Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paalin muoto  (Luettu 14934 kertaa)

Ram

• Vieras
Paalin muoto
Mikä on oikea pyöröpaalin muoto?

Olen katsellut kahden urakoitsijan tekemiä paaleja ja ne ovat pallomaisia, kulmatkin ovat pyöristyneitä.
Itse kun teen paaleja ne ovat kuin putkesta leikattuja pätkiä.

Olen aatellut että ne (urakoitsijan) ovat löysiä kun tollaisia pallukoita ovat?
Vai onko vika koneessa?

lavali

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Paalin muoto
kuski kiiruulla ajaa vaan keskikarhetta jos sattuu olemaan vähä kapea karhe. paali on kyllä tiukka, mutta mutkittelemalla sopisi vähä enemmän tavaraa ja kanttisemmat paalit?

KJL

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"

Olen katsellut kahden urakoitsijan tekemiä paaleja ja ne ovat pallomaisia, kulmatkin ovat pyöristyneitä.

Vai onko vika koneessa?

Oikea muoto... mahdollisimman suora tietenkin, ehkä lievää kuperuutta sallitaan, muttei "tynnyriä" tai "tiimalasia". Ei oo juurikaan paalaimesta kiinni, kuskista ehkä hiukan, mutta enimmäkseen syyllinen löytyy aina karhon muodosta. Väärin säädetyt karhotinpellit. Liian leveä karhe jättää paalin keskeltä ohuemmaksi, liian kapeasta tulee palloja, mitä joskus pystyy hieman kompensoimaan ajotavalla... Toispuoleinen karho taas tekee paalista kartiomaisen. Toispuoleisen karhon saa aikaiseksi säätämällä pellit päin persettä koneessa, jossa on pariton määrä lautasia. Se mikä sitten kulloinkin on päin persettä, on taas merkkikohtaista/konekohtaista. Joka tapauksessa käärintä hieman pyöristää nurkkia, mutta vain hieman...

Nää kahden urakoitsijan tekemät pallot on todennäköisesti sutaistu ajamalla kapeaa karhetta vain koko ajan keskeltä... Siis tossa tapauksessa niittomiehessäkin vikaa...
tethering holes to their concave windings

Ala-Pertti

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kyllä se paalin muoto tehdään niittomurskaimella.

Jos rehu hapotetaan karholle, noukkimen eteen, ja koko karhon leveydeltä, niin tuo mutkitteluhan vie happoviuhkan toiselta puolen "tyhjän" päälle.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

icefarmer

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • vastustan

Vai onko vika koneessa?

Oikea muoto... mahdollisimman suora tietenkin, ehkä lievää kuperuutta sallitaan, muttei "tynnyriä" tai "tiimalasia". Ei oo juurikaan paalaimesta kiinni, kuskista ehkä hiukan, mutta enimmäkseen syyllinen löytyy aina karhon muodosta. Väärin säädetyt karhotinpellit. Liian leveä karhe jättää paalin keskeltä ohuemmaksi, liian kapeasta tulee palloja, mitä joskus pystyy hieman kompensoimaan ajotavalla... Toispuoleinen karho taas tekee paalista kartiomaisen. Toispuoleisen karhon saa aikaiseksi säätämällä pellit päin persettä koneessa, jossa on pariton määrä lautasia. Se mikä sitten kulloinkin on päin persettä, on taas merkkikohtaista/konekohtaista. Joka tapauksessa käärintä hieman pyöristää nurkkia, mutta vain hieman...

Nää kahden urakoitsijan tekemät pallot on todennäköisesti sutaistu ajamalla kapeaa karhetta vain koko ajan keskeltä... Siis tossa tapauksessa niittomiehessäkin vikaa...
pallopaali on edullisin, eniten tilavuutta pinta-alaan nähden...muovia säästyy ;D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

suomileijona

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
mikäs se sitte on oikea leveys? onko sullojan levynen sopiva. tänä kesänä ei oo ollu vielä ollenkaan oiken kokosia karheita joko liian leviää tai kapiaa tai toispuoleista.

