Maalifirmoillahan on omat sekoitusohjeensa täysin tarkoille värisävyille, ei siis perustu RAL-koodistoon. Tämän lisäksi esim. Teknos on joskus muinoin tilannut maahantuojilta maalattuja osia ja sekoitellut/nimennyt sävyt sen mukaan. Riittävä tarkkuus RAL-kartasta löytyy melkein mille vain, jo yksin haalistumisista tulee suurempia eroja aikahan. Myös uuden koneen eri pinnat (eri alihankkijat) poikkeavat tosi paljon toisistansa, joten sen puolesta saivartelun RAL-kartan riittävästä tarkkuudesta voi kait unohtaa.
Mitä itte oon maaleja ostanut, niin MF punainen on aina MF-punainen (engl. "Power Red", RAL-nimitys "Flame Red") vuosimallista riippumatta, mutta harmaata on kolmea eri sävyä. Samoin Ford, poislukien vanhemmat Fordsonit ja uudemmat New Hollandit.
Tässä on yksi esitys MF-väreistä:
http://www.annatefka.com/mf_historie/tef_onder9.htm#mf600. Ei pidä täysin paikkansa ainakaan punaisten osalta. Jos lasketaan MF:n harmaita, löydän 100-sarjasta uudempiin 9 erilaista. 100-sarjassa on maski mukaan lukien käytössä neljä erilaista. 200/500-sarjoissa tuli uusi ohjaamon ja vanteen alumiini-sävy, viimeisissä 500-sarjan koneissa ja 600-sarjassa tuli ruskahtava runko, 3000-sarjassa tuli uusi vanneväri, 6200-sarjasta lähtien oli uusi tumma runko ja viime vuonna se vaihdettiin vaaleammaksi. Asia on periaatteessa hyvin yksinkertainen ja valmistajan koodit löytyy kaikille näille sävyille. Ongelma on se, että Kesko/IKH jne. käyttävät omia nimiään ja koodejaan näistä väreistä, eivät tiedä mitä maalia missäkin mallissa on käytetty eikä valikoimasta löydy kaikkia vuosien varrella käytettyjä sävyjä.
Itse olen tekemisissä näiden sävyjen kanssa teollisuudessa, juurikin yrittämässä saada eri alihankkijoilta samansävyistä tavaraa. En voi mitenkään allekirjoittaa väitettä, että RAL-kartasta löytyisi riittävällä tarkkudella kaikki mahdolliset värit. Ehkä tästä roolistani johtuen minua häiritsee, kun ihmiset kunnostavat veteraanitraktoreitaan ja pilaavat lopputuloksen maalaamalla vähän sinne päin olevalla sävyllä.