Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Urakointi toiminimellä  (Luettu 28438 kertaa)

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Urakointi toiminimellä
Tuttu kertoi pihapuunkaatajasta joka ilmoittaa puhelinluettelossa "toiminimellä", ei kylläkään ole toiminimi eikä ole alv-velvollinen. On pari kertaa käyttänyt kaveria ja rahat on maksettu eri nimisille henkilöille vaikka kaataja on aina ollut sama, ilmeisesti jotta pääsee alv-rajan alle? On laittanut verotukseen vähennyksenä puunkaatotyönä. Mietti vain pitäisikö maksaa jotain sosiaaliturvamaksuja?
On syytä varmistaa ytj:stä että Y-tunnus on voimassa ja kuuluu samalle toiminimelle kuin laskussa lukee.

Joo, jos laittaa kotitalousvähennykseen ja käy ilmi, että tekijä ei olekaan ennakkoperintärekisterissä, tulee ennakonpidätykset ja sotut maksuun korotuksineen

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Urakointi toiminimellä
Tuttu kertoi pihapuunkaatajasta joka ilmoittaa puhelinluettelossa "toiminimellä", ei kylläkään ole toiminimi eikä ole alv-velvollinen. On pari kertaa käyttänyt kaveria ja rahat on maksettu eri nimisille henkilöille vaikka kaataja on aina ollut sama, ilmeisesti jotta pääsee alv-rajan alle? On laittanut verotukseen vähennyksenä puunkaatotyönä. Mietti vain pitäisikö maksaa jotain sosiaaliturvamaksuja?
On syytä varmistaa ytj:stä että Y-tunnus on voimassa ja kuuluu samalle toiminimelle kuin laskussa lukee.

Joo, jos laittaa kotitalousvähennykseen ja käy ilmi, että tekijä ei olekaan ennakkoperintärekisterissä, tulee ennakonpidätykset ja sotut maksuun korotuksineen
Entäs jos laittaakin metsätalouden menoihin?
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Urakointi toiminimellä
Tuo mun työkaveri ei omista mitään koneita, tekee töitä kuskina toiminimellä. On yrittäjävakuutus. Tulothan saa arvioida vaikka kuinka pieniksi. Ajoin takaa että voisi vaikka naapurille käydä tekemässä kyntöhommia sen koneilla ja rahat + alv maatalouden tuloiksi.

Onnistuu toki ammatinharjoittajana jos useampia työnteettäjiä, ja työ tapahtuu itsenäisesti urakkatyyppisesti ilman työn teettäjän jatkuvaa työnjohtoa. Mutta ei maatalouden sivuelinkeinona.

Onko tämä kuinka pitävä määritelmä? On tätä asiaa monesti ihmetelty, eikä selvää vastausta löydetty.
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Urakointi toiminimellä
Tuo mun työkaveri ei omista mitään koneita, tekee töitä kuskina toiminimellä. On yrittäjävakuutus. Tulothan saa arvioida vaikka kuinka pieniksi. Ajoin takaa että voisi vaikka naapurille käydä tekemässä kyntöhommia sen koneilla ja rahat + alv maatalouden tuloiksi.

Onnistuu toki ammatinharjoittajana jos useampia työnteettäjiä, ja työ tapahtuu itsenäisesti urakkatyyppisesti ilman työn teettäjän jatkuvaa työnjohtoa. Mutta ei maatalouden sivuelinkeinona.

Onko tämä kuinka pitävä määritelmä? On tätä asiaa monesti ihmetelty, eikä selvää vastausta löydetty.

Tulkintakysymyksiähän nämä, kannattanee miettiä mikä tässä on tavoitteena kun tuota pohditaan: Jos kyseessä olevaa toimintaa harjoitetaan juuri samoilla ehdoilla kuin vastaavaa palkkatyötä (työnjohto, työntekijä-teettäjä, taloudellinen riski ja vastuukysymykset), verottaja herkästi katsoo toiminnan harjoittamisen muodon johtuvan pelkästään verosta välttymisen tarkoituksessa, eli kyseessä on veronkierto.

