Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Caterpillar ja Sisu  (Luettu 16217 kertaa)

jamako

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1301
  • Our reliable partner!
Caterpillar ja Sisu
Toivottavasti ei oo aiemmmin ollut juttua ja vanha aihe (2009):

"Ajolinja 3/2009
Caterpillar petti suomalaisautoilijat
Viime kesänä amerikkalainen moottorivalmistaja Caterpillar ilmoitti, ettei se tulee tekemään moottoreita raskaaseen kalustoon muille kuin Navistarille. Päätös tarkoittaa, että ensi vuoden alusta Pohjois-Amerikassa voimaan tuleviin uusiin EPA-päästömääräyksiin ei Cat-koneita tule saataville.

Mutta koskee amerikkalaiskuvio Suomeakin, sillä onhan C600-Sisussa se sama Caterpillarin 15-litran moottori, jonka saa suuriin amerikkalaismerkkeihin Peterbiltiin ja Kenworthiin.

Miksi Caterpillar sitten poistuu näinkin dramaattisesti raskaiden maantiemoottoreiden markkinoilta? Se on helppo ymmärtää, kun kuuntelee suomalaisia autoilijoita. Caterpillarin ACERT-teknologia ei toimi kunnolla - erityisen huonosti lyhyessä ajossa.

ACERT-tekniikan idea on hieno. Kerätään palamisessa syntyneet päästöhiukkaset pakoputkessa olevaan katalysaattoriin, jonne polttoainetta ruiskuttamalla saadaan partikkelit poltettua. Jälkipoltto tuottaa niin paljon lämpöä, ettei polttoa eli regenerointia voi tehdä auton ollessa paikoillaan. Tästä ovat kärsineet erityisesti maansiirtoautoilijat, jotka ajavat paikallisliikennettä. Poltto vie aikaa puolisen tuntia eli on ajettava turhaan pitkiä pätkiä, jotta moottori toimisi häiriöttä.

Caterpillar päätti siis lopettaa ACERT-tekniikan kehittämisen ja palata moottorikehityksessä alkuruutuun. Kun Cat ilmoitti päätöksestä, sen moottorimyynti tottakai sakkasi ja imagokilpeen tuli likainen tahra. Siitä hyötyi erityisesti rakas kilpakumppani Cummins, jonka markkinaosuus alkoi nousta Amerikan teillä samantien.

Ensimmäinen Caterpillar-Sisu tuli liikenteeseen vuoden 2003 alusta. Silloin oltiin onnellisia, kun Cumminsille oli löytynyt vahvabrändinen seuraaja. C18-moottorin 630 heppaa oli uutta ja ihmeellistä. Cat-Sisua markkinoitiin, että 'nyt Suomi muuttui tasaiseksi'.

Mutta mutkia tuli monen autoilijan matkaan aika pian. Ei Caterpillar ollutkaan yhtä kestävä kuin Cummins, joka ei ollut tehnyt uudesta 15-litran koneesta Eurooppa-versiota.

C18-moottorin seuraajan, C15:sen, istutus Sisun nokalle ja moottorin saaminen pelittämään Renaultin eurooppalaisen sähköjärjestelmän kanssa vaati Karjaan pojilta rajusti työtä. C15-Sisu myöhästyi kuukausilla, kun moottoritoimitukset olivat myöhässä ja Sisun rajalliset tuotekehitysresurssit eivät pystyneet parempaan.

Nyt on helppo jälkiviisaana sanoa, ettei Cat ollut hyvä moottorivalinta. Muttei se Sisun nokalla ollut Mack-moottorikaan Cumminsin veroinen ollut. Cumminsia muistellaankin kaihoisasti, mutta itku ei nyt auta.

Kun Caterpillar lopetti C15-moottorin ACERT-tekniikan kehitystyön, Karjaan tehtaalla on jouduttu painimaan lähes yksin teknisten ongelmien kanssa. Caterpillarin tekninen tuki on ollut muutenkin heiveröistä.

Caterpillarin voidaan sanoa pettäneen suomalaiset, erityisesti suomalaiset maansiirtoautoilijat, joiden ajossa teknisiä ongelmia on ollut eniten. Caterpillar kävi Suomen maanteillä ja poistuu pakokaasuhäntä pyörien välissä. "

Omat kokemukset CATista tai paremminkin CAT-Perkinsistä samansuuntaiset.
Grow the feed, not the weeds!

Fuller

  • Vieras
Vs: Caterpillar ja Sisu
Jonkun verran kokemusta. Sisu ja Cummins ovatten lyömätön yhdistelmä,CATilla jonkun verran ajaneena sanoisin että 18CAT on kova sana. 18 CATin ongelma on suuri polttoaineenkulutus jos vähänkin hevostelee,tyhjäkäynnillä CAT vetää täältä ikuisuuteen.

