Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe TOS-maksu  (Luettu 702829 kertaa)

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Ei täällä muut  vääristele tietoja kuin sinä.Siemenviljelijät ollaan myös kasvinviljelijöitä ja varsin rehellistä porukkaa  emmekä huijaa ketään.
Minä en kuulu mihinkään firmaan joka saa osinkoja kasvinjalostuksesta tai TOS-maksuista.
Rehelliset ihnmiset ei myöskään valehtele mitä lajiketta viljelevät.

Ihmettelen että hyvin pieni korvaus jalostajalle herättää näin suuria tunteita.viljelkää vanhoja lajikkeita niin ei tarvitse maksaa. Mutta muistakaa että ljikkeenkin valehtelu on syntiä.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: TOS-maksu
Ei täällä muut  vääristele tietoja kuin sinä.Siemenviljelijät ollaan myös kasvinviljelijöitä ja varsin rehellistä porukkaa  emmekä huijaa ketään.
Minä en kuulu mihinkään firmaan joka saa osinkoja kasvinjalostuksesta tai TOS-maksuista.
Rehelliset ihnmiset ei myöskään valehtele mitä lajiketta viljelevät.

Ihmettelen että hyvin pieni korvaus jalostajalle herättää näin suuria tunteita.viljelkää vanhoja lajikkeita niin ei tarvitse maksaa. Mutta muistakaa että ljikkeenkin valehtelu on syntiä.
Syntiä... Rippikoulussa joskus opetettiin mikä on syntiä, ei oikein minun elämänkatsomus koe tuota kovin synnilliseksi. En oikein pysty tuota mieltää varkaudeksi mitenkään.
  Tuo kuuluu samaan kategoriaan kun esim. lievä ylinopeus, piraattikopio merkkivaatteesta tai kauppiaan työkalusta kirjoittamaan kuittiin vahingossa lisäämä maitopurkki.
   Lomalla joskus kysyin myyjältä että onhan tämä varmasti aito, "originel"?  Myyjä nyökytteli ja vakuutti että on on, "Thai originel" :D :D :D :D :D
    Joo vielä yks juttu, hyvin pieni korvaus jalostajalle on sinänsä ihan ok. Olisi kiva tietää että minkä verran tuosta tos maksusta oikeasti päätyy sille henkilölle/henkilöille joka/jotka on tuon lajikkeen jalostanut. Olisi järkeenkäyvää että lajikkeen kehittelyn jälkeen parina ensimmäisenä vuonna siitä saisi tuottoa. Edes ahtaajat eivät ole vaatimassa työn loppuessa kun puolentoista vuoden palkkaa ;)

helmiä sioille

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: TOS-maksu


Esimerkki Aslak-kauran TOS-maksusta sopimuksen ja rojaltin perusteella.
 Hehtaarikohtainen TOS-maksu on kylvöalalla 2,54 €/ha (alv 0 %) ja viljelyalalla 2,41 €/ha. (vrt. TOS-maksuksi so***** 3,85 €/ha)


[/quote]

Viljanviljelyn nykytilanteessa tuo kustannusten tarkka seuranta on a ja o. Vastaavia säästöjä, 1,31 €/ha tulisi haukan lailla hakea muualtakin. Esim. vuokrasopimusten kopiointi voi maksaa 2€/kpl. Kannattaisiko sittenkin heittää vuokranantajalle vielä saturainen lisää hehtaarilta jotta saa kerralla 10 vuoden sopimuksen 5 vuoden sijaan, näin kuntaan vietävien kopioiden määrä puolittuu?  Pankaas harkintaan kun osaatte laskea!

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: TOS-maksu
Ei täällä muut  vääristele tietoja kuin sinä.Siemenviljelijät ollaan myös kasvinviljelijöitä ja varsin rehellistä porukkaa  emmekä huijaa ketään.
Minä en kuulu mihinkään firmaan joka saa osinkoja kasvinjalostuksesta tai TOS-maksuista.
Rehelliset ihnmiset ei myöskään valehtele mitä lajiketta viljelevät.

Ihmettelen että hyvin pieni korvaus jalostajalle herättää näin suuria tunteita.viljelkää vanhoja lajikkeita niin ei tarvitse maksaa. Mutta muistakaa että ljikkeenkin valehtelu on syntiä.

Kun rekankuormasta saa 3000€ niin jokainen sataeuroa on tärkeä.

Ja varsinkin jos sen saa säästettyä.
Kui mää ain olen paras?

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Anteeksi ,taisin olla vähän humalassa kun kirjoitin tuon jutun viime yönä.Mutta ihmettelen sitä tunnelatausta mikä tähän liittyy,ja sitä että muuten äärimmäisen rehelliset viljelijät ilmoittavat väärän lajikkeen muutaman euron takia.

