Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe TOS-maksu  (Luettu 704310 kertaa)

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
kannattaako tuosta lähteä saivartelemaan.Muistelen että laskua ei tule pienille viljelyksille.Tehkääpä parempia ehdotuksia miten asia pitäisi hoitaa
Nähtävästi kaikki nykyisestä käytännöstä poikkevat ehdotukset ovat liian huonoja eteenpäin vietäviksi  ;D

Ei ole tullut nykyistä käytäntöä parempaa ehdotusta.Ei ole mitään järkeä siinä että jokainen jalostaja rupeaisi laskuttamaan jokaista viljelijää.Tulisi kalliimmaksi ja arvatkaapa kuka olisi maksumies?

PS. On se kumma ettei nykyiset sertihinnat riitä, kun vielä jälkikäteen tarvii kupata "huonommin" itävällä siemenellä kylvämisestä.
Sertifioidun siemenen käyttäjät maksavat osaltaan yli puolta enemmän jalostuksesta mikä on väärin heitä kohtaan.Ei ole kumma,ei vain riitä.

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: TOS-maksu
kannattaako tuosta lähteä saivartelemaan.Muistelen että laskua ei tule pienille viljelyksille.Tehkääpä parempia ehdotuksia miten asia pitäisi hoitaa
Nähtävästi kaikki nykyisestä käytännöstä poikkevat ehdotukset ovat liian huonoja eteenpäin vietäviksi  ;D

Ei ole tullut nykyistä käytäntöä parempaa ehdotusta.Ei ole mitään järkeä siinä että jokainen jalostaja rupeaisi laskuttamaan jokaista viljelijää.Tulisi kalliimmaksi ja arvatkaapa kuka olisi maksumies?

PS. On se kumma ettei nykyiset sertihinnat riitä, kun vielä jälkikäteen tarvii kupata "huonommin" itävällä siemenellä kylvämisestä.
Sertifioidun siemenen käyttäjät maksavat osaltaan yli puolta enemmän jalostuksesta mikä on väärin heitä kohtaan.Ei ole kumma,ei vain riitä.
   Niinhän heidän kuuluukin maksaa koska he käyttävät sertifioitua siementä, Tos-siemenessä on vain murto-osa niistä maksuista enää voimassa mitä sertissä on.
FIXIT

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: TOS-maksu
Olisikohan media kiinostunut tästä Tos sopasta ? Esim  MOT yle? Tai joku vastaava ?? Jonkun tarvitsisi vinkata medialle tästä aiheesta, kiinostusta varmaan heidän puoleltaan varmasti olisi sen verran hämärä tää tossi on ?
Oikeasti tämä asia ei kiinnosta kuin muutamaa tuhatta puskajussia

oikeasti TOS-maksulle kriittisiä viljelijöitä on muutama kymmenen vaikka tällä foorumilla saakin toisenlaisen kuvan.Heittäkää ehdotuksia miten asia pitäisi hoitaa,vien terveiset varmasti eteenpäin.Ja tiedän että kaikki asianosaiset kyllä seuraa tätä keskustelua joten nyt ehdotuksia tulemaan!

Ihan ensimmäiseksi niin, että se kestää päivänvalon.  Niin että se menee lakipykälien mukaan. Itse TOS maksua, rojaltia kukaan ei kieltäydy maksamasta. SKYn hatusta (per******) revittyä summaa, jolle ei saa edes erittelyä, kyllä.

Niin, että tossa SKY laskussa on erittely paljonko se rojalti taso ko. lajikkeesta (eista) on, ja paljonko siinä on mitäkin muutakin kulua. Minä maksan sen rojaltin heti. Ne kulut kuuluu jalostajalle, sille joka on halunnut tälläisen jarjestelmän tähän väliin, "yhden tahon" keräämään kaikilta ja kaiken. Periaatteessa ihan jees, mutta minua laki velvoittaa vaan maksamaan rojaltin. Ei mitään ylimääräisiä turhia kuluja, joista ei saa edes erittelyä.

Jos ja kun niitä näin tulee, ne todellakin kuuluu sille joka tämän systeemin on halunnut ja laskutuksen hoitaa. Minulle, kaikille muillekin viljelijöille riittää (ja on kulutonta) maksaa lain määräämä rojalti niin että saadaan rojaltin taso, ja tilinumero, ja maksetaan pois.

