Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hukkakaura  (Luettu 21833 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Hukkakaura
Onko?  ???
Mulla on. Tosin poikkeuksellinen vuosi näyttäs olevan myös sadon määrällä, huomattavasti vähemän kun ennen. Johtuu varmaan sateista ja maan kuorettumisesta ettei perkeleet ole päässy pintaan ihan täydellä määrällä.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

sorkkis

  • Vieras
Vs: Hukkakaura
Onko?  ???
Mulla on. Tosin poikkeuksellinen vuosi näyttäs olevan myös sadon määrällä, huomattavasti vähemän kun ennen. Johtuu varmaan sateista ja maan kuorettumisesta ettei perkeleet ole päässy pintaan ihan täydellä määrällä.
Laita avokesanto ja hukkakaurat lähtee vähäks aikaa .  ;)

viljami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 220
Vs: Hukkakaura
Onko?  ???
Mulla on. Tosin poikkeuksellinen vuosi näyttäs olevan myös sadon määrällä, huomattavasti vähemän kun ennen. Johtuu varmaan sateista ja maan kuorettumisesta ettei perkeleet ole päässy pintaan ihan täydellä määrällä.

6 kpl löytynyt tähän mennessä. 1 kpl perinteisestä paikasta hukkakauranviljelijä-urakoitsijan rajan tuntumasta. 5 kpl aivan uudesta paikasta toisen hukkakauranviljelijä-urakoitsijan rajalta. 3 kpl penkalta omien kylvörivien ulkopuolelta ja 2 kpl myös aivan reunasta. Hukkakauraa oli rajanaapurilla viime vuonna kiitettävästi. Tämän jälkimmäisen kanssa ei ole mitään menetettävää, asuu sen verran kaukana täältä, joten taidanpa ilmiantaa, jos yhtä törkeää piittaamattomuutta ilmenee kuin viime vuonna. Ei voi ammattitaitoa kovin korkealle arvostaa. Pahimpia ovat täällä juuri nämä urakoitsijat, jotka haalivat ympäri pitäjää viljelykseen 300 ha ja muille urakoidaan toinen mokoma. Toiset yrittää viljellä kunnolla ja pitää peltonsa hukkakaurattomina, kun ostolohkotkin on sellaisiksi ammattitaidolla saatu. Kaikki täytyy tehdä itse, kun asiallista urakoitsijaa ei ole näillä main nähty.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Hukkakaura
Hukkakauran määrä on suoraan verrannollinen sertifioidun siemenen käyttömäärään. Valitettavasti. Tai niin... enhän minä tiedä tästä mitään kun käytössä on oma siemen. Onneksi naapurilla on hukkista niin muistaa miltä se näyttää,

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: Hukkakaura
-08 löytyi 5 yksilöä, viime vuonna yksi, jokohan tänävuonna olis puhdas nolla?..
Alkutilanne  1996 oli 52 SÄKILLISTÄ hukkakauraa 4.7 hehtaarin lohkolta. Siis 50 kilon apulantasäkillisiä.
Hieman kitkentää ja viljelykiertoa, niin siinä se.
Siitäkin huolimatta, että moni vannoo ja vakuttaa myrkkyjen kaikkivloipaisuudesta. Kesanto 3 kertaa niitettynä/syysvilja iskee juuri oikeaan hetkeen kasvua.
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

Courtney1

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7726
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Vs: Hukkakaura
Levittääkö kurjet, joutsenet tms tota hukkista myös ??? Vai miks lisääntynyt?
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Hukkakaura
Just tulin urakoimasta, ja näin siellä sitten ensimmäiset hukkikset rypsimaassa. Siis sen samaisen isännän vuokramaalla. Päätimpä laittaa sille merkiksi käärintämuovin suikaleet että huomenna varmaan huomaa kun paalejaan hakee. Itselläni ei ole ollut koskaan, ainakaan ennen tätä vuotta, vaikka urakoinkin. Puolet pinta-alasta siementuotannossa.
Se hyvä puoli oli tämän päivän reissusta, että tietää minkä näköinen kasvi tänä vuonna on.....jos vaikka olis muuttunut vuosien saatossa.

