Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe TOS-maksu  (Luettu 704105 kertaa)

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Rojaltien hintataso tuntuu tosissaan nyt kiinnostavan.Hinta on joka lajikkeelle erilainen samoin kuin eri lajike-edustajille erilainen.Eli minäkään en tiedä mikä on esim.Akseli-kauran rojaltitaso Homoyllä(lyh.Hankkija-maatalous oy) ja Tilasiemenellä.Eikä minulle kerrota sitä vaikka kysyisinkin.Tiedän kylläkin sen että TOS-maksu on alle puolet halvimmankin lajikkeen rojaltista normaaleilla kylvömäärillä.Voin kysyä sitä voisiko asiassa ola avoimempi kun se näin paljon hiertää.Luulen kyllä että tilanne ei muutu miksikään niin kauan kun samoilla ja samankaltaisilla lajikkeilla on edustuksia eri siemenliikkeillä.

Jösseltä hyvä vertaus tuohon veronmaksajien keskusliittoon.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: TOS-maksu
en tiedä mikä on esim.Akseli-kauran rojaltitaso Homoyllä(lyh.Hankkija-maatalous oy) ja Tilasiemenellä.Eikä minulle kerrota sitä vaikka kysyisinkin.Tiedän kylläkin sen että TOS-maksu on alle puolet halvimmankin lajikkeen rojaltista
Huomaatko argumentoinnissasi olevaa paradoksia?

Viimeksi muokattu: 30.12.14 - klo:21:36 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: TOS-maksu
en tiedä mikä on esim.Akseli-kauran rojaltitaso Homoyllä(lyh.Hankkija-maatalous oy) ja Tilasiemenellä.Eikä minulle kerrota sitä vaikka kysyisinkin.Tiedän kylläkin sen että TOS-maksu on alle puolet halvimmankin lajikkeen rojaltista
Huomaatko argumentoinnissasi olevaa paradoksia?

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
en tiedä mikä on esim.Akseli-kauran rojaltitaso Homoyllä(lyh.Hankkija-maatalous oy) ja Tilasiemenellä.Eikä minulle kerrota sitä vaikka kysyisinkin.Tiedän kylläkin sen että TOS-maksu on alle puolet halvimmankin lajikkeen rojaltista
Huomaatko argumentoinnissasi olevaa paradoksia?

En huomaa,kerro minulle.Tiedän kyllä tason mutta en ihan tarkkaa summaa.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: TOS-maksu
en tiedä mikä on esim.Akseli-kauran rojaltitaso Homoyllä(lyh.Hankkija-maatalous oy) ja Tilasiemenellä.Eikä minulle kerrota sitä vaikka kysyisinkin.Tiedän kylläkin sen että TOS-maksu on alle puolet halvimmankin lajikkeen rojaltista
Huomaatko argumentoinnissasi olevaa paradoksia?

En huomaa,kerro minulle.Tiedän kyllä tason mutta en ihan tarkkaa summaa.
Tosiasiassa et siis tiedä yhtään mitään.

Viimeksi muokattu: 30.12.14 - klo:21:55 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

Köntys

  • Vieras
Vs: TOS-maksu
en tiedä mikä on esim.Akseli-kauran rojaltitaso Homoyllä(lyh.Hankkija-maatalous oy) ja Tilasiemenellä.Eikä minulle kerrota sitä vaikka kysyisinkin.Tiedän kylläkin sen että TOS-maksu on alle puolet halvimmankin lajikkeen rojaltista
Huomaatko argumentoinnissasi olevaa paradoksia?

En huomaa,kerro minulle.Tiedän kyllä tason mutta en ihan tarkkaa summaa.
Tosiasiassa et siis tiedä yhtään mitään.

 ;D ;D ;D

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
en tiedä mikä on esim.Akseli-kauran rojaltitaso Homoyllä(lyh.Hankkija-maatalous oy) ja Tilasiemenellä.Eikä minulle kerrota sitä vaikka kysyisinkin.Tiedän kylläkin sen että TOS-maksu on alle puolet halvimmankin lajikkeen rojaltista
Huomaatko argumentoinnissasi olevaa paradoksia?

En huomaa,kerro minulle.Tiedän kyllä tason mutta en ihan tarkkaa summaa.
Tosiasiassa et siis tiedä yhtään mitään.

