Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maito vastaan Liha  (Luettu 16298 kertaa)

Veeti

  • Vieras
Vs: Maito vastaan Liha
Toisaalta, jos jollakin on koulutus jolla saa huomattavan hyvän ansion, vaikka Marttilan vaimolla, niin miksei sitä palkkaisi vierasta töihin sinne navettaan pienellä palkalla ja antaisi vaimon kulkea töissä siellä paremmin palkatussa hommassa ????
Ei kai maatalous sitä tarkoita, että järjen käyttö ei ole sallittua ????

Tuntuu siltä että c-alueella maatalous on kannattavampaa kuin olen luullutkaan? Kyllä täällä tekee tiukkaa saada edes itselle palkkaa, siitä puolesta monesti joutuu tinkimään. Ja emo-heikki unohdat nyt tuossa yhden pikku jutun, yhteiskunnan vaikutuksen? Mikä on mielestäsi hyvä palkka? Jos ajatellaan että täällä saa juuri itselle jäämään palkkaa niin se tarkoittaa että se on +- nolla eli täytyy pystyä maksamaan omasta palkastaan se työntekijän palkka. Jos saa bruttona 4 tonnia niin onkos se nettona noin 2,5? Jos työntekijän palkka on brutto 1,8 niin sivukuluineen se on lähelle tuon 2,5. Eli koska maksat netolla toisen bruton niin elintaso on se minkä navettatyöntekijä sinulle tienaa? Tietysti siinä kovasti auttaa jos se palkka tulee tukirahoina?

Kysymys kuuluu: miksi maksatte ämteekoon jäsenmaksun, miksi äänestätte kepua?

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Maito vastaan Liha
Ei pidä yleistää, jos Marttila on tämmönen. Harvalla maitotilalla edes toinen käy vieraalla töissä. Ja luuletko, ettei Marttilan tila tuota sen verran ilman tukiaisia etteivätkö pystyisi vierasta palkkaamaan.  Tiedän useita meidän alueella tiloja joilla on vierasta palkattua väkeä vaikka isäntäväestä molemmat on tilalla töissä. Ison tilan pyöritys vaatii pikkusen enemmän väkeä kuin joku viljanviljelytilan pyöritys vesilahdella.
Jos jollain simolaisella  tilalla ois pelkästä maidosta tulot noin 250 000 euroa ilman tukia ja kolmen vieraan palkkakulut sivukuluineen 90 000 euroa vuodessa jää kuluihin vielä  160 000 euroa. Sitten peltotuet yms päälle. Tietysti maidosta saatava tuki auttaa.

Tässäpä tulikin selvitys pohjoisen korkeitten maitutukien järjettömyydestä ja epäoikeudenmukaisuudesta.
Miten paljon pohjoiseen tukeen  menee esim lapissa ????  Missäs se Marttilan pellonraivaus juttu olikaan ? Se jossa kerrottiin sadan hehtaarin raiviosta ? Koko tilalla ei taida olla omaa peltoa edes sataa hehtaaria.

Laskes vähän lisää tuota Marttilan tilaa. Kansalliset tuet myös luokkaa 110.000 euroa vuodessa. Jos myyntituotot 250.000 euroa niin tuen merkitys on noin 40% liikevaihdosta? Kyllä varmasti tilalla huomattaisiin jos tuo tuki olisikin vain 25.000 euroa kuten etelän tilalla. Erotukseksi jää 85.000 euroa eli "ihan kivasti". Ja kun tuo myyntituotto on brutto, siitä pitää vähentää erinäinen määrä asioita ennenkuin saadaan netto.
Marttilan maatilan verotettava tulos oli 100 tuhatta euroa, eli aikalailla kansallisen maitotuen varassa menee..

Omalla tilalla tukiero noin 25 tuhatta tuohon muutaman kilsan päähän, eli tukierolla pystyisin teettämään kaikki karjaan liittyvät työt työntekijällä...

Viimeksi muokattu: 13.03.10 - klo:09:27 kirjoittanut Paalinpyörittäjä

cosmic_cowboy

  • Vieras
Asiaton viesti
Aakkostaisteluksi tämäkin kääntyi alkuperäisestä otsikosta. No, pahin epäkohta on juuri noissa tukie(u)roissa.

