Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Laitumelle  (Luettu 4345 kertaa)

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Laitumelle
Jokos on lehmät oikeasti laiduntamassa?

Parissa päivässä nurmi on kasvanut niin, että pakko saada aitoja mallilleen ensi viikolla
ja lemmut hakemaan itse ruokaansa.

Tulipa mieleen tyhmä kysymys, mutta monesti ne vievät maailmaa eteenpäin.  :D

Kuinka aperuokinta ja laidunnus sopivat yhteen, jos eläimet hakevat laitumelta suurimman osan karkearehusta? Pitääkö "pakkosyöttää" säilörehua, että saa appeeseen runkoainetta?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Laitumelle
Jokos on lehmät oikeasti laiduntamassa?

Parissa päivässä nurmi on kasvanut niin, että pakko saada aitoja mallilleen ensi viikolla
ja lemmut hakemaan itse ruokaansa.

Tulipa mieleen tyhmä kysymys, mutta monesti ne vievät maailmaa eteenpäin.  :D

Kuinka aperuokinta ja laidunnus sopivat yhteen, jos eläimet hakevat laitumelta suurimman osan karkearehusta? Pitääkö "pakkosyöttää" säilörehua, että saa appeeseen runkoainetta?



Just näin toimitaan. Mutta eipä se lehmä sieltä laitumelta kauheasti syö, ehkä 6 kgka/vrk. Siis aperuokinnan lisänä.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Laitumelle
Just laitoin aidan kiinni ja kaikki eläimet on pois laitumelta. Kokeilen kylvää laitumiksi syysvehnä - italian raiheinä seosta. Yksi on ihan nurmilaidun, joka on viime vuonna perustettu ja tytsät pääsee sinne ensimmäisenä.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Laitumelle
Kuinka aperuokinta ja laidunnus sopivat yhteen, jos eläimet hakevat laitumelta suurimman osan karkearehusta? Pitääkö "pakkosyöttää" säilörehua, että saa appeeseen runkoainetta?



Just näin toimitaan. Mutta eipä se lehmä sieltä laitumelta kauheasti syö, ehkä 6 kgka/vrk. Siis aperuokinnan lisänä.
[/quote]

Siis aperuokinnalla ei täysimääräistä laidunnusta voi harjoittaa. Eli tulee kahden ruokintamuodon loukku kesäksi.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Laitumelle
Kuinka aperuokinta ja laidunnus sopivat yhteen, jos eläimet hakevat laitumelta suurimman osan karkearehusta? Pitääkö "pakkosyöttää" säilörehua, että saa appeeseen runkoainetta?



Just näin toimitaan. Mutta eipä se lehmä sieltä laitumelta kauheasti syö, ehkä 6 kgka/vrk. Siis aperuokinnan lisänä.

Siis aperuokinnalla ei täysimääräistä laidunnusta voi harjoittaa. Eli tulee kahden ruokintamuodon loukku kesäksi.
[/quote]
Ei oikein voi, väkirehujen jako on vaikeaa kun koneistusta sille ei ehkä ole. Laiduntaminen apekarjoilla on joko näennäistä tai olematonta. Mutta on tuollainen suunnitelma laskettavissa ja tehtävissä, ei se ole kuin työllistävä ongelma. Käytännössä: Apekarjoilla on yleensä ympärivuotinen säilörehuruokinta käytännön syistä.

kipe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 80
Vs: Laitumelle
meil umpparit ja hiehot laitettiin eilen laitumelle,on vaaan aika märkää vielä..jos viikon odottelis ja sit lyspylehmät jalottelemaan :)

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Laitumelle
Mulla lehmät kulkee laitumella ja syö apetta justihin oman halunsa mukaan, perusape pysyy koko ajan ihan just samana kun talvella, hienosäätö paskan koostumuksen ja maidon pitoisuuksien mukaan. Appeen kulutuksesta on muuten helppo arvioida laitumen vaihtoaika  ;D

Mutta mullahan ei ookaan mikään hitech -systeemi eikä korkea keskituotostavoite, joten ei ole tarvetta erikseen väkirehuruokintaa järjestää

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Laitumelle
Tänks asiaan vastanneille


Kunhan pohdiskelin, kun aperuokinta on meilläpäin vielä hiukan vierasta. Eipä ole montaa maidontuottajaakaan enää lähistöllä. Ei muita tarkoitusperiä.

 :)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8365
Vs: Laitumelle
Apetilojen karjakoko on yleensä senverran suuri, että täyslaidunnuksen aikaansaaminen on jo haastavaa.
Mulla lehmät ovat kesällä päivät sisällä ja yöllä saavat vapaasti kulkea navetan ja laitumen väliä. Kesäappeesta jäävät naattisäilörehu ja tuoreleike pois. Laskennallisesti lehmät ovat saaneet n. 500 ry laitumelta.
Mystinen kesälaatumies

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Laitumelle
Laitumella ne on kokoajan ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin olivat naapurin puolella laiduntamassa ...
Oli sähkö poissa langoista ????

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Laitumelle
Laitumella ne on kokoajan ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin olivat naapurin puolella laiduntamassa ...
Oli sähkö poissa langoista ????

Onko sun elukat muuten luomussa?

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Laitumelle
Laitumella ne on kokoajan ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin olivat naapurin puolella laiduntamassa ...
Oli sähkö poissa langoista ????

Onko sun elukat muuten luomussa?

Olihan ne luomussa, jos naapurin pelto oli luomuviljeltyä

 ;D

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Laitumelle
Oletko JoHaRa laskenut,kun sitä sanotaan "laidun on halvin rehumuoto"pitääkö tuo paikkansa?Minä olen alkanut laskea,ettei tuo välttämättä pidä paikkaansa,ei ainakaan näillä apulannan hinnoilla?Eikös rehunhyötysuhde ole melko heikko laitumella,pinta-alaa kuluu enemmän kuin säiliksen kanssa?

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Vs: Laitumelle
Minä olen laskenut. Sato on rehuyksiköissä keskimäärin laitumella parempi, laatu parempi (nuorempana korjattu) ja kustannukset murto-osa verrattuna säilörehuun. Oikeastaan omala tilallani on niin, että koko tilan tulos tulee kesäkuukausina, talvi on tuloksentekomielessä pelkkää kituuttamista. Ne tilat, jotka joilla laiduntaminen on hankalaa, joutuvat lähtemään todella pitkältä takamatkalta. Tietysti meillä kaikilla on tuota takamatkaa verrattuna pidemmän laidunkauden maihin.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Laitumelle
Laitumella ne on kokoajan ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin olivat naapurin puolella laiduntamassa ...
Oli sähkö poissa langoista ????

Onko sun elukat muuten luomussa?

Ei ole, harkinnassa on ...