Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lämmin emonavetta  (Luettu 22427 kertaa)

kaija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 29
Vs: Lämmin emonavetta
siis oikeasti kertokaa millä tavalla tämä ratkaisu on hyvä? mulle ei tarvi vastata että ei millään tavalla vaan kysyn hyvät puolet. Jotenkin outo mun silmään.
Siellä on karjan hoitajan mukava lämmitellä talvella. Lämpimän tilan vesivehkeet on helpompia kuin kylmän.

Joo olihan se ihan komean näköinen, tosin tuntuu vähän yli-investoinnilta, mutta mikäs siinä jos noin haluaa ????
Saahan sitä vapaassa maassa laittaa rahansa minne haluaa ....
On se kumma kun toisia haittaa että on liian halpa ja toisia että liian kallis, ajattelisit Sinäkin nokkaa pidemmälle kumpi meistä tekee seuraavat 40v enempi työtunteja/emo

kaija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 29
Vs: Lämmin emonavetta
***Voi vattu joo kaikenlaisia sitä saa nykyäänkin vielä rakentaa  :'( Vasikat makaavat syövien lehmien alla jos sattuvat lantaraapoista selviämään. Jos lähtökohdaksi halutaan helppohoitoinen navetta niin on syytä valita Suomen yleisin navettatyyppi ja se on tyhjä parsinavetta  :P
Minä olen vielä sen verran älyissäni että huolehdin että vasikoita ei raapat vie.Kuule emolehmätuotannos sa ,lehmät ovat sitä varten että vasikat niitä imee, aika hankala jos ei pyöri emojen lähellä.Ja varmaankin luit että meillä on erillinen halli jossa lehmät poikivat mutta en raaskinut antaa vasikoiden paleltua kylmässä -30C hallissa.Kato ei tuu niitä "nallekorvia"

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Lämmin emonavetta
kuules Kaija. Jos sä olet tälläiseen ratkaisuun päätynyt, niin sitten oot. Mutta älä nyt rupee julistamaan omaa ilosanomaasi tämän enempää. Tälläinen rakennusratkaisu on hunajaa vanhalle maidontuottajalle, mutta siihen se sitten jääkin. Kun emoja täytyy löytyä jo 70 kpl investointuen saamiseksi, tälläinen homma ei onnistu kuin vanhoilla maitotileillä ja palkkasäästöillä.     


Ennen investointiako pitää olla 70 vai investoinnin jälkeen?

kaija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 29
Vs: Lämmin emonavetta
tuossa heräsi vain tästä asiasta mieleen että toimisiko tällainen navetta myös lypsävillä? Parsissa olisi lienee enemmän sonnan siivousta kun syövät samoissa parsissa kuin nukkuvat, ja käytävät olisi (ehkä) oltava leveämmät eläinliikenteen sujuvuuden vuoksi. Mutta eikö tuo pelaisi muuten suoraan lypsävillä? Kuka on ensimmäinen combi-robottipihaton tekijä :D?
Olisi ainakin kustannukset kurissa kun robotteineen rakentaisi alle 500k€:llä...

 Ei mitään järkeä ole virittää tätä navettaa lehmille. Utareet ja ronkat näyttivät kuvien perusteella olevan jo nyt silkassa paskassa. Kuivittaminen on työlästä hommaa eikä tässä navetassa siitä ole kuin lyhytaikainen ilo, lehmä on kova sontimaan. Näihin kompinavetoihin ei pidä ryhtyä, ei viljelijän, ei tuen myöntäjän eikä pankin.
Joo olisi pitäny tuoda paljon aikaisemmin pois kylmäpihatosta että olisivat puhdistuneet , ja ota huomioon että tässä vaiheessa siellä on keskenkasvuisia hiehoja kun emoja ei ole vielä joka parteen.

kaija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 29
Vs: Lämmin emonavetta
tuossa heräsi vain tästä asiasta mieleen että toimisiko tällainen navetta myös lypsävillä? Parsissa olisi lienee enemmän sonnan siivousta kun syövät samoissa parsissa kuin nukkuvat, ja käytävät olisi (ehkä) oltava leveämmät eläinliikenteen sujuvuuden vuoksi. Mutta eikö tuo pelaisi muuten suoraan lypsävillä? Kuka on ensimmäinen combi-robottipihaton tekijä :D?
Olisi ainakin kustannukset kurissa kun robotteineen rakentaisi alle 500k€:llä...

