Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe TOS-maksu  (Luettu 704315 kertaa)

PTF

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 83
Vs: TOS-maksu
Mun mielestäni MTK:n asema ei ole kovin kummoinen Borealissa. Samoin 12ke:n osinkotuotot ovat aika merkityksettömiä kokonaisuuden kannalta.
Niin minunkin mielestä korvaus on kohtuuttuman pieni MTK:lle ja SLC:lle verrattuna siihen kuinka paljon ne ovat onnistuneet yhdessä SKY:n kanssa huijaamaan viljelijöiltä TOS-maksuja Boreal Kasvinjalostus Oy:lle.

Esimerkiksi vuonna 2009 SKY on kerännyt TOS-maksuja 2 700 000 euroa (Maaseudun tulevaisuus 13.1.2010, lähde SKY:n asiamies Johannes Hahl). Boreal Kasvinjalostus hallitsee noin puolta siemenmarkkinoista, jos TOS-maksu jaetaan samassa suhteessa niin Boreal Kasvinjalostus Oy:n osuus on ollut vuonna 2009 noin 1 350 000 euroa. Eli kun Boreal Kasvinjalostus Oy:n liikevaihto on ollut samana vuonna noin 9 miljoonaa euroa niin  MTK ja SLC ovat hankkineet liikevaihdosta 15 %.

Kyllä MTK ja SLC tulisi palkita huomattavasti paremmin.

Viimeksi muokattu: 18.12.14 - klo:11:07 kirjoittanut PTF

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: TOS-maksu
 Mitkä ovat ne lajikkeet mistä ei mene  TOs maksua.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: TOS-maksu
Mitkä ovat ne lajikkeet mistä ei mene  TOs maksua.
Pääsääntöisesti ne, jotka eivät ole suojattujen lajikkeiden luettelossa. Lajike saanee olla listalla vajaat 20 vuotta. Sitten se vanhenee jalostajaoikeusmielessä.

Varsinkin kiristettyjen keinolannoitusrajojen puristuksessa muutama kuivuudenkestävä lajike itseäkin kiinnostaisi.

-SS-

Tomppa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 77
Vs: TOS-maksu
Miten Matti selittää minulle sen, että jos MTK:n neuvottelema velvollisuus (TOS-maksu) koskee kaikkia viljelijöitä niin miksi MTK:n neuvottelemat jäsenedut koskevat vain jäsenmaksun maksavia jäseniä?

PTF

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 83
Vs: TOS-maksu
MTK:n kotisivuilta löytyy tiedote "TOS-maksu – käyttöoikeuskorvaus jalostajalle lajikkeen käytöstä" (http://www.mtk.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedotteet_2010/marraskuu/fi_FI/tos-maksu/):

"TOS-maksu – käyttöoikeuskorvaus jalostajalle lajikkeen käytöstä
29.11.2010

Kesän 2010 viljelyyn perustuvat TOS-laskut lähetetään viljelijöille viikolla 49. Laskut perustuvat tukihakemuslomakkeilla ilmoitettuihin viljelytietoihin. Viljoilla, herneellä ja härkäpavulla maksu on 3,99 €/ha ja perunalla 22 €/ha.

Tänä vuonna laskujen mukana on esite, jossa kerrotaan tarkemmin TOS-maksusta. Vaikka järjestelmä on ollut käytössä jo 10 vuotta, on osa viljelijöistä ollut epätietoisia, mistä järjestelmässä on kysymys.  Uudella esitteellä pyritään lisäämään tietoisuutta asiasta.

TOS-maksu perustuu kasvinjalostajanoikeuslakiin ja se on käyttöoikeuskorvaus lajikkeen jalostajalle jalostustyön kulujen kattamiseksi. Kasvinjalostus rahoitetaan pääosin lajikkeen käyttäjien maksamilla korvauksilla. Sertifioidun siemenen kohdalla tämä on siemenen hintaan sisältyvä rojalti ja tilan omaa siementä käyttäessään viljelijä maksaa suojatun lajikkeen käyttöoikeudesta korvauksen, TOS-maksun.

