Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe TOS-maksu  (Luettu 702924 kertaa)

Teroman

Vs: TOS-maksu
oho timpalla jo 5 xxx

siis netin vanhin
 8)

vrt kylän vanhin
 ::)


Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: TOS-maksu
Onhan tuos aulis spedeus ja homo-heikki edellä?
Kui mää ain olen paras?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: TOS-maksu
102 viestiä

Otetaan vakavasti vai mitä timppa SKN    3xxx viestiä
 8)

Voiko meitä ottaa vakavasti ??? ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Jos kasvinjalostaja käyttää jalostukseen resurssejaan vaikka 15 vuotta niin omasta maallikko näkökulmasta muutaman euron ha maksu tuntuu kyllä aika kohtuulliselle korvaukselle? Kyllä tästä maailmasta varmaan turhempiakin maksuja löytyy (esim. kohtuu kalliit ympäristöluvat)?
Eiköhän joku muu taho korvaa jo sen jalostuksen..............
JOULUPUKKI???
Vaikka sekin....................

On aina hyvä periaate odottaa että joku toinen hoitaa laskun vaikkapa siellä kapakassa kun malttaa niin joku sen laskun maksaa toisten puolesta.Täälläpäin on kuitenkin  kunnia-asia että itsekukin vastaa tekemisistään itse tai vuorollaan maksaa laskun

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: TOS-maksu
Jos kasvinjalostaja käyttää jalostukseen resurssejaan vaikka 15 vuotta niin omasta maallikko näkökulmasta muutaman euron ha maksu tuntuu kyllä aika kohtuulliselle korvaukselle? Kyllä tästä maailmasta varmaan turhempiakin maksuja löytyy (esim. kohtuu kalliit ympäristöluvat)?
Eiköhän joku muu taho korvaa jo sen jalostuksen..............
JOULUPUKKI???
Vaikka sekin....................

On aina hyvä periaate odottaa että joku toinen hoitaa laskun vaikkapa siellä kapakassa kun malttaa niin joku sen laskun maksaa toisten puolesta.Täälläpäin on kuitenkin  kunnia-asia että itsekukin vastaa tekemisistään itse tai vuorollaan maksaa laskun
Ei paljoa huvita maksaa mitään "muka" rojalteja. Faktaa ei oo kuulunu vielä mistään mihen ne perustuu.......................
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: TOS-maksu
Mää luin netistä jostain vai mistä se oli maaseudusta, et jos on viljelly kymmenen vuotta omistamiaan maita nii sit olis muodostunut tekijänoikeus lajikkeisiin eikä tarttis tota maksua maksaa vaikka ostais siemenen.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: TOS-maksu
On aina hyvä periaate odottaa että joku toinen hoitaa laskun vaikkapa siellä kapakassa kun malttaa niin joku sen laskun maksaa toisten puolesta.Täälläpäin on kuitenkin  kunnia-asia että itsekukin vastaa tekemisistään itse tai vuorollaan maksaa laskun

***Matti:lla tuntuu olevan pakkomielle liittää tuo kapakkajuttu TOS maksuun.

***Mulla taas on kunnia-asia ettei maksa ylimääräisiä/turhia laskuja.
Kui mää ain olen paras?

PTF

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 83
Vs: TOS-maksu
***Mulla taas on kunnia-asia ettei maksa ylimääräisiä/turhia laskuja.
Sama minulla. Ja myös että olemassa olevia lakeja noudattavat myös tuottajajärjestöt (MTK,SLC), jalostajat (SKY) ja ministeriö (MMM).
Jos TOS-maksu olisi ollut vuosittain viestinketjun aloituksessa mainitsemani 2,5 €/ha eikä 3,35-3,85 €/ha koko TOS-maksujärjestelmän ajan (eli vuodesta 2000 alkaen) niin TOS-maksukertymä olisi noin 5 000 000 € pienempi. Eli mistään pienistä summista ei ole kyse. 2,5 €/ha perustuu ihan käytännön esimerkkiin ja on realistinen.
Kenenkään viljelijän, siis ei myöskään MTK:n tai SLC:n jäsenen tarvitse maksaa enempää kuin 50 % rojaltista. Mutta kuka MTK-uskovainen lähtee perimään maksua järjestöltään, korkeintaan kiroaa mielessään jäsen- ja TOS-maksua maksaessaan.
 

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: TOS-maksu
Matti tuossa mainitsi, että miksei voi maksaa 3€/ha olematonta maksua.

Sovitaanko, Matti, niin että muutat sen maksun mun osalta tuoksi luupaamaksesi
3€:ksi?

