***Ensinnäkin mikä järki niitä poikivia on ympäri navettaa ripotella. Yhteen ja samaan siipeen umpilehmät, ryhmäpoikimakarsinat ja vasikkaosasto. Sieltä hyvät siirtoyhteydet eri osastoihin. Eikä koko vasikkamäärää kannata käsin juottaa. Antaa automaattien hoitaa asia ternijuoton jälkeen. Roboteilta siirtolinjat vasikkaosastolle.
Kuivituksesta tekee haasteellisen robottinavetta, jossa ei parret koskaan yhtä aikaa tyhjinä. Itse olen miettinyt, että kätevä konsti kuivittaa lehmät olisi kiertävillä spiraalinjoilla, jossa olisi avattavia pudotusaukkoja pitkin pihattoa. Idea on raakile ja vaatisi kuivikkeen, joka kulkee spiraalissa.
Olen edelleen sitä mieltä, että 8 ammattitaitoista työntekijää riittää, jos pihaton managementti kunnossa.
Ei munkaan mielestä poikivia ole järkevää ripotella ympäri navettaa. Tämä on kumminkin tuntunut olevan jollain merkillä se perusjuttu. Olikohan punainen....??
Vasikanjuotosta sen verran, että työmenekin arvioin välikasvattamojen työmenekin perusteella, joten tuossa tuskin on paljoa ilmaa. Käsinjuotosta ei puhettakaan. Siihen ei 8h/pv ei vielä riitä kuin niille sinä päivänä syntyneille. Mistään ryhmäkasvatuksesta ei kannata puhua juovilla, jos aikoo saada terveitä ja eläviä vasikoita ilman kymmeniä piikkejä. Parin-kolmen vasikan ryhmät korkeintaan.
Tämähän ei liity valittuun lypsyjärjestelmään mitenkään, mutta sattuneesta syystä minun on ollut selvitettävä tämä asia myös itselleni.

PS. mun mielestä nää suunnitelmat kuullostaa aivan järkeviltä. Lypsyjärjestelmän valinta on visiokysymys ja Suomi on maitomaa

Liekö sitten tautia tarttunut.....