Tulkinnan tiukkuus on viime vuosina kovasti keventynyt, ei varmaan vähiten vuokratyöyritysten yleistymisen myötä.

Mutta maatalouden sivuelinkeinona ja sen verotuksen ja eläketurvan piirissä ei edelleenkään virallisesti voi hoitaa muita kuin aiemmin mainitsemiani maatalouselinkeinoon liittyviä ja sen tuotantovälineitä hyödyntäviä toimia.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Urakointi toiminimellä
Kaverilla on kaivu- ja metsäkoneurakointia ja pienehkö viljatila. Alkuun verottaja ehdotteli kovasti koneurakoinnin eriyttämistä, mutta nykyään on tyytynyt tuohon maatalouden kylkiäiseen. Lopputuloshan ei juuri muutu, kun henkilöverotuksesta kysymys..
Paperisotaa paljon vähemmän ja paljon vähemmän tulkintoja siitä miten menot jaetaan näiden kahden firman välillä.

Neuvoisin tekemään hommia maatalouden piikkiin niin pitkälle kuin mahdollista, niin itse tekisin ja teen itsekkin..

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: Urakointi toiminimellä
Kohta se itkee että naapurit ei osta maanviljeliän palveluja 100€/tunti+alv.
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

Bonden

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 583
Vs: Urakointi toiminimellä
Verottajan tulkinta on joskus erillaista...
Yksi naapuri ei "saanut" tehdä puutarhatyötä mulle !!?? laskulla vaikka on viljelijä. Ja sitten ne ottaa 45% verot.. kakkostyö. ( Taitaa tienata aika vähän jos 2 kuukauden palkka on liian iso osuus)

Toinen naapuri on rakennustehtaassa töissä ja lähettää niille laskun tunneista..!!??

En tajuu...?

Vakuutukset ovat kans aika eri hintaisia palkanmaksajalle.. vertaa puutahatyö ja vaikka rakennus / metsätyö..!

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Urakointi toiminimellä
Verottajan tulkinta on joskus erillaista...
Yksi naapuri ei "saanut" tehdä puutarhatyötä mulle !!?? laskulla vaikka on viljelijä. Ja sitten ne ottaa 45% verot.. kakkostyö. ( Taitaa tienata aika vähän jos 2 kuukauden palkka on liian iso osuus)

Toinen naapuri on rakennustehtaassa töissä ja lähettää niille laskun tunneista..!!??

En tajuu...?

Vakuutukset ovat kans aika eri hintaisia palkanmaksajalle.. vertaa puutahatyö ja vaikka rakennus / metsätyö..!


Tää on just tätä.... siis puutarhatyöt olis menny kun kysyttäessä verottajalta olisi käynyt ilmi, että tehdään maansiirtotöitä tms. maatalouskalustolla, se ei ole merkitsevää että kyseessä on puutarha vaan se että työ tehdään urakkana maataloudessa käytössä olevalla kalustolla.

Tiedän kyllä että rakennuksilla on maanviljelijöitä töissä tuolla pelillä, mutta siitä kyllä narahtaa sekä työn teettäjä että tekijä, ellei kyseessä ole esim. edellä olevan esimerkin mukainen maatalouskalustolla tehtävä työ. Rakennustyöt käsityökaluilla ei mene millään maatalouden piikkiin.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Urakointi toiminimellä
Kohta se itkee että naapurit ei osta maanviljeliän palveluja 100€/tunti+alv.
Voisin tehdä 15€/h + alv jos menisi maatalouden kylkiäisenä eikä tarvitsisi maksaa mitään eläkevakuutus ym maksuja. Nythän maksan myel-vakuutusmaksua olemattomista maatalouden tuloista. Enemmän se olisi kuin minun palkkatyöstäni. Tuo mun kaveri veloittaa 33€/h, en huomannut kysyä sisältääkö alvin.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Urakointi toiminimellä
Kohta se itkee että naapurit ei osta maanviljeliän palveluja 100€/tunti+alv.
Voisin tehdä 15€/h + alv jos menisi maatalouden kylkiäisenä eikä tarvitsisi maksaa mitään eläkevakuutus ym maksuja. Nythän maksan myel-vakuutusmaksua olemattomista maatalouden tuloista. Enemmän se olisi kuin minun palkkatyöstäni. Tuo mun kaveri veloittaa 33€/h, en huomannut kysyä sisältääkö alvin.
Tuutko töihin?  :D
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Urakointi toiminimellä
Kohta se itkee että naapurit ei osta maanviljeliän palveluja 100€/tunti+alv.
Voisin tehdä 15€/h + alv jos menisi maatalouden kylkiäisenä eikä tarvitsisi maksaa mitään eläkevakuutus ym maksuja. Nythän maksan myel-vakuutusmaksua olemattomista maatalouden tuloista. Enemmän se olisi kuin minun palkkatyöstäni. Tuo mun kaveri veloittaa 33€/h, en huomannut kysyä sisältääkö alvin.
Tuutko töihin?  :D
Mihin, jos yli 30 km niin haluan kilometrirahat ja työpäivä vähintään 8 h.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