 Ei mitään järkeä ole virittää tätä navettaa lehmille. Utareet ja ronkat näyttivät kuvien perusteella olevan jo nyt silkassa paskassa. Kuivittaminen on työlästä hommaa eikä tässä navetassa siitä ole kuin lyhytaikainen ilo, lehmä on kova sontimaan. Näihin kompinavetoihin ei pidä ryhtyä, ei viljelijän, ei tuen myöntäjän eikä pankin.
Mitkä rakenteelliset viat aiheuttavat tuon näkemäsi likaisuuden?
Se että elukat tulivat juuri kylmäkasvattamosta

kaija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 29
Vs: Lämmin emonavetta
Eli niskapuomi liian edessä. Viittaan tällä tuohon parteenpaskomiseen.
EI minkäänlaista ongelmaan aikuisilla emoilla, joille rakennus on tarkoitettu.

mah

  • Vieras
Vs: Lämmin emonavetta
Eli tällä konseptilla tekisi pihattonavetan parsinavetan hinnalla?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Lämmin emonavetta
siis oikeasti kertokaa millä tavalla tämä ratkaisu on hyvä? mulle ei tarvi vastata että ei millään tavalla vaan kysyn hyvät puolet. Jotenkin outo mun silmään.
Siellä on karjan hoitajan mukava lämmitellä talvella. Lämpimän tilan vesivehkeet on helpompia kuin kylmän.

Joo olihan se ihan komean näköinen, tosin tuntuu vähän yli-investoinnilta, mutta mikäs siinä jos noin haluaa ????
Saahan sitä vapaassa maassa laittaa rahansa minne haluaa ....
On se kumma kun toisia haittaa että on liian halpa ja toisia että liian kallis, ajattelisit Sinäkin nokkaa pidemmälle kumpi meistä tekee seuraavat 40v enempi työtunteja/emo

Nojoo, jos asioita noin katselee ....
Ei se mua mitenkään haittaa, luin koko jutun mielelläni, varsin hyvä ratkaisu ....

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Lämmin emonavetta
Terve Pojat,
Minulla on kanttia kirjoittaa ihan oikealla nimellä eikä tarvi V:tuilla nimimerkin takaa. Täällä näyttää olevan suurin osa kirjoittajista "joka alan experttejä" ( eli eivät tiedä mistään mitään) tai sitten luokkaa "se koira älähtää johon kalikka kalahtaa".Joukossa tyhmyys tiivistyy. En usko että oikeat emolehmätuottajat kyselevät noin tyhmiä. Kun kirjoittelette palsalle olisi hyvä oppia ensin lukemaan ja sitten vielä pitäisi osata ymmärtää luettu koska lehtijuttu oli asiallisesti tehty.Minulla on ollut tämä  tila vuodesta -92 ja vuodesta-96 olen hoitanut karjan yksin. Minulla ei ole aikaa jauhaa täällä sitä mitä emot  pääasiassa tuottavat vaan pitää tehdä kunnon töitä.Mulla on 28 lypsylehmää ja kaikkiaan elukoita n.130 kpl. Sonneja on  kasvatettu ennen emoja kylmäkasvattomassa 80 luvun alusta ja siinä ajassa jo oppii jotain... Olen nähnyt neuvojan työssä 20 v. aikana kylmiäpihattoja enemmän kuin te yhteensä.
Kuulkaa pojat soittakaa ja kysykää asiallisiin kysymyksiin vastaan mielelläni ja voi käydä vaikka katsomassa.
Yst terveisin Kaija Viljamaa

Nostan hattua rohkealle esiintulolle!! Sen verran alkaa iäkkäältä olo tuntua että  pojittelu alkaa imarrella :D
 Ratkaisu jonka olet tehnyt on oma näkemyksesi ja hyvä jos olet tyytyväinen, aivan epäilemättä tarpeettoman jyrkästi tuomitsin ratkaisun.
 Tuollaista kokonaisratkaisua et liene nähnyt emoilla sinäkään? Toivottavasti vasikat pysyvät terveinä ja emojen jalat kunnossa.

