Cola-vertaus on siinä mielessä huono, että kaikissa kolissa vesi on suomalaisen pullotuspaikkakunnan kraanavettä ja esanssin sekoittaminen siihen veteen tehdään Suomessa. Vain esanssissa lienee eroja.
Kolamarkkina nojaa amerikkalaisten brändeihin. Myös HOK-Elannon tj.Matti Niemi sai tuta, että Valiomaito on brändi. Siis kuluttajalle on tarjottava sitä mitä kuluttaja tahtoo eikä vain sitä, mitä kauppa tahtoo.
Tässä maitosodassa taitaa olla muitakin toimijoita kuin kauppa. Olikohan Valion hallintoneuvosto perillä śiitä, miten sellumiehen uusi kilpailustrategia puree? Markkinat karkasivat tanskalaisten omistamalle meijerille ja omistajien tuottajahinnat lähtivät syösksyyn.
Jokainen valiolainen maidontuottaja voi vertailla viime vuoden ja tämän vuoden tammikuun hintoja: neljännes lähti että rätkähti. Kuluttajat voittivat lyhyellä tähtäimellä, mutta tuottajat hävisivät niin lyhyessä kuin pitkässä juoksussa.
Olisikohan aika vaihtaa Valion tj ja hallitus?