Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Jeantilin kakkiloota  (Luettu 5418 kertaa)

turha_poika

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Jeantilin kakkiloota
Hei! Tein ekaa kevät huoltoa jeantilin 15-12 lantakärriin ja olisi mukava tietää miten iso projekti on vaihtaa öljyt pohjakuljettimen "alemmuus" vaihteeseen? Ohjekirja "vähän " puutteellinen näiltä osin. ja olipas yllätys kun kelojen kulmavaihteista puotin öljyt niin tuli vain yhteensä n.6l öljyä. Ohjeen mukaan mahtuu 17l ::) Eli kai senkin täyttö on niin, että alimmasta puotetaan öljyt, keskimmäisestä lisätään ja katsotaan öljypinta. ::)

paalipoika

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Jeantilin kakkiloota
Joo vastatkaa viisaammat. Sama homma olis huomenna suunnitteilla omaan vaunuun, SILTÄKIN kohtaa hieman vajavainen kirja ja eikä se kärry muutenkaan niin täydellinen ole, no halvalla ei saa hyvää...

keskomies

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Ja taas ol menty vanhanaikaseen, kuhan kuorman saa vaan alta 3 minuuttiin pihalle. Olko tuo muuten myyjän suurin teesi kun kauppaa käytiin? Itellä meni ainaki hermo ku naapurin myymillä koneilla ei tee mitään ja ostajia ei aina noteerata. Mutta ite kukin taaplaa tyylillään ja tyytyväisiä ollaan tän hetkisiin koneisiin.

KJL

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Hei! Tein ekaa kevät huoltoa jeantilin 15-12 lantakärriin ja olisi mukava tietää miten iso projekti on vaihtaa öljyt pohjakuljettimen "alemmuus" vaihteeseen? Ohjekirja "vähän " puutteellinen näiltä osin. ja olipas yllätys kun kelojen kulmavaihteista puotin öljyt niin tuli vain yhteensä n.6l öljyä. Ohjeen mukaan mahtuu 17l ::) Eli kai senkin täyttö on niin, että alimmasta puotetaan öljyt, keskimmäisestä lisätään ja katsotaan öljypinta. ::)

Ei mikään uutinen... Oon kerran törmänny moiseen ohjekirjan puutteellisuuteen.  En nyt enää tarkkaan muista, oliko siellä roppuja kuinka, mutta joka tapaukses kaikista pudotettiin öljyt ja kaikkiin lisättiin niin paljon kuin pysyi. Täyttöaukko vaan vähän hankalasti sijoittuneena... (Kärry oli 8-6)

Alemmuusvaihteen öljyt mäkeen alimmasta reiästä ja kyljessäki tais olla joku reikä oikeen tason määrittämiseksi. Vähän vaikee selittää yhtää mitää, kun siitä on aikaa jo pari vuotta.
tethering holes to their concave windings

JoHaRa

• Vieras
Myyjä täytti toiveesi ihan täysillä. Etkö sinä paskakonetta ollut ostamassakin?

Kyllä paras on tuo JF Av 35 jolla minä levitän. En ole ikinä kuullutkaan mistään öljyistä  ??? Mulla on Peltoreissa sellainen nappi jolla koneiden huoltoväliä voi pidentää -> Kun nappia kääntää myötäpäivään niin traktorin+työkoneen rohinat saa piiloon.

rene

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Ei kai siinä mitään muuta kun alin roppu irti. Kannattaa avata myös se täyttöroppu niin saa korvausilmaa. Itse olen kulmavaihteistoon vain hiukan lisännyt öljyä, pohjakuljettimen vaihteeseen olen kerran vaihtanut. Suosittelen pyörittämään hetken kärryä ennen öljyjen poistoa että mahdollinen paska tulee  öljyn mukana pois.
  Jos nuo öljyt on puhtaat niin ei niitä kannata vaihtaa ollenkaan usein, itsellänikin on tuo kärry ollut jo ehkä 7 vuotta.  Tyytyväinen olen ollut, ihan saman asian ajaa kun samsonkin olisi ajanut ja mahtuu kuormaa.

turha_poika

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Jep. soitin maahantuojalle. Vastaus alennusvaihteen öljynvaihtoon oli että ei tarvitse vaihtaa, katsoo vain että öljyä on riittävästi. Kysyin että paljon on riittävästi, johon hän vastasi ettei tiedä ;D ;D ???. (alennus vaihteessa on kaikki proput ylä päässä jolloin pitäisi irroittaa kiinnityksiltään ja akselista ja kääntää ylösalaisin että saa öljyt pois) Ei kuulemma kukan ole ennen kysellyt asiasta. Noh joko minä olen tyhmä(kun en osaa vaihtaa öljyjä) tai muut suomalaiset täppärit eivät huolla koneitaan. Lisäsin kulmavaihteisiin(3kpl) öljyt ja sain 7l menemään. 17litraa olisi pitänyt ohjekirjan mukaan mennä. Varmaan olisi ehkä mahtunut jos piripintaan olisi kaatanut ;D