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: TOS-maksu
Borealin lajikkeista lasku tulee suoraan Borealilta ja SW-seedin lajikkeista lasku tulee suoraan SW-seediltä. Tämä olisi mun mielestäni hyvä malli.
Eiköhän kyse ole siitä että jalostajat on vain yksinkertaistaneet homman ja ulkoistaneet laskutuksen siemenkauppiaille

Voi olla niin, ja tod.näk. onkin, MUTTA, maksakoot sitten kulutkin. Laki määrää maksamaan vain rojaltin, sen voi viljelijät maksaa myös suoraan heidän tileilleen ilman näitä turhia kuluja, kunhan vain saisi rojaltitasot tietoon (millään ei näitä tietoja saa vaikka kuinka pyytää) TAI että SKY laskussa olis erittely, jolloin voisin maksaa vain sen rojalti osan.

Nyt järjestelmä on se, että muut päättää että tehdään näin, turhaa kulua teille, maksakaa.  En minä viljelijänä, lain mukaan rojaltia TOS:stä: maksamaan joutuvana tarvitse tätä järjestelmää enkä sen kuluja.

Kuin myös tuo, että sen taso on aina sama, vaikka kymmenen vuoden päästä, on vääryys, siemenkin taantuu. Mutta ei sotketa sitä nyt tähän, ensin se, että kulut sinne minne ne kuuluu, laskuun erittely, KIITOS. Niin katsellaan sitten.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8365
Vs: TOS-maksu
Mites edelleen ne ulkomaalaiset jalostajat? Siemenkauppiaat vastatkaa.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Vien nuo terveiset eteenpäin.Luulen että rojaltien tasoa ei edelleenkään julkaista,syynä on että jokainen liike tekee lajikesopimukset erikseen jolloin taso on liikesalaisuus.Taso on kuitenkin sellainen että jos käyttää yli 125kg siemeniä niin taso on alle puolet rojaltin hinnasta.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Mites edelleen ne ulkomaalaiset jalostajat? Siemenkauppiaat vastatkaa.
Heidänkin takiaan on tärkeää että joku täällä laskuttaa Tossit

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8365
Vs: TOS-maksu
Mites edelleen ne ulkomaalaiset jalostajat? Siemenkauppiaat vastatkaa.
Heidänkin takiaan on tärkeää että joku täällä laskuttaa Tossit

Mutta maksetaanko heille sama raha mitä suomalaisillekin?
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: TOS-maksu
[
Eiköhän kyse ole siitä että jalostajat on vain yksinkertaistaneet homman ja ulkoistaneet laskutuksen siemenkauppiaille
[/quote]

Ei tämä silti käy järkeen mm. ulkomaisten jalostajien osalta. Maksetaanko rojaltit myös ulkomaille?

ei käy järkeen että jokainen ulkomainen jalostaja lähettää maksulapun,järkeä on että yksi taho hoitaa koko homman

Tai se että puutarhamummo ostaa agrista vaikka kauran siemeniä pienen pussin. Muutaman vuoden päästä hän voi muutaman hehtaarin jo kylvää kaurasadosta hommatuilla siemenillä. Tuleeko TOS-maksu postilaatikosta? Ei tule?

Tulee se jollei valehtele lajiketta

Siemenkauppiaiden vedätystä koko homma.
[/quote]
[/quote]

Ei ehkä käy kenenkään järkeen, eli sinänsä järkevää että yksi hoitaa homman, mutta sen HYÖTY on jalostajan, sen KULUTKIN siis kuuluu sinne!  Se yksi taho voi sitten myös hoitaa homman kulutkin / laskuttaa ne siltä jolle ne kuuluu, jalostajille / niille jotka järjestelmän on halunneet.

Toisekseen, onko matti siemenviljelijä vai joku jalostajan rakkikoira / edunvalvoja? Mitä se sinua repii tämä asia? Kuinka paljon sinun tilipussi on kevyempi jos joku ei suostu eikä halua maksaa mitään salamyhkäisiä ilman erittelyjä olevia laskuja/ylimääräisiä kuluja?

Jos olet siemenviljelijä, käsittääkseni ei vaikuta sinuun millään tavalla? Eikö ne rojaltit kuulu jalostajalle?
Jos olet jalostajan edunvalvoja / asialla, hoida tämä kuntoon. Maksetaan ilomielin, se TOSSI, jonka laki määrää maksamaan, ei mitään muuta.  Tehkää vaikka sen seittemän SKYY mafiaa ja muuta puljua siihen väliin ja hoidatte kulut itse jos sellasia haluatte, minulle aivan sama, kunhan minun käteen tulee vain ja ainoastaan se lasku jossa on TOS summa, pelkkä rojalti lajikkeen mukaan jonka laki velvoittaa maksamaan, ja laskuerittely.

