Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kokemuksia LAKAn kattiloista?  (Luettu 12668 kertaa)

kranni

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Kokemuksia LAKAn kattiloista?
Lakan 60kW yhdistelmäkattila harkinnassa tulevaisuuden lämmönlähteeksi. Onko kokemuksia ko. firman tuotteista ?

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Kokemuksia LAKAn kattiloista?
Lakan 60kW yhdistelmäkattila harkinnassa tulevaisuuden lämmönlähteeksi. Onko kokemuksia ko. firman tuotteista ?
Kokemuksia ei tullu, kun hankittiin A****x. Sis kylläkin puukattila. Olisin kyl ollu LAKAsta kiinnostunu työkaverin kokemusten perusteella. Vakiputkimies vaan sai vanhan isännän vakuuttuneeksi, ettei "semmoisiin kannata sekaantua". Saattoi johtua siitä, että sai sittemmin toimittaa sen A*****n... :)

Kalliimmaksi olis hiukan tullu mitä toi A.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Kokemuksia LAKAn kattiloista?
Kannattaako sitä seota yhdistelmäkattilaan? Kun katsoo Lakan esitteestä, niin öljyhyötysuhde on about 80%. Eli kunnon puukattila ja sähkövastukset varaajaan, niiden hyötysuhde lienee tasan 100%, sähkö saa maksaa 25% enemmän/kWh kuin öljy, jotta tuotetut lämpökilowatit maksavat saman verran.
Itse vaihdoin OK-talon puu/öljykattilan puukattilaan ja varaajaan pistin sähkövastuksen. Sähkövastusta en ole tähän päivään käyttänyt kuin kerran, kun testasin, että se pelaa.

verkutsooni

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Kokemuksia LAKAn kattiloista?
kyllä lakan tohtii ostaa. edellinen kattila (38kW) oli n.30v, mutta jäi pieneksi niin vaihdettiin viime syksynä uuteen 60kW lakaan. ja uusimisen syynä oli vain ainoastaan lämmitystarpeen lisääntyminen. Vanhan kun sais johonkin kaupattua hyvällä hintaa. Muita merkkejä ei edes oikeastaan kyselty.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7122
Vs: Kokemuksia LAKAn kattiloista?
kyllä lakan tohtii ostaa. edellinen kattila (38kW) oli n.30v, mutta jäi pieneksi niin vaihdettiin viime syksynä uuteen 60kW lakaan. ja uusimisen syynä oli vain ainoastaan lämmitystarpeen lisääntyminen. Vanhan kun sais johonkin kaupattua hyvällä hintaa. Muita merkkejä ei edes oikeastaan kyselty.

Rosteriversio,vaalean ruskea,alapalokattila, johon stokerin poltin passaa näppärästi?

Tuommonen oli meilläkin 27 vuotta, vaihdoin kun tartti parannella hakesiiloa ts. pois käsitäytöltä. Myin Keltaisen pörssin kautta Oulaisiin,meni varakattilaksi jollekin pelle pelottomalle. Tuon ikäisestä kattilasta ei voi ihmeitä pyytää vaikka teknisesti onkin kunnossa, uskallatko antaa takuun mikäli pyydät vähän enemmän :) Romuraudan hinta+ jotain.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kokemuksia LAKAn kattiloista?
Kui mää ain olen paras?

kranni

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Kokemuksia LAKAn kattiloista?
Kannattaako sitä seota yhdistelmäkattilaan? Kun katsoo Lakan esitteestä, niin öljyhyötysuhde on about 80%. Eli kunnon puukattila ja sähkövastukset varaajaan, niiden hyötysuhde lienee tasan 100%, sähkö saa maksaa 25% enemmän/kWh kuin öljy, jotta tuotetut lämpökilowatit maksavat saman verran.
Itse vaihdoin OK-talon puu/öljykattilan puukattilaan ja varaajaan pistin sähkövastuksen. Sähkövastusta en ole tähän päivään käyttänyt kuin kerran, kun testasin, että se pelaa.


Mikä omatarvelämmitys nyt ylipäätään kannattaa...
Minulla on nurkissa valmis öljysetti (vähän käytetty Oilonin poltin ja sisätiloihin tarkoitettu liplast valuma-altaalla). Päälämmityskaudelle tarvin jonkin automaattisen lämmönlähteen (väki tilan ulkopuolella töissä), ja ennen pellettiin / stokeriin siirtymistä ajattelin päästellä öljyllä ja lykätä jatkoinvestointeja. Varoiksi toki laitan sähkövastukset varaajaan.
YR60-kattilassa öljyn ja puun hyötysuhde on 2/3 -teholla n. 80%. Mainitsemasi 100% toteutuu sähköllä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka hyvin harakat tarkevat savupiippusi nokassa.
Rosteriversio on kisassa mukana - kiitokset kommenteista!

