Korkotuki kaikille se olisi tasapuolisempaa,nyt ei pienet tilat saa mitään investointitukia ja silti pitää kilpailla isojen tilojen kanssa.
Ei tilat kilpaile keskenään, msitä tämmönen harhaluulo on syntynyt
?
Kilpailevat mm. maista ja urakointitöistä. Ja onhan tässä kyseessä kilpailutilanne, se joka halvimmalla tuottaa jää henkiin. Kipaillu näkyy myös myyntierien koon mukaan olevassa hinnoittelussa.
Joo, mutta ei esim. Valio kilpailuta tuottajia keskenään, kaikille maksetaan sama hinta ja hinta on juuri niin korkea kuin on Valion tilityskyky, eli Valio ei pyri itse alentamaan tuottajahintaa vaan pitämään sen mahdollisimman korkealla.
Urakoista kyllä kilpaillaan ja ehkä joskus maistakin, sitä en tiedä mikä on investointitukien osuus näissä karkeloissa ....
Naudan loppukasvattajat kilpailevat hintaa korottamalla vasikoista. Väliportaana ovat etelämpänä ja pohjoisempana hankintansa painopistealuetta pitävät teurastamot. Se kilpailu ei ole tasainen.
Minä olen kuullut, että vasikoita ei oikein saada menemään, noudot viivästyy kun ei ole vastaanottajaa.
Ehkä täällä on sitten ylitarjontaa, tai sitten tilanne on muuttunut viime vuoden aikana ...
No onneksi itse en askaroi noiden parissa, pari kertaa on hiehoja tarjottu teuraskasvatukseen, mutta en ole ottanut ....
Minä pysyn näissä, vähän sama taktiikka kuin pokerin peluussa ....