Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pilkkojasirkkeli  (Luettu 14362 kertaa)

Järjen Valo

  • Vieras
Pilkkojasirkkeli
Onko kenelläkään vakituisessa käytössä halkaisukierukalla varustettua pilkkojasirkkeliä, esim. Hakki Eagle  tai  Palax 55 ?

Miten nopeaa on tälläisellä tehdä klapeja? Käyttökokemuksia?

ronikki

  • Vieras
Vs: Pilkkojasirkkeli
Kyllä sillä niin nopeasti puu halkeaa kuin ehtii siihen kierukkaan niitä laittaa.
Jos on kaveri joka pätkii ja toinen halkoo kyllä tapahtuu.Muuten nuo ovat eilispäivän kapistuksia

maximus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 92
  • Krapulus panetus maximus
Vs: Pilkkojasirkkeli
Itellä tommonen 55 kovapala terällä. Kyllä sillä puut pienii kaksin miehin iha nopee. Halkojalla kiireen pitää :D.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Pilkkojasirkkeli
Ennen oli pilkkojasirkeli kierukkahalkasijalla, sähkömoottorikäyttöinen Horsma-merkkinen. Nyt Palaxsin sirkeli hydraulihalkojalla.
Täytyy myöntää, että ei ole pennin vertaa Horsmaa ikävä, kyllä oli työsaavutus huomattavasti pienempi, kyllä Palaxsila yksi mies saa enemmän aikaan kuin Horsmalla kaksi. Että eilispäivän koneita ruuvipilkkojat, mutta jos tarve muutama motti vuodessa, niin menettelee.

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Pilkkojasirkkeli
nuo halakasukierukalla varustetut saesi laella kieltää. tae ite hitsata se suojakoppa jummiin. Siis mullaha semmonen on ja oon jopa tehny sillä halakoja, mutta tenaviin en anna sillä tehä. Se sirkkelihä on kyllä hyvä pikkupuun katkomisseen
Elämä on parasta kometiijjaa

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Pilkkojasirkkeli
nuo halakasukierukalla varustetut saesi laella kieltää. tae ite hitsata se suojakoppa jummiin. Siis mullaha semmonen on ja oon jopa tehny sillä halakoja, mutta tenaviin en anna sillä tehä. Se sirkkelihä on kyllä hyvä pikkupuun katkomisseen

Samaa mieltä, ihan maailmanlopun vehje. Kerran oli lainalla, ja kyllä piru nappaa ranteelle kivasti jos pöllin alapää karkaa. Ja kerran nappas ruuvin kärki näppylähanskasta kiinni, onneks oli vähän iso hanska jotta lähti kädestä, sen verran kierty hanskansuu jotta vei nahat kämmenpäälliseltä

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Pilkkojasirkkeli
nuo halakasukierukalla varustetut saesi laella kieltää. tae ite hitsata se suojakoppa jummiin. Siis mullaha semmonen on ja oon jopa tehny sillä halakoja, mutta tenaviin en anna sillä tehä. Se sirkkelihä on kyllä hyvä pikkupuun katkomisseen

Samaa mieltä, ihan maailmanlopun vehje. Kerran oli lainalla, ja kyllä piru nappaa ranteelle kivasti jos pöllin alapää karkaa. Ja kerran nappas ruuvin kärki näppylähanskasta kiinni, onneks oli vähän iso hanska jotta lähti kädestä, sen verran kierty hanskansuu jotta vei nahat kämmenpäälliseltä
[/quote

Joo TÄYSIN samaa mieltä, meinas käsi mennä nuorempana onnex oli hihnavedon hihnat vaan niin löysänä että rupes luistaa kun toppatakki tukki ruuvin ja kiilojen välin... Ja kaverin kaa tehtiin että pääsin pois, arvet ei oo kädestä vielä 12 vuodessa lähtenyt en oo sen päivän jälkeen uskaltanut koneeseen koskea...