Oletko nyt ihan varma siitä mitä väität?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: TOS-maksu
en tiedä mikä on esim.Akseli-kauran rojaltitaso Homoyllä(lyh.Hankkija-maatalous oy) ja Tilasiemenellä.Eikä minulle kerrota sitä vaikka kysyisinkin.Tiedän kylläkin sen että TOS-maksu on alle puolet halvimmankin lajikkeen rojaltista
Huomaatko argumentoinnissasi olevaa paradoksia?

En huomaa,kerro minulle.Tiedän kyllä tason mutta en ihan tarkkaa summaa.
Tosiasiassa et siis tiedä yhtään mitään.

Oletko nyt ihan varma siitä mitä väität?

Kahvia vai turpaan? ;D ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: TOS-maksu
en tiedä mikä on esim.Akseli-kauran rojaltitaso Homoyllä(lyh.Hankkija-maatalous oy) ja Tilasiemenellä.Eikä minulle kerrota sitä vaikka kysyisinkin.Tiedän kylläkin sen että TOS-maksu on alle puolet halvimmankin lajikkeen rojaltista
Huomaatko argumentoinnissasi olevaa paradoksia?

En huomaa,kerro minulle.Tiedän kyllä tason mutta en ihan tarkkaa summaa.
Tosiasiassa et siis tiedä yhtään mitään.

Oletko nyt ihan varma siitä mitä väität?
Et tiennyt rojaltitasoa, tiesit kuitenkin  TOS- tason olevan pienempi kuin rojaltitaso? Hassua.

Viimeksi muokattu: 30.12.14 - klo:22:34 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
en tiedä mikä on esim.Akseli-kauran rojaltitaso Homoyllä(lyh.Hankkija-maatalous oy) ja Tilasiemenellä.Eikä minulle kerrota sitä vaikka kysyisinkin.Tiedän kylläkin sen että TOS-maksu on alle puolet halvimmankin lajikkeen rojaltista
Huomaatko argumentoinnissasi olevaa paradoksia?

En huomaa,kerro minulle.Tiedän kyllä tason mutta en ihan tarkkaa summaa.
Tosiasiassa et siis tiedä yhtään mitään.

Oletko nyt ihan varma siitä mitä väität?

Kahvia vai turpaan? ;D ;D
Juodaan ne kahvit ensin

PTF

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 83
Vs: TOS-maksu
Tiedän kylläkin sen että TOS-maksu on alle puolet halvimmankin lajikkeen rojaltista normaaleilla kylvömäärillä.
Luulet tietäväsi.
TOS-maksu perustuu keskimääräiseen rojaltitasoon ei halvimman lajikkeen rojaltiin.
Satu Pura, Boreal Kasvinjalostus Oy:
"TOS-maksu määritellään suhteessa viljojen keskimääräiseen rojaltitasoon ja se on sama kaikille lajikkeille. Se on n. 40 %:a viljojen keskimääräisestä rojaltitasosta/ha."

MTK:n, SLC:n ja SKY:n TOS-maksusopimuksesta (Sopimus tilan oman siemenen käytöstä maksettavasta korvauksesta) poimittua:
"Sertifioidun siemenen rojaltitasot todetaan sopijaosapuolten välisissä neuvotteluissa, joissa SKY esittää laskelman sertifioidusta siemenestä kertyneistä rojalteista. Neuvotteluissa esiin tulleet rojaltitiedot ovat luottamuksellisia ja ainoastaan nimetyille henkilöille annettuja eikä niitä yksityisoikeudellisina sopimustietoina ole lupa julkistaa. MTK:lla ja SLC:llä on halutessaan oikeus omalla kustannuksellaan asettaa puolueeton tilintarkastaja tarkistamaan jalostajan ja lajike-edustajan SKY:lle ilmoittamat sertifioidun siemenen rojaltikertymälaskelmat näiden kirjanpidosta. Mikäli ilmoitetut luvut osoittautuvat virheellisiksi, maksaa virheen tehnyt jalostaja tai lakike-edustaja po. tilintarkastajan tarkastuksesta aiheutuneet kulut sekä korvaa myös siitä viljelijälle aiheutuneet kustannukset."

"Sopijapuolten tietojenanto- ja lojaalisuusvelvollisuus
Sopijapuolet sitoutuvat antamaan toisilleen tietoja, jotka ovat tarpeen maksujen kertymän, kustannustehokkaan ja maksutason kohtuullisuuden arvioimiseksi ja järjestelmän edelleen kehittämiseksi yhteisen tavoitteen - sertifioidun siemenen käyttöasteen kasvattaminen - saavuttamiseksi.
"

TOS-maksu on MTK:n ja SLC:n jäsenilleen neuvottelema jäsenetu, jonka jäsen voi hyödyntää maksamalla TOS-laskun.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: TOS-maksu
en tiedä mikä on esim.Akseli-kauran rojaltitaso Homoyllä(lyh.Hankkija-maatalous oy) ja Tilasiemenellä.Eikä minulle kerrota sitä vaikka kysyisinkin.Tiedän kylläkin sen että TOS-maksu on alle puolet halvimmankin lajikkeen rojaltista
Huomaatko argumentoinnissasi olevaa paradoksia?