Tämä nykyinen ei ole se, piste. Sen tietää jo ihan oikeasti siitä, että se on niin v***** salainen tieto, mitä tuo summa sisältää, eikä erittelyä saa millään ilveellä eikä oikeaa rojalti tasoa, vaikka suoraan sitä kysyy/pyytää.

Niin kauan kun niitä tietoja ei tipu, en ikinä usko että tuo summa on oikein. Aivan sama mitä sönkötätte. Todista, tai pidä turpa kiinni.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: TOS-maksu
kannattaako tuosta lähteä saivartelemaan.Muistelen että laskua ei tule pienille viljelyksille.Tehkääpä parempia ehdotuksia miten asia pitäisi hoitaa

Kaivelepas muistinystyröitäsi tai virallisia dokumentteja paremmin ja suhteuta se keskimääräiseen pinta-alaan. Samalla voisit valistaa meitä onko kyseinen minimiala koko peltopinta-ala vai tarkastelaanko esim. vilja-, palko-, öljykasvien, perunoiden jne yhteispinta-alaa. Muistaakseni raja kulkeen jossain keskimääräisen tilan peltopinta-alan kohdalla eikä silloin ole kyse pienestä viljelyksestä Suomen mittakaavassa.

Ymmärrän sen, että jalostaja tarvitsee pienen maksun. Mutta en ymmärrä alkuunkaan sitä, ettei kaikkien tarvitse maksaa ja varsinkaan jos raja kulkeen suomalaisittain aika korkealla. Hehtaarin linnunkaurapellon voi jättää perimättä, mutta ei muutaman hehtaaria suoja- tai rehuviljaa. Enkä ymmärrä myöskään sitä ettei haluta kertoa kuinka paljon maksusta kuluu laskuttamiseen. Varsinkin kun tietojen keruun tekee MAVI ja tuolle edellä mainitulle puutarhafirmalle jää laskujen printtaaminen, postittaminen ja laskujen maksamisen seuraaminen. Sen tekisi todennäköisesti joku muu paljon halvemmalla vai onkohan sitä edes kilpailutettu? Se on myös täysin käsittämätöntä ettei suostua todistamaan, että rojaltit on myös maksettu kaikille jalostajille tasapuolisesti. Puheet jostain sopimussalaisuuksista on täyttä potaskaa ja pelkkää ylimielisyyttä kun maksua ylipäätään perusteellaan lakipykälillä,  se on sama kaikille lajikkeille viljykasvin sisällä ja Supersammakon mukaan SKY:tä itseään ei kiinnosta mm. tietosuojapykälien noudattaminen.

Kun kerran MAVI käytännössä tiedot kerää, niin en usko että olisi suuri vaiva tai kustannus napata tuista tuo MTK ns. neuvottelema korvaus hehtaarilta ja tilittää valtion tililtä suoraan jalostajille ja jättää ylimielinen välikäsi kuppaamasta välistä. Sen ei pitäisi onnisttua pienellä muutoksella tietokoneohjelmaan. Eikä maksatukseen jalostajille edes käsityönä tehtynä pitäisi mennä kovin paljoa aikaa. Jalostajia kun ei loppujen lopuksi ole kovin montaan ja kun muutamalla hiiren klikkauksella saa selville kaikilla lajikkeilla kylvetyt hehtaarit. Jos joku väittää, että se on kauhean työlästä jne, niin sitten odotetaan, että lajikekohtainen viljelytilastoa on valmis. Ainakin viime vuosina sellaista julkaistu vissiin ihan viranpuolesta jonkun laitoksen toimesta.

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: TOS-maksu
Vien nuo terveiset eteenpäin.Luulen että rojaltien tasoa ei edelleenkään julkaista,syynä on että jokainen liike tekee lajikesopimukset erikseen jolloin taso on liikesalaisuus.Taso on kuitenkin sellainen että jos käyttää yli 125kg siemeniä niin taso on alle puolet rojaltin hinnasta.

Niin, ei edelleenkään kerrota, mitä lain mukaan saadaan laskuttaa, laskutellaan vaan ja sanotaan että joo on se ihan oikein. Luulen, että tämä ei kelpaa ja puolustelusi nyt vaan on täysin turhaa.

