Tuo ilppi maalämmön päälle on ihan turhaa, tai ainakaan allekirjoittanut ei ymmärrä sen merkitystä tuossa kokonaisuudessa.
Eikös sillä saa hoidettua jäähdytystä. Tuntuu että kesät on kuumenemassa. Itsekin tuota maalämpöä harkinnut. Vähän epäilyttää tehon riittävyys vanhassa hatarassa vesipatterilämmitystalossa. Öljypoltin rinnalle kovimpia pakkaskelejä varten? Minulla pannu vetelee viimeisiään ja
Klapikattila ja riittävästi varaajaa, joku 3-4 kuutiota?
Ymmärrän kyllä, että ilpillä saa jäähdytettyä, mutta paljonko kannattaa maksaa (investointi + sähköt) viikon-kahden mukavuudesta?
Petri
Torniojokilaaksosta käsin katsottuna tuo viilennys on toki turha kulunki. Vaan täällä eteläkärjessä on yläkerta koko kesän kuin sauna, kun on tölli vielä pellon laidassa etelään päin. Mulla on poistoilmalämpöpumpussa viilennystoiminto, enkä enää luopuisi. On se niin mukava. Myyjä aikoinaan sanoi, että minkä tuolla laitteella vuotta päälle säästää, niin sen se kesäkuumalla kuluttaa viilennyksessä. Että ihan hyvä tase. Mulla on sitten lisäksi ihan suorasähkölämmitys tosin aika pikkuisilla pattereilla ja sitten varaava takka keskellä taloa. Toi poistolilmalämpöpumppu on takan kanssa oiva kaveri, kun tasaa lämmön ympäri taloa, eikä puhalla heti lämpöjä pihalle, vaikka ilmanvaihto on aika voimakas. Ja se hyvä puoli tässä on kanssa, ettei tarvitse sitä kanikoppia viritellä ulkoseinälle. Ei sovi oikein kartanomiljööseen.