ronikki

  • Vieras
Vs: Pilkkojasirkkeli
Kivasti se napapsee sormille ja saattaa ottaa rukkasestakin hyvän otteen joten pitää olla sen verran kännyssä jusua että kone sammuu kun ottaa rukkaseen tuo kierukka.Naapurin miehellä sattui oleen kunnon rukkaset ja alkoi väänt''n tuo ruuvi peukaloa ympäri,peukku lähti ja isostavarpaasta tehtiin uusi peukku.Sanoo nykysin ettei tarvi juustoa leivälle laittaa aina haisee isovarvas leivän päällä ;D

Viimeksi muokattu: 25.03.10 - klo:19:36 kirjoittanut ronikki

maximus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 92
  • Krapulus panetus maximus
Vs: Pilkkojasirkkeli
Pienien puumäärien tekemiseen ihan soppeli. Ei siihen tarvi monen tonnin konetta jos sauna ja takkapuut tekee. En oo viä tolla viisvitosella saanu puuta pyöriin, se vaakasuuntaan liikkuva pöytä o iha hyvä. Urakka koneet erikseen.

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: Pilkkojasirkkeli
Onko kenelläkään vakituisessa käytössä halkaisukierukalla varustettua pilkkojasirkkeliä, esim. Hakki Eagle  tai  Palax 55 ?

Miten nopeaa on tälläisellä tehdä klapeja? Käyttökokemuksia?

Sehän on tosi nopea, kun on vähintään kaksi ja ruuvimies on nopeakätinen. Jos on pinossa vielä kolmas, niin taukoja ranganhaussakaan ei tule.

Nopeus vaan lisää riskiä melkoisesti ja sama miehistö ei täyttälaukkaa pitkään jaksa.  Nyt jo melkein kokonaan eläkkeelle siirretystä Hakista on satojen kuutioiden kokemus. Ei mitään suurempia vaaratilanteita tule mieleen, vaikka suurimmalta osalta olin penskasta pitäen juuri tuo ruuvimies ja mielestäni olin toimessani varsin nopea. Jopa katkaisijaa nopeampi. Aina silloin tällöin löi klapin alaputkea vasten, niin että oli sormet välissä. Kovasti kipeää teki, mutta koskaan ei edes kynsi lähtenyt. Siinä on myös sellainen kiilarauta ruuvin molemmin puolin, joka myös tuota pyörimisherkkyyttä vähentää. Näistä uudemmista syöttökelkkavirityksistä ei ole mitään kokemusta. Hitaanoloisia ovat.

En ole kyllä ikävöinyt, kun tuli tuo hydraulihalkaisijalla oleva sirkkeli. Näennäisestihän se on hiukan hitaampi, mutta pitkässä juoksussa ero tasaantuu. Hinnasta sen verran, että mielestäni saa olla aika vähän klapitettavaa, ettei tuollaista hydraulihalkaisijalla ja kuljettimella olevaa kannattaisi hankkia. Turhempaakin tulee rahaa syydettyä. Harmittaa itsekin, ettei tullut ennemmin hankittua.  :)

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Pilkkojasirkkeli
Onko kenelläkään vakituisessa käytössä halkaisukierukalla varustettua pilkkojasirkkeliä, esim. Hakki Eagle  tai  Palax 55 ?

Miten nopeaa on tälläisellä tehdä klapeja? Käyttökokemuksia?

Sehän on tosi nopea, kun on vähintään kaksi ja ruuvimies on nopeakätinen. Jos on pinossa vielä kolmas, niin taukoja ranganhaussakaan ei tule.

