Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe niitto urakointi 2  (Luettu 12728 kertaa)

p-s

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
niitto urakointi 2
kysytään toisinpäin. paljonko jää pohdasta voittoa tilalle niitto koneella, jos kone on pelkästään oman tilan käytössä? esim tommoisella 20000€ investoinnilla

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: niitto urakointi 2
Vaikka en mikään taloustiedon ihmemies olekaan niin veikkaisin että riippuu paljonko tilalla on peltoa/ tarvetta omalle koneelle. Veikkaisin että 300ha antaa eri vastauksen kun 30ha

JoHaRa

  • Vieras
Vs: niitto urakointi 2
Mä heittäisin lonkalta että 50 ha kahdesti vuodessa poikki niin voipi olla jo järkevä hankinta. Saa poikki silloin kun haluaa ja pääomakulut koneesta voinevat jäädä alle urakkamiesten taksojen.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: niitto urakointi 2
Mä heittäisin lonkalta että 50 ha kahdesti vuodessa poikki niin voipi olla jo järkevä hankinta. Saa poikki silloin kun haluaa ja pääomakulut koneesta voinevat jäädä alle urakkamiesten taksojen.
Jos kuitenki tekisit asiasta excelin ja laskisit...  ::)
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

maitoa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 90
Vs: niitto urakointi 2
Laitappa näppäränä laskijana somebody exeli liitteenä kaikkien katelavaksi ::)

Oliko liikaa pyydetty ???

JoHaRa

  • Vieras
Vs: niitto urakointi 2
Mä heittäisin lonkalta että 50 ha kahdesti vuodessa poikki niin voipi olla jo järkevä hankinta. Saa poikki silloin kun haluaa ja pääomakulut koneesta voinevat jäädä alle urakkamiesten taksojen.
Jos kuitenki tekisit asiasta excelin ja laskisit...  ::)

Emmä viitti kun tuo "lonkalta" on niin vaikea sovittaa kaavoihin  ;D Laskin tuon siitä että täällä on 4 metrisiä koneita 30 hehtaarin tiloilla. Menikö paljon vikaan? Ookko ite laskenu?

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: niitto urakointi 2
Laitappa näppäränä laskijana somebody exeli liitteenä kaikkien katelavaksi ::)

Oliko liikaa pyydetty ???
Saatte ihan itte alkaa vääntämään tai sit vois tietty laittaa ilman kaavoja. KM:n mukana tulee kait tunnukset tts:n sivuille joissa laskea itte.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: niitto urakointi 2
Mä heittäisin lonkalta että 50 ha kahdesti vuodessa poikki niin voipi olla jo järkevä hankinta. Saa poikki silloin kun haluaa ja pääomakulut koneesta voinevat jäädä alle urakkamiesten taksojen.
Jos kuitenki tekisit asiasta excelin ja laskisit...  ::)

Emmä viitti kun tuo "lonkalta" on niin vaikea sovittaa kaavoihin  ;D Laskin tuon siitä että täällä on 4 metrisiä koneita 30 hehtaarin tiloilla. Menikö paljon vikaan? Ookko ite laskenu?
Tommonen alle 16t€ (alv 0%) kone vaatii kyllä jo yli 200ha per vuosi niitettävää, ollakseen kilpailukykyinen urakkamiehen kanssa. 300ha/vuosi, josta laskutettavaa 100ha, niin ei tartte enään urakkamiehen aikatauluilla perustella hankintaa.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

maitoa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 90
Vs: niitto urakointi 2
Mihin toi 16 tonnia riittää ???
Jos laitetaan etu-kone ja taakse molemminpuolin niittävä
Ei kai sitä muuten ees urakka hommiin kehtaa lähtä. ??? ::)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: niitto urakointi 2
Mihin toi 16 tonnia riittää ???
Jos laitetaan etu-kone ja taakse molemminpuolin niittävä
Ei kai sitä muuten ees urakka hommiin kehtaa lähtä. ??? ::)
Käytetty menopaluu. Kyl silläki niittää 30ha päivässä.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: niitto urakointi 2
Jos niittää 30 ha x2 kertaan ja taksaa 40/ha =2400 eur
Koneen osuus 1200 eur ja traktorille toinen 1200
5% poisto ja 5% arvonalenema 20 000 =2000 eur