Tuomo Kokkoniemi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Vs: Lämmin emonavetta
Tiedäthän Kaija,että kun maaseutu autioituu,kyläkuppilat sekä vanhat sok:n kaupat on lakkautettu,ei paskanjauhajille  jää muuta paikkaa nälviä toisia,kuin agronetti. Tämä on täynnä samaa paskaa aina ja iänkaiken,ja hienosti nimimerkkien takaa räkytetään,kun ei oo kanttia nimeään antaa julkisuuteen.Siinä on meidän hieno yhteinen maahenki,josta vaahdotaan turvat huurussa MTK:n kesäjuhlissa. Miten tällaisen porukan saa yhteisrintamaan minkään asian puolesta,kun äitien tisseistä on imetty perisuomalainen vahingonilo,kateus ja toisten syöminen. Noo, eihän siinä tartte rahoja tuhlata ruokaan,kun ammattiveljiään/sisariaan syö.Jää nekin rahat traktoreiden vaihtoon... Jatka vaan Kaija omaa työtäsi,ja anna koirien räkyttää.Niille tulee siitä hyvä olo.Henkinen orkkis...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52031
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Lämmin emonavetta
Tiedäthän Kaija,että kun maaseutu autioituu,kyläkuppilat sekä vanhat sok:n kaupat on lakkautettu,ei paskanjauhajille  jää muuta paikkaa nälviä toisia,kuin agronetti. Tämä on täynnä samaa paskaa aina ja iänkaiken,ja hienosti nimimerkkien takaa räkytetään,kun ei oo kanttia nimeään antaa julkisuuteen.Siinä on meidän hieno yhteinen maahenki,josta vaahdotaan turvat huurussa MTK:n kesäjuhlissa. Miten tällaisen porukan saa yhteisrintamaan minkään asian puolesta,kun äitien tisseistä on imetty perisuomalainen vahingonilo,kateus ja toisten syöminen. Noo, eihän siinä tartte rahoja tuhlata ruokaan,kun ammattiveljiään/sisariaan syö.Jää nekin rahat traktoreiden vaihtoon... Jatka vaan Kaija omaa työtäsi,ja anna koirien räkyttää.Niille tulee siitä hyvä olo.Henkinen orkkis...
Sun on pakko olla jostakin muualta kun A-B alueelta ::)
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Veku

  • Vieras
Vs: Lämmin emonavetta
Hyvä juttu oli lehdessä. ei muutako mielekkäitä työtunteja uuteen navettaan  :)

kaija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 29
Vs: Lämmin emonavetta
kuules Kaija. Jos sä olet tälläiseen ratkaisuun päätynyt, niin sitten oot. Mutta älä nyt rupee julistamaan omaa ilosanomaasi tämän enempää. Tälläinen rakennusratkaisu on hunajaa vanhalle maidontuottajalle, mutta siihen se sitten jääkin. Kun emoja täytyy löytyä jo 70 kpl investointuen saamiseksi, tälläinen homma ei onnistu kuin vanhoilla maitotileillä ja palkkasäästöillä.     
 Arska, tuostahan saa sellaisen kuvan että häiritsen teidän juttutuokiota. Se en ollut minä joka tämän keskustelun aloitti ja olisinkin  paljolta paskalta säästynyt ilman lehtijuttua.  Joo mitäpä se mulle kuuluu kun haukutte mun navettaa. Jatka  vaan samaan tyyliin  kun se Sinulta sujuu noin jouhevasti.    

jugeli

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 41
Vs: Lämmin emonavetta
siis oikeasti kertokaa millä tavalla tämä ratkaisu on hyvä? mulle ei tarvi vastata että ei millään tavalla vaan kysyn hyvät puolet. Jotenkin outo mun silmään.
Ehkä se outous on katsojan silmissä?
juu en mä tuomitse tätä kun en ole nähnyt mut muuten mitä ollaan rakennettu niin mielestäni poikkeaa aika paljon siitä siksi outo ja jos rakennuttaja voisi vastata syyn miksi päädyitte kyseiseen ratkaisuun niin voisi avartaa vähän näkemystä.

kaija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 29
Vs: Lämmin emonavetta
siis oikeasti kertokaa millä tavalla tämä ratkaisu on hyvä? mulle ei tarvi vastata että ei millään tavalla vaan kysyn hyvät puolet. Jotenkin outo mun silmään.
Ehkä se outous on katsojan silmissä?
juu en mä tuomitse tätä kun en ole nähnyt mut muuten mitä ollaan rakennettu niin mielestäni poikkeaa aika paljon siitä siksi outo ja jos rakennuttaja voisi vastata syyn miksi päädyitte kyseiseen ratkaisuun niin voisi avartaa vähän näkemystä.
Kuules, olen yrittänyt kertoa että
-ruokinta ja hoito yksinkertaisempaa( ei kuivitusta eikä paskan tyhjennystä,ei  olkipaalien keruuta eikä varastointia, ei turpeen ostoa)
- hoidan yksin emot  ja lypsylehmät (oltava helppohoitoinen)
-lanta tulee lietteenä( voidaan sijoittaa nurmelle, ei valtavaa lantalaa,lannan levitys lietteenä edullisempaa)
-rehua ei mene haaskioon kuten ainakin käy paalitelineistä syötettäessä
- ja kyllähän elukat syövätkin enemmän kylmässä
-Siperia on opettanut ( kylmäkasvatus tullut tutuksi)