Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Eläinrääkkäystä  (Luettu 5615 kertaa)

sorkkis

  • Vieras
Vs: Eläinrääkkäystä
No voi perhana . Tuottaja tai eläinlääkäri , pääasia on ettei eläimelle tule tuskaa toimen piteestä . 

Courtney1

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7726
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Vs: Eläinrääkkäystä
No voi perhana . Tuottaja tai eläinlääkäri , pääasia on ettei eläimelle tule tuskaa toimen piteestä . 
Oikeessa oot Sorkkis. Valitettavasti vaan tuottajilla monesti peukalo keskemmällä persettä kun elukkalekureilla  ;D
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.

~Tuulia ~

  • Vieras
Vs: Eläinrääkkäystä
[...Erittäin vastenmielistä hommaa :o onneksi nykyään esim. vasikoiden nupoutuksetkin järkevät teettää eläinlääkärillä, jolloin kivutonta.
--minä olen nupouttanut vasikoita iät ja ajat,eikä nuo siitä paljokaan välitä,vähän päätä puistellaan,aina ei sitäkään.Korvaläpysköiden laitto sattuu enemmän,ainaski päällepäin näyttää siltä.Molempia toimenpiteitä voi verrata lävistysten laittoon,joita jotkut laittattaa ihan huvikseen.

Eipä se satu ollenkaan kun päähän reikiä poltetaan. Kun käyt hammaslääkärillä niin haluatko puudutuksen vai et  :D

Ei ole meikäläisen kuonoa puudutettu hammaslääkärissä. Kyllä sen hetken kivun kestää mieluummin, kuin sen puudutuksen piitkän ja paskamaisen vaikutuksen.  8)
[/quote]Koviskuono   ;D

~Tuulia ~

  • Vieras
Vs: Eläinrääkkäystä
[...Erittäin vastenmielistä hommaa :o onneksi nykyään esim. vasikoiden nupoutuksetkin järkevät teettää eläinlääkärillä, jolloin kivutonta.
--minä olen nupouttanut vasikoita iät ja ajat,eikä nuo siitä paljokaan välitä,vähän päätä puistellaan,aina ei sitäkään.Korvaläpysköiden laitto sattuu enemmän,ainaski päällepäin näyttää siltä.Molempia toimenpiteitä voi verrata lävistysten laittoon,joita jotkut laittattaa ihan huvikseen.

Eipä se satu ollenkaan kun päähän reikiä poltetaan. Kun käyt hammaslääkärillä niin haluatko puudutuksen vai et  :D

Ei ole meikäläisen kuonoa puudutettu hammaslääkärissä. Kyllä sen hetken kivun kestää mieluummin, kuin sen puudutuksen piitkän ja paskamaisen vaikutuksen.  8)
Koviskuono   ;D

Tiedä, mutta onhan tuo tohtori aina muistanut mainita, että mulla on kipukynnys korkeaalla.  ;D
[/quote]Nonii, hyvähän se sulla...mulla se on maassa   :(

mäkitupalainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Eläinrääkkäystä
mulla kokemusta vasikoiden nupouttamisesta vuodesta 1972 lähtien, jolloin olin äidin kaverina kun hinkattiin vasikan sarvenalkuja sellaisella
kynäntapaisella millä saatiin poltettua nahka ja verisuonet sarviaihion päältä pois se oli jotain syövyttävää ainetta en enää muista mitä se oli nimeltään, mutta siinä hommassa sai olla varovainen ettei pyyhkäissyt silmiään olis nimittäin voinut tulla vähän pitempiaikaisiakin näköongelmia
ja vasikan silmiä piti myös varjella. Sen jälkeen olen nupouttanut isännän
kanssa toholla kuumenettavalla kolvilla ja myöhemmin sähkökolvilla, mutta
nyt kun homma tehdään eläinlääkärin kanssa siten että vasikat saavat
puudutuksen, kipuläkkeen ja nukutuksen homma sujuu kaikkein helpoiten, eikä tarvitse pidellä rimpuilevaa vasikkaa ja samalla varoa, ettei nupoutusrauta satu omaan nahkaan.Kyllä minun mielestäni vasikat ihan selvästi tuntevat kipua, koittakaas itse omaan otsaan vaikka tupakantumpilla jos ette muuten usko. Nyt kun vasikat herää nukutuksesta ne ei reagoi hommaan mitenkää eivätkä kaihda hoitajaansa
kuten ilman puudutusta

