Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hiilen mustaa politiikkaa  (Luettu 12531 kertaa)

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Hiilen mustaa politiikkaa
http://uutiset.msn.hs.fi/politiikka/artikkeli/Kiviniemi+Helsinki+maksaa+nyt+hiilenmustasta+energiapolitiikasta/1135259571854taannoin eräskin hyllytetty agrolainen jauhoi järjettömästä rekka rallista jota kotimainen energia lisäisi,Kotimaisen energian siirtoon on rautatiet ja vesireitit olemassa ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Hiilen mustaa politiikkaa

"Energiapuuta voidaan Metlan mukaan saada Suomesta 13 miljoonaa kiintokuutiota per vuosi.



Ja tulee jäämään kauaksi tuostakin ,kun eräs Katajapäinen herra keskittyy tukemaan peltoraivioita.

Doksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 416
Vs: Hiilen mustaa politiikkaa
Helsingin kaupunginjohtaja Pajunen kirjoitti energian kallistumisesta ja lämmityskulujen noususta blogissaan jo 18.8. (http://blogs.hel.fi/pajunen/)
Nyt kun nämä ilmastonlämpenemispuheet alkavat muutua teoiksi, cityvihreät ryhtyvät itkemään. Vai pitikö tämän jutun koskea vain muita.

Helsinkiläisillä olisi jätteitäkin ihan omasta takaa niin paljon, että silläkin jo osan kaupungista lämmittäisi. Mutta heillä tuntuu olevan varaa läjittää jätteitään sinne Ämmässuolle.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Vs: Hiilen mustaa politiikkaa
Ja tulee jäämään kauaksi tuostakin ,kun eräs Katajapäinen herra keskittyy tukemaan peltoraivioita.
Jää peräti 30000 ha risut toimittamatta...

Ainoa selkeä johtopäätös on, että energiankulutusta on nopeasti ja radikaalisti laskettava. Millään systeemillä nykyinen kulutustaso ei ole kestävällä pohjalla.

Petri

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Hiilen mustaa politiikkaa
Ja tulee jäämään kauaksi tuostakin ,kun eräs Katajapäinen herra keskittyy tukemaan peltoraivioita.
Jää peräti 30000 ha risut toimittamatta...

Ainoa selkeä johtopäätös on, että energiankulutusta on nopeasti ja radikaalisti laskettava. Millään systeemillä nykyinen kulutustaso ei ole kestävällä pohjalla.

Petri

Ilmaíseksi, ilman riittäviä tukitoimia ei se energiapuu liiku metsästä yhtään mihinkään. Kemeraan tarvitsisi kipeästi lisää rahaa, mutta Katajaherralla näkyy olevan tärkeämpiä rahoituskohteita.  ::)

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Hiilen mustaa politiikkaa
Ja tulee jäämään kauaksi tuostakin ,kun eräs Katajapäinen herra keskittyy tukemaan peltoraivioita.
Jää peräti 30000 ha risut toimittamatta...

Ainoa selkeä johtopäätös on, että energiankulutusta on nopeasti ja radikaalisti laskettava. Millään systeemillä nykyinen kulutustaso ei ole kestävällä pohjalla.

Petri

muitakin lämmitys muotoja kuin edellä mainitut kuten maalämpö ja merestä lämmön otto ja hesalaasil voi huoneiston lämpötilat laskia kun laskee verkon lämpötilaa niin säästyy energiaa ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65896
Vs: Hiilen mustaa politiikkaa
ei sitä alle 26 asteen voi hesalainen elää tulee tangoissa kylmä, kyllä jotain muuta on keksittävä tilalle!     mites olis jos pyytäs virolaisia rakentaan pari ytinvoimalaa rannalle ja sieltä kaapelit  joten ei tartteis m,aatakaan varata nuille voimalaille!

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Hiilen mustaa politiikkaa
http://uutiset.msn.hs.fi/politiikka/artikkeli/Kiviniemi+Helsinki+maksaa+nyt+hiilenmustasta+energiapolitiikasta/1135259571854taannoin eräskin hyllytetty agrolainen jauhoi järjettömästä rekka rallista jota kotimainen energia lisäisi,Kotimaisen energian siirtoon on rautatiet ja vesireitit olemassa ;D

Ja rautatiet on joo mutta tuo on tuo Helsinkin vähän syrjässä vesireiteiltä? Eikä nuo rautatievaunut kovasti kulje noilla metsäautoteillä? Kyllä se on melko kallista rekkarallia. Edelleen.