Minä eo tosiaan ole perimässä enkä saamassa TOS-maksuja tai rojalteja,päinvastoin maksan niitä yli 100000e/v

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: TOS-maksu
Maksakko sää sen 100kiloeuroa sille omalle firmallesi?
Kui mää ain olen paras?

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: TOS-maksu
Anteeksi ,taisin olla vähän humalassa kun kirjoitin tuon jutun viime yönä.Mutta ihmettelen sitä tunnelatausta mikä tähän liittyy,ja sitä että muuten äärimmäisen rehelliset viljelijät ilmoittavat väärän lajikkeen muutaman euron takia.

Minä eo tosiaan ole perimässä enkä saamassa TOS-maksuja tai rojalteja,päinvastoin maksan niitä yli 100000e/v

Oletko varma ettei sinulla ole alkoholi-ongelmaa? Joka toisessa viestissä puhut juomisesta! Me olemme koko agron väki hieman huolissamme sinusta ja ensi vuoden siemenestä  ;D

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
[
Oletko varma ettei sinulla ole alkoholi-ongelmaa? Joka toisessa viestissä puhut juomisesta! Me olemme koko agron väki hieman huolissamme sinusta ja ensi vuoden siemenestä  ;D
[/quote]

Olen aivan varma,satunnainen juopottelu hyvässä seurassa ei ole ongelma,päinvastoin.Olkaa huoletta,ensi kevään siemenet ovat erittäin laadukkaita kaikin puolin.

Ja lajikkeet entistä reippaasti parempia,kiitos jalostajan.

Einar-ohraa on ilo myydä,korrenlujuus,satotaso ja taudinkestävyys ihan uudella tasolla.
Samoin aikaisten kaurojen lako% erittäin hyvä verrattuna vanhoihin

Teroman

Vs: TOS-maksu
Oliko niin että alle 50 ha tilalta ei mene tossia ja vanhoista ryhti yms lajikkeista ?
 ???

Naturalis

  • Vieras
Vs: TOS-maksu
Linkki lakipykäliin... Huom. laki kumottu... ;D
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1992/19920789#a5.3.1999-238
Ote SKY:n sivuilta

Kasvinjalostus on nykyisin lajikkeita käyttävien viljelijöiden maksuin katettavaa toimintaa kuten muukin tuotantopanosten valmistus. Aiemmin kasvinjalostus toteutettiin Suomessa kuten muissakin maissa pääosin julkisin varoin. Kasvinjalostajan työn tulosten, lajikkeiden, käytöstä jalostajanoikeuden nojalla kerättävät maksut luovat perustan uusien, entistä parempien lajikkeiden jalostukselle. Jalostajanoikeus pohjautuu Suomen vahvistamaan kansainväliseen sopimukseen (UPOV) sekä EY:n (asetus 2100/ 94 ym.) että kansalliseen (kasvinjalostajanoikeudesta annettu laki 789/92) lainsäädäntöön.

Perustunee kumottuihin pykäliin? ::)

Viimeksi muokattu: 13.03.10 - klo:21:46 kirjoittanut Naturalis

Järjen Valo

  • Vieras
Vs: TOS-maksu
Matti kun tulee ohranjyvä silmässä pubista kotio, niin se jyvä saattaa tipahtaa  silmästä vehnän tai kauran sekaan, ja taas on vähän huonompaa siementä  tarjolla ostajalle.  ;D

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Matti kun tulee ohranjyvä silmässä pubista kotio, niin se jyvä saattaa tipahtaa  silmästä vehnän tai kauran sekaan, ja taas on vähän huonompaa siementä  tarjolla ostajalle.  ;D

Se jyvä ei liene enää itävä.Mutta ajatelkaapa että suosin kotimaisen maidon ja lihan lisäksi myös kotimaan mallasohran tuotantoa.

Siemen ei muuten ole vähän huonompaa vaan aina vaan parempaa.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: TOS-maksu
Siemen ei muuten ole vähän huonompaa vaan aina vaan parempaa.

***Nyt se Matti mainostaa jo pallimehuaankin. Melkonen siemenlinko...   ;D
Kui mää ain olen paras?

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Siemen ei muuten ole vähän huonompaa vaan aina vaan parempaa.

***Nyt se Matti mainostaa jo pallimehuaankin. Melkonen siemenlinko...   ;D

Saatampa ollakkin....

Teroman

Vs: TOS-maksu
Oliko niin että alle 50 ha tilalta ei mene tossia ja vanhoista ryhti yms lajikkeista ?
 ???