Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mikä syö kytkimen boorit  (Luettu 11784 kertaa)

kusti65

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 168
Mikä syö kytkimen boorit
Ostin neljä vuotta sitten apevaunun pyöritykseen reilut 2000h ajetun traktorin. Mikä on vikana kun kytkimen boorit kuluu kelvottomaksi kahden vuoden välein. Nyt meni kolmannen kerran ja aina on vaihdettu uusi asetelma ja kytkinakseli. Ei ymmärrä.

Kyllähän kytkimellä luistatetaan kun apetta jaetaan mutta ei kai se nyt 500h jälkeen pitäisi boorien päälle käydä. Missä vika? Kyseessä on Lambo 1060 ilman pikavaihteita, ihan tavallinen levykytkin.

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Mikä syö kytkimen boorit
Jaaha. Onpas aika erikoinen ongelma. Ei boorit kyllä tuolla tuntimäärällä pitäisi mennä mistään koneesta. Tuskin tuolla apevaunun kanssa kuitenkaan liiroitetaan niin kuin etukuormaajaa käytettäessä??

Ensin tulee mieleen valmistusvika mutta jos sekä asetelma että akseli on vaihdettu niin tuntuu aika epätodennäköiseltä. Entäs sitten miksi kone on 2000h jälkeen pantu kiertoon?? Oletko kysynyt edelliseltä omistajalta. Ettei vaan olisi ollut sama vika.

Ei kyllä tule mieleen mitään mikä tuon voisi aiheuttaa. Jonkinlainen värinä kytkimessä tai akselissa se täytyy olla mutta mistä johtuu???...

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: Mikä syö kytkimen boorit
Eihän siellä mikään paikka ole vinossa? Eli kaikki akselit on suorassa niinkun pitääkin? Jotenki kuulostaa että kytkinakseli kampee itteensä johonko suuntaan

kusti65

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 168
Vs: Mikä syö kytkimen boorit
Eihän siellä mikään paikka ole vinossa? Eli kaikki akselit on suorassa niinkun pitääkin? Jotenki kuulostaa että kytkinakseli kampee itteensä johonko suuntaan

Tuota olen itsekin ajatellut, eihän millään 500h voi syödä booria loppuun vaikka mitä tekisi!! Varsinkin kun levyssä on pintaa vielä reilusti.  Mutta mistä se vinous? Kaikki kotelot kyllä istuu niin kun pitääkin. Ja sitten vielä kun ulosoton voima menee sisällä olevaa akselia pitkin ja sitä ei mikään vaivaa. Kai sekin kuluisi jos joku paikka on vinossa?

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: Mikä syö kytkimen boorit
Se lampo on yksinkertaisesti alamittainen :P siihen hommaan..Suorahko voimansiirtolinja ilman pehmentäviä hydraulipakkoja järsii ne boorit, koska se apevaunun vastakuorma ei ole tasaisesti kuormittavaa. Itselle kävi samoin 80-90 fiatagrille joskus -90 luvulla, kun sillä ajettiin Glaasin tarkkuussilppuria... >:(

kusti65

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 168
Vs: Mikä syö kytkimen boorit
Se lampo on yksinkertaisesti alamittainen :P siihen hommaan..Suorahko voimansiirtolinja ilman pehmentäviä hydraulipakkoja järsii ne boorit, koska se apevaunun vastakuorma ei ole tasaisesti kuormittavaa. Itselle kävi samoin 80-90 fiatagrille joskus -90 luvulla, kun sillä ajettiin Glaasin tarkkuussilppuria... >:(
Tuon ymmärrän tarkkuussilppurin kanssa kun sillä ajetaan samalla kun ulosotosta revitään voimaa. Mutta tässä hommassahan ajokytkin saa olla aika rauhassa. Niin eikä kone kyllä pitäisi alamittainen olla kun tehoa on 110hv. Kesäisin samaa vaunua pyöritetään 90hv jonnikalla eikä sitä mikään vaivaa.

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: Mikä syö kytkimen boorit
 date=1265495475]
Se lampo on yksinkertaisesti alamittainen :P siihen hommaan..Suorahko voimansiirtolinja ilman pehmentäviä hydraulipakkoja järsii ne boorit, koska se apevaunun vastakuorma ei ole tasaisesti kuormittavaa. Itselle kävi samoin 80-90 fiatagrille joskus -90 luvulla, kun sillä ajettiin Glaasin tarkkuussilppuria... >:(
[/quote]
Tuon ymmärrän tarkkuussilppurin kanssa kun sillä ajetaan samalla kun ulosotosta revitään voimaa. Mutta tässä hommassahan ajokytkin saa olla aika rauhassa. Niin eikä kone kyllä pitäisi alamittainen olla kun tehoa on 110hv. Kesäisin samaa vaunua pyöritetään 90hv jonnikalla eikä sitä mikään vaivaa.
Tarkootin että se kytkin on alamittainen. :oEikös siinä ole joku 13 tuuman Lukin asetelma, missä kaksi levyä peräkkäin..Varmaan sama kaikissa kuivissa italialaisissa...Kun sen mällin heität sinne vaunuun, niin aina syntyy hetkellistä vääntöä, joka sille Lukille on liikaa..Onko pysty vai vaakaruuvivaunu?

