Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ei kun kättä toisen taskuun  (Luettu 15088 kertaa)

Terminator

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: Hyvä ehdotus...
Mun mielestä rajan vois puuhastelulle laittaa vaikka viiteenkymmeneen hehtaariin, tai vaikka sataan, ei haittaa mua! Mutta puuhastelu vois kyllä loppua. Ei voi olla mitenkään mahdollista, että esim. nyt yksikin tila on ostanut 17 hehtaarin tilalle sampo 2085 puimurin!!!!

Niinpä... ja sit se mun "markkinoimani" kokopäiväinen elinkeinotoiminta... eli apuhoitajat ja taksikuskit harrastelkoon maanviljelyään omilla rahoillaan, perkele, juu!!!

Entäs vaikka lottovoittaja joka siirtyy päätoimiseksi viljelijäksi? Kuka on harrastelija? Palkkatyön ohessa maata viljelevä vai tuo lottovoittaja?

100 hehtaaria tai yli peltoa, 30 lypsävää ja sille tarvittava peltoala, 250 sonnia ja peltoala. Siinä nyt alkuun päätoimisen viljeliän merkkejä. Viljatilan pistin 100 hehtaariin kun siitä 500 hehtaarista olisi nousut helvetinmoinen äläkkä.
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

sorkkis

• Vieras
Vs: Ei kun kättä toisen taskuun
300 ha olis kova juttu , eikä mikään pahahomma nykyaikaislla koneilla hoitaakkaan .

milkboi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
300 ha olis kova juttu , eikä mikään pahahomma nykyaikaislla koneilla hoitaakkaan .
riippuu vähän että missä.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

maanviljelija

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mun mielestä rajan vois puuhastelulle laittaa vaikka viiteenkymmeneen hehtaariin, tai vaikka sataan, ei haittaa mua! Mutta puuhastelu vois kyllä loppua. Ei voi olla mitenkään mahdollista, että esim. nyt yksikin tila on ostanut 17 hehtaarin tilalle sampo 2085 puimurin!!!!

Niinpä... ja sit se mun "markkinoimani" kokopäiväinen elinkeinotoiminta... eli apuhoitajat ja taksikuskit harrastelkoon maanviljelyään omilla rahoillaan, perkele, juu!!!

Entäs vaikka lottovoittaja joka siirtyy päätoimiseksi viljelijäksi? Kuka on harrastelija? Palkkatyön ohessa maata viljelevä vai tuo lottovoittaja?

100 hehtaaria tai yli peltoa, 30 lypsävää ja sille tarvittava peltoala, 250 sonnia ja peltoala. Siinä nyt alkuun päätoimisen viljeliän merkkejä. Viljatilan pistin 100 hehtaariin kun siitä 500 hehtaarista olisi nousut helvetinmoinen äläkkä.
Ihan sama työ siinä 100:n hehtaarin vilejelemisessä on kuin 50:n hehtaarin. Koneet vain ovat isompia. Lottovoittaja voisi ostaa ne hehtaarit mutta paskaduunia tekevä pientilallinen ei..
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

sorkkis

• Vieras
vaihda alaa

Ihan sama työ siinä 100:n hehtaarin vilejelemisessä on kuin 50:n hehtaarin. Koneet vain ovat isompia. Lottovoittaja voisi ostaa ne hehtaarit mutta paskaduunia tekevä pientilallinen ei..
Alanvaihdos vois sulle tehdä hyvää , kukkia myymään vaikkapa .  :D

3070 E

• Vieras
riippuu vähän että missä.
Niin levällään ne kolsattaa pitkin Itä-Suomee, siin saa jo palkka työvoimaa käyttää, Koskel yks kylveli viel juhannuksenakin, kun tartti kevät juoksennella *****n peräs ja osa sitä puimatta sitten jäikin  

Mut ei siin mittää tuo 250 sonnii voi toteutuakin muutaman vuoden sisällä.

Terminator

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI

Olisikohan asenteessa toivomisen varaa HERRA MAANVILJELIÄLLÄ. Se peili varmaan sielä eteisessä on jo särkynyt siitä kyselystä kuka on Suomen viisain.
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

Petri

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Tukioikeus
Kyllä se ihan oikeudenmukaista on jos sille löytyy perusteet ja tässä tapauksessa se on ylituotannon kuriinsaaminen.  Meikäläisen pellot on jo olleet olemassa 1800-luvulla. Isossajaossa vain tehtiin tilusjärjestelyjä.

En nyt lähde nokittelemaan sillä, kenellä on vanhempia ja kenellä nuorempia peltoja. Itselleni esim. joku 1950-60- luvun vuosi olisi tosi hyvä, ennen peltopaketointivillitystä. Heilahtaen nuo "raiviojonossa" olevat olisivatkin peltoa...

Tarkoitan vain, että tuo peruutuspeiliin katsominen on aina jonkinsortin mielivaltaa, eikä ainakaan edesauta minkäänläista yritysajattelun tuomista tähän maanviljelyyn. Ex-kotikylässäni yksi isännistä oli vähän pakolla joutunut isännäksi jo 18-vuotiaana isänsä kuoltua tapaturmaisesti. Siinä jotain pikakurssitusta käydessä ja tilaa "haltuunotossa" navetta pyöri vajaakapasiteetilla muutaman vuoden. Sattuivat olemaan juuri ne viitevuodet, joiden perusteella ne maitokiintiöt määrättiin. Ihan reilua, eikö niin?

