Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Isojen polttopuiden halkominen  (Luettu 15783 kertaa)

vapaana77

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Isojen polttopuiden halkominen
Miten te halotte todella isot polttopuut? Siis sellaiset lähes 40cm paksut puut. Näitä "tumppeja tulee aukon teon yhteydessä, kun motomiehet niitä tekevät joskus puun tyvestä.

Tähän mennessä olen ne halkonut traktori ruuvilla, mutta kyllä se vähän "potuttaa", ku se halkaisee vain vähän reunasta puun koon vuoksi ja on ne puut raskaita siihen ruuviin nostellakkin. Ja joskus jäävät kiinnikkin siihen ruuviin.

Oiskohan hydraulihalkaisija minkälainen? Riittääkö siinä tehot isojen puiden halkaisuun?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Isojen polttopuiden halkominen
Kirveellä vaan! Nuo "motomutkat" halkeavat hyvin.

ana111

  • Vieras
Vs: Isojen polttopuiden halkominen
Miten te halotte todella isot polttopuut? Siis sellaiset lähes 40cm paksut puut. Näitä "tumppeja tulee aukon teon yhteydessä, kun motomiehet niitä tekevät joskus puun tyvestä.

Tähän mennessä olen ne halkonut traktori ruuvilla, mutta kyllä se vähän "potuttaa", ku se halkaisee vain vähän reunasta puun koon vuoksi ja on ne puut raskaita siihen ruuviin nostellakkin. Ja joskus jäävät kiinnikkin siihen ruuviin.

Oiskohan hydraulihalkaisija minkälainen? Riittääkö siinä tehot isojen puiden halkaisuun?
Kyl puolmetrinen koivu halkee ihan samal taval halkasukoneel ku pieni kuusi.Ja kone on hakki pilke z100

Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 556
  • rento meininki
Vs: Isojen polttopuiden halkominen
Hydraulihalkojalla varmaan menee halki. Niin vähän on näitä paksuja ollut ettei kannata investoida. n. 3 kg amerikan kirves on tehonnut niihin vähiin mitä tarvitsee, kerta halkaisun jälkeen menee pilkekoneen halonnasta sitten jo läpi. Pahimmat oksakiemurat pitää tietysti Stihlillä vetää 2/3 auki ennen kirveellä yritystä.
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Isojen polttopuiden halkominen
Joku tuommonen ois näppärä http://www.halkomaxi.com/index.htm
Vielä jos sais 3 metristä läpi. Vaan ei ihan pelkästään omaan käyttöön raski...
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: Isojen polttopuiden halkominen
Miten te halotte todella isot polttopuut? Siis sellaiset lähes 40cm paksut puut. Näitä "tumppeja tulee aukon teon yhteydessä, kun motomiehet niitä tekevät joskus puun tyvestä.

Tähän mennessä olen ne halkonut traktori ruuvilla, mutta kyllä se vähän "potuttaa", ku se halkaisee vain vähän reunasta puun koon vuoksi ja on ne puut raskaita siihen ruuviin nostellakkin. Ja joskus jäävät kiinnikkin siihen ruuviin.

Oiskohan hydraulihalkaisija minkälainen? Riittääkö siinä tehot isojen puiden halkaisuun?

Tuollainen vajaa neljäkymmentäsenttiä menee ihan tavan klapikoneesta (sirkkelimalli) pikkukikkailulla jopa poikki. Jos niitä ei ole kivitalon korkuista kasaa, niin pätkitään yleensä moottorisahalla klapin mittaan ja sitten klapikoneen hydraulihalkojalla palasiksi. Viiteen osaan halkaiseva terä. Yläpuolelta tulevan ylisuuren siivun olen sitten pyöräyttänyt toiseen kertaan halottavaksi. Siinä on hyvä olla kaveri, joka nostelee turvahäkkiä ylös ja alas, kun itse keskittyy tuohon halkomiseen. Jos on enempi ja isompaa, niin sitten paloitellaan moottorisahalla vajaan metrin pätkiksi ja naapurin vanhalla halkoruuvilla halki savusaunapuuksi. Joskus kun tulee reippammin, pätkitään halkokasaa klapikoneella vielä myöhemmin klapeiksi. Muinoin oli aktiivikäytössä perinteinen Hakkisirkkeli klapiruuvilla. Sillä saa lähes niin ison nölkin poikki ja ruuvilla palasiksi, kun vaan ranttimet pitää. Aikaa toki menee, eikä hämärästä hämärään välttämättä jaksa. Luonnollisesti se turvakisko ruuvin alla oli/on paikallaan. Tappaa ei itseään moisilla kannata. Ennemmin sitten vaikka jättää ongelmajätteenä metsään. Jos sen takia vilu tulee, on vika sitten jo jossain muualla.  ;)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Isojen polttopuiden halkominen
"Ken hakkaa halkonsa itse saa lämpimän kaksi kertaa"

Tosimies hakkaa kirveellä, mukava harrastus ja hartioihin tulee vähän painoa ihan ilmaiseksi   :D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Isojen polttopuiden halkominen
Meijän isä halkoo isoimmat puut.
Kui mää ain olen paras?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Isojen polttopuiden halkominen
Meijän isä halkoo isoimmat puut.

Tekee niistä kuulemma pojalleen syöttökaukaloita  ;D

Bonden

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 583
Vs: Isojen polttopuiden halkominen
Noin isoja myydään lämpölaitosyrittäjälle ja teen vaan ne puut mitä helposti nostaa klapikoneen syöttöön. Oksat menee kans hakkeeks ja istutus on helppoa...tiet pitää olla kunnossa että rekka pääsee.. näin ruuhkasuomessa : )

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Isojen polttopuiden halkominen
Meijän isä halkoo isoimmat puut.

Tekee niistä kuulemma pojalleen syöttökaukaloita  ;D

Eikun kapuloita mikkä mää saan heittää jonnemiesten rattaisiin.

Kui mää ain olen paras?

Teroman

Vs: Isojen polttopuiden halkominen

Sakujen tekemällä Kretzer 6 tonnin sähköklapi puristimella,,,,

tai sitten Sepänteolla Kirveellä
 8)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Isojen polttopuiden halkominen
Hakeurakoitsija ne on laittanut tosipieneksi.  ;D
Mystinen kesälaatumies

hesu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 24
Vs: Isojen polttopuiden halkominen
Traktorikäyttöisellä hydraulihalkaisijalla n.1 metrin mittaisena kaikkein isommat ja sitkeimmän näköiset keskeltä halki. Sen jälkeen ne meneekin jo ristikkoterällä helposti 4-osaan.Ei kannata niitä metsään jättää,sillä isosta puusta tulee paljon klapeja.