Nopeus vaan lisää riskiä melkoisesti ja sama miehistö ei täyttälaukkaa pitkään jaksa.  Nyt jo melkein kokonaan eläkkeelle siirretystä Hakista on satojen kuutioiden kokemus. Ei mitään suurempia vaaratilanteita tule mieleen, vaikka suurimmalta osalta olin penskasta pitäen juuri tuo ruuvimies ja mielestäni olin toimessani varsin nopea. Jopa katkaisijaa nopeampi. Aina silloin tällöin löi klapin alaputkea vasten, niin että oli sormet välissä. Kovasti kipeää teki, mutta koskaan ei edes kynsi lähtenyt. Siinä on myös sellainen kiilarauta ruuvin molemmin puolin, joka myös tuota pyörimisherkkyyttä vähentää. Näistä uudemmista syöttökelkkavirityksistä ei ole mitään kokemusta. Hitaanoloisia ovat.

En ole kyllä ikävöinyt, kun tuli tuo hydraulihalkaisijalla oleva sirkkeli. Näennäisestihän se on hiukan hitaampi, mutta pitkässä juoksussa ero tasaantuu. Hinnasta sen verran, että mielestäni saa olla aika vähän klapitettavaa, ettei tuollaista hydraulihalkaisijalla ja kuljettimella olevaa kannattaisi hankkia. Turhempaakin tulee rahaa syydettyä. Harmittaa itsekin, ettei tullut ennemmin hankittua.  :)
[/quote
Joo meilläkin samanlainen hakki äkkiähän sille omat polttopuut tekee. Tuo minun työtapaturma tuli kun painettiin serkun kaa puita ihan urakalla sillä myyntitavaraksi, ja olin ollut siinä halkaisupuolella 3 päivää...

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Pilkkojasirkkeli
Joskus koetettiin noita ruuvihalkaisjoita kun oli semmonen naapurilla lanssin vieressä. Joku vielä kehui että se olisi käytännössä nopeampi kuin oma 110 cm iskulla oleva hydraulihalkaisija. Halottavat puut kun olivat enimmäkseen 10 cm kokoluokkaa metristä leppää.

No ei se ruuvi häävi esitys ollut, melkein eniten tympäisi se kun puut menivät vain puoliksi halki ja työasennot puun asetteluineen ja noukkimiseen olivat rasittavia ja vaarallisen oloisia. Puita joutui myös repimään erilleen kun halkaisu oli epätäydellinen. Koetettiin vielä toisella värkillä että voiko se ruuvi olla niin onneton halkaisutehoiltaan.

Hydraulihalkaisija on toistamaata. Pienempiä puita saa kerralla halki 3 kpl ja ne menevät suurimmaksi osaksi halkojan taakse kouruun josta pinoaja saa kannettua ne sylissään pinoon. Turvallisuus on myös  parempi kun halkojan käyttäjän ei tarvi pitää muuta mielessään kuin että sormet pidetään halkojan käytön aikana pois pöllin päiden luota. Halkojan liikkeen hitauskin on kokonaisuuden kannalta toisarvoista kun pöllin asettelu ja nosto ottaa oman aikansa ja aina on mahdollista halkaista useampi pölli kerralla.

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Teroman

Vs: Pilkkojasirkkeli

Kretzer Rules

Sahalla poikki JA Sakemannilla halki,,,,

Hiljainen ja tehokas
 8)

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: Pilkkojasirkkeli
Onko kenelläkään vakituisessa käytössä halkaisukierukalla varustettua pilkkojasirkkeliä, esim. Hakki Eagle  tai  Palax 55 ?

Miten nopeaa on tälläisellä tehdä klapeja? Käyttökokemuksia?

Sehän on tosi nopea, kun on vähintään kaksi ja ruuvimies on nopeakätinen. Jos on pinossa vielä kolmas, niin taukoja ranganhaussakaan ei tule.

