Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Karitsanlihaa  (Luettu 15613 kertaa)

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Karitsanlihaa
Jos lammastaloudella kerran pärjää niin miksi sinne ollaan jotain uusia tukia antamassa, eikö niitä entisiä tukia jopa voisi leikata niin kuin sikataloudessa, vai perustuuko tuotanto pelkästään tukiin.

Tuotanto perustuu tukiin niinkuin sikapuolellakin, enemmän tai vähemmän. Eläintilan peltotukien kautta sikatilakin elelee. Että siitä tuskin poskea kannattaa soittaa kun ei lihan makuun vaikuta laisinkaan.  Sikatalouden helppouden takia siinä on liikatuotantoa ja siten on selvää, että säätely toimii tukien vähennysten kautta. Lammaspuolella liikatuotantoa ei näy, joten siellä tuki menee oikeavaikutteisesti.

Pigman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2912
Vs: Karitsanlihaa
Paljonko on lammastaloudessa tuet liikevaihdosta (tuet+myyntitulot). Itselläni on tuet (sikatuki+pellon kautta tuleva eläintuki) 11% liikevaihdosta sikatalouden liikevaihdosta v.2009.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Karitsanlihaa
Paljonko on lammastaloudessa tuet liikevaihdosta (tuet+myyntitulot). Itselläni on tuet (sikatuki+pellon kautta tuleva eläintuki) 11% liikevaihdosta sikatalouden liikevaihdosta v.2009.

No mitä se tähän kuuluu, sulla on vähän peltoa ja paljon eläimiä, tämä on ehkä mahdollista sikapuolella, mutta tuskin onnistuu muualla.

Pigman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2912
Vs: Karitsanlihaa
Paljonko on lammastaloudessa tuet liikevaihdosta (tuet+myyntitulot). Itselläni on tuet (sikatuki+pellon kautta tuleva eläintuki) 11% liikevaihdosta sikatalouden liikevaihdosta v.2009.

No mitä se tähän kuuluu, sulla on vähän peltoa ja paljon eläimiä, tämä on ehkä mahdollista sikapuolella, mutta tuskin onnistuu muualla.
Tossa laskelmassa oli mukana ainoastaan kotieläintuet eikä mitään peltotukia ja mistä siä minun peltoalaani tiedät onko minulla paljon vai vähän.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Karitsanlihaa
Paljonko on lammastaloudessa tuet liikevaihdosta (tuet+myyntitulot). Itselläni on tuet (sikatuki+pellon kautta tuleva eläintuki) 11% liikevaihdosta sikatalouden liikevaihdosta v.2009.

No mitä se tähän kuuluu, sulla on vähän peltoa ja paljon eläimiä, tämä on ehkä mahdollista sikapuolella, mutta tuskin onnistuu muualla.
Tossa laskelmassa oli mukana ainoastaan kotieläintuet eikä mitään peltotukia ja mistä siä minun peltoalaani tiedät onko minulla paljon vai vähän.

Toi on aika järjetön vertailu, mitä sillä oikein haetaan ????

sianlihantuottaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 194
Vs: Karitsanlihaa
Paljonko on lammastaloudessa tuet liikevaihdosta (tuet+myyntitulot). Itselläni on tuet (sikatuki+pellon kautta tuleva eläintuki) 11% liikevaihdosta sikatalouden liikevaihdosta v.2009.

No mitä se tähän kuuluu, sulla on vähän peltoa ja paljon eläimiä, tämä on ehkä mahdollista sikapuolella, mutta tuskin onnistuu muualla.
Tossa laskelmassa oli mukana ainoastaan kotieläintuet eikä mitään peltotukia ja mistä siä minun peltoalaani tiedät onko minulla paljon vai vähän.

Toi on aika järjetön vertailu, mitä sillä oikein haetaan ????