Juttelin tuossa kun puuhommia (kauppaa) tehtiin niin UPMn aluepäällikön ja 8 tukkirekan rekkayrittäjän kanssa niin kummankin mielipide oli että "antaisihan se työtä mutta eihän siinä mitään järkeä ole". Pelkästään logistiset haasteet sillä puumäärällä ovat valtavat. Puu pois metsästä "laanille". Hakkuri ja rekka / rekat yhtä aikaa paikalle. Rekka kohti Helsinkiä ja hakkuri kiireesti seuraavalle "laanille". Tai sitten jossakin vallan helkutinmoinen eli isohkon sahan kokoinen välilanssi jonne ensin kaikki puu, siellä keskitetty haketus ja sitten toinen rekka kohti Helsinkiä. Tai haketus vasta Helsingissä. Mutta että sanoivat vain kun tuntevat tuon logistiikkapuolen nuo kaverit vanhastaan että "helvetinmoinen homma".


Meillä on olemassa oleva, toimiva ja ekologinen kuljetusmuoto puulle: vesikuljetus! Samalla tavalla kuin hiili kuljetetaan Helsinkiin laivoilla, voidaan hakekin kuljettaa vesitse voimaloiden laitureihin. Kuljetuksiin voidaan suoraan hyödyntää jo olemassa olevaa teknologia, josta on Saimaalla vuosikymmenien kokemus! Ja mikä parasta, työntöproomu järjestelmän proomuja voidaan tarvittaessa käyttää kelluvana varastona.

Käyttämällä toisaalta Saimaan vesistön reitistöä joka ulottuu aina Nurmekseen ja Iisalmeen asti, sekä vastaavasti merelle aina Tornioon, on käytössä hyvin tehokas ja ekologinen kuljetusmuoto.

Helsinkiläiselle koko rekka-sana on jotain mitä vasten sylkeä. Kuitenkin siihen kaupunkiin ajetaan sunnilleen kaikki elintarpeet jostain toisaalta rekoilla. Ainut mikä tulee muutoin taitaa olla piuhaa pitkit saapuvat maakuntien rahat.
Ja vieläpä pitivät kynsin hampain kiinni satamanpidosta rakentamalla Vuosaareen Natura-alueelle uuden. Satama kun on kaupungille hyvä bisnes. "Ja ihan sama sen jälkeen minne Riihimäen taakse ne rekat sieltä satamasta häviiää, phyi!!"
Slippin 'n sliding

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Hiilen mustaa politiikkaa
Ja tulee jäämään kauaksi tuostakin ,kun eräs Katajapäinen herra keskittyy tukemaan peltoraivioita.


muitakin lämmitys muotoja kuin edellä mainitut kuten TIMPPA JA SKN!
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26207
  • vastustan
Vs: Hiilen mustaa politiikkaa
ei sitä alle 26 asteen voi hesalainen elää tulee tangoissa kylmä, kyllä jotain muuta on keksittävä tilalle!     mites olis jos pyytäs virolaisia rakentaan pari ytinvoimalaa rannalle ja sieltä kaapelit  joten ei tartteis m,aatakaan varata nuille voimalaille!
muutama vuosi sitte jokainen metsäkonevalmistaja kehitteli kaikenlaista biohakkuria mutta nyt on ollut kauan hiljaista, kait realiteetit selvisi hyvin äkkiä. pitäis olla kone joka hakkaa tukin ja kuidun, kuljettaa kasaan tien varteen, kerää risut ja kannot ja tuo nekin tien viereen, mielellään paketoi ja homman tulisi vielä olla kustannustehokasta. nykyään tarvitaan liikaa erilaisia koneita ja niiden kuskaamisia pikku leimikoille, naftaa palaa moninkertasesti saatuun energiaan verrattuna.
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26207
  • vastustan
Vs: Hiilen mustaa politiikkaa
http://uutiset.msn.hs.fi/politiikka/artikkeli/Kiviniemi+Helsinki+maksaa+nyt+hiilenmustasta+energiapolitiikasta/1135259571854taannoin eräskin hyllytetty agrolainen jauhoi järjettömästä rekka rallista jota kotimainen energia lisäisi,Kotimaisen energian siirtoon on rautatiet ja vesireitit olemassa ;D

Ja rautatiet on joo mutta tuo on tuo Helsinkin vähän syrjässä vesireiteiltä? Eikä nuo rautatievaunut kovasti kulje noilla metsäautoteillä? Kyllä se on melko kallista rekkarallia. Edelleen.

