Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lämmin emonavetta  (Luettu 25722 kertaa)

cosmic_cowboy

• Vieras
Vs: Lämmin emonavetta
siis oikeasti kertokaa millä tavalla tämä ratkaisu on hyvä? mulle ei tarvi vastata että ei millään tavalla vaan kysyn hyvät puolet. Jotenkin outo mun silmään.
Siellä on karjan hoitajan mukava lämmitellä talvella. Lämpimän tilan vesivehkeet on helpompia kuin kylmän.

Limppari

• Vieras
Taisikin olla tehty just enempi hoitajan hyvinvoinnin takia, kun elukoitten.

JoHaRa

• Vieras
siis oikeasti kertokaa millä tavalla tämä ratkaisu on hyvä? mulle ei tarvi vastata että ei millään tavalla vaan kysyn hyvät puolet. Jotenkin outo mun silmään.

Hyvä koska -> Sen saa muuttua lypsykarjanavetaksi kun homma on ajankohtainen. Emolehmähommaa ajatellen tuossa rakennuksissa ei ole mitään tolkkua.

emo-heikki

• Vieras
Siellä on karjan hoitajan mukava lämmitellä talvella. Lämpimän tilan vesivehkeet on helpompia kuin kylmän.

Joo olihan se ihan komean näköinen, tosin tuntuu vähän yli-investoinnilta, mutta mikäs siinä jos noin haluaa ????
Saahan sitä vapaassa maassa laittaa rahansa minne haluaa ....

Ojala

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Taisikin olla tehty just enempi hoitajan hyvinvoinnin takia, kun elukoitten.

Hoitaja onkin oikea "rotunaenen"  :o

Terveisiä vaan Kaijalle  ;D
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

milkboi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Aika outo tuo hinta. Kuvissa se näyttää ihan lypsykarjanavetalta ilman lypsyasemaa/robottia. Hinta on silti vain 250 000 vaikka elukoita mahtuu se 68.

Miksi tuon kokoiseen lypsykarjanavettaan saadaan menemään yli miljoona? Tuskin se lypsykone ja maitohuone kuitenkaan maksavat 750 000 rahaa. Ja... nuo tilathan voisi tehdä vaikka merikontteihin.

Koska näemme 140 lehmän asemanavetan joka on maksanut 700 000 koneistettuna? Akkiä laskien sen olisi mahdollista aika pian. JOS tuon navetan 250 k€ pitää paikkansa.
tossa olis yksi,http://www.conexx.info/entista_ehompi_navetta_180_lypsavalle.pdf
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

Ojala

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
***Voi vattu joo kaikenlaisia sitä saa nykyäänkin vielä rakentaa  :'( Vasikat makaavat syövien lehmien alla jos sattuvat lantaraapoista selviämään. Jos lähtökohdaksi halutaan helppohoitoinen navetta niin on syytä valita Suomen yleisin navettatyyppi ja se on tyhjä parsinavetta  :P

Elä elä viitti Kaijaa morkata, hänellä on tarkastajan virkansa ja samoon työterveyshuollon
tilakäyntejä tehneenä aika hyvä otanta navetoista,vielä siementäjänä kierrettyään nähny
enenmmän navetoita mitä äkkinäinen arvaa. ::)  

Kaijalle muuten voi myös soittaa jos epäselvää jäi  ;)

Viimeksi muokattu: 19.03.10 - klo:15:06 kirjoittanut Ojala

Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Jarkko

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Maajussin oikeuskansleri, virkamiehen lausahdus
Nyt täytyy kyllä todeta, että olen Ojalan kanssa samaa mieltä.

Ottakaa pöljät asioista selvää ensin.

Halvempi lehmäpaikan hintahan tuossa on mitä monen kylmäpihaton tehneellä viime vuosina. Itse olen navetalla käynyt ja kyllä siellä eläimet ja hoitaja ihan hyvin näytti viihtyvän. Toisin, kuin monessa kylmäpihatossa, jossa eläimet ovat korviaan myöten paskassa ja vasikat hukkuvat lantakäytävällä paskaan heti synnyttyään. Kuinka moni tälläkin palstalla on valitellut pakkaskelillä syntyvien vasikoiden kohtaloa. Ei ne tuolla ainakaan jäädy paskaan kiinni.

Sen kyllä huomaa, että parhaat agronetin asiantuntijat ovat niitä, jotka katsovat asioita omasta sontaluukusta eivätkä tiedä, että maailma avautuu vasta oman tunkion takaa.