Ei ole järjetön vaan päinvastoin erittäin järkevä vertailu. Uskoisin että Pigman hakee sillä sitä mikä tuotannonala on tukiriippuvainen. Mitä suurempi osuus tulee markkinoilta niin sitä tukiriippumattomampaa tuotanto on. Mitä suurempi osuus markkinoilta, sitä pienempi vaikutus mm poliittisisilla kotimaisilla ja eu-tason päätöksillä on. Jos tuotanto on markkinaehtoista niin se pysyy olemassa vaikka tuet häviäisivät kokonaan. Pigman näyttäisi pysyvän, itse en (vielä) pääse noin hyviin lukuihin.

Pigman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2912
Vs: Karitsanlihaa
Kollega ymmärsi ihan oikein mitä hain.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Karitsanlihaa
Paljonko on lammastaloudessa tuet liikevaihdosta (tuet+myyntitulot). Itselläni on tuet (sikatuki+pellon kautta tuleva eläintuki) 11% liikevaihdosta sikatalouden liikevaihdosta v.2009.

No mitä se tähän kuuluu, sulla on vähän peltoa ja paljon eläimiä, tämä on ehkä mahdollista sikapuolella, mutta tuskin onnistuu muualla.
Tossa laskelmassa oli mukana ainoastaan kotieläintuet eikä mitään peltotukia ja mistä siä minun peltoalaani tiedät onko minulla paljon vai vähän.

Toi on aika järjetön vertailu, mitä sillä oikein haetaan ????

Ei ole järjetön vaan päinvastoin erittäin järkevä vertailu. Uskoisin että Pigman hakee sillä sitä mikä tuotannonala on tukiriippuvainen. Mitä suurempi osuus tulee markkinoilta niin sitä tukiriippumattomampaa tuotanto on. Mitä suurempi osuus markkinoilta, sitä pienempi vaikutus mm poliittisisilla kotimaisilla ja eu-tason päätöksillä on. Jos tuotanto on markkinaehtoista niin se pysyy olemassa vaikka tuet häviäisivät kokonaan. Pigman näyttäisi pysyvän, itse en (vielä) pääse noin hyviin lukuihin.


No eikös se ole sitten ihan loogista ja oikein, että tämmönen tukiriippumaton tuotanto on kokonaan ilman tukea ????

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Karitsanlihaa
>>>Ei ole järjetön vaan päinvastoin erittäin järkevä vertailu. Uskoisin että Pigman hakee sillä sitä mikä tuotannonala on tukiriippuvainen. Mitä suurempi osuus tulee markkinoilta niin sitä tukiriippumattomampaa tuotanto on. Mitä suurempi osuus markkinoilta, sitä pienempi vaikutus mm poliittisisilla kotimaisilla ja eu-tason päätöksillä on. Jos tuotanto on markkinaehtoista niin se pysyy olemassa vaikka tuet häviäisivät kokonaan. Pigman näyttäisi pysyvän, itse en (vielä) pääse noin hyviin lukuihin.

***Ei tukiriippumatonta tuotantoa enää ole. Kotieläintila, niin lammas- kuin sikatilakin saa tukia pellon hallussapidon kautta. Sianlihan kasvatus loppuu ihan siihen paikkaan kun tuet loppuvat, ihan kuin muutkin alat. Yhtä tuetaan enemmän ja toista vähemmän ihan vain siitä syystä, että onko ali- vai ylituotantotilanne jos pohjia myöten asiaa katsotaan. Vaikkei asia lihan makuun vaikutakkaan.  On selvää, että tehosuolisto ruokittuna tehorehuilla tuottaa enemmän hehtaaria kohti  elintarviketta, mutta siinä vaihessa kysytäänkin kannattaako ylipäätään ruokkia eläimiä peltokasvien sadoilla vaan syöttää ne suoraan ihmiselle. Se on tehokasta. Itseasiassa tehotuotanto on monella tapaa kallis ja tehoton tuotanto ja myös vain näennäisesti tehokas kaikkine ravinteiden hukkaantumisineen, keinolannoite- ja myrkkykuluineen.