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Kokemuksia LAKAn kattiloista?
Ei ne ilmaiset öljyvermeet kuitenkaan ilman kustannuksia asennu ja vievät ainakin tilaa, siis se liplast ainakin. Näiden alapaloisten öljyhyötysuhde on yllättävän alhainen, häviää hyvälle öljypannulle yli 10%. Yläpaloisten kaksoiskattiloiden öljyhyötysuhde on luokkaa 86-87% eli  jo siedettävämpi.

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Kokemuksia LAKAn kattiloista?
http://www.lampotarvike.com/termovar-latauspak72-p-825.html

Onkos tommonen termovar toimiva kampe?

Onhan tuo tuntunut pelaavan. Vuosi sitten laitettiin tommonen samalla, kun varaaja vaihdettiin. Kierrättää ensin kattilalta lähtevää kuumaa vettä paluuveteen, ettei sinne mene pelkkää kylmää vettä varaajan pohjalta.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kokemuksia LAKAn kattiloista?
http://www.lampotarvike.com/termovar-latauspak72-p-825.html

Onkos tommonen termovar toimiva kampe?

Onhan tuo tuntunut pelaavan. Vuosi sitten laitettiin tommonen samalla, kun varaaja vaihdettiin. Kierrättää ensin kattilalta lähtevää kuumaa vettä paluuveteen, ettei sinne mene pelkkää kylmää vettä varaajan pohjalta.

En löytänyt ko laitetta tuon halvemmalla. Oliskohan halvemmalla jossain?

Ilmeisesti täytyy ottaa takaiskuventtiiliversio.
Kui mää ain olen paras?

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Kokemuksia LAKAn kattiloista?
Minulla pannun ja varaajan välissä Laddomat 21, joka ihan vastaava kuin tämä termovar. Hintansa väärtti laite on tehokkaan pannun ja varaajan välissä. Tuo varaajasta palaavan ja pannusta lähtevän veden sekoittaminen säästää pannua syöpymiseltä. Jos palaavan veden lämpötila pannuun on liian alhainen, niin pannu syöpyy puhki hyvinkin nopeasti.
Ainakin Laddomaatissa on ventiilii, joka aukeaa, jos sähköt katkeaa. Silloin se sallii vapaan kierron pannun ja varaajan välillä ja ei pääse pannu ihan heti kiehumaan. Itselläni on käänteispaloinen puhallinpannu, joten vetoläppä menee kiinni sähkön katketessa, joka myös estää kiehumista.
Ei tuo 3-400 euroa kait paljon merkitse projektissa, joka pannuineen, varaajineen ja asennuksineen helposti maksaa lähes kymppitonnin.

Totuuden jyvä

  • Vieras
Vs: Kokemuksia LAKAn kattiloista?
Kysymyksiä kattilaremontista:

-Minkä merkkisiä ja kokoisia varaajia teillä on?

-Minkä hintaisia on varaajat kokoluokassa 2000-25000 litraa?
(En löytänyt netistä niiden hintoja, vaikka kattiloiden hinnat löytyikin)


-Mikä on teillä varaajan ja kattilan etäisyys toisistaan? Itsellä  kun on ahtaat ja sokkeloiset tilat, niin ainakin 4-5 m tulisi etäisyydeksi, kun alkaa katttilaremonttia tekemään.

-Onko hormi putkitettu,  tai muuten  pinnoitettu jotenkin, ja läpimitaltaan minkä kokoisella  putkella?


-Paljonko noin suunnilleen putkiliike veloittaa asennuksista, kun revitään vanha kattila pois, ja asennetaan uusi tilalle+varaaja kans.

-Paljonko kattilaremontit on kokonaisuudessaan tulleet maksamaan, kun otetaan kaikki kustannukset huomioon?

-Saako  kattiloiden ja varaajien hinnoista kuinka isot alennukset noin yleensä?

Viimeksi muokattu: 20.02.10 - klo:14:42 kirjoittanut Totuuden jyvä

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Kokemuksia LAKAn kattiloista?
tuosta linkistä https://www.jukira.fi/tuotteet/110/   löytyy ainakin varaajia eri muotoisia ja -kokoisia. Itse olen Jukirasta tavaraa tilannut, mielestäni ihan edukkaat hinnat ja tavara on tullut perille luotettavasti.
Aina on parempi, mitä lähempänä kattila ja varaaja on, itselläni on etäisyys ehkä  kolme metriä.
Aina sitä säästää, jos vanhat vermeet purkaa itse pois, ei siinä tarvita kuin putkitonkeja ja jos paha paikka on, niin rälläkällä putki poikki.
Joskus 90-luvulla minulle asennettiin kattila ja varaaja, 2,5 päivää teki pari miestä hommia eli työtunteja nelisenkymmentä, siihen sitten laskee tuntiveloituksen, joka vaihtelee. Minulle putkimies asenteli uudet käyttövesiputket tuntihinnalla 32 eur+ alv 22%. Ehkä isot firmat pyytävät jo 40-50 eur+ ALV, kun tämä kotitalouvähennys on mennyt hintoihin. Että ehkä 2000-2500 eur maksaa asennus ilman vanhan purkua