3070 E

  • Vieras
Vs: Urakointi toiminimellä
Kohta se itkee että naapurit ei osta maanviljeliän palveluja 100€/tunti+alv.
Voisin tehdä 15€/h + alv jos menisi maatalouden kylkiäisenä eikä tarvitsisi maksaa mitään eläkevakuutus ym maksuja. Nythän maksan myel-vakuutusmaksua olemattomista maatalouden tuloista. Enemmän se olisi kuin minun palkkatyöstäni. Tuo mun kaveri veloittaa 33€/h, en huomannut kysyä sisältääkö alvin.
Tuutko töihin?  :D
Mihin, jos yli 30 km niin haluan kilometrirahat ja työpäivä vähintään 8 h.

On teillä vähän välimatkaa.

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: Urakointi toiminimellä
Kohta se itkee että naapurit ei osta maanviljeliän palveluja 100€/tunti+alv.
Voisin tehdä 15€/h + alv jos menisi maatalouden kylkiäisenä eikä tarvitsisi maksaa mitään eläkevakuutus ym maksuja. Nythän maksan myel-vakuutusmaksua olemattomista maatalouden tuloista. Enemmän se olisi kuin minun palkkatyöstäni. Tuo mun kaveri veloittaa 33€/h, en huomannut kysyä sisältääkö alvin.

Jos se kaverisi maksaa sotumaksut ja eläkkeet siitä 33 eurosta.
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Urakointi toiminimellä
Kohta se itkee että naapurit ei osta maanviljeliän palveluja 100€/tunti+alv.
Voisin tehdä 15€/h + alv jos menisi maatalouden kylkiäisenä eikä tarvitsisi maksaa mitään eläkevakuutus ym maksuja. Nythän maksan myel-vakuutusmaksua olemattomista maatalouden tuloista. Enemmän se olisi kuin minun palkkatyöstäni. Tuo mun kaveri veloittaa 33€/h, en huomannut kysyä sisältääkö alvin.

Jos se kaverisi maksaa sotumaksut ja eläkkeet siitä 33 eurosta.

Niinpä, kumman ottaisit töihin? Yrittäjäeläkemaksut saa käsittääkseni itse arvioida. Hänelle jää kuitenkin enemmän käteen vaikka alv sisältyisikin tuohon. Jäisi jopa normaaleilla sivukuluilla.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8699
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Urakointi toiminimellä
Kohta se itkee että naapurit ei osta maanviljeliän palveluja 100€/tunti+alv.
Voisin tehdä 15€/h + alv jos menisi maatalouden kylkiäisenä eikä tarvitsisi maksaa mitään eläkevakuutus ym maksuja. Nythän maksan myel-vakuutusmaksua olemattomista maatalouden tuloista. Enemmän se olisi kuin minun palkkatyöstäni. Tuo mun kaveri veloittaa 33€/h, en huomannut kysyä sisältääkö alvin.
Tuutko töihin?  :D
Mihin, jos yli 30 km niin haluan kilometrirahat ja työpäivä vähintään 8 h.

92 kilsaa näyttäis teillä olevan välimatkaa .  :D :D :D
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.