Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lämmin emonavetta  (Luettu 25648 kertaa)

kaija

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Lämmin emonavetta
Terve Pojat,
Minulla on kanttia kirjoittaa ihan oikealla nimellä eikä tarvi V:tuilla nimimerkin takaa. Täällä näyttää olevan suurin osa kirjoittajista "joka alan experttejä" ( eli eivät tiedä mistään mitään) tai sitten luokkaa "se koira älähtää johon kalikka kalahtaa".Joukossa tyhmyys tiivistyy. En usko että oikeat emolehmätuottajat kyselevät noin tyhmiä. Kun kirjoittelette palsalle olisi hyvä oppia ensin lukemaan ja sitten vielä pitäisi osata ymmärtää luettu koska lehtijuttu oli asiallisesti tehty.Minulla on ollut tämä  tila vuodesta -92 ja vuodesta-96 olen hoitanut karjan yksin. Minulla ei ole aikaa jauhaa täällä sitä mitä emot  pääasiassa tuottavat vaan pitää tehdä kunnon töitä.Mulla on 28 lypsylehmää ja kaikkiaan elukoita n.130 kpl. Sonneja on  kasvatettu ennen emoja kylmäkasvattomassa 80 luvun alusta ja siinä ajassa jo oppii jotain... Olen nähnyt neuvojan työssä 20 v. aikana kylmiäpihattoja enemmän kuin te yhteensä.
Kuulkaa pojat soittakaa ja kysykää asiallisiin kysymyksiin vastaan mielelläni ja voi käydä vaikka katsomassa.
Yst terveisin Kaija Viljamaa

Nostan hattua rohkealle esiintulolle!! Sen verran alkaa iäkkäältä olo tuntua että  pojittelu alkaa imarrella :D
 Ratkaisu jonka olet tehnyt on oma näkemyksesi ja hyvä jos olet tyytyväinen, aivan epäilemättä tarpeettoman jyrkästi tuomitsin ratkaisun.
 Tuollaista kokonaisratkaisua et liene nähnyt emoilla sinäkään? Toivottavasti vasikat pysyvät terveinä ja emojen jalat kunnossa.
Kiitoksia asiallisesta viestistä,mun oli pakko päätyä tällaiseen ratkaisuun kun hoidan yhä edelleen elukat yksin ja toivosin jaksavani hoitaa niitä myös tulevaisuudessa.Onhan meillä kuten teillä kaikilla muillakin se kylmäpihatto joten voin vertailla käytännössä kumpi parempi.

nautafarmari

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Minkä verran lietesäiliö tilavuutta tuohon tarvittiin?

Snowman

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Löytyyköhän tätä lehtijuttua netistä/kuvia kun posti hukkas viime viikol minulta tuon lehden  toi kylläkin keskiviikkona koko kylän maastullit minun postilaatikkoon...
Kiinnostava rakennus ainakin paljon heräätänyt keskustelua aiheesta...

mah

• Vieras
Mites Kaija, oletko ajatellut lypsylehmille samaa rakennusratkaisua?

kaija

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Mites Kaija, oletko ajatellut lypsylehmille samaa rakennusratkaisua?
Sehän tässä on ollut  myös takana että jos joskus pojat jatkavat ja haluaisivat vielä pitää lypsylehmiä niin sekin olisi mahdollista, ensimmäiset pihatothan olivat juuri tälläisiä vapaaparsisysteemeitä.Ja ruokintapöytä on traktorilla ajettava joten voisi seosrehua jakaa jos lehmiä  joakua laitaisivat

molymatti

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Löytyyköhän tätä lehtijuttua netistä/kuvia kun posti hukkas viime viikol minulta tuon lehden  toi kylläkin keskiviikkona koko kylän maastullit minun postilaatikkoon...

En tiedä löytyykö netistä mutta voin kokeilla skannata jutun sulle jos et oo vielä sitä nähnyt muuten...

kaija

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Minkä verran lietesäiliö tilavuutta tuohon tarvittiin?
Säiliö on 660m3 ja kuiluihin mahtuu 360m3 lietettä. Kesällähän lietettä ei kerry kun elukat ulkona.12kk laskennallinen tarve on 15m3/emo=1020. Kun tästä tehdään laidunvähennys oikeasti lantaa ei kerry kuin 8kk eli yht.680m3.

