kyselemään verotoimistosta.

Muutenkin tämä aihe kannattais poistaa täältä.

kahdesta ensimmäisestä samaa mieltä....no menköön kolmaskin

Näinpä. Kyllä näilläkin mailla toimitaan noin. Maanviljelijälle sen verran, että lainkuuliaisestihan tuossa toimitaan ja veroja maksellaan.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Urakointi toiminimellä
Täytyy olla "pienessä mittakaavassa" suhteessa tilan liikevaihtoon. Semmonen käsitys mulla on.

Ei parane mennä liikaa kyselemään verotoimistosta.

Muutenkin tämä aihe kannattais poistaa täältä.

kahdesta ensimmäisestä samaa mieltä....no menköön kolmaskin

Näinpä. Kyllä näilläkin mailla toimitaan noin. Maanviljelijälle sen verran, että lainkuuliaisestihan tuossa toimitaan ja veroja maksellaan.
Miksei työnantajat sitten käytä tuota enemmänkin, työntekijät laskuttaisivat työnsä ja eläkemaksut, sekä eläkkeet, olisivat alhaisia. Tuostahan olisi kilpailuetua. :-\
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Urakointi toiminimellä
Miksei työnantajat sitten käytä tuota enemmänkin, työntekijät laskuttaisivat työnsä ja eläkemaksut, sekä eläkkeet, olisivat alhaisia. Tuostahan olisi kilpailuetua. :-\
[/quote]

Palkkalaiset vihaa tota hommaa. Ne istutaan ulos.

Sit irtisanotaan kaikki ja otetaan slovakkeja tekemään hommat.

 ;D
Kui mää ain olen paras?

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Urakointi toiminimellä
Tuttu kertoi pihapuunkaatajasta joka ilmoittaa puhelinluettelossa "toiminimellä", ei kylläkään ole toiminimi eikä ole alv-velvollinen. On pari kertaa käyttänyt kaveria ja rahat on maksettu eri nimisille henkilöille vaikka kaataja on aina ollut sama, ilmeisesti jotta pääsee alv-rajan alle? On laittanut verotukseen vähennyksenä puunkaatotyönä. Mietti vain pitäisikö maksaa jotain sosiaaliturvamaksuja?
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Urakointi toiminimellä
Tuo mun työkaveri ei omista mitään koneita, tekee töitä kuskina toiminimellä. On yrittäjävakuutus. Tulothan saa arvioida vaikka kuinka pieniksi. Ajoin takaa että voisi vaikka naapurille käydä tekemässä kyntöhommia sen koneilla ja rahat + alv maatalouden tuloiksi.

Onnistuu toki ammatinharjoittajana jos useampia työnteettäjiä, ja työ tapahtuu itsenäisesti urakkatyyppisesti ilman työn teettäjän jatkuvaa työnjohtoa. Mutta ei maatalouden sivuelinkeinona.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Urakointi toiminimellä
Tuttu kertoi pihapuunkaatajasta joka ilmoittaa puhelinluettelossa "toiminimellä", ei kylläkään ole toiminimi eikä ole alv-velvollinen. On pari kertaa käyttänyt kaveria ja rahat on maksettu eri nimisille henkilöille vaikka kaataja on aina ollut sama, ilmeisesti jotta pääsee alv-rajan alle? On laittanut verotukseen vähennyksenä puunkaatotyönä. Mietti vain pitäisikö maksaa jotain sosiaaliturvamaksuja?
On syytä varmistaa ytj:stä että Y-tunnus on voimassa ja kuuluu samalle toiminimelle kuin laskussa lukee.