Holman_Hurja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 135
Vs: Karitsanlihaa
.
Huolellisesti riiputettu lampaanliha on erittäin maukasta ilman minkäänlaisia mausteita. Jos terää kaipaa, niin suolaa ja mustapippuria hieman.  Monipuolisempiin maustuksiin sopii valkosipuli, rosmariini, timjami, minttu, erilaiset pippurisekoitukset.


Landehandella on homma hallussa! ;D

Mullakin oli aikanaan jonkinlainen ennakkoluulo lampaanlihaa kohtaan. Nyt joitakin vuosia myöhemmin karitsa on koko perheen herkkua, samoin liuta ystäviä ja tuttavia ovat päässeet lampaan makuun. Meillä lampaat karitsoineen maustetaan mieleiseksi juuri tuolla suolalla ja mustapippurilla. Lammasruokien mausteeksi osuu myös juuri tuo timjami ja vaikkapa paprika. Valkosipuli voi olla karitsanlihalle liian "jyrkkä" mauste, hienon lihan maku pääsee maltillisella maustamisella parhaiten esiin. Minä en mintulla lammasruokiani halua pilata, mutta toiset tykkää että se on lammasruokiin asianmukainen mauste. ::)

Nythän myös Lammas&vuohi-lehdessä on hyvä uusi palsta "lammashaasta lautaselle". Siinä arvostettu kokki Markus Maulavirta opastaa lihansyöjiä nautintojen pariin  ;). Joku tuntemattomaksi jäävä lukija on kyseisen ruokapalstaidean ylpeä äiti ;D

Tasapuolisuuden vuoksi täytyy sanoa, että possu, nauta, vuohi, kana, kalkkuna, ankka,sorsa, hanhi ja kani ovat oikein hyviä syödä. Tämä huomio koskee tosin vain itse kasvattamiani ja teurastamiani kotieläimiä, koska nykyisin ei tule kaupan lihoja juuri syötyä. Tämä lähiliha on aivan ylivoimaista maultaan ja eettisiltä näkökohdiltaan :-*

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Karitsanlihaa
Nythän myös Lammas&vuohi-lehdessä on hyvä uusi palsta "lammashaasta lautaselle".

***Vuoden letkautus!!!!!!!!! Ihan ykkönen aprillipäivän jutuksi.  ;D
Kui mää ain olen paras?

Puppugeneraattori

  • Vieras
Vs: Karitsanlihaa
Sikamiehet vaan pelkäävät markkinaosuuksiensa puolesta, ne pelkäävät lammasta.  ;D

Kohta varmaan lanseerataan  tv-mainos, missä lammas määkii, että syökää sikaa,syökää sikaa... ;D

Pigman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2912
Vs: Karitsanlihaa
No lammas nyt ei ole sianlihankulutukselle mikään uhka, vaikka lampaan kulutus tuplaantuisi (johon en kyllä usko) olisi se sianlihankulutuksesta aika minimaalinen osuus ja en usko että se sian kulutusta vähentäisi.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Karitsanlihaa
No lammas nyt ei ole sianlihankulutukselle mikään uhka, vaikka lampaan kulutus tuplaantuisi (johon en kyllä usko) olisi se sianlihankulutuksesta aika minimaalinen osuus ja en usko että se sian kulutusta vähentäisi.

Onhan lampaanlihan kulutus tuplaantunut muutaman vuoden aikana. Ja kohta taas uudestaan jne...Herkuttelijat vaan lisääntyvät kulutuksen nousun suhteessa.    Eihän se sikaa koskaan saavuta Suomessa eikä ole tarkoituskaan kilpailla. Vaan on hyvä olla vaihtoehtoja. Yhä suurempi joukko haluaa ruokaa elintarvikkeen sijaan.

Holman_Hurja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 135
Vs: Karitsanlihaa
Nythän myös Lammas&vuohi-lehdessä on hyvä uusi palsta "lammashaasta lautaselle".

***Vuoden letkautus!!!!!!!!! Ihan ykkönen aprillipäivän jutuksi.  ;D

Timppa ei siis ymmärrä hyvän päälle. Minä en letkauttele, olen sellainen tosikko 8)