Älä selittele tasoista mitään, kerro oikeat tasot, me kyllä itse osataan sitten katsoa mikä se omalta kohalta on, ja maksaa vain se lain määräämä summa. Se on minulle aivan se ja sama mikä se sinun (SKYn, MTKn etc) kenen tahansa mielestä on se taso on milläkin kiloilla, lukemat pöytään, katsotaan sitten. Todista.   

Tai, olkaa hiljaa ja nielkää asia että kaikki ei vaan nyt hymyssä suin halua tälläiseen vedätykseen suostua.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
[
Toisekseen, onko matti siemenviljelijä vai joku jalostajan rakkikoira / edunvalvoja? Mitä se sinua repii tämä asia? Kuinka paljon sinun tilipussi on kevyempi jos joku ei suostu eikä halua maksaa mitään salamyhkäisiä ilman erittelyjä olevia laskuja/ylimääräisiä kuluja?

Olen siemenviljelijä ja pakkaaja,maksan rojalteja toistasataatuhatta vuodessa jonka minun asiakkaat maksaa minulle.En omasta mielestä ole rakkikoira enkä pidä siitä että vertaat minua tuolla lailla.Olen vain asiasta jonkin verran perillä ja pidän hyvistä väittelyistä.Tätä palstaa ja varsinkin tätä keskustelua seurataan paljon ja on ihan hyvä tuoda tämäkin puoli esille.En ole SKY:n jäsen vaikka tietääksen myyn eniten siementä vuosittain Suomessa.

Jos olet siemenviljelijä, käsittääkseni ei vaikuta sinuun millään tavalla? Eikö ne rojaltit kuulu jalostajalle?
Jos olet jalostajan edunvalvoja / asialla, hoida tämä kuntoon. Maksetaan ilomielin, se TOSSI, jonka laki määrää maksamaan, ei mitään muuta.  Tehkää vaikka sen seittemän SKYY mafiaa ja muuta puljua siihen väliin ja hoidatte kulut itse jos sellasia haluatte, minulle aivan sama, kunhan minun käteen tulee vain ja ainoastaan se lasku jossa on TOS summa, pelkkä rojalti lajikkeen mukaan jonka laki velvoittaa maksamaan, ja laskuerittely.

Vien terveiset eteenpäin,minulle ei tule Tos-laskuja joten en tiedä miten siinä eritellään.voisihan sen laskutuksen hoitaa jokin muukin taho mutta nykyinen kuitenkin toimii hyvin vaikka se muutamia ärsyttääkin kun laskuttajana on muu kuin jalostaja,

Tämä nykyinen ei ole se, piste. Sen tietää jo ihan oikeasti siitä, että se on niin v***** salainen tieto, mitä tuo summa sisältää, eikä erittelyä saa millään ilveellä eikä oikeaa rojalti tasoa, vaikka suoraan sitä kysyy/pyytää.

Taisin tuolla jo kommentoida maksun suuruutta,ole huoletta,on varmasti alle puolet rojaltista.

Niin kauan kun niitä tietoja ei tipu, en ikinä usko että tuo summa on oikein. Aivan sama mitä sönkötätte. Todista, tai pidä turpa kiinni.

[/quote]
Minun turpaa et kyllä sa tukittua mutta älä hermostu en minäkään.Kahvikutsu on kaikille voimassa kun tämä ketju täyttää viisi vuotta mutta välilläkin saa käydä kun vain olen kotona.

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: TOS-maksu
Mites edelleen ne ulkomaalaiset jalostajat? Siemenkauppiaat vastatkaa.
Heidänkin takiaan on tärkeää että joku täällä laskuttaa Tossit

He varmaan voivat, ja saavat itse pitää omista saatavistaan huolta?

He varmaan, jos eivät itse halua laskutusta hoitaa ja laittavat SKYY mafian tai minkä tahansa asialle, hoitavat kulutkin?

Jos minä laitan tilitoimiston omia laskuja ja laskutuksiani hoitamaan, mitä luulet kuka hoitaa kulut? Jos sieltä laitetaan lasku asiakkaalleni vaikka 200€ eikä minkäänlaista erittelyä, eikä sitä anneta vaikka asiakas pyytäisi, sanotaan vaan että joo on se oikein, maksa vaan, ja uhataan oikeudella ym.