kaija

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Terve Pojat,
Minulla on kanttia kirjoittaa ihan oikealla nimellä eikä tarvi V:tuilla nimimerkin takaa. Täällä näyttää olevan suurin osa kirjoittajista "joka alan experttejä" ( eli eivät tiedä mistään mitään) tai sitten luokkaa "se koira älähtää johon kalikka kalahtaa".Joukossa tyhmyys tiivistyy. En usko että oikeat emolehmätuottajat kyselevät noin tyhmiä. Kun kirjoittelette palsalle olisi hyvä oppia ensin lukemaan ja sitten vielä pitäisi osata ymmärtää luettu koska lehtijuttu oli asiallisesti tehty.Minulla on ollut tämä  tila vuodesta -92 ja vuodesta-96 olen hoitanut karjan yksin. Minulla ei ole aikaa jauhaa täällä sitä mitä emot  pääasiassa tuottavat vaan pitää tehdä kunnon töitä.Mulla on 28 lypsylehmää ja kaikkiaan elukoita n.130 kpl. Sonneja on  kasvatettu ennen emoja kylmäkasvattomassa 80 luvun alusta ja siinä ajassa jo oppii jotain... Olen nähnyt neuvojan työssä 20 v. aikana kylmiäpihattoja enemmän kuin te yhteensä.
Kuulkaa pojat soittakaa ja kysykää asiallisiin kysymyksiin vastaan mielelläni ja voi käydä vaikka katsomassa.

Nostan hattua rohkealle esiintulolle!! Sen verran alkaa iäkkäältä olo tuntua että  pojittelu alkaa imarrella :D
 Ratkaisu jonka olet tehnyt on oma näkemyksesi ja hyvä jos olet tyytyväinen, aivan epäilemättä tarpeettoman jyrkästi tuomitsin ratkaisun.
 Tuollaista kokonaisratkaisua et liene nähnyt emoilla sinäkään? Toivottavasti vasikat pysyvät terveinä ja emojen jalat kunnossa.
Kiitoksia asiallisesta viestistä,mun oli pakko päätyä tällaiseen ratkaisuun kun hoidan yhä edelleen elukat yksin ja toivosin jaksavani hoitaa niitä myös tulevaisuudessa.Onhan meillä kuten teillä kaikilla muillakin se kylmäpihatto joten voin vertailla käytännössä kumpi parempi.
Vielä olisin jatkanut "Renelle" että nimimerkistä ei voi päätellä ikää ja lisäksi että voihan sitä ajatella ihan itekin ja tehdä  omia johtopäätöksiä eikä aina samalla tavalla kuin muutkin on tehneet.

rene

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Terve Pojat,

Vielä olisin jatkanut "Renelle" että nimimerkistä ei voi päätellä ikää ja lisäksi että voihan sitä ajatella ihan itekin ja tehdä  omia johtopäätöksiä eikä aina samalla tavalla kuin muutkin on tehneet.
:) On aivan ok tehdä asioita eri tavalla kuin muut. Minä teen melkein aina, siitä kyllä saa kuulla sitten sekä perusteltuja että perustelemattomia mielipiteitä.
   Jos ja kun esiintyy nimimerkillä niin pitää kyllä kestää vaikka miten rumasti sanottaisiin tai kirjoitettaisiin 8) Pojittelu ei haittaa tippaakaan :D :D
  Vielä sanon ilman kummempaa perustelua että tuollaisesta rakennuksesta olisi varmasti saatavissa enemmän hyötyä jos siellä olisi lypsettäviä lehmiä.

Snowman

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

En tiedä löytyykö netistä mutta voin kokeilla skannata jutun sulle jos et oo vielä sitä nähnyt muuten...
Emäntä tuop lehden tänään lomituspaikasta, niin saapi tutustua aiheeseen....

Snowman

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Tuota juttua lueskelin niin jäi auki pari asiaa.
Eli lehmät viedään poikimaan sinne kylmään halliin, siellä kestokuivike, viettävätkö kevään siellä vasikoiden kanssa eli onko sielläkin ruokintapöydät ja vesilaitteet entä millaiset poikimakarsina järjestelyt???
Ja onko tuohon hintaan mikä lehdessä tehty myös kylmähalli/rehuvarasto rakennus ja lietesäiliö tilat?

Varsin mielenkiintoinen rakennus ja hyvä tuoda uutta ajattelua tällekin rintamalle ja tuo on iso plussa että on vaihettavissa lypsylehmillekin :) mukava olisi kuulla käyttökokemusia tästäkin vaikka 5 vuoden päästä. Minkälaisia säästöjä on saatu kuivikkeiden vähäisestä tarpeesta ja lannankäsittelystä ja pienestä työntarpeesta, verrokkina vois hyvin käyttää HL:n makuuparsinavettaa...

kaija

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Tuota juttua lueskelin niin jäi auki pari asiaa.
Eli lehmät viedään poikimaan sinne kylmään halliin, siellä kestokuivike, viettävätkö kevään siellä vasikoiden kanssa eli onko sielläkin ruokintapöydät ja vesilaitteet entä millaiset poikimakarsina järjestelyt???
Ja onko tuohon hintaan mikä lehdessä tehty myös kylmähalli/rehuvarasto rakennus ja lietesäiliö tilat?