Alkuperäinen otsikko kääntyy omalla kohdallani muotoon Liito vastaan maha.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Maito vastaan Liha

Ensinnäkin, en ole ketään nimitellyt laiskaksi, en ole niin lapsellinen että lähtisin tämmöiselle linjalle ????
Toisaalta, jos jollakin on koulutus jolla saa huomattavan hyvän ansion, vaikka Marttilan vaimolla, niin miksei sitä palkkaisi vierasta töihin sinne navettaan pienellä palkalla ja antaisi vaimon kulkea töissä siellä paremmin palkatussa hommassa ????
Ei kai maatalous sitä tarkoita, että järjen käyttö ei ole sallittua ????


No se saattoi olla huono yleistys, otit sen turhaan pelkästään itseesi. ;)
Kyllä se oli tarkoitettu kaikille c-alueen vääräleuoille...

Eikä järjen käyttö todellakaan ole kielletty, maataloudessakaan.
Jos kerran järjestelmä jakaa edesvastuuttomasti  ;D rahaa tietyn alan ja alueen tuottajille, niin tyhmähän sellainen olisi, joka ei sitä keräisi omiin taskuihinsa, paskat muista...

Mutta asiallinen kritiikki huonosti toteutettua maitotukea kohtaan on VÄLTTÄMÄTÖNTÄ.

En mielestäni väittänyt, että se olisi väärin kun esimerkkinä käytetyn tilan vaimo on vierailla töissä, vaan sitä, että tukierolla on mahdollista palkata työntekijät navettaan.
Ja väite, että kyseisen tilan saama tulo pelkästään maidosta, mahdollistaisi saman ulkopuolisen työvoiman, on turha.
Hintahan maidolle ei poikkea valtakunnan alueella suuremmin, mutta palkkauksen jälkeen etelässä samankokoisella tilalla ei jäisikään esim. tilan kehittämiseksi sitä 85 000 euroa per vuosi perusteettomasta tukierosta johtuen.
Onko se todella niin vaikeaa ymmärtää siellä "tundralla"?
Onko siellä vedessä vikaa, vai mistä moinen jästipäisyys johtuu ???
Entäpä se vastaus kysymykseeni?
Mikäli tiedossa olevilla tukitasoilla mennään, niin paljonko on maidon tuotantotuen määrä suurempi 2013 jälkeen c-alueella kuin ab-alueella?
Ja jos vaikka, Emo-Heikki, tiedät. Niin kerroppa erotus vaikkapa 1,2 miljoonalla litralla, ja mieti, kuinka kyseinen summa saattaisi vaikuttaa maitotilan kannattavuuteen.
En kyllä pidätä hengitystä vastaustasi odotellessa.
Tai jokin sepustushan voi hyvinkin tulla. Pelkäämpä vaan, että ohi aiheen.
Yritä eres yllättää asiavastauksella vaihteeksi. ::)

Eihän sitä tarvi tukierolla palkata, voihan sen tehdä sillä maitotilillä, joka tulisi itselle jos itse tekisi ne työt siellä navetassa ????

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Maito vastaan Liha
Eihän sitä tarvi tukierolla palkata, voihan sen tehdä sillä maitotilillä, joka tulisi itselle jos itse tekisi ne työt siellä navetassa ????

Niin, silloin jää vain omasta palkasta puuttumaan tuo 75.000 euroa. Parempihan se niin onkin, eihän sitä tietä mitä tuollaisella rahamäärällä tekisikään...


Maatila on yritys ja omistaja päätää itse, kuten muissakin yrityksissä mitkä työt kannattaa tehdä itse ja mihin palkata muita töihin, jos omalle työlle saa paremman katteen muualla niin eiku rengit töihin tilalle ja itse muualle parempipalkkaisiin töihin ....

Veeti

  • Vieras
Vs: Maito vastaan Liha
Eihän sitä tarvi tukierolla palkata, voihan sen tehdä sillä maitotilillä, joka tulisi itselle jos itse tekisi ne työt siellä navetassa ????