Juttelin tuossa kun puuhommia (kauppaa) tehtiin niin UPMn aluepäällikön ja 8 tukkirekan rekkayrittäjän kanssa niin kummankin mielipide oli että "antaisihan se työtä mutta eihän siinä mitään järkeä ole". Pelkästään logistiset haasteet sillä puumäärällä ovat valtavat. Puu pois metsästä "laanille". Hakkuri ja rekka / rekat yhtä aikaa paikalle. Rekka kohti Helsinkiä ja hakkuri kiireesti seuraavalle "laanille". Tai sitten jossakin vallan helkutinmoinen eli isohkon sahan kokoinen välilanssi jonne ensin kaikki puu, siellä keskitetty haketus ja sitten toinen rekka kohti Helsinkiä. Tai haketus vasta Helsingissä. Mutta että sanoivat vain kun tuntevat tuon logistiikkapuolen nuo kaverit vanhastaan että "helvetinmoinen homma".


Meillä on olemassa oleva, toimiva ja ekologinen kuljetusmuoto puulle: vesikuljetus! Samalla tavalla kuin hiili kuljetetaan Helsinkiin laivoilla, voidaan hakekin kuljettaa vesitse voimaloiden laitureihin. Kuljetuksiin voidaan suoraan hyödyntää jo olemassa olevaa teknologia, josta on Saimaalla vuosikymmenien kokemus! Ja mikä parasta, työntöproomu järjestelmän proomuja voidaan tarvittaessa käyttää kelluvana varastona.

Käyttämällä toisaalta Saimaan vesistön reitistöä joka ulottuu aina Nurmekseen ja Iisalmeen asti, sekä vastaavasti merelle aina Tornioon, on käytössä hyvin tehokas ja ekologinen kuljetusmuoto.

Helsinkiläiselle koko rekka-sana on jotain mitä vasten sylkeä. Kuitenkin siihen kaupunkiin ajetaan sunnilleen kaikki elintarpeet jostain toisaalta rekoilla. Ainut mikä tulee muutoin taitaa olla piuhaa pitkit saapuvat maakuntien rahat.
Ja vieläpä pitivät kynsin hampain kiinni satamanpidosta rakentamalla Vuosaareen Natura-alueelle uuden. Satama kun on kaupungille hyvä bisnes. "Ja ihan sama sen jälkeen minne Riihimäen taakse ne rekat sieltä satamasta häviiää, phyi!!"

luulisin että perinteinen metsäteollisuus on tuota uittoa laskeskellut ihan riittävästi mutta kumipyörillä taitaa kulkea edullisimmin, sitte rautateillä. uitto on erään herran mielestä mukana enää imagosyistä ??? ??? ???
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Hiilen mustaa politiikkaa

luulisin että perinteinen metsäteollisuus on tuota uittoa laskeskellut ihan riittävästi mutta kumipyörillä taitaa kulkea edullisimmin, sitte rautateillä. uitto on erään herran mielestä mukana enää imagosyistä ??? ??? ???

Ja summeri soi: VÄÄÄRIN! Vesikuljetus ylivoimaisesti halvin tapa kuljettaa puuta. Yhden hinaajan vetämässä lautassa on keskimäärin 1200 – 1500 nippua eli 400 – 500 autokuormaa, ja siinä on puuta 22. – 25.000 kuutiometriä. Jo 150 km:n matkalla uitto  on selvästi proomu- ja rautatiekuljetusta edullisempaa. Suoraan autokuljetukseen verrattuna edullisuusraja on tätäkin lähempänä. Vedessä myös puutavaran kosteus säilyy riittävän korkeana, jolloin vältytään laatutappioilta. Nippujen vedenpäällisiä osin voidaan myös kastella hinauksen aikana.
Esimerkiksi allekirjoittaneenkin hakkutyömaalle tuodaan uittoproomu rantaan, missä puut pannaan suoraan nippuun, ja uimaan.

Teutsi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 243
Vs: Hiilen mustaa politiikkaa
ehei ongelma on jo ratkaistu? vain tahto puuttuu!!!! ei helsinkiläiset tarttee sen enempää kivihiiltä kuin hakettakaan. nirppanokille kun vaan ei  kelpaa "ilmainen"hukka lämpö http://www.loviisansanomat.net/lue.php?id=2553 eihän sitä tiedä jos vaikka lämpöpatterit alkavat pimeässä loistamaan :P. kivihiilen ja maakaasun veron nosto oli oikea ratkaisu, toivonmukaan jonain päivänä päästään eroon kemera tuesta.

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Hiilen mustaa politiikkaa

luulisin että perinteinen metsäteollisuus on tuota uittoa laskeskellut ihan riittävästi mutta kumipyörillä taitaa kulkea edullisimmin, sitte rautateillä. uitto on erään herran mielestä mukana enää imagosyistä ??? ??? ???