JoHaRa

• Vieras
Meillä on jouluksi aina sellaisia piparipaaleja

KJL

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"

Jos rehu hapotetaan karholle, noukkimen eteen, ja koko karhon leveydeltä, niin tuo mutkitteluhan vie happoviuhkan toiselta puolen "tyhjän" päälle.

Niinhän se vie... Niittomiehen, koneen (tai heikon kasvuston) vika silloin...

mikäs se sitte on oikea leveys? onko sullojan levynen sopiva. tänä kesänä ei oo ollu vielä ollenkaan oiken kokosia karheita joko liian leviää tai kapiaa tai toispuoleista.
.

Karhon leveys pitäis olla himpun verran paalikammion leveyttä suurempi ja taas täytyy huomata, millaiset reunat murskain karheeseen tekee (pystyt vai viistot)...

Parhaaseen tulokseen oon päässy... 140-150cm karheiden kanssa. Toki leveemmät ja kapeemmatkin on nielty mukisematta...

Öö... oikeeta vastausta tuohon ei taida olla... tai onpas. Yhtä monta kuin kuskejakin
tethering holes to their concave windings

suomileijona

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Niinhän se vie... Niittomiehen, koneen (tai heikon kasvuston) vika silloin...

.

Karhon leveys pitäis olla himpun verran paalikammion leveyttä suurempi ja taas täytyy huomata, millaiset reunat murskain karheeseen tekee (pystyt vai viistot)...

Parhaaseen tulokseen oon päässy... 140-150cm karheiden kanssa. Toki leveemmät ja kapeemmatkin on nielty mukisematta...

Öö... oikeeta vastausta tuohon ei taida olla... tai onpas. Yhtä monta kuin kuskejakin

just näin. 140cm vois olla agronikille sopiva. ja muuten elho tekee parhaat  ja wärtsilän lautasniittokone huonoimmat karheet. ;D tämä on tullu todettua kun on paalaillu kyläläisille :D

Olli tapani

• Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
Sopiva karhe on 120 cm,muodoltaan nauha.Eli ei keskeltä heikko tai paksu.
Leveämpi karhe tekee nätin paalin,mutta paalin keskusta on reunoja löysempi.Tulee riski tiimalasipaalista,kun paali valmistuu.(säilyy huonommin)

lavali

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
mielestäni kans kammion levyynen karhe on paras. leveämpi lisää tukkimisen vaaraa kierukois kaarteis ja päisteis ny ku tuata karhettaki ON

arzyboy

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Autetaan miestä mäessä...
Tänä vuonna adami veti karhottimella ja parin metrin karho tuntui parhaalta. Ei ainakaan urakoitsijan 250 claasilla saa parempia. Karho on tuommoisessa muodoltaan loiva kukkula, joten reunoilla on tietenkin vähemmän tavaraa. Kapeammalla karholla tuli kiilamaisia paaleja :-[

Ram

• Vieras
Olen ajanut leveitä ja kapeita karhoja silti aina paalit ovat suoria, kokoviljasäilistä tuli viime vuonna vähä tehtyä, niistä tuli pallomaisempia.
Olen tullut siihen tulokseen että koneissa on eroja,
nuo molemmat urakoitsijat ajavat 355 Claasseilla,
 ite nytkyttelen 575 JD:llä (ja ajelen hitaasti).

Paalari

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Akronikin välikokoyhdistelmä tekee tuollaisia, siinä on Japanialainen muuttuvakammioinen ketjukolapaalain.

jps

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

mielestäni kans kammion levyynen karhe on paras. leveämpi lisää tukkimisen vaaraa kierukois kaarteis ja päisteis ny ku tuata karhettaki ON

*** Tuota mieltä mäkin kyllä olen, sanokoon viisaammat mitä haluaa.
Viime syksynä oli sen verta kiirusta, että paalautin jonkinverran urakoitsijalla. Urakoitsija paalasi karhottimen jäljiltä... noo, tiedänpähän taas yhden koneen mitä ei tarvii hankkia. :)