Mitäpä sanot, oliskos oikein?  Ja vielä kaiken huipuksi, tässä on kyse maksusta jonka laki velvoittaa maksamaan. Eli ei ole mitään mahdollisuutta tavallaan vaikuttaa asiaan itse, jolloin on vielä erityisen tärkeää että asia olisi täysin päivänvalon kestävä, läpinäkyvä ja lainmukainen ilman mitään salaisia kähmyilyjä!

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: TOS-maksu
[
Toisekseen, onko matti siemenviljelijä vai joku jalostajan rakkikoira / edunvalvoja? Mitä se sinua repii tämä asia? Kuinka paljon sinun tilipussi on kevyempi jos joku ei suostu eikä halua maksaa mitään salamyhkäisiä ilman erittelyjä olevia laskuja/ylimääräisiä kuluja?

Olen siemenviljelijä ja pakkaaja,maksan rojalteja toistasataatuhatta vuodessa jonka minun asiakkaat maksaa minulle.En omasta mielestä ole rakkikoira enkä pidä siitä että vertaat minua tuolla lailla.Olen vain asiasta jonkin verran perillä ja pidän hyvistä väittelyistä.Tätä palstaa ja varsinkin tätä keskustelua seurataan paljon ja on ihan hyvä tuoda tämäkin puoli esille.En ole SKY:n jäsen vaikka tietääksen myyn eniten siementä vuosittain Suomessa.

Jos olet siemenviljelijä, käsittääkseni ei vaikuta sinuun millään tavalla? Eikö ne rojaltit kuulu jalostajalle?
Jos olet jalostajan edunvalvoja / asialla, hoida tämä kuntoon. Maksetaan ilomielin, se TOSSI, jonka laki määrää maksamaan, ei mitään muuta.  Tehkää vaikka sen seittemän SKYY mafiaa ja muuta puljua siihen väliin ja hoidatte kulut itse jos sellasia haluatte, minulle aivan sama, kunhan minun käteen tulee vain ja ainoastaan se lasku jossa on TOS summa, pelkkä rojalti lajikkeen mukaan jonka laki velvoittaa maksamaan, ja laskuerittely.

Vien terveiset eteenpäin,minulle ei tule Tos-laskuja joten en tiedä miten siinä eritellään.voisihan sen laskutuksen hoitaa jokin muukin taho mutta nykyinen kuitenkin toimii hyvin vaikka se muutamia ärsyttääkin kun laskuttajana on muu kuin jalostaja,

Tämä nykyinen ei ole se, piste. Sen tietää jo ihan oikeasti siitä, että se on niin v***** salainen tieto, mitä tuo summa sisältää, eikä erittelyä saa millään ilveellä eikä oikeaa rojalti tasoa, vaikka suoraan sitä kysyy/pyytää.

Taisin tuolla jo kommentoida maksun suuruutta,ole huoletta,on varmasti alle puolet rojaltista.

Niin kauan kun niitä tietoja ei tipu, en ikinä usko että tuo summa on oikein. Aivan sama mitä sönkötätte. Todista, tai pidä turpa kiinni.

Minun turpaa et kyllä sa tukittua mutta älä hermostu en minäkään.Kahvikutsu on kaikille voimassa kun tämä ketju täyttää viisi vuotta mutta välilläkin saa käydä kun vain olen kotona.
[/quote]

Niin, eli on juuri kuten oletinkin, eihän tämä asia kosketa sinua millään tavalla?! Sinulta ei jää penniäkään saamatta, jos ja kun esim. minä protestoin tätä salamyhkäistä systeemiä ja väärinlaskutusta vastaan ja kieltäydyn maksamasta turhia piilokuluja joita ei kerrota edes kysyttäessä.

Sen myötä en todellakaan ymmärrä miksi olet täällä tässä ketjussa vastakarvaan. Se, jos sinua hiertää että ei osteta sinun sikamaisen hintaista sertiä, sen ymmärrän, mutta se ei korreloi tähän asiaan että nykyistä TOS systeemiä ja laskutusta kritisoidaan. Sinulla on puurot ja vellit sekaisin.

Niin, maksat rojaltit jotka asiakkaat maksaa sinulle, siinä sertin mukana. Mutta tästähän nyt ei ole todellakaan edes kyse.

