Tupa 112 + pieni erillinen autotalli 75.
Talossa lämpö -20 asteen pakkasella +22, takassa en oo valkeaa pitänyt kolmeen päivään joten lämpö tulee lattiasta. Ilton 440 pyörii aina kakkosella tai kolmosella. Lämmin käyttövesi kiertää hanoilla 24/7.
Tallissa +15 ja suora poistoilma joka pyörii koko ajan että pysyy paikat kuivana. Lattialämmitys, kahdella nosto-ovella. Joka päivä ajetaan kaksi jääpuikkoautoa talliin sisälle eli ne haukkaa mukavasti sitä lämpöä.
Kaikki sähkö välillä Helmikuun alku '09 - Helmikuun alku '10 18200kwh.
On kyl järenköyhää hommaa lämmittää sähköllä jotain erillistä autotallia ja peltilehmiä sen sisällä.
Ei tuo mikään pieni kulutus ole.
Tuttu putkimies teki maalämpösysteemin lattialämmityksellä n. 10 v vanhaan taloon ja hänellä vuosikulutus pyörii 6000-7000 kwh kieppeillä. Neliöitä mökissä kuitenkin lähemmäs 150m2 kuin 100 m2. Leivinuunia toki lisänä lämmittelee.
No en mä siitä sun hyväksyntää kaipaakkaan onko se järenköyhää, kerroin vaan miten on kun SAS asiata kysyi. Ei tartte ruveta perseileen pelkästään yhden luvun perusteella

Ei tarvi emännän aamulla raapia laseja auki tai huolehtia autoa roikkaan ja on aina pojan kanssa lämmin paikka puuhailla omia juttuja, aina on lämmin auto millä lähteä.....
Enkä mä väittänyt että tuo pieni kulutus olisi, mulla on ihan normaalisti eristetty talo ja talli, ei mikään mataenergia tai muu vastaava. Tallin lämmityskulu on varmasti yhtä suuri kuin talon jollei suurempikin käyttötavasta johtuen, sulavettä tulee lattialle ja sen haihtuminen sitoo tietysti sitä lämpöä joka painetaan nyt taivaalle. Käyttösähkö meidän kulutuksella tekee noin 6500kwh kun oikein laskemalla äsken laskin.
Vaikka tuossa aiemmin puhuin tuosta lämpöpumpun laittamisesta niin ehkä sinne voiskin laittaa vaan oikean IV-koneen talteen otolla, menishän se silläkin tietysti parempaan suuntaan, takasinmaksuaika olis varmaan aika ripeä....