Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maataloustraktorin sakotus  (Luettu 13874 kertaa)

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Maataloustraktorin sakotus
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus:Maataloustraktorilla ylipainosta sakotetaan,ylikuormamaksua ei mene.
Liikennetraktorilla pääsee sitten jo ylikuormamaksunkin piiriin.Eli maat.tr+viljakuorma,ei ylikuormamaksua.

jaana30v

  • Vieras
Vs: Maataloustraktorin sakotus
no onkos kaikki 50kmh kulkevat traktorit aina liikennetraktoreita? vaikka käytettäisiin vain oman tilan ajoihin.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Maataloustraktorin sakotus
no onkos kaikki 50kmh kulkevat traktorit aina liikennetraktoreita? vaikka käytettäisiin vain oman tilan ajoihin.

Ei. Käyttötarkoitus ratkaisee onko liikenne- vai maataloustraktori. Urakoitsijan piirtureilla ym. härpäkkeillä varustettu liikennetraktori on oman tilan ajossa maataloustraktori.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Maataloustraktorin sakotus
no onkos kaikki 50kmh kulkevat traktorit aina liikennetraktoreita? vaikka käytettäisiin vain oman tilan ajoihin.

Ei. Käyttötarkoitus ratkaisee onko liikenne- vai maataloustraktori. Urakoitsijan piirtureilla ym. härpäkkeillä varustettu liikennetraktori on oman tilan ajossa maataloustraktori.
Se on periaatteessa aina liikennetraktori jos siihen kytketään 10 tonnin perävaunu... Mutta jos se on omaa ajoa sitten en kyllä mee vannomaan mitä tapahtuu...

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Maataloustraktorin sakotus
no onkos kaikki 50kmh kulkevat traktorit aina liikennetraktoreita? vaikka käytettäisiin vain oman tilan ajoihin.

Ei. Käyttötarkoitus ratkaisee onko liikenne- vai maataloustraktori. Urakoitsijan piirtureilla ym. härpäkkeillä varustettu liikennetraktori on oman tilan ajossa maataloustraktori.
Se on periaatteessa aina liikennetraktori jos siihen kytketään 10 tonnin perävaunu... Mutta jos se on omaa ajoa sitten en kyllä mee vannomaan mitä tapahtuu...

tuosta ei ole olemassa mitään varmaa tulkinta. esim korkemmman oikeuden ennakkopäätöstä.

Agronettiläinen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: Maataloustraktorin sakotus
Epäilisin että sakot ovat päiväsakkoja? Niiden suuruuden taas ratkaisee kuljettajan verotiedot, eli kannattaa ajattaa köyhimmällä kuljettajalla.  :D

3070 E

  • Vieras
Vs: Maataloustraktorin sakotus
jos joku ferkulla kuskaa tuollasta kuormaa yleisellä tiellä niin sietääkin saada sakot. eihän noissa vanhoissa ole jarruja ollenkaan, hyvä kun ilman kärriä saa pysähtymään.
eihän noissa massikoissa toimi ohjauskaan saatikka jarrut,on se ihan eritoista kun valmetilla ajelee
No ei oo ton ikäsis Ferguis mitkään niin erikoiset jarrut ei, mut joutuupahan meidän 655:kin polkemaan ennen kuin ottaa ja viime kesänä kun olin ajanut yhtä 8400:sta (perässä ainut Suomessa oleva Bertinin suorakylvökone) 5 km ja tulin perille ilmoitin vaan: Niin täs ei sit toimi jarrut.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Maataloustraktorin sakotus
Sitten suurin osa uusista isoista maatalouskoneista on semmosia että niitä ei saisi liikuttaa muussa kuin maatalouskäytössä ilman erikoiskuljetusta.. Onko maatalouskäytössä jokin poikkeus tässä asiassa? :D

On. Työkone voi olla niin leveä kuin vain tielle mahtuu.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

1. Tienpitoon tai maatalouteen käytettäviin työkoneisiin, työvälineisiin ja hinattaviin laitteisiin ei sovelleta 24 eikä 25 §:n päämittoja koskevia säännöksiä. Niitä saa kuitenkin kuljettaa yli 4,00 metriä leveänä vain, jos tielaitteet eivät rajoita liikkumista. Työkone tai laite ei myöskään saa ilmeisesti vaarantaa muuta liikennettä, ja kaikki kohtuudella vaadittavat toimenpiteet ylileveyden poistamiseksi on suoritettava. (19.12.2002/1243)


Traktoriperävaunun max leveys on kuitenkin 2.6 metriä, paitsi lietevaunu 3.3 meträ.