"Markkinoilla on vielä vanhoja lajikkeita joista ei vissiin tarvitse maksaa joten viljelkää niitä jos reilu 3 euroa /ha on liikaa." sanoi Matti.

Nyt mun laskussa lukee 4,69€/ha.

Tuo 3 euroa olis lähellä sitä oikeaa suhdetta rojaltiin nähden.

Viimeksi muokattu: 18.02.10 - klo:09:17 kirjoittanut Timppa

Kui mää ain olen paras?

velikulta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: TOS-maksu
Minulla on edelleen lasku maksamatta. Rojalti tietoja olen SKY:ltä pyydellyt turhaan. Olen myös ilmoittanut että en ole MTK jäsen ja lasku on perusteeton.
Tuo noin 2,5 €/ha kuulostaa nykyisen lain mukaiselta TOS maksulta.
On kuitenkin outoa, että maksua voidaan periä jopa vuosikymmeniä jalostuksen jälkeen.
Kuitenkin kun on kyseessä vain kahden vanhan lajin risteytys.
Viljelijänä kyllä haluaisin kyseenalaistaa koko jalostuksen hyödyn. Mitä suurempia satoja saadaan sitä huonommaksi kannattavuus menee viljan hinnan laskiessa. Ehkä lakoutumisen väheneminen on ollut parasta jalostuksen antia.
Edelleen ihmetyttää noiden ohralajikkeiden suuri määrä Suomen markkinoilla.
Tuo "kippauksen" yhteydessä maksettava TOS maksu saattaisi kyllä edistää uusien laadukkaiden lajikkeiden jalostusta.

PS. hyviä vinkkejä laskun suhteen voi antaa myös yv:nä.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Laittakaa ne laskut sinne joulupukille minun puolestani.Minua niiden maksaminen ja maksamatta jättäminen ei kiinnosta pätkääkään vaan se suututtaa että sertifioidun maksu on suurempi kuin TOS:sin.

Hyvä vinkki on laittaa leijona-rahoitukseen niin saatte kuittiin syksyllä tukien aikaan valtion leiman ja paikallinen ulosottomies maksaa laskunne.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: TOS-maksu
Laittakaa ne laskut sinne joulupukille minun puolestani.Minua niiden maksaminen ja maksamatta jättäminen ei kiinnosta pätkääkään vaan se suututtaa että sertifioidun maksu on suurempi kuin TOS:sin.

Hyvä vinkki on laittaa leijona-rahoitukseen niin saatte kuittiin syksyllä tukien aikaan valtion leiman ja paikallinen ulosottomies maksaa laskunne.

Paikallinen käytäntö ??? ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: TOS-maksu
Laittakaa ne laskut sinne joulupukille minun puolestani.Minua niiden maksaminen ja maksamatta jättäminen ei kiinnosta pätkääkään vaan se suututtaa että sertifioidun maksu on suurempi kuin TOS:sin.

Hyvä vinkki on laittaa leijona-rahoitukseen niin saatte kuittiin syksyllä tukien aikaan valtion leiman ja paikallinen ulosottomies maksaa laskunne.
Tarpeeks kauan kun siellä baarissa istuu imemässä kolmostuoppia, saa kaikki kuulemma leijona-rahoitukseen.......
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: TOS-maksu
Laittakaa ne laskut sinne joulupukille minun puolestani.Minua niiden maksaminen ja maksamatta jättäminen ei kiinnosta pätkääkään vaan se suututtaa että sertifioidun maksu on suurempi kuin TOS:sin.

Hyvä vinkki on laittaa leijona-rahoitukseen niin saatte kuittiin syksyllä tukien aikaan valtion leiman ja paikallinen ulosottomies maksaa laskunne.
Tarpeeks kauan kun siellä baarissa istuu imemässä kolmostuoppia, saa kaikki kuulemma leijona-rahoitukseen.......

paikallinen käytäntö ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: TOS-maksu
Laittakaa ne laskut sinne joulupukille minun puolestani.Minua niiden maksaminen ja maksamatta jättäminen ei kiinnosta pätkääkään vaan se suututtaa että sertifioidun maksu on suurempi kuin TOS:sin.

Hyvä vinkki on laittaa leijona-rahoitukseen niin saatte kuittiin syksyllä tukien aikaan valtion leiman ja paikallinen ulosottomies maksaa laskunne.

***Outoa kommenttia siemenviljelijältä. Ei voi kun ihmetellä.
Kui mää ain olen paras?