Niin, kilometrit ei aina kerro kaikkea, vaan myös kilometrin polttoainekulutus ja se, kuinka monelle kilolle se saadaan jakaa.
Mutta kyllä olisi paljon tehtävää tässäkin. Tällä hetkellä keskusliikkeiden logistiikka on ehdottoman keskusvarastokeskeistä. Keskon suunnilleen kaikki tavara käy Hakkilassa kääntymässä; vaihtoehtona olisi verkostomainen kuljetusjärjestelmä, joka nykyisen tietotekniikan aikana olisi jo realistista toteuttaakin. Silloin lähiruuan kuljettamiseen saataisiin lyhyen matkan lisäksi myös täyden kuormat.
Mutta vielä, kun öljy on halpaa, ei optimointi riittävästi kannata. Edelleen kuljettajakustannus on liian suuri polttoainekuluun verratuna.
On helppo laskea puolalainen ruis ekotehokkaammaksi kuin suomalainen. Probleema on vain, että tällä logiikalla ruuantuotanto Suomessa, maitoa ja tiettyjä puutarhatuotteita lukuunottamatta, olisi syytä lopettaa. Kun tämä laajennetaan globaalille tasolle, niin yhtäkkiä puolalainen ruis ei riitäkään kaikille. Tähän asti mallintamista en ole vielä nähnyt.
Petri