rene

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Jep. soitin maahantuojalle. Vastaus alennusvaihteen öljynvaihtoon oli että ei tarvitse vaihtaa, katsoo vain että öljyä on riittävästi. Kysyin että paljon on riittävästi, johon hän vastasi ettei tiedä ;D ;D ???. (alennus vaihteessa on kaikki proput ylä päässä jolloin pitäisi irroittaa kiinnityksiltään ja akselista ja kääntää ylösalaisin että saa öljyt pois) Ei kuulemma kukan ole ennen kysellyt asiasta. Noh joko minä olen tyhmä(kun en osaa vaihtaa öljyjä) tai muut suomalaiset täppärit eivät huolla koneitaan. Lisäsin kulmavaihteisiin(3kpl) öljyt ja sain 7l menemään. 17litraa olisi pitänyt ohjekirjan mukaan mennä. Varmaan olisi ehkä mahtunut jos piripintaan olisi kaatanut ;D
Alennusvaihteesta oli minulla taannoin hydraulimoottori löyhällä ja sitä kautta tuli öljyt pihalle niin tuli vaihdettua.  En oikein käsitä mikä hinku joillakin on vaihdella öljyjä kaikkiin pieniinkin vaihteisiin yhtä mittaa...

turha_poika

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Teen sen mitä ohjekirja vaatii. Taitaapi vain olla että suomipojalla särkyy koneet huollonpuutteeseen ennnenkuin kuluu puhki. Ehkäpä vain haluan että nään kun omat romut särkyvät kulumistaan. Ja kyllähän se hyvän mielen tuo kun tietää et koneet on hyvässä kunnossa.

kujala

• Vieras
Pieniin öljytiloihin sitä vasta pitääkin vaihtaa usein öljyt, eikä käy edes kalliksi.

Juuri tutkittiin Jeantilin kulmavaihteita, ja epäselväksi jäi onko kaikki kolme kytketty yhteen öljytilaan? Huohotin näytti olevan vain keskimmäisessä, mikä viittaisi yhteisvoiteluun.

Proppuja oli monta ja eri korkeudella, on kai yleiskäytön kulmavaihteita.
Pääteltiin että alapuoliskon proppu olisi se oikea tasoltaan ja siinä öljyn pinta olikin. Mutta avataanko kaikki tyhjennykseen ja samoin täytetäänkö kaikki erikseen?

Ohjekirjaa ei ollut matkassa.

turha_poika

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Mie laitoin kaikkiin erikseen. Levitinkelojen kulmavaihteissa eri kohdilla tarkastus nipat, mutta laitoin kumpaankin sen ylemmän tarkastusreiän mukaan. Ei kai vähän liikaa öljyä kulmavaihteiissa ole pahitteeksi?

redbull

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Go Ahead, Make My Day
Mie laitoin kaikkiin erikseen. Levitinkelojen kulmavaihteissa eri kohdilla tarkastus nipat, mutta laitoin kumpaankin sen ylemmän tarkastusreiän mukaan. Ei kai vähän liikaa öljyä kulmavaihteiissa ole pahitteeksi?
[/quote]
>>>Ethän sä vähän oo nimimerkkis mukainen :P Vähästäpä se mieli tulee hyväksi ;D ;D Sillä ylitäytöllä poksahtaa ne stefat ennenpitkää, kun huohotin menee sen lisäksi pölystä tukkoon...Kyllä sun nyt täytyy vähentää sitä sieltä, eikä mihinkään urakoille ennen sitä ;)

turha_poika

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Voinhan mä vähän turha ollakkin, mut jos viivoille lähdetään niin katsotaan kuka on turha ;D ;D Niin kyllähän tietty liika öljy voi särkeä, mut jos puolet vaihteen tilasta on öljyä niin en usko että mitenkään käy!

jps

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Ei kait tuo nyt voi noin vaikeeta olla... Se mitä itte konttasin "paskajaskan" alla, niin näyttäis olevan proppuja ihan kiitettävästi. Alimmasta öölit pois ja ylimmästä sisään, keskipropun tasoon asti. Ylimääräistä öljyähän ei kannata kulmavaihteisiin varastoida, mieluummin hiukka liian vähän kuin liikaa.
Mitä tulee tuohon rannikolla käännettyyn ohjekirjaan, niin jo varaosasivuilla annetaan ihan eri öljylukemia kuin tekstiosassa. Tekstiosassakin on oikea täsmälukema öljymäärälle: "Laita aina samanverran takaisin kuin olet ottanut pois" :D.

No sitten tuo oikea vaihtoväli, suositushan on joka vuosi, mutta jos vaihtovälinä käytetään kulmavaihteissa tyypillistä 50 - 100 tunnin vaihtoväliä ja kuorma tosiaakin tyhjenee täälläkin mainostetussa kolmessa minuutissa, niin sehän tekee n. 1000 - 2000 kuormaa.

kujala

• Vieras
Niitä keskiproppuja oli kahdella korkeudella, yli tai alle puolenvälin.
ÄÄni sille alemmalle ellei paremmin tiedetä.

Toisaalta kyljen alennusvaihteessa pinta on tooosi korkealla...liekö matoruuvi?