Viljelijöiden ja jalostajien välinen sopimus
Maksun suuruus sovitaan kasvinjalostajanoikeuslain mukaisesti kasvinjalostajia edustavan Siemenkauppiaitten Yhdistyksen ja tuottajajärjestöjen kesken. Tämän hetkinen sopimus on kolmivuotinen kattaen vuodet 2010, 2011 ja 2012. Yhteinen sopimus takaa kaikille viljelijöille kohtuullisen maksutason. Sopimus koskee kaikkia viljelijöitä. Kun viljelijä käyttää omalla tilallaan tuottamaansa siementä kylvösiemeneksi, hän samalla hyväksyy sopimuksen ja sitoutuu sen ehtoihin.

Kasvinjalostukseen tehdyt panostukset ovat hyvin kannattavia ja tuottavat mittavat hyödyt koko elintarviketuotannolle. Viljelijälle kasvinjalostuksen tuotekehitystyö näkyy uusina lajikkeina. Uudet lajikkeet tuovat aina lisäetua vanhempiin verrattuna.

Kasvinjalostajalle käyttöoikeuskorvaukset ovat elinehto. Suomessa hyvin toimivan, kustannustehokkaan järjestelmän myötä juuri Suomen oloihin kohdistuvan lajikejalostuksen toimintaedellytykset ovat parantuneet ja tulokset ovat olleet hyviä. Viljelyssä oleva lajikkeisto on kehittynyt huimasti ja viljelijöillä on käytettävissään satoisat ja laadukkaat lajikkeet. Ja kehitys jatkuu koko ajan ylläpitäen ja parantaen oman elintarviketuotantomme kilpailukykyä.
Helsingissä 29.11.2010
 
Siemenkauppiaitten Yhdistys (SKY)
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund (SLC)

Lisätietoja:
Johannes Hahl (SKY) p. 03-777 5000, Max Schulman (MTK) p. 020 413 2414 / 040 825 2112, Rikard Korkman (SLC) p. 09-5860 4623 / 040 518 9297
"

Matti, selvitätkö MTK:n vilja-asiamiehen ja lakimiesten kanssa mihin lakiin ja lainkohtiin punaisella merkityt kohdat perustuvat?

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Miten Matti selittää minulle sen, että jos MTK:n neuvottelema velvollisuus (TOS-maksu) koskee kaikkia viljelijöitä niin miksi MTK:n neuvottelemat jäsenedut koskevat vain jäsenmaksun maksavia jäseniä?

Voisin sevittää miksi TOS-maksu on samanhintainen muillekkin.On varmaan yksinkertaisempaa se että kaikilla on sama hinta.Ehdtan että asia korjataan jos se teitä haittaa.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu



Lisätietoja:
Johannes Hahl (SKY) p. 03-777 5000, Max Schulman (MTK) p. 020 413 2414 / 040 825 2112, Rikard Korkman (SLC) p. 09-5860 4623 / 040 518 9297[/i]"

Matti, selvitätkö MTK:n vilja-asiamiehen ja lakimiesten kanssa mihin lakiin ja lainkohtiin punaisella merkityt kohdat perustuvat?
[/quote]

Minulle on ihan sama mihin lakiin mikäkin asia perustuu.Rojalti on se asia mikä tekee sertifioidun siemenen kalliimmaksi kuin oman siemenen käyttö.Jonkun on vain maksettava kasvinjalostus ja on ihan loogista että se joka käyttää maksaa.Tapaan Maxin luultavasti tammikuussa,otan asian puheeksi.Lakimiehet on virkamiesten lisäksi ryhmä jonka kanssa en halua olla missään tekemisissä.

TSL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: TOS-maksu
Minulle on ihan sama mihin lakiin mikäkin asia perustuu.

Erikoinen asenne.

Ulottuuko tämä myös niihin asioihin missä itse olet maksajana?

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Minulle on ihan sama mihin lakiin mikäkin asia perustuu.