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Caterpillar ja Sisu
Onhan se kova sana kun tankissa riittää ainetta,vie pilkut ja kaikki.
Vääntöä löytyy sen verran että lohko menee poikki.

C-15 moottorista saa jälkipolton pois ohjelmoimalla.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3128
Vs: Caterpillar ja Sisu
Saako edes uusia sisuja enää?

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Caterpillar ja Sisu
Ei saa.Ei ole moottoria eikä hyttiä.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

juumassi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2927
  • Kuolema kuittaa univelat.
Vs: Caterpillar ja Sisu
Saako edes uusia sisuja enää?

siviilipuolen autoja ei tällähetkellä kaiketi tehdä.

kaenuunkeisari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 515
Vs: Caterpillar ja Sisu
armeijan osastossa sisun tulevaisuus.. Melko syheröinen toin sisun taustakuvijotkin. Kaikki mikä on vaan voitu myydä niin on kyllä myyty. Harmi sinäänsä suomalaiselle autoteollisuudelle. Vaikka sisusta en oikeen ole välittänyt koskaan.

jamako

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1301
  • Our reliable partner!
Vs: Caterpillar ja Sisu
Ojasta allikkoon:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010072415

Tuleekos Sisusta M-B:n "puutavara-autodivisioona"?

Ei oo vaan M-B:n koneet oikein ominaisuuksillaan vaikuttaneet, vaikka varsin viattomia ovatkin olleet.
Grow the feed, not the weeds!

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Caterpillar ja Sisu
Sisu Auto keskittyy järeiden sorkkatelineitten  ja niihin liittyvien tekniikoiden kehitykseen.

 :D
Kui mää ain olen paras?

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Caterpillar ja Sisu
Sisu Auto keskittyy järeiden sorkkatelineitten  ja niihin liittyvien tekniikoiden kehitykseen.

 :D


--jossain vaiheessa tulee sorkkiksen kaima MBn moottorilla varustetulla SorkkaTelineSisulla(STS-MB) ja nappaa Timpan+VTn kyytiin 'sorkkahoitoon'.Näin julma voi olla a-netin kosto ;D

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26076
  • vastustan
Vs: Caterpillar ja Sisu
Ojasta allikkoon:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010072415

Tuleekos Sisusta M-B:n "puutavara-autodivisioona"?

Ei oo vaan M-B:n koneet oikein ominaisuuksillaan vaikuttaneet, vaikka varsin viattomia ovatkin olleet.
kiiretta pukkaa,,,,Uuden malliston suunnittelu, tuotekehitys ja testaus ovat käynnissä. Mallisto tullaan esittelemään ja myynti aloittamaan tämän vuoden kolmannella vuosineljänneksellä. Asiakastoimitukset käynnistyvät alkuvuodesta 2011. tuntus että suunnattomasti on hävitty työtä, aikaa ja rahaa sisun kohdalla kun on noita erimerkkisiä koneita pitäny sovitella paikoilleen ja tyyppihyväksyttää ne. ois ehkä keskeistä nyt löytää se pitkäaikainen yhteistyökumppani. jännä nähdä jos tuo mersusisu saadaan pelaamaan kauanko se saa syödä mersun myyntiosuutta
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

rene-rane

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • Kyllä, Koolla on väliä !
Vs: Caterpillar ja Sisu
Sisu Auto keskittyy järeiden sorkkatelineitten  ja niihin liittyvien tekniikoiden kehitykseen.

 :D

;D ;D ;D
sorkkis tulee kohta taas ja telottaa meijät  :D

Courtney1

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7726
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Vs: Caterpillar ja Sisu
Sisu Auto keskittyy järeiden sorkkatelineitten  ja niihin liittyvien tekniikoiden kehitykseen.

 :D

;D ;D ;D
sorkkis tulee kohta taas ja telottaa meijät  :D

Rakentaaks se giljotiinia siihen telineeseen, vai mikä se uus viritys oli  ???  ;D
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.

juumassi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2927
  • Kuolema kuittaa univelat.
Vs: Caterpillar ja Sisu

 
 ;D ;D ;D
sorkkis tulee kohta taas ja telottaa meijät  :D

[/quote]
Rakentaaks se giljotiinia siihen telineeseen, vai mikä se uus viritys oli  ???  ;D
[/quote]

eiku se on kokonaan uusi erikoismalli timppaa varten.  ;D ;D ;D

jamako

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1301
  • Our reliable partner!
Vs: Caterpillar ja Sisu
"Daimler and Finnish Commercial Vehicle Manufacturer Sisu Sign Memorandum of Understanding for Component Deliveries
Delivery of Mercedes-Benz truck components to Oy Sisu Auto Ab. starting in 2011Implementation and scope to depend on feasibility study
  

     
Stuttgart – Daimler AG and the commercial vehicle manufacturer Oy Sisu Auto Ab. of Karjaa, Finland, have signed a memorandum of understanding covering the supply of Mercedes-Benz truck components to Sisu.