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Mikä syö kytkimen boorit
Yksi mitä voisit nyt remontin yhteydessä kokeilla niin laita oikein jämäkkää rasvaa noihin booreihin. Tai jos sitä olet jo kokeillut niin sitten kuparitahnaa.
 Kun sentään kaksi vuotta aina kestää niin ei ehkä kannata kovasti kikkailla mutta sulla kun nyt on niitä vanhoja akseleita ja kytkinlevyjä niin teetä niihin rotevammat boorit. Hyvässä lykyssä materiaalit voi löytyä likeltäkin varaosakaupasta vaikka isomman mallisen ulosoton akselitumppi jonka koneistaa sopimaan akselin päälle ja holkin jonka sovittaa kytkinlevyn keskelle.

kusti65

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 168
Vs: Mikä syö kytkimen boorit
author=redbull link=topic=15637.msg236649#msg236649
Tarkootin että se kytkin on alamittainen. :oEikös siinä ole joku 13 tuuman Lukin asetelma, missä kaksi levyä peräkkäin..Varmaan sama kaikissa kuivissa italialaisissa...Kun sen mällin heität sinne vaunuun, niin aina syntyy hetkellistä vääntöä, joka sille Lukille on liikaa..Onko pysty vai vaakaruuvivaunu?
[/quote]

Jos se olis tuo asetelma niin ymmärtäisin. Se on ajokytkin jonka boorit ei kestä. Tuos on ulosoton kytkentä hydr. pakalla. Sille menee voima ajokytkimen akselin sisällä suoraan moottorista. Ulosoton voimansiirto on ihan kunnossa. Olin kysymyksessä epätäsmällinen. Ongelma on nimenomaan ajokytkimen booreissa

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1339
Vs: Mikä syö kytkimen boorit
Apevaunun käyttö taitaa syödä boorit, kaiketi
koneessa vakikierrokset +- 1500r, ulosotto päällä.
ajo luonteeltaan nyppivää, liikkeellelähtöä ja pysähdystä.
olikos tässä massakytkin vai keraaminen kytkinlevy.
keraaminen ottaa aikas äreästi noilla kierroksilla.

turbiinikytkin olis poikaa tai momentinmuunnin

ujiyf171

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 36
Vs: Mikä syö kytkimen boorit
Vastaavaa ongelmaa on ollu monissa koneissa etenkin ulosoton akselin kanssa. Se kun tyypillisesti menee kytkinakselin läpi, jolloin vauhtipyörällä oleva vetolevyn uritus on kytkimen uritusta pienempi ja näin ollen kulumiselle herkempi. Tiedän useita tapauksia, joissa kuivana tai väärällä rasvalla kasattu uritus on mennyt nopeasti. Urituksessa pintapaine ei jakaudu tasaisesti, jos rasva puuttuu tai ei toimi tähän käyttötarkoitukseen. Huonosta rasvauksesta seuraa myös toinen ongelma. Pintojen välissä muhiva korroosio, joka aina pehmentää tehoa siirtävää pintaa hieman ja käytössä pintapaine irroittaa "murusia". Lopputulemana kulunut uritus.

Kuparipohjaisissa aineissa ei paineenkesto tahdo riittää, eikä pysyvyyskään ole riittävän hyvä. Toki tyhjää parempi ja perusvaseliiniakin toimivampi.

Eli hommaa seuraavalla kerralla uritukseen oikeaa "kytkinrasvaa", niin sitten kestää. Soveltuva rasva löytyy melkein joka rasvantekijältä, mutta sitäpä ei hevillä löydy kaupan hyllyltä. Kauppias kyllä kehuu tähänkin kohtaan "punaista tappirasvaa" tai siten jotain "molyä". Älä usko...

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Mikä syö kytkimen boorit
Vastaavaa ongelmaa on ollu monissa koneissa etenkin ulosoton akselin kanssa. Se kun tyypillisesti menee kytkinakselin läpi, jolloin vauhtipyörällä oleva vetolevyn uritus on kytkimen uritusta pienempi ja näin ollen kulumiselle herkempi. Tiedän useita tapauksia, joissa kuivana tai väärällä rasvalla kasattu uritus on mennyt nopeasti. Urituksessa pintapaine ei jakaudu tasaisesti, jos rasva puuttuu tai ei toimi tähän käyttötarkoitukseen. Huonosta rasvauksesta seuraa myös toinen ongelma. Pintojen välissä muhiva korroosio, joka aina pehmentää tehoa siirtävää pintaa hieman ja käytössä pintapaine irroittaa "murusia". Lopputulemana kulunut uritus.