En huomaa,kerro minulle.Tiedän kyllä tason mutta en ihan tarkkaa summaa.
Tosiasiassa et siis tiedä yhtään mitään.

Oletko nyt ihan varma siitä mitä väität?

Kahvia vai turpaan? ;D ;D
Juodaan ne kahvit ensin

Oikee asenne vaikka välillä tuntuu et sulta palaa sulakkeet ja hihat muutaman sananvaihdon jälkeen.... ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: TOS-maksu
vielä saatanan mafiat laitto tuon kirjeen, pidetään kyllä huoli ettei toista kertaa enää...   >:(

Tuostahan on Nuffi helppo päästä eroon, kun vaan hommaat rojaltivapaat lajikkeet viljelykseen. Tuo maksaminenhan on ihan vapaaehtoista  ;)


Jep, helppoa on silloin, mutta kuka oikeasti viljelisi jotain sellaisia vanhoja lajikkeita? Jos taas paperilla sitä, mutta peltoon jotain nykyistä, niin miksi ihmeessä vääryydestä pyritään vääryydellä eroon?
Varsinkin ihan selvässä asiassa jossa oikeus on omalla puolella, vääryys toisen tekemää? Miksei vaadi toisen toiminnan korjausta sen sijaan että itsekkin alkaisi vääryyttä tekemään?

Rojaltivapaita lajikkeita on, tosiaan jos sellasta maahan laittaa ei tarvi maksaa.

Laki määrää rojaltia maksamaan joten lajiketta viljelemällä josta se velvollisuus on, joutuu maksamaan. Ongelma vain on se että jalostajat ei suostu kertomaan tasoja joista sen 50% vois laskea, niin ollen on vaikea maksaa.
MTK ja SKY väittää että velvoittaisi kaikkia, muttei se mikään yleispätevä ole varsinkaan ei MTK jäsenille, toiveuni heiltä.

Ei sillä MTK:n jäsenyydellä ole tämän kysymyksen kanssa mitään tekemistä. MTK:n rooli tässä on pitää esillä viljelijän ääntä. Kyllä se SKY osaisi hinnan asettaa ilman sitäkin.

Tämä on nyt vähän sama kuin väittäisi veronmaksuvelvoitten koskevan vain Veronmaksajien Keskusliiton jäseniä, koska he antavat lausuntoja verotukseen liittyen.

On sillä MTK jäsenyydellä, tai paremminkin sillä että ei ole MTK jäsen, se ero ettei he voi silloin tehdä sopimuksia ei jäsenen puolesta ja väittää että se jotenkin sitoisi. Ei ole mitään yleispätevyyttä tämmöisessä asiassa, lain mukaan heillä pitäis olla valtakirja tms. vastaava jonka perästä ois oikeus sopia ei jäsentäkin velvoittavasti.

Mutta tosiaan, se ei nyt tässä ihan ensimmäisenä kiinnosta, sivussa kyllä. Ensimmäisenä kiinnostaa se oikea rojaltin taso, ei mikää MTK/SKY keskenään keksimä ja "sopima" summa, jolle ei saa erittelyä mitä se sisältää.

Veronmaksuvelvoitekin lukee laissa, vähän ontuu nyt vertaus. RY sopima sopimus jonkun toisen RY:n kanssa, jonka johdosta keksitään mielivaltainen summa jota veloitetaan vrt. verot, ei oikein nyt vertaudu keskenään ihan kohilleen.


edit:

"MTK:n rooli tässä on pitää esillä viljelijän ääntä"

Ainakaan minun ääni ei kuulu, tai ne ei minun asiaa ainakaan aja. JOS ajaisivat, ne laittas pukumiehet asialle ja setvisivät tämän salamyhkäisen homman avoimeksi, muokkaisivat tämän systeemin niin ettei minun tarvisi maksaa mitään muuta kuin lain määräämä summa.
Tällä hetkellä MTK on mukana tässä salaperäisessä kähminnässä jolla viljelijöitä laskutellaan mielivaltaisesti.