Petri

maanviljelija

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kyllä se ihan oikeudenmukaista on jos sille löytyy perusteet ja tässä tapauksessa se on ylituotannon kuriinsaaminen.  Meikäläisen pellot on jo olleet olemassa 1800-luvulla. Isossajaossa vain tehtiin tilusjärjestelyjä.

En nyt lähde nokittelemaan sillä, kenellä on vanhempia ja kenellä nuorempia peltoja. Itselleni esim. joku 1950-60- luvun vuosi olisi tosi hyvä, ennen peltopaketointivillitystä. Heilahtaen nuo "raiviojonossa" olevat olisivatkin peltoa...

Tarkoitan vain, että tuo peruutuspeiliin katsominen on aina jonkinsortin mielivaltaa, eikä ainakaan edesauta minkäänläista yritysajattelun tuomista tähän maanviljelyyn. Ex-kotikylässäni yksi isännistä oli vähän pakolla joutunut isännäksi jo 18-vuotiaana isänsä kuoltua tapaturmaisesti. Siinä jotain pikakurssitusta käydessä ja tilaa "haltuunotossa" navetta pyöri vajaakapasiteetilla muutaman vuoden. Sattuivat olemaan juuri ne viitevuodet, joiden perusteella ne maitokiintiöt määrättiin. Ihan reilua, eikö niin?

Petri

Niitä maitokiintiöitä saa ostaa, minun meni aikoinaan ilmaiseksi jollekin. Jos yritysajattelua peräänkuulutat niin ei kannattaisi hirveästi mesota niistä puuttuvista tuista. Ja peltoahan saa raivata nykyään ja viljellä markkinataloudessa niin ei pitäisi sinulla olla mitään valttamista :P Aina on väliinputoajia.

maanviljelija

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Olisikohan asenteessa toivomisen varaa HERRA MAANVILJELIÄLLÄ. Se peili varmaan sielä eteisessä on jo särkynyt siitä kyselystä kuka on Suomen viisain.
Ei tarvitse kysellä kun tiedän ainakin olevani tämän palstan keskitasoa älykkäämpi :-[ Yleensä kaikkea voi perustella ja kyseenalaistaa. Riippuu näkökulmasta. Joku kuitenkin yleensä on oikeassa ja olen erittäin vakuuttunut siitä että se olen yleensä minä. Että asenne on ihan kohdillaan :-*

Petri

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Niitä maitokiintiöitä saa ostaa, minun meni aikoinaan ilmaiseksi jollekin. Jos yritysajattelua peräänkuulutat niin ei kannattaisi hirveästi mesota niistä puuttuvista tuista. Ja peltoahan saa raivata nykyään ja viljellä markkinataloudessa niin ei pitäisi sinulla olla mitään valttamista :P Aina on väliinputoajia.

OK, noissa olet ihan oikeassa, ei sitä raivauskieltoa ole kuitenkaan. Maatalouden nykytilanne on vain niin tukivetoinen, että ilman peltotukia viljelevä lähtee rajulta takamatkalta, usein aika mahdottomalta. On vaan koko maatalouden tuki- ym. järjestelmä rakennettu niin perinteisen "isältä pojalle oma vainiot" -systeemin pohjalle, että muista taustoista mukaan lähtijä on tosi vaikeuksissa - tämä on aika erilainen tilanne muun yrityselämän käytäntöihin verrattuna.

Petri

icefarmer

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • vastustan
On vaan koko maatalouden tuki- ym. järjestelmä rakennettu niin perinteisen "isältä pojalle oma vainiot" -systeemin pohjalle,  tämä on aika erilainen tilanne muun yrityselämän käytäntöihin verrattuna.
Pitää muistaa, että nimimerkki maanviljelijä peilaa viljelystään palkansaaja näkökulmasta ja vielä tarkemmin suorittavan amis-sellaisen tasolta. Selvästi erottuva,katkera pikkutilallisen asenne paistaa läpi koko ajan suhtautumisessa mm maitotiloihin, työnantajaansa ja työnjohtookin ja virkavaltaan esim. poliisiin joiden toimista häneltä löytyy aina jälkiviisasta huomautettavaa ja ohjeistusta kuinka pitäisi toimia.  :D

Voi vielä todeta tähän lopuksi, että hänen oma arvionsa älykkyydestään, on maanviljelijän ihan oma arvio.  Hänen älykkyys voikin olla ihan korkeaa tasoa, mutta jossain on isoremmi kumminkin päässyt luistamaan, kun on omassa erinomaisuudessaan itsensä tuohon jamaan ajanut.
 ;D ;D ;D ;D ;D

ehkä itse kunkin ois hyvä miettiä kohdaltansa, miltä touhu näyttää ulkopuolisen (rehellisen veronmaksajan :D) silmin ??? ??? ??? ???
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Mies Hevosena

• Vieras
*Voi vielä todeta tähän lopuksi, että hänen oma arvionsa älykkyydestään, on maanviljelijän ihan oma arvio.

Täytyy sanoa,että kerrankin osasit kommentoida siinä mielessä osaavasti,että hyvin sopii itseesi tuo kommentti.

Eemeli

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kuka kissanhännän nostaa, jollei kissa itse.

Ja itsehän huomaa itsessään paremmin ominaisuuksia, mitä muut eivät ole havainneet.

icefarmer

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • vastustan
Kuka kissanhännän nostaa, jollei kissa itse.

Ja itsehän huomaa itsessään paremmin ominaisuuksia, mitä muut eivät ole havainneet.
no luetteleppas, katkeruuden, kaunaisuuden ja kateuden olemme sinusta tunnistaneet, myöskin orastavia merkkejä laiskuudesta.....
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...