Joka tapauksessa pitää kierrellä kaikki lohkot varmuudeksi, toivottavasti tulee hukkareissu, eikä löydy sitä ensimmäistäkään.
Muutama vuosi sitten oli toisaalla naapurilla reilu hukkiksen lisäysviljelys, tuhansia yksilöitä, eikä aikomustakaan kerätä pois. No, eipä ollut kenelläkään kunnan puolesta, eikä myöskään TE-keskuksen puolesta asiaan kiinnostusta. Ensimmäiseksi lupasivat tulla minun pellot tarkastamaan, koska olen ilmiantaja.....sanoin vaan, että tervetuloa, siellä jo siemenviljelystarkastaja kiertää, homma jäi siihen!

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Hukkakaura
Levittääkö kurjet, joutsenet tms tota hukkista myös ??? Vai miks lisääntynyt?
Huolimattomat paukapäiset peräkammarin runkku-uunot. Vitut välitetään koko hukkakaurasta, idiooteimmat kylvää kauraa ettei näkyis. Pahimpia persereikiä tuntuu olevan vuokraviljelijät joilla ei ole varaa/aikaa panostaa torjuntaan.  >:(
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Hukkakaura
Hukkakaura on mielenkiintoinen kasvi. Itsekseni olen moesti ajatellut että tiettyyn hehtaarimäärään ne on kyllä käveltävissä pois, mutta entäs kun peltoa on 500 ha? Kuka sen kävelee? Entä saksassa 1200 ha farmilla? Ei niitä kukaan siellä nypi. Tämäkin instituutio tulee murenemaan tulevaisuudessa tilakoon suurenemisen myötä. Vai olenko väärässä?  :o
Nothing is Something Worth Doing

jms

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 101
Vs: Hukkakaura
Ei kannata käyttää Monitoria ym. jos ei ole varma hukkakaurasta.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Hukkakaura
Hukkakaura on mielenkiintoinen kasvi. Itsekseni olen moesti ajatellut että tiettyyn hehtaarimäärään ne on kyllä käveltävissä pois, mutta entäs kun peltoa on 500 ha? Kuka sen kävelee? Entä saksassa 1200 ha farmilla? Ei niitä kukaan siellä nypi. Tämäkin instituutio tulee murenemaan tulevaisuudessa tilakoon suurenemisen myötä. Vai olenko väärässä?  :o
Ehkä hyvinkin oikeassa. Toisaalta olen sitä mieltä, että maanviljely on mennyt suurentuneen tilakoon takia huonompaan suuntaan. Viljellään hehtaareita eikä peltoa. Viljelyteknisesti siirrytään sänkimuokkauspelleilyyn, koska ei ole aikaa, eikä kannattavaa kyntää tai edes kultivoida. Sitten tämmöiset hukkakaurat pääsee kasvamaan, koska tuntuu loogiselta jättää hommat tekemättä, kun se olisi niin työllistävää. Oikeesti meillä on Suomessa vielä aika hyvä tilanne. Sertifioitu siemen suurin piirtein puhdasta, rikkakasvittomia ja lautasmuokkaamattomia peltoja. Mua on hiukan askarruttanut koska maanvuokraajat havahtuu siihen, millaisella kalustolla siellä "omilla" pelloilla myllätään. Naapuripitäjässä maanomistaja vaati, että 30% hänen vuokraamastaan pellosta tulee pitää heinällä. Tämä on erittäin fiksua, ei ole yksi ja sama kuinka peltoja käsitellään, koska kyse on kuitenkin lopulta kansallisomaisuudesta.

Moraalia mukaan siihen viljanviljelyyn!

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Hukkakaura
Levittääkö kurjet, joutsenet tms tota hukkista myös ??? Vai miks lisääntynyt?

jänis ainaki levittää karvoisnaan...

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Hukkakaura
Moraalia mukaan siihen viljanviljelyyn!
[/quote]

Ja sit kylmis heräs unestaan...  :D
Kui mää ain olen paras?

Agraaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1022
Vs: Hukkakaura
Kuinka myöhään oottte vielä vetäneet hukkis myrkkyjä? nyt kun on vehnä tähkällä ja hukkakaura röyhyllä taitaa olla myöhästä laittaa puumaa..

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: Hukkakaura
Kurjetkin varmaan juu, mutta linnut ylipäänsä.Meillä löytyi 80 luvulla ensimmäiset rivissä sähkölinjan alta. Niinettä hallelujaa vaan maakaapeleille!
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!