Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Se tapahtui sittenkin, vaikka pidin asiaa maalaislegendana!  (Luettu 18319 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
1. Pultit kiinni
2. Piirretään tussilla viiva vanteesta pultin yli takaisin vanteelle
3. -> Jos pultti lähtee pyörimään niin sen näkee jo kaukaa

Näin meillä.

Ihan murtola touhua tommonen.  ???

Onko siellä oikeasti noin dorkia juttuja  ??? En ole käynyt kuukausiin katsomassa.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
1. Pultit kiinni
2. Piirretään tussilla viiva vanteesta pultin yli takaisin vanteelle
3. -> Jos pultti lähtee pyörimään niin sen näkee jo kaukaa

Näin meillä.

Ihan murtola touhua tommonen.  ???

Onko siellä oikeasti noin dorkia juttuja  ??? En ole käynyt kuukausiin katsomassa.


Siel on just niitä tyyppejä, että uuteen koneeseen tehdään itte koneremontti heti ja varmuuden vuoksi jotta voi olla
varma että se toimii kunnolla.

 :D
Kui mää ain olen paras?

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Se on pahampa juttu, kun ei ole viisaat insinöörit vielä keksineet miten saisi pultit pysymään kiinni, mutta se on kuitenkin jonnikan tapauksessa sikäli ymmärrettävää, kun voimaa on niin paljon, niin eihän siinä tahdo mitkään pultit eikä kierteet kestää.

Mulla on pultit pysyneet kiinni, mutta ajankin vain pintakaasulla, niinkuin vääntökoneella pitääkin. Semmonen reilu tuhannen kierrosta riittää työssä, kuin työssä ja vauhtia saa kuiten pitää niin paljon, kuin ajaa uskaltaa  ;)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=16148.msg248469#msg248469 ,ja taas?
Kannattaisko joskus tarkistella ???
   Se talvinen oli parodiaa, joka nyt muuttui todeksi.Eli ei näköjään oikeesti kannattais maalata piruja seinille.No, onnex ei mitään pahempaa käyny. ;D ;D
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Ni ruuvaantuuko mutterit irti vai poikkeaako pultit noissa jontikoissa vai mikä siinä on et ne ei pysy kiinni...? ku ei kait ne erilaisempia oo ku muissakaan merkeissä????

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Se on pahampa juttu, kun ei ole viisaat insinöörit vielä keksineet miten saisi pultit pysymään kiinni, mutta se on kuitenkin jonnikan tapauksessa sikäli ymmärrettävää, kun voimaa on niin paljon, niin eihän siinä tahdo mitkään pultit eikä kierteet kestää.

--käsittääkseni pultit saa kyllä pysymään kiinni.Ensinnäkin ne tietysti pitää olla tarpeeksi vahvat.Toinen aika ratkaiseva asia on venymäpituus,joissain koneissa olen nähnyt mutterien alle asennetun irtorenkaan jolla pulttien pituutta kasvatetaan.Tällöin ne eivät löysty koska venymäpituutta on enemmän.
--tämmöiset irtorengasvititykset ja pidemmät pultit maksavat,eihän nyt kukaan halua paremmasta tekniikasta maksaa....
--täytyypäs oikein katsoa JDn ratkaisua kun kohdalle osuu,varsinkin jos tulee irtopyörä vastaan ;)Tuntematon asia ainakin mulle

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8369
Jontikalla oli ainakin joskus pyörät irtopulteilla kiinni. Muissa traktoreissa pyörät on pääosin muttereilla kiinni. Onko tuo avautuva pyörä aina vasen? Raskaassa kalustossa käytettiin ennen vasemmalla vasenkätistä kierrettä estämään itsestään aukeaminen.
Mystinen kesälaatumies

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Jontikalla oli ainakin joskus pyörät irtopulteilla kiinni. Muissa traktoreissa pyörät on pääosin muttereilla kiinni. Onko tuo avautuva pyörä aina vasen? Raskaassa kalustossa käytettiin ennen vasemmalla vasenkätistä kierrettä estämään itsestään aukeaminen.
Vasen pyörä se ainakin minulla oli.Joo, tosiaan rekoissa oli ennen vasemmalla vasenkätiset kierteet,mutta ei käsittääkseni enää 70-luvun jälkeen.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

JoHaRa

  • Vieras
Se on se koriolis-voima kun avaa Deeren vasemmat pultit täällä pohjoisella pallonpuoliskolla. Oikea rengas pakkaa tiukkenemaan. Etelässä homma toimii toisinpäin  ;D

realisti

  • Vieras
ei tämä ihan maalaislegendaa ole. Keväällä oli lähellä yksi irtopyöräinen jd, ja kiristelin viime viikolla pultit kaikista koneista. Ja kappas, ainoa jossa oli löyhällä oli jd 6900 ja vasen takapyörä.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8369
Onko näissä aukeavissa pultit vai mutterit?
Mystinen kesälaatumies

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Ja kappas, ainoa jossa oli löyhällä oli jd 6900 ja vasen takapyörä.
Oliko tässä työstetty vai valurautanen tukirengas pulttien alla?
Onko massikassa vanteet kestäny?
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
ei tämä ihan maalaislegendaa ole. Keväällä oli lähellä yksi irtopyöräinen jd, ja kiristelin viime viikolla pultit kaikista koneista. Ja kappas, ainoa jossa oli löyhällä oli jd 6900 ja vasen takapyörä.