Varsin mielenkiintoinen rakennus ja hyvä tuoda uutta ajattelua tällekin rintamalle ja tuo on iso plussa että on vaihettavissa lypsylehmillekin :) mukava olisi kuulla käyttökokemusia tästäkin vaikka 5 vuoden päästä. Minkälaisia säästöjä on saatu kuivikkeiden vähäisestä tarpeesta ja lannankäsittelystä ja pienestä työntarpeesta, verrokkina vois hyvin käyttää HL:n makuuparsinavettaa...
Osalla kylmää hallia hankoaitainen  ja osalla suljettavalla etuaidalla oleva ruokintapöytä, lämmitettävät juomakupit,hallin voi jakaa väliaidalla kahteen osaan.rehuvarasto/poikimahalli ei kuulu hintaan, lämpimään navettaan kuuluu lietesäiliö rakentamiskustannuksiin,

kaija

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
kuules Kaija. Jos sä olet tälläiseen ratkaisuun päätynyt, niin sitten oot. Mutta älä nyt rupee julistamaan omaa ilosanomaasi tämän enempää. Tälläinen rakennusratkaisu on hunajaa vanhalle maidontuottajalle, mutta siihen se sitten jääkin. Kun emoja täytyy löytyä jo 70 kpl investointuen saamiseksi, tälläinen homma ei onnistu kuin vanhoilla maitotileillä ja palkkasäästöillä.     
Ei se 68 niin kaukana oo 70;stä.Näihin vanhoihin maitotileihin ja palkkasäästöihin kun vielä lisää paikallisen isännän kommentin että mikä on rakentaessa kun ukko on niin hyvissä töissä niin kuule mullahan menee kohta yhtä hyvin kuin Toholampisella " palkkionmetsästäjä" isännällä että rahaa virtaa niin paljon että pankki lähettää  jatkuvasti ilmoituksia tilin ylityksestä. P.S yritin tyrkyttää miehelle laskua  navetan betonielementteistä että maksaa seuraavasta palkasta, mutta ei maksanut vaikka kyseessä oli alle 80000€ lasku.Ja lisäksi oikeesti ei ne maitotilirahat ehdi kovin kauaa tilillä vanheta nykyisillä maidon hinnoilla ja tuotantokustannuksilla.
Iloista mieltä ja aurinkoisia kevätpäiviä Sinulle.

JoHaRa

• Vieras
Sinä Kaija vaikutat varsin iloiselta ja avoimelta ihmiseltä. Omasta puolestani toivotan onnea ja menestystä uuden navetan johdosta.

Minun silmiäni tämä ketju aukaisi paljon. Lähinnä heräsin ihmettelemään sitä että noin suuri ja lämmin halli on tehtävissä kohtuukustannuksilla. Tästä tiedosta pitäisi repiä nyt kaikki hyöty lypsykarjapuolelle.

Omat ennakkoluuloni rakennukseen liityvät siis kahteen asiaan:

1. Tiedän yhden vähän saman tyyppisen. Se osoittautui varsin työllistäväksi paikaksi -> Tosin siellä lannanpoisto oli suunniteltu eri tavalla.
2. Vasikoiden ja emojen yhteiselämä. Vasikka pääsee paikkoihin jonne emo ei pääse. Äitihormooneissa pyörivä emolehmä ei ole maailman kiltein jä kesyin elämänmuoto jos oma lapsi sattuu makaamaan vähänkään väärässä paikassa. Putkiviidakko saattaa aiheuttaa emoille turhaa stressiä ja tunkemista ainakin pienten vasikoiden aikana.

Mutta enpäs tiedä. Monia varmasti kiinnostaa miten asiat alkavat sujua.

Snowman

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Sopiiko tuohon kylmään halliin kanssa 70 emoa vasikoineen? Pystytkö pitämään periatteessa kahta 68 eläimen ryhmää syys ja kevätpoikivat vaihdat vain navetoita väliin? Eli lämpimässä olisi vain umpikaudella?
Paljonko tuo kylmä halli maksoi ja kunka olet kohdistanut kustannukset laskelmissasi siitä rehuvaraston/navetan osalle?