http://uutiset.msn.hs.fi/politiikka/artikkeli/Kiviniemi+Helsinki+maksaa+nyt+hiilenmustasta+energiapolitiikasta/1135259571854taannoin eräskin hyllytetty agrolainen jauhoi järjettömästä rekka rallista jota kotimainen energia lisäisi,Kotimaisen energian siirtoon on rautatiet ja vesireitit olemassa
Ja rautatiet on joo mutta tuo on tuo Helsinkin vähän syrjässä vesireiteiltä? Eikä nuo rautatievaunut kovasti kulje noilla metsäautoteillä? Kyllä se on melko kallista rekkarallia. Edelleen.
Juttelin tuossa kun puuhommia (kauppaa) tehtiin niin UPMn aluepäällikön ja 8 tukkirekan rekkayrittäjän kanssa niin kummankin mielipide oli että "antaisihan se työtä mutta eihän siinä mitään järkeä ole". Pelkästään logistiset haasteet sillä puumäärällä ovat valtavat. Puu pois metsästä "laanille". Hakkuri ja rekka / rekat yhtä aikaa paikalle. Rekka kohti Helsinkiä ja hakkuri kiireesti seuraavalle "laanille". Tai sitten jossakin vallan helkutinmoinen eli isohkon sahan kokoinen välilanssi jonne ensin kaikki puu, siellä keskitetty haketus ja sitten toinen rekka kohti Helsinkiä. Tai haketus vasta Helsingissä. Mutta että sanoivat vain kun tuntevat tuon logistiikkapuolen nuo kaverit vanhastaan että "helvetinmoinen homma".
Meillä on olemassa oleva, toimiva ja ekologinen kuljetusmuoto puulle: vesikuljetus! Samalla tavalla kuin hiili kuljetetaan Helsinkiin laivoilla, voidaan hakekin kuljettaa vesitse voimaloiden laitureihin. Kuljetuksiin voidaan suoraan hyödyntää jo olemassa olevaa teknologia, josta on Saimaalla vuosikymmenien kokemus! Ja mikä parasta, työntöproomu järjestelmän proomuja voidaan tarvittaessa käyttää kelluvana varastona.
Käyttämällä toisaalta Saimaan vesistön reitistöä joka ulottuu aina Nurmekseen ja Iisalmeen asti, sekä vastaavasti merelle aina Tornioon, on käytössä hyvin tehokas ja ekologinen kuljetusmuoto.
Helsinkiläiselle koko rekka-sana on jotain mitä vasten sylkeä. Kuitenkin siihen kaupunkiin ajetaan sunnilleen kaikki elintarpeet jostain toisaalta rekoilla. Ainut mikä tulee muutoin taitaa olla piuhaa pitkit saapuvat maakuntien rahat.
Ja vieläpä pitivät kynsin hampain kiinni satamanpidosta rakentamalla Vuosaareen Natura-alueelle uuden. Satama kun on kaupungille hyvä bisnes. "Ja ihan sama sen jälkeen minne Riihimäen taakse ne rekat sieltä satamasta häviiää, phyi!!"