No mitä jos siihen vaihtaa pultit ja mutterit jostain toisen merkkisestä koneesta....? Ja kokeilis siten et onko vaikutusta ku ei meidän koneissa ainakaan oo koskaa alkanu löystyyn pultit!! Ja se on kans jännä ku jontikoissa on sellanen valurauta kaulus mutterien alla mitä sillä oikeen teherään..? itse ainakin ensimmäisenä nakkaisin semmosella ylimäärääsellä osalla vesilintua ja samoon on massikoissa näkynyt sellaisia!

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
ei tämä ihan maalaislegendaa ole. Keväällä oli lähellä yksi irtopyöräinen jd, ja kiristelin viime viikolla pultit kaikista koneista. Ja kappas, ainoa jossa oli löyhällä oli jd 6900 ja vasen takapyörä.


No mitä jos siihen vaihtaa pultit ja mutterit jostain toisen merkkisestä koneesta....? Ja kokeilis siten et onko vaikutusta ku ei meidän koneissa ainakaan oo koskaa alkanu löystyyn pultit!! Ja se on kans jännä ku jontikoissa on sellanen valurauta kaulus mutterien alla mitä sillä oikeen teherään..? itse ainakin ensimmäisenä nakkaisin semmosella ylimäärääsellä osalla vesilintua ja samoon on massikoissa näkynyt sellaisia!

--nuo irtorenkaat ovat juuri tapa kasvattaa pulttien venymäpituutta ja taata niiden kiinnipysyminen.Tätä yritin selittää tuossa aiemmin.

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
ei tämä ihan maalaislegendaa ole. Keväällä oli lähellä yksi irtopyöräinen jd, ja kiristelin viime viikolla pultit kaikista koneista. Ja kappas, ainoa jossa oli löyhällä oli jd 6900 ja vasen takapyörä.


No mitä jos siihen vaihtaa pultit ja mutterit jostain toisen merkkisestä koneesta....? Ja kokeilis siten et onko vaikutusta ku ei meidän koneissa ainakaan oo koskaa alkanu löystyyn pultit!! Ja se on kans jännä ku jontikoissa on sellanen valurauta kaulus mutterien alla mitä sillä oikeen teherään..? itse ainakin ensimmäisenä nakkaisin semmosella ylimäärääsellä osalla vesilintua ja samoon on massikoissa näkynyt sellaisia!

--nuo irtorenkaat ovat juuri tapa kasvattaa pulttien venymäpituutta ja taata niiden kiinnipysyminen.Tätä yritin selittää tuossa aiemmin.


Aivan... yhtäkkiä kyl vähä eikä niin vähääkään tuntuu siltä et jontikan insinöörit ei nyt oikeen tie mistään mitään  :P venymää toki tuo välikappales tekee, mutta kun eikös tommonen ylimääräänen kappale siä välissä elä kuitenkin kaiken aikaa eli vähäsen hinkkaa (syntyy kulumista) ni kyllä ne ruuvit löystyy jo väkisinkin  ;D

Eihän deutzeissa ja venteissäkää tuolaisia ole ja renkaat pysyy kiinni!!! Ja monessa muussakaan merkissä ja tällaisia onkelmia ei ole!

Eli jos mahdollista hvinnamo ja realisti sun muut jontikan miehet jos on tällaisia onkelmia ni koittakaa ottaa se rengas pois sieltä välistä ja katsokaa mitä tapahtuu ja jos pultit pitää vaihtaa lyhemmäksi sopivuuden takia ni ostakaa jonkun muun merkin pultit ja mutterit!!! Itse ainakin kokeilisin jos olisin jontikan omistaja/mies.

Voi olla näinkin pienestä asia kiinni ja sen on kokemus osoittanut monesti et ei ne traktorin insinöörit monesti oo yhtää käytännön tietoisia ku vertaa johonki kyläseppään joka on teheny ja ruuvannu ikänsä kaikenlaista, mut ei ne tokikaa sitä koskaan myännä, ei kato anna ylpeys myöden  ;) Puhuvat vain jotaki hepreaa päälle typerillä laskukaavoillansa!!!