Ja summeri soi: VÄÄÄRIN! Vesikuljetus ylivoimaisesti halvin tapa kuljettaa puuta. Yhden hinaajan vetämässä lautassa on keskimäärin 1200 – 1500 nippua eli 400 – 500 autokuormaa, ja siinä on puuta 22. – 25.000 kuutiometriä. Jo 150 km:n matkalla uitto  on selvästi proomu- ja rautatiekuljetusta edullisempaa. Suoraan autokuljetukseen verrattuna edullisuusraja on tätäkin lähempänä. Vedessä myös puutavaran kosteus säilyy riittävän korkeana, jolloin vältytään laatutappioilta. Nippujen vedenpäällisiä osin voidaan myös kastella hinauksen aikana.
Esimerkiksi allekirjoittaneenkin hakkutyömaalle tuodaan uittoproomu rantaan, missä puut pannaan suoraan nippuun, ja uimaan.

En olis ihan varma että tuo pätee tuohon haketukseen voimalaitokselle menevään tavaraan... Saattaa olla jopa haitallista uiton pituudesta riippuen? Ja Helsinkiin asti tarkoittaa myös meriuittoa? Enkä oikein tiedä mitä noita hakekasoja ja risutukkeja nähnyt niin että mahtaisko muutenkaan olla uittoon kovin hyvin sopivaa tavaraa. Tietysti jos hakettaisi suoraan veteen?


Eikö sen hakkeen voi proomuissa kuljettaa, joka on selvästi kumipyöriä halvempi vaihtoehto, eikä rasita tiestöä:
https://kouvolaregion.jalusta.com/files/download/Vesitieselvitys-Raportti18.01.2006.pdf

Valtaosa metsähakkeesta joudutaan kuljettamaan polttolaitoksille yli 50 kilometrin etäisyydeltä, mitä
nykyhinnoin pidetään maantiekuljetuksen kannattavuusrajana. Vesiteiden tavoitteellinen osuus metsähakkeen kokonaiskuljetussuoritteesta tulisi olla vähintään 30%, jolloin vuosittainen kuljetusmäärä vesiteillä olisi siten noin 8milj.im3. Tuo määrä vastaa noin 1600 proomulastillista proomukoon ollessa 5000 m3. Sisävesialuksien kuljetusmäärä vastaa noin 65 000 rekka-auton lastia.

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Proomulla tehokkaasti suoraan voimalarantaan

luulisin että perinteinen metsäteollisuus on tuota uittoa laskeskellut ihan riittävästi mutta kumipyörillä taitaa kulkea edullisimmin, sitte rautateillä. uitto on erään herran mielestä mukana enää imagosyistä ??? ??? ???

Ja summeri soi: VÄÄÄRIN! Vesikuljetus ylivoimaisesti halvin tapa kuljettaa puuta. Yhden hinaajan vetämässä lautassa on keskimäärin 1200 – 1500 nippua eli 400 – 500 autokuormaa, ja siinä on puuta 22. – 25.000 kuutiometriä. Jo 150 km:n matkalla uitto  on selvästi proomu- ja rautatiekuljetusta edullisempaa. Suoraan autokuljetukseen verrattuna edullisuusraja on tätäkin lähempänä.

En olis ihan varma että tuo pätee tuohon haketukseen voimalaitokselle menevään tavaraan... Saattaa olla jopa haitallista uiton pituudesta riippuen? Ja Helsinkiin asti tarkoittaa myös meriuittoa? Enkä oikein tiedä mitä noita hakekasoja ja risutukkeja nähnyt niin että mahtaisko muutenkaan olla uittoon kovin hyvin sopivaa tavaraa. Tietysti jos hakettaisi suoraan veteen?


Muujussi on varmastikin aivan oikeassa epäillessään nippu-uiton soveltuvuutta energiapuun kuljetukseen.

Avain sana vesikuljetuksessa onkin PROOMU.

Saimaalla menetelmää käytetään mm. kuitupuun kuljetuksissa. Oheisessa selvityksessä proomukuljetuksen ja rekan kuljetuskustannukset kääntyvät vesitien eduksi 130 km jälkeen. Laskelmassa vesikuljetuksen pääomakulut ovat kuitenkin peräti 35 %, johtuen lyhyen käyttökauden oletuksesta. Vastaavasti terminaalitoiminnot ovat kehittymättömiä, hukaten lähes puolet yksittäisen proomun käyttöajasta. Polttoainetta kalusto kuluttaa noin 10 ltr/km.

https://kouvolaregion.jalusta.com/files/download/Vesitieselvitys-Metsahakkeenproomukuljetusselvitysi160505.pdf

->Pötsjölööm taisi löytää sanasta selvitykyksestä pidemmälle menevän version

Viimeksi muokattu: 25.08.10 - klo:11:41 kirjoittanut Paalaaja

Slippin 'n sliding