TOS laskussa ei ole mitään erittelyä, sehän tässä just on. Siinä on vain summa, jonka VÄITETÄÄN olevan oikein ja sanotaan olevan rojalti. Todellisuus on ihan muuta, niin kauan kuin joku lyö oikeasti ne luvut pöytään mitkä ne rojalti tasot on. Sitä ennen, tosiaankin sanon että pitäkää suunne vaan kiinni, aivan turhaa länkytystä väittää että tuo oikein olisi.

Sillä ei ole minulle mitään väliä mikä taho laskuttaa, kuten sanoin laittakaa vaikka seittemän eri SKYY mafiaa ja pelastusarmeijaa myöten joka RY väliin, kunhan minulle tulee lasku pelkästään lain määräämästä rojaltista, eriteltynä ja todistein että se on oikein, ja että se jalostajalle, jolle se kuuluu, menee. Myös ulkomaisille.

Kommentoi maksun suuruutta niin paljon kuin sielu sietää, niin kauan kun todisteita ei tipu, sinulta, tai SKYltä, tai jalostajilta, niin niin kauan minä en ole huoletta, en todellaakaan. Enkä hyväksy tätä systeemiä.

ps. Ymmärrä nyt hyvä mies sinäkin että itse rojaltia jonka laki määrää, ei kieltäydytä, ainakaan minä en, maksamasta. Tämä nykysysteemi on vaan perseellään, ja tuo summa pielessä. Eikä tämä mene lakienkaan mukaan.

pps. Sitäpaitsi, väität että "on varmasti alle puolet rojaltista" Miksi ihmeessä se olisi ALLE puolet, eikö laki oikeuta heitä, velvoita meitä, maksamaan puolet? Eli tokihan he niin paljon laskuttavat, kuin mahdollista, kerran se nyt muutenkin tuntuu olevan niin henki ja elämä saada se raha, niin miksi ihmeessä ei laskuttaisi niin paljon kuin voi??

Ihan oikeasti, summat = todisteet pöytään mikä se oikea rojalti on mistäkin lajikkeesta, silloin asia on selvä eikä mitään ongelmaa ole. Jos se nyt on heillä jalostajilla se ongelma ettei voi muka paljastaa oikeita tasoja, sitten on aika turhaa vaan tulla laskua esittämään ja väittämään että se oikein on, kun en voi siitä kieltäytyäkään koska laki sen (rojaltin) velvoittaa maksamaan. Käsittämätöntä miten joku / jotkut voi ajatella että tämä oikein on?!

Ja tässä yhteydessä tullaan taas siihen, että jalostajalle maksamaan, SKY on väliin tullut jollain sopimuksilla jossa MTK:kin mukana, ja kun en ole, en ole ollut, enkä todellakaan tule ikinä olemaan kun tälläistä touhua on, MTK:n jäsen, niin miten voi olla että he päättävät puolestani asioista, tekevät minua muka sitovia sopimuksia jne. ilman mitään valtakirjoja tms.
Jos taas MTK:n edut kuuluu "pahassa" minulle vaikken ole jäsen, niin sitten kiitos ne hyvätkin. Ja siinä vaiheessa kysyn taas vaan että mitäs ne sitten saa enemmän jotka jäseniä on ja maksavat siitä, jos olematta jäsen ja maksamatta, saa kaiken saman?

Oi kekkoslandia...

Helpoin ratkaisu koko paskaan, SKYY mafia setvii jokaiselta jalostajalta joka lajikkeen rojalti tason, ja laittaa viljelijälle lähettämäänsä laskuun sen tason/summan, mitä lajikkeita kenelläkin on. Ja asia kunnossa. Vaikkei täysin olekkaan lain mukaan noi muut, mutta silloin ainakin tämän maksun osalta.. Silloin hiljenee tämä ketju, taino, pois lukien matti koska häntä ei kuulemma saa hiljaiseksi, ja säästyy joltain paljon kahvia..

Viimeksi muokattu: 14.12.14 - klo:21:09 kirjoittanut maataistelija

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
luulempa että ulkolaisiakin jalostajia kiinnostaa tuottaa enemmän tänne sopivia lajikkeita kun saatavat on turvattu.Kuten aiemmin mainitsin SKY saattaa olla edullisin toimija joka hoitaa laskutuksen,en tiedä kun en siihen kuulu.Mutta tiedätte kenelle maksaa jos tehdään kalliimpi systeemi.Avoimuudesta vien kyllä terveiset eteenpäin,olen samaa mieltä asiasta.Luulen kuitenkin että rojaltien tasoa ei edelleenkään julkaista.