Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuulaveto  (Luettu 3809 kertaa)

Uusi-Lampi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Kuulaveto
Normi vetosilmukathan on pyöriviä yleensä, miten kuulaveto kärryn päässä, pitääkö olla kiinteä vai käykö pyörivä? Jos on pyörivä tuleeko siinä mitään sellaista että yrittää kurvissa "taittaa" tai "luiskahtaa"jotenkin pois?

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: Kuulaveto
kyllähän se kiinteä pitää olla. Pyörimistä ei kuulalla vedettäessä tarvita, koska vetokuppi pääsee kiertymään pallon päällä riittävästi.

http://www.noramaa.fi/files/662/schar.pdf

Konemies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: Kuulaveto
Kuulinpa muuten sellaisenki jutun että pyörivät vetopäät jää kokonaan pois koska niillä on tapana kulua ja aikanaan sitte katketa. Mielenkiintoista vain että miten sitte toteutetaan kärryn mahdollisen kaatumisen aikana tapahtuva kierto niin ettei veturi mene kärryn mukana? Kuulakytkimien lukot on mitoitettu niin että antautuu siitä kohtaa tuollaisessa tapauksessa.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Kuulaveto
Kuulinpa muuten sellaisenki jutun että pyörivät vetopäät jää kokonaan pois koska niillä on tapana kulua ja aikanaan sitte katketa. Mielenkiintoista vain että miten sitte toteutetaan kärryn mahdollisen kaatumisen aikana tapahtuva kierto niin ettei veturi mene kärryn mukana? Kuulakytkimien lukot on mitoitettu niin että antautuu siitä kohtaa tuollaisessa tapauksessa.
Normaalisti kyllä silmukka menee ennen poikki kuin tuo pyörivän osan akseli...  Kuulavetolaitteesta ei oo kyllä mitään kokemusta mutta itse ottaisin pyörivän ainakin jos se on maansiirtokärryihin menossa vaikka itse en oo vielä koskaan kärryä kaatanut mutta lähellä on ollut ja jos se kärry kaatuu niin tuhoa kyllä tulee jos se ei oo pyörivä...  Tiedä sitten kumpi parempi mutta itse ajattelisin näin kun vähintään se kuppi menee rikki tai sitten traktoriin tulee vaurioita ja pahimmassa tapauksessa kumpaankin jos se on kiinteä kuppi kaatuessaan...

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Kuulaveto
Kuulinpa muuten sellaisenki jutun että pyörivät vetopäät jää kokonaan pois koska niillä on tapana kulua ja aikanaan sitte katketa. Mielenkiintoista vain että miten sitte toteutetaan kärryn mahdollisen kaatumisen aikana tapahtuva kierto niin ettei veturi mene kärryn mukana? Kuulakytkimien lukot on mitoitettu niin että antautuu siitä kohtaa tuollaisessa tapauksessa.
Normaalisti kyllä silmukka menee ennen poikki kuin tuo pyörivän osan akseli...  Kuulavetolaitteesta ei oo kyllä mitään kokemusta mutta itse ottaisin pyörivän ainakin jos se on maansiirtokärryihin menossa vaikka itse en oo vielä koskaan kärryä kaatanut mutta lähellä on ollut ja jos se kärry kaatuu niin tuhoa kyllä tulee jos se ei oo pyörivä...  Tiedä sitten kumpi parempi mutta itse ajattelisin näin kun vähintään se kuppi menee rikki tai sitten traktoriin tulee vaurioita ja pahimmassa tapauksessa kumpaankin jos se on kiinteä kuppi kaatuessaan...

Kuppi ei voi olla nivelöity koska silloin se ainakin sen muotoisena mitä mie oon nähny vähitellen nytkyttelis ittensä pois siitä kuulan päältä.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kuulaveto
Millais siirtelet jollain muulla traktorilla tuollaisia pallonivelvehkeitä?   ;D
Kui mää ain olen paras?

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: Kuulaveto
Millais siirtelet jollain muulla traktorilla tuollaisia pallonivelvehkeitä?   ;D
miks pitäis siirrellä muilla koneilla? Tosin mulla toi kuula sopii kahteen koneeseen, no eipä voi naapuritkaan lainailla kärryä. ;D

309Ci

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 45
Vs: Kuulaveto
Sittenhän naapurit lainaa sekä rattorin että kärryn  ;D