Palkkien alle tuleviin raappoihin sellainen vinkki, että ei sitten kahta kuilua samalle vetonaruyksikölle, eli jokaiseen kuiluun oma kone, nimim. köyden vaihtoa paskan joukossa.
Esimerkkinä vaikka omat kuilut, oma naru ja n. 35m pitkä, ei yhdeksään vuoteen ainuttakaan köyden vaihtoa, ja verrokkina viereiset kaksi kourua, sama työpituus mutta yhteisillä vetokoneilla, puolen vuoden välein joku kolmesta köydestä poikki, ja se keskimmäinen köysi on se kaikista mukavin vaihdettava.
Syksyyn mennessä taitaa tulla pari uutta vetomoottoria, että saa jokaiseen kourunpäähän oman,
Eli siis en suosittele yli 50 metrin mittaista raappalinjaa. Ja väkipyöriä/tunneleita kannattaa välttää.
Onko muilla jotakin vastaavia kokemuksia?
Palkeista en muuta tiedä, kuin että lujan palkit olleet sen 9 vuotta, eikä ole muuta havaittavissa, kuin että pinta on tietysti kulunut liukkaammaksi, mutta muuten en osaa moittia. Isommin ei ainakaan ole teräkset halkaisseet halkeamia ruostuessaan.