Niin, silloin jää vain omasta palkasta puuttumaan tuo 75.000 euroa. Parempihan se niin onkin, eihän sitä tietä mitä tuollaisella rahamäärällä tekisikään...


Maatila on yritys ja omistaja päätää itse, kuten muissakin yrityksissä mitkä työt kannattaa tehdä itse ja mihin palkata muita töihin, jos omalle työlle saa paremman katteen muualla niin eiku rengit töihin tilalle ja itse muualle parempipalkkaisiin töihin ....

Korkea kansallinen tuki mahdollistaa sen, että maitutila tundralla on kannattava, vaikka kaikki työt teetettäisiin vierastyövoimalla.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Maito vastaan Liha
Eihän sitä tarvi tukierolla palkata, voihan sen tehdä sillä maitotilillä, joka tulisi itselle jos itse tekisi ne työt siellä navetassa ????

Niin, silloin jää vain omasta palkasta puuttumaan tuo 75.000 euroa. Parempihan se niin onkin, eihän sitä tietä mitä tuollaisella rahamäärällä tekisikään...


Maatila on yritys ja omistaja päätää itse, kuten muissakin yrityksissä mitkä työt kannattaa tehdä itse ja mihin palkata muita töihin, jos omalle työlle saa paremman katteen muualla niin eiku rengit töihin tilalle ja itse muualle parempipalkkaisiin töihin ....

Kai tuo nyt on selvää kaikille. Ongelmanahan ei olekaan tuo päätöksenteko että niin tai näin vaan se että esimerkiksi Marttilan kokoisella yksiköllä tulopuoli jää noin 75.000 euroa "vajaaksi" täällä b-alueella. Siinä on ihan turha tehdä päätöksiä miten rahat käyttää kun niitä rahoja ei yksinkertaisesti ole olemassakaan.


No jos sinulla olisi Marttilan sivutulot MTK:n johtamisesta, niin kyllä sinäkin pystyisit pari renkiä palkkaamaan navettaan töihin, hoitamaan niitä hommia mitä et itse ehdi, kun pitää hoitaa sitä luottamustointa ????

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Maito vastaan Liha
Eihän sitä tarvi tukierolla palkata, voihan sen tehdä sillä maitotilillä, joka tulisi itselle jos itse tekisi ne työt siellä navetassa ????

Niin, silloin jää vain omasta palkasta puuttumaan tuo 75.000 euroa. Parempihan se niin onkin, eihän sitä tietä mitä tuollaisella rahamäärällä tekisikään...


Maatila on yritys ja omistaja päätää itse, kuten muissakin yrityksissä mitkä työt kannattaa tehdä itse ja mihin palkata muita töihin, jos omalle työlle saa paremman katteen muualla niin eiku rengit töihin tilalle ja itse muualle parempipalkkaisiin töihin ....

Kai tuo nyt on selvää kaikille. Ongelmanahan ei olekaan tuo päätöksenteko että niin tai näin vaan se että esimerkiksi Marttilan kokoisella yksiköllä tulopuoli jää noin 75.000 euroa "vajaaksi" täällä b-alueella. Siinä on ihan turha tehdä päätöksiä miten rahat käyttää kun niitä rahoja ei yksinkertaisesti ole olemassakaan.


No jos sinulla olisi Marttilan sivutulot MTK:n johtamisesta, niin kyllä sinäkin pystyisit pari renkiä palkkaamaan navettaan töihin, hoitamaan niitä hommia mitä et itse ehdi, kun pitää hoitaa sitä luottamustointa ????

Odotas, pitää tuumata. Kun otetaan huomioon että sillä palkalla pitäisi elää itsekin sekä maksaa netosta kahden työntekijän brutto niin siitä MTKn johtamisesta pitäisi saada luokkaa 10 k-euroa kuussa että voisi ne kaksi palkata? Edelleen se ei muuta sitä tosiasiaa että tulopuoli jää 75 k-euroa "vajaaksi" ja kannattavuus heikommaksi. Marttilalla palkkaväki saa vähän töpeksiäkin ja homma ei vielä kaatuisi pariin takaiskuun mutta minun tapauksessani ei töpeksintään olisi varaa. Tarkoittaa että ihan toisella tavalla joutuisi itsekin huseeraamaan.

