Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe överum vai kverneland  (Luettu 19313 kertaa)

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: överum vai kverneland
mulla on ollut molempia merkkejä useampiakin auroja. överumista tykkäsin enemmän paljon kestävänpi näitä kivikoita ajaessa. kevyempi vetää. kvernelandissa liian äksy laukaisin vaikka oikein säädetty rikkoi helposti auran kivisellä ja kovalla maalla. jouseton leikkuri myös rikkoontu herkästi. nykyään ajan lemkenillä siinä on aura jossa ei ole valittamista. menee kivien yli eleettömästi. toimii kaikilla maalajeilla hyvin ja kevyt vetää. ensimmäinen kunnon aura minun mielestä. kyntäminen on jopa mukavaa ;D.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: överum vai kverneland
On v.Kyntääkö lapijoen starakin kvernelandeilla.

Joo.
Kui mää ain olen paras?

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: överum vai kverneland
En pidä itseäni minkäänlaisena asiantuntijana ja pienviljelijän näkemys ei konekeskusteluissa kannata julkisesti kirjoittaa, mutta kokemusta on 80-luvulta lähtien Kverneland AB-85 uutena ostettu 3-siip, Kverneland 4 siip, Överum 3-siip ja jokerina Fiskars 2-siip ja 3-siipinen. Lähinnä kytömaita kynnetty ja kivisiä peltoja.

Traktori on vaihtunut välillä mutta mielestäni vetovastus on ollut luokkaa Fiskars-2s = Överum-3s = Kverneland-4s.  ::) ??? Siis Fiskars oli traaginen (80-luku muutenkin...), Överum pärjäsi mutta paras on ollut Kverneland. Kevein vetää ja hetken kun jaksaa hakea säädöt kohdalle niin joka viilu on tasainen ekasta viimeiseen. Överum oli hankalampi säätää, ja vaikka mitä yritti niin parilla tuumalla heitti aina. Kverneland pysyi saman mittatikun tuumavälin sisällä koko päivän.

Pienviljelijä

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 113
Vs: överum vai kverneland
En pidä itseäni minkäänlaisena asiantuntijana ja pienviljelijän näkemys ei konekeskusteluissa kannata julkisesti kirjoittaa, mutta kokemusta on 80-luvukivisiä peltoja.
Minä välitin jossain vaiheessa paljonkin ruotsalaisia, käytettyjä auroja Venäjänmaalle. Mielenkiintoista oli, että 6-8-siipiset Överumit olivat aina noin puolta halvempia kuin Kvernelandit. Kyse oli siis ruotsalaisten hintapyynnöistä (eli myyjä asetti tässä ehdot eikä ostaja).

Mistä moinen johtuu? Yliarvostuksesta vaiko ruotsalaisten käyttökokemuksista?