Edunvalvontaa tietysti sekin... Ainiin, en ole jäsen. Ehkä siksi ei minun etuja valvota.. reilua toki ei siinä. Mutta siinä vaiheessa en kyllä tarvitse saati halua näitä heidän "etujaan" siinä "pahassakaan". 

Viimeksi muokattu: 30.12.14 - klo:23:12 kirjoittanut maataistelija

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: TOS-maksu
en tiedä mikä on esim.Akseli-kauran rojaltitaso Homoyllä(lyh.Hankkija-maatalous oy) ja Tilasiemenellä.Eikä minulle kerrota sitä vaikka kysyisinkin.Tiedän kylläkin sen että TOS-maksu on alle puolet halvimmankin lajikkeen rojaltista
Huomaatko argumentoinnissasi olevaa paradoksia?

En huomaa,kerro minulle.Tiedän kyllä tason mutta en ihan tarkkaa summaa.
Tosiasiassa et siis tiedä yhtään mitään.

Niin. Tämä juuri kiteyttää tämän SKY laskun, ja sen perusteet ja koko homman muutenkin. Tiedät, mutta et kuitenkaan tiedä tarkkaan.

Ja se tässä juuri hiertää meitäkin, me ei tiedetä tarkkaan mitä tuo SKY laskun summa sisältää, eikä sitä millään ilveellä saa selville. Ja vaikka kuinka sanotaan että "on se oikein, on se alempi kuin alin taso jne." mutta kun ei tiedä tarkkaan, niin silloin ei tiedä. Kun ei ole todisteita, kun ei saa todisteita niin minä en ainakaan usko.



maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: TOS-maksu
Tiedän kylläkin sen että TOS-maksu on alle puolet halvimmankin lajikkeen rojaltista normaaleilla kylvömäärillä.
Luulet tietäväsi.
TOS-maksu perustuu keskimääräiseen rojaltitasoon ei halvimman lajikkeen rojaltiin.
Satu Pura, Boreal Kasvinjalostus Oy:
"TOS-maksu määritellään suhteessa viljojen keskimääräiseen rojaltitasoon ja se on sama kaikille lajikkeille. Se on n. 40 %:a viljojen keskimääräisestä rojaltitasosta/ha."

MTK:n, SLC:n ja SKY:n TOS-maksusopimuksesta (Sopimus tilan oman siemenen käytöstä maksettavasta korvauksesta) poimittua:
"Sertifioidun siemenen rojaltitasot todetaan sopijaosapuolten välisissä neuvotteluissa, joissa SKY esittää laskelman sertifioidusta siemenestä kertyneistä rojalteista. Neuvotteluissa esiin tulleet rojaltitiedot ovat luottamuksellisia ja ainoastaan nimetyille henkilöille annettuja eikä niitä yksityisoikeudellisina sopimustietoina ole lupa julkistaa. MTK:lla ja SLC:llä on halutessaan oikeus omalla kustannuksellaan asettaa puolueeton tilintarkastaja tarkistamaan jalostajan ja lajike-edustajan SKY:lle ilmoittamat sertifioidun siemenen rojaltikertymälaskelmat näiden kirjanpidosta. Mikäli ilmoitetut luvut osoittautuvat virheellisiksi, maksaa virheen tehnyt jalostaja tai lakike-edustaja po. tilintarkastajan tarkastuksesta aiheutuneet kulut sekä korvaa myös siitä viljelijälle aiheutuneet kustannukset."

"Sopijapuolten tietojenanto- ja lojaalisuusvelvollisuus
Sopijapuolet sitoutuvat antamaan toisilleen tietoja, jotka ovat tarpeen maksujen kertymän, kustannustehokkaan ja maksutason kohtuullisuuden arvioimiseksi ja järjestelmän edelleen kehittämiseksi yhteisen tavoitteen - sertifioidun siemenen käyttöasteen kasvattaminen - saavuttamiseksi.
"


Niin, neuvotteluissa esille tulleet rojaltit luottumuksellista tietoa eikä niitä saa julkistaa. Mitä tapahtui sille että kun viljelijät "antaa" tietoja tukihaussa maville ja ruksaa ettei tietoja saa antaa kolmansille osapuolille, mavi jakaa ne silti kaupalliselle toimijalle joka sen perusteella laskuttaa meitä kertomatta mitä kaikkea laskuttaa ?

Missä siis viljelijän oikeusturva tässäkin suhteessa? Ilmeisesti näillä "rukseilla" saa tai ei saa luovuttaa omia tietoja eteenpäin, saa pyyhkiä per**** kun ei ne näytä vaikuttavan?