Subject to a positive result of a technical feasibility study, Mercedes-Benz Trucks will deliver components for 200 to 400 vehicles per year to Finland starting in early 2011. Sisu will supply frames, axles, and drive shafts for the trucks, which are intended for use in the forestry and construction secMercedes-Benz Trucks will deliver components for 200 to 400 vehicles per year to Finland starting in early 2011. tors. Cabs, engines, and transmissions will be components from the Mercedes-Benz Actros. The heavy-duty trucks will be assembled by Sisu and sold in Finland under the Sisu brand. The feasibility study is expected to be concluded in the third quarter of 2010.

“We are delighted that Sisu has selected us as a supplier of high-quality components,” said Hubertus Troska, Head of Mercedes-Benz Trucks. “Sisu is a traditional brand known for first class trucks. Once the feasibility study has been successfully concluded, we will be able to open up a new area of business and generate additional sales potential for our vehicle components.”

The vehicles will be sold via the Veho Commercial Vehicles sales network in Finland. The Veho Group Oy Ab. has been importing Mercedes-Benz passenger cars and commercial vehicles since 1939 and also sells the Fuso Canter and Setra buses in Finland.

The market for medium- and heavy-duty trucks in Finland encompassed about 2,600 units in the crisis year of 2009 (approx. 3,500 trucks are sold in a normal year). There were around 390 new Mercedes Benz trucks delivered, giving the brand a market share of 15%. Following the conclusion of the feasibility study, the future delivery of all key components to the independent truck manufacturer Sisu will particularly benefit the VEHO Group Oy’s workshop network, as VEHO Group Oy also maintains and repairs SISU vehicles in its role as general representative for Mercedes Benz commercial vehicles. In addition, it is expected that Mercedes-Benz’s share of this Scandinavian truck market would increase.

About Sisu

Sisu Auto is a Finnish manufacturer of heavy-duty trucks and was founded in 1931. The primary market for Sisu’s powerful heavy-duty vehicles is Finland. Sisu trucks have been designed especially with the demanding Nordic conditions in mind. Sisu is pioneer and market leader in the four- and five-axle truck segments.

About Veho

Veho Group is the leading automotive company in Finland operating also in the Baltic countries and in Sweden. Veho was established in 1939 for the distribution of Mercedes-Benz vehicles. Today, Veho cooperates with several manufacturers and its business comprises distribution, retail sales and after-sales services for both passenger cars and commercial vehicles. Revenues in 2009: approx. €800 million. Employees in 2009: 1,942"

Pari huomiota:

"Mercedes-Benz Trucks will deliver components for 200 to 400 vehicles per year to Finland starting in early 2011. "

Kovin suuria markkinoita ei tavoitellakaan.

"Cabs, engines, and transmissions will be components from the Mercedes-Benz Actros."

Bye, bye Fuller Eaton.

EDIT: Pohjois-Amerikassa Daimler näemmä käyttää Eatonia:

"Eaton Clutches, Transmissions Take Top Daimler Awards


KALAMAZOO, Mich. … Diversified industrial manufacturer Eaton Corporation recently earned two Master of Quality awards from Daimler Trucks North America (DTNA). Eaton was recognized for outstanding performance in 2009 for the company’s clutch and transmission operations in San Luis Potosi, Mexico.

The San Luis Potosi facility manufactures and supplies Eaton’s complete lineup of medium- and heavy-duty clutches and manual and automated transmissions for all Class 6, 7 and 8 DTNA vehicles.

“Daimler Trucks North America is widely recognized as one of the world’s foremost truck manufacturers,” said Tim Sinden, president of Eaton Truck Division North America. “So it is very much an honor to have them acknowledge the hard work and dedication of our transmission and clutch teams. This award also reconfirms Eaton’s position as one of the industry’s top tier-one suppliers.”

In notifying Eaton of the awards, Carsten Kirchholtes, general manager procurement for DTNA, and Paul Romanaggi, general manager quality and supplier management for DTNA, noted, “Everyone’s efforts within your company toward meeting our demanding requirements and expectations are greatly appreciated by everyone at Daimler Trucks North America, as well as by our dealers and end-customers.”

Eaton Corporation is a diversified power management company with 2009 sales of $11.9 billion. Eaton is a global technology leader in electrical components and systems for power quality, distribution and control; hydraulics components, systems and services for industrial and mobile equipment; aerospace fuel, hydraulics and pneumatic systems for commercial and military use; and truck and automotive drivetrain and powertrain systems for performance, fuel economy and safety. Eaton has approximately 70,000 employees and sells products to customers in more than 150 countries"

Kataisen sanoin ei koske Suomea (Sisua)?

Eikä vissiin muutakaan Eurooppaa?

Viimeksi muokattu: 04.07.10 - klo:07:24 kirjoittanut jamako

Grow the feed, not the weeds!