Nopeus vaan lisää riskiä melkoisesti ja sama miehistö ei täyttälaukkaa pitkään jaksa.  Nyt jo melkein kokonaan eläkkeelle siirretystä Hakista on satojen kuutioiden kokemus. Ei mitään suurempia vaaratilanteita tule mieleen, vaikka suurimmalta osalta olin penskasta pitäen juuri tuo ruuvimies ja mielestäni olin toimessani varsin nopea. Jopa katkaisijaa nopeampi. Aina silloin tällöin löi klapin alaputkea vasten, niin että oli sormet välissä. Kovasti kipeää teki, mutta koskaan ei edes kynsi lähtenyt. Siinä on myös sellainen kiilarauta ruuvin molemmin puolin, joka myös tuota pyörimisherkkyyttä vähentää. Näistä uudemmista syöttökelkkavirityksistä ei ole mitään kokemusta. Hitaanoloisia ovat.

En ole kyllä ikävöinyt, kun tuli tuo hydraulihalkaisijalla oleva sirkkeli. Näennäisestihän se on hiukan hitaampi, mutta pitkässä juoksussa ero tasaantuu. Hinnasta sen verran, että mielestäni saa olla aika vähän klapitettavaa, ettei tuollaista hydraulihalkaisijalla ja kuljettimella olevaa kannattaisi hankkia. Turhempaakin tulee rahaa syydettyä. Harmittaa itsekin, ettei tullut ennemmin hankittua.  :)
[/quote
Joo meilläkin samanlainen hakki äkkiähän sille omat polttopuut tekee. Tuo minun työtapaturma tuli kun painettiin serkun kaa puita ihan urakalla sillä myyntitavaraksi, ja olin ollut siinä halkaisupuolella 3 päivää...

Useamman tönön edestä meilläkin sillä tehtiin. Vaarallinen pelihän se nykymittapuun mukaan on. Tulee sellainen väärä turvallisuuden tunne, kun sitä useamman päivän tuijottelee. Nykyään sillä tehdään enää rakennusjätteistä satunnaisesti klapia. On helpompi kierrellä nauloja. Olen hiukan suunnitellut, että laittaisin sähkömoottorin kulmavaihteen tilalle. Olisi helpompi kuskata mökille.

Toiseen viestiin sen verran, että kieroja kuusia lukuunottamatta ne puoliksi halkeavat karisevat useimmiten erilleen kuivatessaan.

Vajaalla viidellä tonnilla saa kumminkin jo ihan kunnon ja ennen kaikkea turvallisen :) koneen, joten kannattaa harkita.

jep jep

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 218
Vs: Pilkkojasirkkeli

[/quote]

Useamman tönön edestä meilläkin sillä tehtiin. Vaarallinen pelihän se nykymittapuun mukaan on. Tulee sellainen väärä turvallisuuden tunne, kun sitä useamman päivän tuijottelee. Nykyään sillä tehdään enää rakennusjätteistä satunnaisesti klapia. On helpompi kierrellä nauloja. Olen hiukan suunnitellut, että laittaisin sähkömoottorin kulmavaihteen tilalle. Olisi helpompi kuskata mökille.

Toiseen viestiin sen verran, että kieroja kuusia lukuunottamatta ne puoliksi halkeavat karisevat useimmiten erilleen kuivatessaan.

Vajaalla viidellä tonnilla saa kumminkin jo ihan kunnon ja ennen kaikkea turvallisen :) koneen, joten kannattaa harkita.
[/quote]

Pistä vähintää 4kw moottori jos meinaat paksumpaakin katkaista  ;D
Itellä oli 3kw moottori ja aika hissukseen sai paksumman puun katkaista ja kahen miehen ei voinut yhtä aikaa katkoa ja halkoa! Ei tosin ollu kovapala terää hakissa ::)

Pennusta asti olen minäkin tehnyt tuollaisella klapeja isä ukon kanssa kunnes kone jäi minulle ja möin pois ja ostin tilalle pilke patun (giljotiini) enempi on patun kanssa ollu läheltä piti tilanteita ku hakin kanssa! Pari kertaa kieroa leppää syöttäessä lähteny lippis päästä ;D
Ja kerran tinttas kylkeen kunnon mustelman ::)
Henri