...tulee halvemmaksi niitättää muilla kuin omalla koneella  :P

Mutta JOS sulla on vanha kones a´5000 eur ja samalla kaavalla laskettuna
niität itte halvemmalla  8)
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: niitto urakointi 2
Jos 35€/ha*2*50 = 3500€ vuodessa. 10 vuotta ja ken viitsii niin laskee korkoa korolle ja kaikki yhteen. Tekee yli 40 000€.

Oma kone 20 000€, jos tuollekkin laskee korkoja ja huoltoja niin mennään varmaan 30 000€:n. Oma traktori ja ukko tuossa tietysti kuluvat 100 tuntia vuodessa joka nostaa kulut yli urakkaukon kulujen. JOS urakkamies ei nosta taksojaan vuosien varrella. Merkitys on myös korjuuajan oikeudella, tekee tonneja vuodessa.

Mene ja tiedä. Ei tuollaista kukaan viitsi oikeasti laskea, muuttujia on hommassa ihan liikaa. Aivan romua niittomurskainta joskus korjanneena olen itse sitä mieltä että urakkamies on parempi vaihtoehto.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: niitto urakointi 2
kysytään toisinpäin. paljonko jää pohdasta voittoa tilalle niitto koneella, jos kone on pelkästään oman tilan käytössä? esim tommoisella 20000€ investoinnilla

Joo kun jättää laskematta itselleen ja traktorilleen korvauksen (siis ei kai omalle työlle nyt kukaan palkkaa halua, ja traktorihan on nyt joka tapauksessa niin eihän siitä kuluja niitolle tartte laskea), ja niittokonehan kestää tarkalla ajolla sen 30ha niitot vuosittain ainakin 20 vuotta, vielä kun sen ostaa käteisellä niin ei tule niitä korkokuluja.

Niin tuleehan siittä selvää rahaa urakoitsijan taksaan verrattuna 30ha x 2krt/v x 35 e/ha  - 20000e/20v = 1100 e/v, ja vielä kun huomioi että tuosta investoinnista saa alvipalautusta niin ihan juhlaa on omalla koneella ajo   ;D

No joo, tilakohtaisia ratkaisuja, eikä esittämistäsi lähtötiedoista (tai niiden puuttumisesta) paljoa voi esittää. Mutta em. kaltaisia laskuharjoituksia olen joskus kuullut kun on haluttu oikein kovasti perustella itselle omia ratkaisuja. Olen tavannu sanoa, jotta itsepetos on siitä mukavaa, ettei siitä yleensä ole haittaa muille.

Mutta oikeastaan nykyään alkaa olla varsin laskutaitoisia isäntiä, ehkä karsintaa on jo tapahtunut.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: niitto urakointi 2
Riippuu siitä mikä on portaattoman vaihteiston hyötysuhde pakilla.

 ;D

Lapsellista laskea kannattaako hankkia nittokone vai eikö.

Jos mies haluaa niittokoneen niin mies ostaa niittokoneen.

Sillä selvä.
Kui mää ain olen paras?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: niitto urakointi 2
Lapsellista laskea kannattaako hankkia nittokone vai eikö.

Jos mies haluaa niittokoneen niin mies ostaa niittokoneen.

Sillä selvä.
Nousi oikein kyynel silmäkulmaan tätä lukiessa. Olen niin täysin samaa mieltä. Oma on aina oma ja kun sitä pidetään niinkuin omaa kuuluu pitää, niin iloa on pitkäksi aikaa. Mää laskisin jonkun niittokoneen keskimääräisen karjatilan peruskalustoon, joka kuuluu olla itsellä. Tietty noita kannattavuuslaskelmia voi aina vääntää aikansa kuluksi, mutta kannattaa aloittaa sieltä, että tekikö vaari virheen vaihtaessaan hevosen traktoriin.