Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe liukuovirunkoa  (Luettu 15819 kertaa)

maitoa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 90
Vs: liukuovirunkoa
tilaa ovi jostain liikkeesta säästät aikaa ja vaivaa :o

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5281
Vs: liukuovirunkoa
tilaa ovi jostain liikkeesta säästät aikaa ja vaivaa :o
Sitten kun menee isoksi, niin harvan pajan ovesta tulee enää ulos. Tai saa kuljetettua. Itse kasasin pajassa aika pitkälle, mutta jos tuollaisen 3x4 -metrisen kanssa viimeiset saumat oli helpointa tehdä paikan päällä, tuo oma miggi on vain niin /%¤ raahata paikalle...

Petri

Lemmu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 350
  • Niinku vasikka lehemän parres...

Timon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: liukuovirunkoa
Pitää tehdä rungon osat pajassa ja koota paikan päällä,niin ne tekee liukuovien valmistajatkin.Itse taannoin tein näin ja sai työlleen tosi hyvän palkan...

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: liukuovirunkoa
40*40*2mm palkista vaan niin hyvä ja kevyt tulee.

 :D
Kui mää ain olen paras?

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: liukuovirunkoa
40*40*2mm palkista vaan niin hyvä ja kevyt tulee.

 :D
Hyvä tulee jos käyttää riittävästi putkea ja sisäpintaan laittaa vahvikepeltiä. Tai mieluiten pellittää koko oven molemmin puolin ja uretaani väliin.
 Yksinkertainen kylmä peltiovi kyllä kannattaa tehdä 50x50x3 palkista vähintään. Itse olen tehnyt isojakin saranaovia 50x50x5:sta, suurimmat on liki neljä metriä leveät ja yli 6 korkeat. Muuten on kestänyt hyvin mutta paneelit tahtoo irtoilla kun noihin tuulikin välillä takertuu.
  Vähänkin isommassa ovessa on varmaan viksua olla ainakin kaksi trissaparia molemmissa reunoissa.

agri_cola

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 187
Vs: liukuovirunkoa
Miksi oven pitää olla alas asti? Madalla ovia sen verta että se sun ryna mahtuu alta. Ei tartte aukaasta ovi kuin rehunteon aikaan.  ;D

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: liukuovirunkoa
Niin meillähän ne 40x40x2 rungolle tehdyt 6x7 metriset ovet ovat ja ainakin ovat vielä kestäneet. Itseporautuvilla ruuveilla kiinnitetyt pellit tukevat ovirakennetta ja neljällä rullalla liikkuvatkin kevyesti. Viime vuonna otin tehdastekoiset rungot Bellukselta konehalliin ja aiva niin harvalla jaolla en itse tohtisi runkoa tehdä. Ovat toki sinkityt ja kokoa vain 4,5x5 metriä.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: liukuovirunkoa
Pressuovet ei sitten tule kyseeseen?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: liukuovirunkoa
Pressuovet ei sitten tule kyseeseen?

Siit on *****maista ajella dynavtllä lävitte kun peilit menee aina vinoon.

 ;D
Kui mää ain olen paras?

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: liukuovirunkoa
Ei pressuja...

Niin meillähän ne 40x40x2 rungolle tehdyt 6x7 metriset ovet ovat ja ainakin ovat vielä kestäneet. Itseporautuvilla ruuveilla kiinnitetyt pellit tukevat ovirakennetta ja neljällä rullalla liikkuvatkin kevyesti. Viime vuonna otin tehdastekoiset rungot Bellukselta konehalliin ja aiva niin harvalla jaolla en itse tohtisi runkoa tehdä. Ovat toki sinkityt ja kokoa vain 4,5x5 metriä.

No nyt sä paljastit, missä mä kävin... ;)
Joo hyvin näytti kestäneen. Jäikin kysymäti, että osuuko siihen tuuli kuinkakin hyvin?

Pitää tehdä rungon osat pajassa ja koota paikan päällä,niin ne tekee liukuovien valmistajatkin.Itse taannoin tein näin ja sai työlleen tosi hyvän palkan...