Erikoinen asenne.

Ulottuuko tämä myös niihin asioihin missä itse olet maksajana?

Ulottuu.En rupea nyspäämään lakikirjan kanssa pikkuasioissa missä käytän jonkun palveluja.Enkä käytä kaikkea aikaani lakipykälien tutkimiseen mitättömissä asioissa.

TSL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: TOS-maksu
En rupea nyspäämään lakikirjan kanssa pikkuasioissa missä käytän jonkun palveluja.Enkä käytä kaikkea aikaani lakipykälien tutkimiseen mitättömissä asioissa.

Minähän en käytä SKY:n palveluita.

Oikeudenmukaisen TOS-maksun olen valmis maksamaan jalostajalle tai tämän valtuuttamalle edustajalle, mutta haluan kunnollisen eritellyn laskun josta selviää millä oikeudella laskuttaja sitä TOS-maksua kerää, ja millä perusteella se TOS-maksu on laskettu.

Äläkä sinä sure muiden ajankäyttöä: ensinnäkin tähän ei mene kovin paljoa aikaa, ja toisekseen tässä ei ole kysymys mitättömästä asiasta vaan sopimusvapaudesta ja yhdistymisvapaudesta.


Tupajumi

  • Vieras
Vs: TOS-maksu
Ei ne jalostajat mitään rojalteja ansaitse,nykylajikkeet on aivan paskoja.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
En rupea nyspäämään lakikirjan kanssa pikkuasioissa missä käytän jonkun palveluja.Enkä käytä kaikkea aikaani lakipykälien tutkimiseen mitättömissä asioissa.

Minähän en käytä SKY:n palveluita.

Oikeudenmukaisen TOS-maksun olen valmis maksamaan jalostajalle tai tämän valtuuttamalle edustajalle, mutta haluan kunnollisen eritellyn laskun josta selviää millä oikeudella laskuttaja sitä TOS-maksua kerää, ja millä perusteella se TOS-maksu on laskettu.

Äläkä sinä sure muiden ajankäyttöä: ensinnäkin tähän ei mene kovin paljoa aikaa, ja toisekseen tässä ei ole kysymys mitättömästä asiasta vaan sopimusvapaudesta ja yhdistymisvapaudesta.

Ehdotampa sitten että jokainen viljeölijä joka ei kuulu MTK;hon käy tekemässä erikseen sopimuksen Borealin kanssa.Jos käyttää esim.Norjalaisia lajikkeita voi käydä Graminorilla sopimassa rojaltien maksu ihan itse(hieno paikka ja erittäin mukavaa väkeä),samalla ulkomaanmatkat saanee verovähennyksiin jos käy vain siellä.

TSL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: TOS-maksu
Ehdotampa sitten että jokainen viljeölijä joka ei kuulu MTK;hon käy tekemässä erikseen sopimuksen Borealin kanssa.

Mitään sopimusta ei tarvita. Kasvinjalostajalla on laissa säädetty oikeus kerätä TOS-maksu vaikka mitään sopimusta ei olisi yhtään kenenkään välillä. Ainoa mitä tarvitaan on kunnolla eritelty lasku josta selviää mistä maksuvelvollisuus on syntynyt ja mihin maksettava määrä perustuu (vihjeeksi vielä: sopimus kahden sellaisen yhdistyksen välillä joista kumpaankaan minä en kuulu ja joista kumpaakaan en ole valtuuttanut mitään puolestani sopimaan ei ole peruste kirjoittaa minulle laskua).

Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: TOS-maksu
Vielä kun vähän tapellaan, niin maksu nousee kymppiin/hehtaari  ;D

5,4€/ha "laskun erittelykustannuksia"  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Köntys

  • Vieras
Vs: TOS-maksu
Paljonko karjan, sikojen, kanojen, lampaiden ym. kasvattajat maksavat karjan- ym.jalostajille rojaltteja käyttäessään omaa rotusonnia tai kukkoa?  ::)

Pitääkö tärppäämättömästä panostakin maksaa?