En tiedä muista tuotannon aloista, mutta kyllä pihvilihan tuotannossa liikutaan niin ohuella katteella, että jos siihen vielä saadaan uusia yrittäjiä mukaan niin kannustaa heitä pitää eikä heittää paskaa silmille.  Kyl se vaan on niin, että highlanderit sopii EmoHeikille, herefordit Regentille, angukset Ratto-arskalle, charolainen Karjankasvattajalle ja limousin mulle, simmental hmmm... kenellekäs se sitten sopii?
Koska en voi taata tietojen virheettömyyttä, kattavuutta tai ajantasaisuutta, niin näitä tietoja ei tule noudattaa sellaisenaan. En vastaa vahingoista, joihin näiden tietojen perusteella on ryhdytty tai oltu ryhtymättä. En ole oikeusoppinut mutta otan oppia heiltä. Maajussi oppii matkimalla.

realisti

• Vieras
tuossa heräsi vain tästä asiasta mieleen että toimisiko tällainen navetta myös lypsävillä? Parsissa olisi lienee enemmän sonnan siivousta kun syövät samoissa parsissa kuin nukkuvat, ja käytävät olisi (ehkä) oltava leveämmät eläinliikenteen sujuvuuden vuoksi. Mutta eikö tuo pelaisi muuten suoraan lypsävillä? Kuka on ensimmäinen combi-robottipihaton tekijä :D?
Olisi ainakin kustannukset kurissa kun robotteineen rakentaisi alle 500k€:llä...

henriksson

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
tuossa heräsi vain tästä asiasta mieleen että toimisiko tällainen navetta myös lypsävillä? Parsissa olisi lienee enemmän sonnan siivousta kun syövät samoissa parsissa kuin nukkuvat, ja käytävät olisi (ehkä) oltava leveämmät eläinliikenteen sujuvuuden vuoksi. Mutta eikö tuo pelaisi muuten suoraan lypsävillä? Kuka on ensimmäinen combi-robottipihaton tekijä :D?
Olisi ainakin kustannukset kurissa kun robotteineen rakentaisi alle 500k€:llä...

Ei mitään järkeä ole virittää tätä navettaa lehmille. Utareet ja ronkat näyttivät kuvien perusteella olevan jo nyt silkassa paskassa. Kuivittaminen on työlästä hommaa eikä tässä navetassa siitä ole kuin lyhytaikainen ilo, lehmä on kova sontimaan. Näihin kompinavetoihin ei pidä ryhtyä, ei viljelijän, ei tuen myöntäjän eikä pankin.

JoHaRa

• Vieras

Ei mitään järkeä ole virittää tätä navettaa lehmille. Utareet ja ronkat näyttivät kuvien perusteella olevan jo nyt silkassa paskassa. Kuivittaminen on työlästä hommaa eikä tässä navetassa siitä ole kuin lyhytaikainen ilo, lehmä on kova sontimaan. Näihin kompinavetoihin ei pidä ryhtyä, ei viljelijän, ei tuen myöntäjän eikä pankin.
Mitkä rakenteelliset viat aiheuttavat tuon näkemäsi likaisuuden?

Lese

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Proud to be a REDNECK
Lainaus käyttäjältä: JoHaRa
Mitkä rakenteelliset viat aiheuttavat tuon näkemäsi likaisuuden?

Lehmät syövät parsien etuosassa ja paskovat allensa sit vähän peruutetaan ja päälle makaamaan.

Lainaus käyttäjältä: Jarkko

Ottakaa pöljät asioista selvää ensin.

Halvempi lehmäpaikan hintahan tuossa on mitä monen kylmäpihaton tehneellä viime vuosina. Itse olen navetalla käynyt ja kyllä siellä eläimet ja hoitaja ihan hyvin näytti viihtyvän. Toisin, kuin monessa kylmäpihatossa, jossa eläimet ovat korviaan myöten paskassa ja vasikat hukkuvat lantakäytävällä paskaan heti synnyttyään. Kuinka moni tälläkin palstalla on valitellut pakkaskelillä syntyvien vasikoiden kohtaloa. Ei ne tuolla ainakaan jäädy paskaan kiinni.

Voisit sinäkin pöljä joskus putsata sen lantakäytäväsi jos vasikat sinne hukkuu...  :o
Miks Vesa myy ja te ette?

JoHaRa

• Vieras
Eli niskapuomi liian edessä. Viittaan tällä tuohon parteenpaskomiseen.

realisti

• Vieras
eli aiemman kaltainen kompi, leveämmillä paskakäytävillä. Toiseen päähän 2x8 kalanruoto, ja maitohuone sekä (pieni) toimisto ja (pieni) lämmin rehutila 400k€?

JoHaRa

• Vieras
eli aiemman kaltainen kompi, leveämmillä paskakäytävillä. Toiseen päähän 2x8 kalanruoto, ja maitohuone sekä (pieni) toimisto ja (pieni) lämmin rehutila 400k€?

Näin se matematiikka menisi.

+ Oma puu
+ Oma työ
+ Mitä muuta omaa... Kaivuri? Betoniasema? Rakennusfirma?