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Eläinrääkkäystä
Lipeällä nupotettiin ennen

leka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Eläinrääkkäystä
No voi perhana . Tuottaja tai eläinlääkäri , pääasia on ettei eläimelle tule tuskaa toimen piteestä . 
Oikeessa oot Sorkkis. Valitettavasti vaan tuottajilla monesti peukalo keskemmällä persettä kun elukkalekureilla  ;D
voisin vaikka väittää että porsaiden kuohimisesta ainaki on tuottajalla enempi kokemusta ku yhelläkään lekurilla.
nimim. n 1000 porsasta vuodessa

sorkkis

  • Vieras
Vs: Eläinrääkkäystä
No voi perhana . Tuottaja tai eläinlääkäri , pääasia on ettei eläimelle tule tuskaa toimen piteestä . 
Oikeessa oot Sorkkis. Valitettavasti vaan tuottajilla monesti peukalo keskemmällä persettä kun elukkalekureilla  ;D
voisin vaikka väittää että porsaiden kuohimisesta ainaki on tuottajalla enempi kokemusta ku yhelläkään lekurilla.
nimim. n 1000 porsasta vuodessa
Ei siinä kauaa porsas vikise kun tottunut Tuottaja sen tekee . Sama on nupoutuksessakin . Jos haluaa niin eläinlääkäri voi sen tehdä .

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Eläinrääkkäystä
Omatoiminen nupotus tullaan kieltämään lähivuosina. Ihan varma juttu..

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Eläinrääkkäystä
mulla kokemusta vasikoiden nupouttamisesta vuodesta 1972 lähtien, jolloin olin äidin kaverina kun hinkattiin vasikan sarvenalkuja sellaisella
kynäntapaisella millä saatiin poltettua nahka ja verisuonet sarviaihion päältä pois se oli jotain syövyttävää ainetta en enää muista mitä se oli nimeltään, mutta siinä hommassa sai olla varovainen ettei pyyhkäissyt silmiään olis nimittäin voinut tulla vähän pitempiaikaisiakin näköongelmia
ja vasikan silmiä piti myös varjella. Sen jälkeen olen nupouttanut isännän
kanssa toholla kuumenettavalla kolvilla ja myöhemmin sähkökolvilla, mutta
nyt kun homma tehdään eläinlääkärin kanssa siten että vasikat saavat
puudutuksen, kipuläkkeen ja nukutuksen homma sujuu kaikkein helpoiten, eikä tarvitse pidellä rimpuilevaa vasikkaa ja samalla varoa, ettei nupoutusrauta satu omaan nahkaan.Kyllä minun mielestäni vasikat ihan selvästi tuntevat kipua, koittakaas itse omaan otsaan vaikka tupakantumpilla jos ette muuten usko. Nyt kun vasikat herää nukutuksesta ne ei reagoi hommaan mitenkää eivätkä kaihda hoitajaansa
kuten ilman puudutusta

Lipeäpuikko nupoutus oli aika hirveetä hommaa, sitäkin tehnyt aikanaan -70 luvulla
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Tinppa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 49
Vs: Eläinrääkkäystä
Karjahommat käy mahdottomaksi koska
pian kaikki eläinlääkärit on kaupunkilaiskettutyttökasvatuksen saaneita.  >:(

Lehtimäki

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16901
Vs: Eläinrääkkäystä
Omatoiminen nupotus tullaan kieltämään lähivuosina. Ihan varma juttu..

omatoiminen lisääntyminen keilletään kaupunkilaisilta lähivuosina.  ihan varma juttu

tilalle tuodaan somaleita ja helsinki nimetään uudelleen ;D ;D

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Eläinrääkkäystä
Entäs tämä "hyöty on suurempi kuin haitta" -näkemys? Nupoutuksen osaa tuottaja tehdä fiksusti ja voisi enemmänkin kehitellä puuduttavia-, hoitavia aineita, mitä laittaa nupoutettuun kohtaan.

Nupoutus on meillä loppunut kokonaan kun pitäisi olla eläinlääkärit piikkeineen ja se ei käy, liian kallista- siispä sarvet saavat olla.

Ihmiset ottavat esim.rokotteita, kärsivät kuumeet ja ties mitä haittavaikutuksia, on kuulemma hyöty suurempi ;)

Siispä nupoutus hyvin jälkihoidettuna on mielestäni ok, eikä mitään ongelmia ollut aikaisemminkaan. Tottakai vasikka pelkää kiinnipitämistä, niinkuin esim.lääkitsemisenkin yhteydessä, polttaminen on hetkessä ohi hyöty olisi suurempi kuin haitta, mutta mennään nyt näin kuten enemmistö haluaa, sarvellisilla eläimillä.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Eläinrääkkäystä
Karjahommat käy mahdottomaksi koska
pian kaikki eläinlääkärit on kaupunkilaiskettutyttökasvatuksen saaneita.  >:(
Ne voi vahingossa nupouttaa Ukkovarpaan.Aijai. ;D