MF 165S -mallissa vuodesta -71 eteenpäin on varsin asialliset märät monilevyjarrut joissa teho riittää lukitsemaan pyörät kuormankin kanssa.

Säädökset varmaankin pysyvät tällaisina siihen asti kunnes joku traktorikuski kolaroi jonkun isokenkäisen kanssa, syyllisenä tai syyttömänä.

Vrt kaahaamisestaan tunnettu lääkäripariskunta joka ajoi mersullaan kyntöaurojen perään n. 140-160 km/h, sen jälkeen tuli kolmiopakko.

sonninlypsäjä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Maataloustraktorin sakotus
näin kuorma-autollakin viljaa kuljettavana närästää että samat jyvät traktorin ja kuorma-auton kyydissä tuottavat erikokoisen seuraamuksen, sakko saattaa olla sama mutta traktorin kärryssä ei jyvät tuota ylikuormamaksua kun taas kuorma-autonpäällä synti suurenee, eli teoriassa jos mulla olis 2 aks  vaihtolava kärry jossa lavoineen  20000 kg vehnää, rangaistus kasvais jos vetäisin lavan traktorin kärrystä kuorma-auton päälle vaikkei akselimassat muuttuiskaan?

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Maataloustraktorin sakotus
näin kuorma-autollakin viljaa kuljettavana närästää että samat jyvät traktorin ja kuorma-auton kyydissä tuottavat erikokoisen seuraamuksen, sakko saattaa olla sama mutta traktorin kärryssä ei jyvät tuota ylikuormamaksua kun taas kuorma-autonpäällä synti suurenee, eli teoriassa jos mulla olis 2 aks  vaihtolava kärry jossa lavoineen  20000 kg vehnää, rangaistus kasvais jos vetäisin lavan traktorin kärrystä kuorma-auton päälle vaikkei akselimassat muuttuiskaan?


Juttu onkin siinä, että ammattiautoilijana olet ammattirikollinen, maajussihan vaan harrastuksensa puolesta ajelee huolimattomasti liiallisella lastauksella epähuomiossa ;)

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Maataloustraktorin sakotus
Kuorma-autossa on vauhtia 90 km/h, ja verrattuna sen 165:n kolmeenkymppiin se sama tonnin ylikuorma tuottaa kuorma-autossa yhdeksänkertaisen määrän törmäysenergiaa. Samoin tiehen kohdistuva rasitus on isommalla nopeudella suurempi.

Tuossa suhteessa se ylikuormamaksun puuttuminen on ihan järjellisesti perusteltavissa.

Vielä vaikka liikennetraktorin viiteenkymppiin verrattuna se kuorma-auton nopeus tuottaa yli kolminkertaisen törmäysenergiamäärän.

Dynashift

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 227
Vs: Maataloustraktorin sakotus
Asiallista keskustelua =) Juu sattumalta poliisit sattuivat huoltoasemalle samaan aikaan, tarkistelivat valoja yms.. Kysäsin samalla asiaa.. Ei ole maatalouskäytössä ylikuormamaksuja annettu, mutta sakkoja epäasiallisista kuormista.. Lähinnä lievästä liikenteen vaarantamisesta rikesakkoja, liikenteen vaarantamisesta ja törkeästä liikenteen vaarantamisesta päiväsakkoja. Minkälainen kuorma sitten katsotaan miksikin on aika paljon varmaan poliisista kiinni =)

SR

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17
Vs: Maataloustraktorin sakotus
Ylikuormamaksuista en tiedä, mutta sitomattomasta paalikuormasta on sen verran kokemusta, että 20 päiväsakkoa siitä rapsahtaa.

sonninlypsäjä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Maataloustraktorin sakotus
Kuorman sidontahan on lähes pohjaton meri väännettäväksi. perus-säännöstä painonsa verran eteen ja puolet sivuille ja taakse saakin tienpäällä monenlaista mielipidettä.Siihensoppaan kun lisäät kuorman ja lavanpohjan välisen kitkakertoimen ja liinakulmat, laitojen kestävyyden yms. se hauskuus alkaaakin!
 ja sidontamääräyksistä ei käsittääkseni ole poikkeuksia ammatin perusteella...