Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tasausäkeen laitoa  (Luettu 4610 kertaa)

MOI

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Tasausäkeen laitoa
Kertokaapas ammattilaiset kuinka pitäisi tehdä ESA-PATU 500 -tasausäkeen lappujen kanssa. Lapun ovat kuluneet lähes loppuun. Tuli mieleen että pitäisikö tehdä jokin hitsausjigi, jolla uuden lapun saisi vanhan kohdalle. Mistä aineesta laput kannattaisi tehdä ja miten korkeat ?? Miten korkeitä laput teidän uusissa "oikeissa" tasausäkeissä on ? Mitä jos leikkaisi kuorma-auton lehtijousesta sopivan levyisiä lappuja, saisiko niitä pysymään migillä kiinni ?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Tasausäkeen laitoa
Vedä siihen vanhan kylkeen vaan. Lienisikö 8-10 millin plootu sopivaa. Sitten hitsaa kovametallia etureunaan.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Tasausäkeen laitoa
Vanhan kylkeen uutta palaa, näin tein itsekin. Karhunterää ja kyntöauran vannasta taannoin leikkelin, nyt laittaisin kulutusteräksestä leikattuja paloja. Plasmalla menee nopsaan sellaiset leikkelyt.
Seuraavaksi kun kulahtaa, niin sitten pitänee leikellä vanhat pois, joten hitsaa se uusi lappu siten, ettei haittaa seuraavalla kerralla irrotusta. Uusi lappu sen vanhan etu ja takapuolelta kiinni, eikä runkoon ihan kiinni että saa poltettua seuraavalla kerralla helpommin.

MOI

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: Tasausäkeen laitoa
Miten korkea lapun tulee olla 50/60/70 mm ? Millaisia ne on uusissa tasausäkeissä ? 

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Tasausäkeen laitoa
Kyllä se ainakin sen 70 mm saa olla, Jos se vielä on hiukka kallistettu, niin todellinen työsyvyys on matalampi. Laitoin 80 mm laput kallistettuna, se oli silloin hyvä muokkaamaan, mutta voimaa meni 8.5 metrisenä jo aika hyvin :D . Tosin sillä sai sitten jo hiesusavisen töykänkin rikki, mikä ei aiemmin onnistunut kuin kiiltäviä raitoja vaan tuli kenttään.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Tasausäkeen laitoa
Miten korkea lapun tulee olla 50/60/70 mm ? Millaisia ne on uusissa tasausäkeissä ? 

Laita 70. Oleellisempaa on että äes painaa tarpeeksi. Eli lisää painoa 100 kiloa/leveysmetri -> Homma alkaa sujua.

Pohojalaanen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 347
Vs: Tasausäkeen laitoa
Kertokaapas ammattilaiset kuinka pitäisi tehdä ESA-PATU 500 -tasausäkeen lappujen kanssa. Lapun ovat kuluneet lähes loppuun. Tuli mieleen että pitäisikö tehdä jokin hitsausjigi, jolla uuden lapun saisi vanhan kohdalle. Mistä aineesta laput kannattaisi tehdä ja miten korkeat ?? Miten korkeitä laput teidän uusissa "oikeissa" tasausäkeissä on ? Mitä jos leikkaisi kuorma-auton lehtijousesta sopivan levyisiä lappuja, saisiko niitä pysymään migillä kiinni ?
Leikkaa vanha irti rälläkällä, kaasulla tai plasmalla. Kun mä vaihroon piikit niin tein höylätystä lankusta tyylikkään jigin, päät sirkkelillä oikiahan kulumahan. Leikkuuta uudet piikit johonakin, Hardox 400 on hyvä materiaali, Hardox 500 vielä parempi (Tai Dussenin Dillidur, Ruukin Raex AR tms...). Huolehri vain jotta leikkely tapahtuu vesileikkurilla tai plasmalla, kaasu pehementää kulutuslevystä 5-10mm reunasta. Tällä hetkellä Potila taitaa olla ainut valmistaja uusille, kevyempien mallien piikin korkeus on 70mm, raskaampien 80mm. Lisäksi Seppo Kuisma myy Kiren esimuokkainta, sen piikin korkeutta en tierä.

400 ja 500 kulutuslevyt voi vielä hyvin hitsata migillä kiinni. Ai niin sopiva ainevahvuus 10 tai 12mm. Valamihiksi leikattuna metallialan firmas tuollaanen mahtaa maksaa noin 5 euroa kappale, jotenka ei se kallis kierros oo.

masto

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 88
Vs: Tasausäkeen laitoa
Vältä hitsaamista vanhan kylkeen, alkaa kantamaan ja tarviit paljon lisää painoa. Laikalla hitsauksen juuresta lovi ja lekalla kun mäjäyttää ni murtuu irti. Hiomalaikalla sit pohja tasaseksi. Laudan palasta jigi et tulee kutakuinkin samaan kulmaan. Ite laitoin 12mm paksua 100x75mm hardox 500sta. Ei ollu mikään ongelma hitsata tai laikalla leikata ja tuli maksamaan 230e verottomana ku vaihdoin kaikki sata lappua. Ekan kevään jäljiltä ei näytö olevan mitään juuri lainkaan kulumaa.