Kuparipohjaisissa aineissa ei paineenkesto tahdo riittää, eikä pysyvyyskään ole riittävän hyvä. Toki tyhjää parempi ja perusvaseliiniakin toimivampi.

Eli hommaa seuraavalla kerralla uritukseen oikeaa "kytkinrasvaa", niin sitten kestää. Soveltuva rasva löytyy melkein joka rasvantekijältä, mutta sitäpä ei hevillä löydy kaupan hyllyltä. Kauppias kyllä kehuu tähänkin kohtaan "punaista tappirasvaa" tai siten jotain "molyä". Älä usko...

Minusta kuparitahna kyllä pesee vaseliinit 5-0. On aivan kuivanakin liukas. :P

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Mikä syö kytkimen boorit
Minusta kuparitahna kyllä pesee vaseliinit 5-0. On aivan kuivanakin liukas.

***Täytyykin testata...

 ;D
Kui mää ain olen paras?

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Mikä syö kytkimen boorit
Eihän siellä mikään paikka ole vinossa? Eli kaikki akselit on suorassa niinkun pitääkin? Jotenki kuulostaa että kytkinakseli kampee itteensä johonko suuntaan

Tuota olen itsekin ajatellut, eihän millään 500h voi syödä booria loppuun vaikka mitä tekisi!! Varsinkin kun levyssä on pintaa vielä reilusti.  Mutta mistä se vinous? Kaikki kotelot kyllä istuu niin kun pitääkin. Ja sitten vielä kun ulosoton voima menee sisällä olevaa akselia pitkin ja sitä ei mikään vaivaa. Kai sekin kuluisi jos joku paikka on vinossa?
   JOO. Kytkinakseli kampee johonki suuntaa...   Sitä voidaan kutsua väännöksi ja se tapahtuu akselin pyörimis suuntaan ;D     Kyllä ne ihrat tuppaa sieltä boorien välistä vaan johonkin aina häviämään eikä niihin voi pelkästään uskoa.    Ettei vaan olis sellainen ulosoton levy jossa booriholkki on niitattu suoraan levyn runkoon...     Tarkoitan ettei olisi värähtelyjä vaimentavia jousia kehän suunnassa boorinholkin ja kitkapinnan välimailla?    Vaimentamaton levy kyllä hakkaa boorit sekä akselista että levystä ajan mittaan...     nimim.nevakone :)
Tuskahiki on köyhän sauna...

ujiyf171

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 36
Vs: Mikä syö kytkimen boorit
Ihan hyvä pointti myös tuo edellisen viestin ulosoton vetolevy. Yleensähän ne on just noita mainittuja kiinteitä ja just niissä kulumisongelmia esiintyy aika-ajoin. Käsittääkseni tässä kyseisessä ongelmana oli kuitenkin kytkinlevyn ja kytkinakselin välisen urituksen kuluminen.

Mutta noin yleisesti näistä uritusongelmista vielä. Ilman voitelua uritus kuluu aina, sille ei voi mitään. Kuparitahnassa ja perusvaseliineissa on ongelmana paineenkesto ja se, että ne ei pysy riittävän hyvin.

Tästä syystä voiteluainevalmistajilla on tähän käyttöön erikoistuotteet. Niitä vaan löytyy huonosti, koska kysyntä on enempi teollisuuspuolella kuin kuluttajakaupassa. Tällä mielellään mainosta mitään, mutta asiasta kiinnostunut voi vilkaista vaikka Shell Alvania CG:n tuoteselosteen.

Käyttötarkoitukseen ominaisuudet kohdillaan. Ja kun muut rasvat on linkoutuneet pitkin vauhtipyöräkoteloa, niin tämän kohdan takana olevat ominaisuudet alkaa tekemään eroa; "has excellent resistance to oil separation when subjected to the high centrifugal forces normally found in couplings"

Vastaavia rasvoja löytyy kyllä muiltakin. Mm. Mobilgrease XTC pitäisi olla aika vastaava.

Voihan siinä ketjun aloittajan ongelmassa olla vielä jotain muutakin, mutta kuivan urituksen nopea kuluminen ei ole mikään kovinkaan harvinainen juttu. Eli kun on vaivan nähnyt ja kamppeen katkaissut, niin tässä rasva-asiassa ei enää kannata säästää.