Se on totta, että C-alueella tulee enempi tueka samasta toiminnasta ja ehkä enempi, mitä on olosuhteissa eroa, mutta se olosuhdehaitta mikä C-alueelle on määritelty on Euroopan muihin maihin ja olosuhteisiin, ei Suomen eteläisiin osiin.
Koivisto aikanaan päätti, että nämä on ne reunaehdot mitkä riittää, jäensyyden ehdoksi, ei me sitä päätetty.
Se on myös totta, että tilasi tuottaa vähempi kuin Marttilalla, ilmeisesti ainakin, mutta se ei sinällään vielä tarkoita tai todista sitä, että toimintasi olisi tappiollista ????
Ainahan toinen tila tuottaa enmpi kuin toinen ....

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Umpiluut...
Näin tulee käymään. Seuraavissa tukineuvotteluissa EU:n kanssa Suomen pää- ja maatalousministerin protektionistiset kannanotot tullaan muistamaan. Ja Suomelle myönnettyä säilyttävää tukea tullaan tarkastelemaan tosi tarkkaan.

Juuri noin se menee... umpiluisimmat keput eivät ole sitä vieläkään huomanneet... fiksummat - joita heitäkin on  ;D - tekevät jo nyt siirtoja seuraavaa hallituskautta ajatellen...

Seuraava hallitus on hyvin todennäköisesti kakon vetämä porvarihallitus, homma toimii hyvin joten ei ole mitään syytä vaihtaa "konetta" ????

Yhtä juttua minä en muuten oikein mitenkään jaksa ymmärtää. Itse porvarina itseäni pitävänä en tajua emo-heikin hehkutusta että pitää olla porvarihallitus ja se on hyvä ja sitä rataa. Itse koen että porvariajatukseen kuuluu että yhteiskunnan tuet ja muut minimoidaan ja luotetaan ihmisten yritteliäisyyteen ja työteliäisyyteen. Ei tueta älyttömästi kannattamatonta toimintaa. Mutta emo-heikki? Sanoo olevansa porvari mutta kuitenkin jos täälläkin kirjoituksiaan tarkastelee niin suurimmassa osassa on sitä mieltä että yhteiskunnan pitää ehdottomasti tukea juuri hänen valitsemaansa elinkeinoa merkittävillä summilla ja juuri hänen asuinaluettaan merkittävillä summilla ja vielä mielellään lisätä tukia nykyisestä. Mitä ihmeen porvariaatetta se sellainen on että toiminta sekä yritystoiminta että asuminen perustuu yhteiskunnan tukien ja tulonsiirtojen varassa olemiseen?

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Umpiluut...
Ja kakolaanen maatalousministeri Etelä-Suomesta, niin nähdään miten asiat korjaantuu... Tasatuki kaikille... tällä kertaa tasatuki tarkoittaa sitä, että koko potti ynnätään yhdeksi klimpiksi ja jaetaan tilojen lukumäärällä ja jokaiselle annetaan samankokoinen osa koko potista. Siinä seuraavan hallituksen tukiratkaisu...

Ei tämä muuten huono ajatus ole. Itse asiassa ajatus on vähän sama kuin vihreiden kansalaispalkassa. Poistetaan yksilölliset tuet mutta annetaan sellainen pohjaosa jolla minimissä tulee toimeen. Tämä olisi sama ajatus että tila saisi toimeentuloa eli elämistä eli ruokaa yms varten tietyn rahamäärän jolla pysyy hengissä ja sen jälkeen jos haluaa lisää rahaa niin loppu on revittävä tuotannosta eli tuotannon itsessään on oltava kannattavaa. Juuri niin sen pitäisi ollakin ja tämä EUn viimeaikainen mantra "tukien irrottaminen tuotannosta" äärimmilleen vietynä tarkoittaisi juuri tätä. Annetaan rahat elämiseen ja loppu on sitten itse omilla toimilla revittävä tuotannosta.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Umpiluut...
Näin tulee käymään. Seuraavissa tukineuvotteluissa EU:n kanssa Suomen pää- ja maatalousministerin protektionistiset kannanotot tullaan muistamaan. Ja Suomelle myönnettyä säilyttävää tukea tullaan tarkastelemaan tosi tarkkaan.