Ei oo pajaa... Siispä siilojen etulaatan päällä ajattelin hitsailla. Värkit tuloo toki maksamaan (jotain), mutta oma työhän on tunnetusti ilmaista, niin miten siinä sitten enää palkoille pääseekään... :D Eivaan kyllä siinä pääsee.

Päädyin sitten kuitenkin siihen 50/50/3 ärhooässään... Sama metripaino kuin 60/40/3, mutta halvempi hinta (voi kostautua tai sitten ei)
Ja todennäköisimmin IKH:n rullastot ja muuta kiskotarvikkeet. Helaformis on pienemmät laakerit, mutten tiä sitte onko silläkään mitään merkitystä.
Viittä rullastoa ensin ajattelin, suht tasavälein, mutta taitaa neljäkin piisata. Yhdelle ovelle tuloo painoa melko tarkkaan 680kg... Alaohjurit täytyy kehitellä jostain...
tethering holes to their concave windings

perttu1

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 55
Vs: liukuovirunkoa
Älä laita enempää kuin kaksi pyörästöä, pelaa taatusti paremmin kuin useammalla! Vanhimmat 8x8 metriset on ollu käytössä jo kohta kaksikymmentä vuotta.nim."kokemusta muutamista liukuovista"

viiri45

Vs: liukuovirunkoa

Ja todennäköisimmin IKH:n rullastot ja muuta kiskotarvikkeet. Helaformis on pienemmät laakerit, mutten tiä sitte onko silläkään mitään merkitystä.


Älä pilaa hyvää ovea IKH:n kiskolla. Kisko pitää olla yläpuolelta leveämpi kuin alhaalta. Tällöin ovi saa vähän kallistaa eikä rullasto hankaa yläpuolelta kiskoon. Kaksi rullastoa riitää.
-Kaikki saa mutta komiat ensi!

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: liukuovirunkoa
No nyt sä paljastit, missä mä kävin... ;)
Joo hyvin näytti kestäneen. Jäikin kysymäti, että osuuko siihen tuuli kuinkakin hyvin?

Ovet osoittaa etelään, että kyllä niihin joskus tuulikin osuu. Muita rakennuksia on kyllä lähellä, ettei ihan suoraan pääse puhuri niihin ottamaan. Hiukan ovat keskeltä taipuneet sisällepäin, niin kuin huomasitkin, mutta muuten ei mitään vaurioita ole tullut. Vielä...
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: liukuovirunkoa
Älä laita enempää kuin kaksi pyörästöä, pelaa taatusti paremmin kuin useammalla! Vanhimmat 8x8 metriset on ollu käytössä jo kohta kaksikymmentä vuotta.nim."kokemusta muutamista liukuovista"

No tuo jo on melkoinen referenssi... Mutta muuten tuo kahden pyörästön kantavuus pistää miettimään, tuo pelaaminen kuitenkin on kiskoasennuksen suoruus- ja rullaston säätökysymys? Minkä valmistajan tarvikkeet sulla on noissa ovissa?


Ja todennäköisimmin IKH:n rullastot ja muuta kiskotarvikkeet. Helaformis on pienemmät laakerit, mutten tiä sitte onko silläkään mitään merkitystä.


Älä pilaa hyvää ovea IKH:n kiskolla. Kisko pitää olla yläpuolelta leveämpi kuin alhaalta. Tällöin ovi saa vähän kallistaa eikä rullasto hankaa yläpuolelta kiskoon. Kaksi rullastoa riitää.

Tuo pitää tarkistaa vielä, ettei moista ongelmaa tuu, jos IKH:n tarvikkeisiin päätyy. Muuten noi kiskonkannakkeet ei millään valmistajalla tunnu oikein luottamusta herättäviltä, kun kannakkeiden seinään tulevan osan korkeus on yleisesti vain luokkaa max 15-16cm ja kahden oven aiheuttama vääntö on melkoinen, kun toinen ovi on auki ja toinen kiinni. Kahden pyörästön tapauksessa käy pahimmillaan niin, että koko hoito osuu kahden kannakkeen kohdalle, jolloin yksittäiselle kannakkeelle tulee käytännös 680kg kuorma.

tethering holes to their concave windings