Juuri noin se menee... umpiluisimmat keput eivät ole sitä vieläkään huomanneet... fiksummat - joita heitäkin on  ;D - tekevät jo nyt siirtoja seuraavaa hallituskautta ajatellen...

Seuraava hallitus on hyvin todennäköisesti kakon vetämä porvarihallitus, homma toimii hyvin joten ei ole mitään syytä vaihtaa "konetta" ????

Yhtä juttua minä en muuten oikein mitenkään jaksa ymmärtää. Itse porvarina itseäni pitävänä en tajua emo-heikin hehkutusta että pitää olla porvarihallitus ja se on hyvä ja sitä rataa. Itse koen että porvariajatukseen kuuluu että yhteiskunnan tuet ja muut minimoidaan ja luotetaan ihmisten yritteliäisyyteen ja työteliäisyyteen. Ei tueta älyttömästi kannattamatonta toimintaa. Mutta emo-heikki? Sanoo olevansa porvari mutta kuitenkin jos täälläkin kirjoituksiaan tarkastelee niin suurimmassa osassa on sitä mieltä että yhteiskunnan pitää ehdottomasti tukea juuri hänen valitsemaansa elinkeinoa merkittävillä summilla ja juuri hänen asuinaluettaan merkittävillä summilla ja vielä mielellään lisätä tukia nykyisestä. Mitä ihmeen porvariaatetta se sellainen on että toiminta sekä yritystoiminta että asuminen perustuu yhteiskunnan tukien ja tulonsiirtojen varassa olemiseen?


Porvari ja porvari, se on vähän miten siihen suhtautuu ja mitä sillä tarkoitetaan ????
Tuet on tukia, jotka on neuvoteltu EU sopimuksella, tähän kuten kaikkeen muuhunkin sisältyy omat rajoituksensa, joita sitten tuilla kompensoidaan ....
Kyllä minä vapaata kilpailua kannatan, mutta maataloudessa se vaan ei toimi, mikäli ei rajoja lyödä kiinni.
Itse kannatan kyllä enempi USA:n systeemiä, jossa jokainen viljelijä saa ilmoittaa niin paljon kuin haluaa pinta-aloja tukien piiriin ja alat viljelijä itse päättää mitkä ilmoittaa, tuet ei kyllä ole Eurooppalaista tasoa, mutta on siellä toiminta monella muullakin tavalla edullisempaa.
Kun nyt Suomessa on päätetty näin, että valtaosa tukikelpoisista pinta-aloista on etelässä ja pysyy siellä, niin meillä täällä olkoon sitten näitä eläintukia, kompensoidaan sitten näillä tilannetta, kun ei muuta voida ????

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Umpiluut...
Porvari ja porvari, se on vähän miten siihen suhtautuu ja mitä sillä tarkoitetaan ????

Niin, jotkuthan voi sen ymmärtää vaikka niin että pyrkii saamaan junailtua mahdollisimman paljon valtion ja yhteiskunnan tukia ja tulonsiirtoja omien tavoitteiden ja etujen ajamiseksi? Että se on sitä porvariaatetta?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Umpiluut...
Porvari ja porvari, se on vähän miten siihen suhtautuu ja mitä sillä tarkoitetaan ????

Niin, jotkuthan voi sen ymmärtää vaikka niin että pyrkii saamaan junailtua mahdollisimman paljon valtion ja yhteiskunnan tukia ja tulonsiirtoja omien tavoitteiden ja etujen ajamiseksi? Että se on sitä porvariaatetta?

Se on varmaan teidän käsitys porvari-aatteesta, ehkä siinä on se syy, miksi viihdytte niin hyvin noissa demariporukoissa ????